Geforce GF104 avklädd och uppmätt

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett otrevligt inlägg och några kommentarer till det samt ett inlägg som avvek för mycket från trådens ämne och några kommentarer till det.

Permalänk
Avstängd

Tycker att Nvidia har tatt hem segern denna gång också, en styck nv chip vs ati chip så är nv snabbare. Inget jag sitter o tänker på när jag spelar att chippet är lite större en ati haha. Det ända jag tänker på är att min fps är bättre en om jag hade haft ati.

nvidia 1
ati 0

Ett styck nv chip ala gtx 480 > ett styck ati chip ala 5870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Det skulle va riktigt intressant att få veta ungefär vad ett sånt eller ett liknande chip kostar att tillverka igentligen, typ hur mycket kostar det om jag tänkte starta grafikkorts tillverkning och beställde x antal chip.

nån som har nån koll på detta? hundra spänn stycket (gissar vilt), är det ett rimligt antagande?

100:- kan vara möjligt för ett kort i budgetsegmentet, men prestandakortens stora kretsar kostar betydligt mer.

Avtalen med TSMC är inte kända, men både nV och ATI förmodas numera betala per wafer. Desto fler säljbara kretsar från en wafer desto billigare per styck. Det är därför som storleken på kretsarna och yield är så viktigt för att få ner styckepriset.

Priserna som används i beräkningar brukar vara
$5000 för en wafer i 40nm
$4000 för en wafer i 55nm
$3000 för en wafer i 65nm

Skrivet av silicon111:

Tycker att Nvidia har tatt hem segern denna gång också, en styck nv chip vs ati chip så är nv snabbare. Inget jag sitter o tänker på när jag spelar att chippet är lite större en ati haha. Det ända jag tänker på är att min fps är bättre en om jag hade haft ati.

nvidia 1
ati 0

Ett styck nv chip ala gtx 480 > ett styck ati chip ala 5870.

Du har missat att tråden inte ens handlar om GTX480

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Jasså? säg ett annat tillfälle som ATI har sålt mer än Nvidia?

Jag tänkte närmast på prestandatronen inte försäljningen. Har ingen koll på marknads siffrorna från tidigare år så isåfall ber jag om ursäkt om de nu va de du syfta på, har dock svårt att tro att nvidia skulle sålt mer när 9700 - x8xx serien var aktuella för ati.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Hehe "massiv fräs"

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

kunde man inte använt röntgen bara, för att se igenom kretsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Mycket möjligt, men då har det gått ett helt år sedan Cypress lanserades och GF 104 är fortsättningsvis en större krets. Då är det inte heller länge tills HD 6xxx-serien börjar finnas på butikshyllorna. Nvidia skulle eventuellt kunna påskynda lanseringen av GTX 475 men GTX 470 står i vägen. Känns allt mera som att AMD kommer att ta hem segern i 40 nm klassen.

Det är klart att Nvidia ligger efter tidsmässigt, men man får jämföra vid den tid som är aktuell och med de priser som gäller. Om AMD kommer med nya saker om tre månader får man titta på produkterna då.

Det är inte otänkbart att AMD kommer sänka priser på vissa grafikkort för att pressa Nvidia mer, men om de fortfarande säljer bra som kommer AMD troligen inte göra det (normalt sänker man aldrig priserna om produkter säljer bra). Just nu är Nvidia bra i en prisklass i alla fall. Får se hur GTS 450 blir mot HD 5770/60 om nån månad.

HD 6000-serien får vi se hur den blir. Kommer den i år blir det med största sannolikhet också 40nm vilket innebär att de inte har så mycket spelrum även om de säkert kan optimera den en del. Det kan också innebära lite större kretsar från AMD, beroende på vad de planerar.

Jag har tänkt mig en PC-uppgradering sent i september, men jag kanske väntar med grafikkortet och kör vidare på mitt gamla HD 4870 ett tag till för att se om det kommer mer nyheter i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

kunde man inte använt röntgen bara, för att se igenom kretsen?

Det var just det som S|A skall ha gjort eller kanske snarare de som Charlie på S|A fick uppgifterna från.
Det som nyheten behandlar är snarare en konfirmation av de uppgifter som Charlie redan gav den 21 juli, frågan är bara hur dom "vanliga" belackarna bland sweclockers forum-medlemmar skall behandla detta (jag menar givetvis inte dig nu). Min gissning är med en kompakt tystnad.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Vad tror du majoriteten använder?

På vilket sätt är det relevant för *unix samt mac användarna, samt är det lag på att köra spel/applikationer i directX i windows?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av subaru_impreza:

Hehe "massiv fräs"

Lite större: R220.90 - Seco Tools
Sånna vi använde på gymnasiet då vi planade topplock.