Intel gör upp med FTC

Permalänk
Melding Plague

Intel gör upp med FTC

Efter mer än ett halvår med undersökningar och diskussioner har Intel kommit överens med amerikanska Federal Trade Commission. Resultatet är bland annat att företaget måste öppna upp avtal med AMD och Nvidia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gud vad dåligt att konkurenter måste tecka avtal.
Vad kan vara bra med det?

§1
Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Avtalet öppnar för tex VIA skulle kunna slå sig samman med andra företag utan att förlora sin x86 licens.

Permalänk
Hedersmedlem

VIAs x86-licens löper älv ut 2013 i vilket fall? Frågan är ju om Intel vill hålla kvar dem i leken då...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Söderbäck:

VIAs x86-licens löper älv ut 2013 i vilket fall? Frågan är ju om Intel vill hålla kvar dem i leken då...

En del av avtalet är att VIA får förlängd licens till 2018.

Citat:

offer to extend Via’s x86 licensing agreement for five years beyond the current agreement, which expires in 2013;

Hela avtalet i lite "kortare" form finns hos FTC: FTC Settles Charges of Anticompetitive Conduct Against Intel

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

VIAs x86-licens löper älv ut 2013 i vilket fall? Frågan är ju om Intel vill hålla kvar dem i leken då...

Citat:

In addition, the FTC settlement order will require Intel to:

modify its intellectual property agreements with AMD, Nvidia, and Via so that those companies have more freedom to consider mergers or joint ventures with other companies, without the threat of being sued by Intel for patent infringement;
offer to extend Via’s x86 licensing agreement for five years beyond the current agreement, which expires in 2013;

Som sagt.. där kan finnas öppningar för Nvidia/VIA förhållande i och med detta.

Permalänk

Hehe, om Nvidia köper VIA för att göra helplattformslösningar kommer Intel få det hett om öronen

Vet någon när patentet på x86 löper ut?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Sen har vi ju det faktumet att 2018 har de flesta patent rörande IA-32 löpt ut 2018. Ja jag är medveten att nya patent läs skapas tills dess.

Skrivet av Darkst@r:

Hehe, om Nvidia köper VIA för att göra helplattformslösningar kommer Intel få det hett om öronen

Vet någon när patentet på x86 löper ut?

Själva patentet har gått ut sedan länge dock inte mmx SSE SSE2 osv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Vet någon när patentet på x86 löper ut?

Problemet är att det inte bara är ett patent. Varje nytt tillägg (MMX SSE osv) innebär en ny uppsättning patent som måste licensieras, och varje ny uppsättning patent gör det svårare för en aktör att kunna konkurrera även om de gamla patenten slutar gälla. Om jag inte minns helt fel borde till exempel en processor jämförbar med 486 gå att tillverka utan att man får massa patentclaims, men om man plockar upp instruktioner som är nyare än så måste man vara väldigt försiktig.

Permalänk
Skrivet av Xake:

Problemet är att det inte bara är ett patent. Varje nytt tillägg (MMX SSE osv) innebär en ny uppsättning patent som måste licensieras, och varje ny uppsättning patent gör det svårare för en aktör att kunna konkurrera även om de gamla patenten slutar gälla. Om jag inte minns helt fel borde till exempel en processor jämförbar med 486 gå att tillverka utan att man får massa patentclaims, men om man plockar upp instruktioner som är nyare än så måste man vara väldigt försiktig.

Så det kommer dröja några år innan AMD kan göra processorer utan att betala Intel?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av Darkst@r:

Så det kommer dröja några år innan AMD kan göra processorer utan att betala Intel?

när det regnar håriga vätar så komma amd att slipa betala intel...
får se hur många år det tar innan historien går i repeat...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Fast Intel måste väll betala AMD för AMD64 instruktionerna eller har Intel kringåt det genom att skapa de intel identiska EM64T?

AMD utvecklar SSE5, Intel har skapat AVX. Så AMD skiter i att köra med SSE5 i sina processorer för att öka kompabilitet med AVX så istället kör de med XOP, FMA4 och CVT16 instruktionerna.
SSE5 är inte en efterträdare till SSE4 utan en konkurerande teknik till SSE4.
SSE4 består av 54 instruktioner och 47 av dessa är i SSE4.1 som finns i Penryn-arkitekturen, SSE4.2 (de 7 extra instruktioner) som finns Nahalem-arkitekturen AMD har implimenterat 4 av dessa 54 instruktioner men samtidigt laggt till två egna och detta sett kallar de SSE4a.
hela x86/AMD64 är en jävla röra...

Undra hur många licenser jag skulle behöva licensera för att få tillverka en AMD64 processor.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk

Aj vad stora blå kom billigt undan. Som Darkst@r sa skulle ju Nvidia och VIA kunna gå ihopa och på så sätt med hela platformar kunna konkurrera mot Intel och AMD.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

"Nu verkar det dock som om Intel äntligen har gjort alla nöjda..."

Löjlig "överenskommelse". Med dagens o morgondagen CPUer behövs nog ingen extra "integrerad" grafikkrets på moderkortet, när de har en relativ bra grafikkrets integrerad i CPUn.
Jag tycker Intel har bara vunnit på den här "överenskommelsen". De har redan fått in de pengar som de behöver. Och har nu gått över till en arkitektur som låser ut andra aktörer på ett annat sätt.
Jag tror varken nVidia eller Via kommer satsa på att göra integrerade grafikkretsar för Intel-moderkort. Intel kommer nog också begränsa den PCI-(express) buss som ska gå till andra aktörers grafikkretsar.

Pinsamt för rättsväsendet och marknadsekonomin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tesuki:

Fast Intel måste väll betala AMD för AMD64 instruktionerna eller har Intel kringåt det genom att skapa de intel identiska EM64T?

IIRC så har vissa saker i AMD64 och EM64T liknande implementation på, bland annat i och med att på en 64 bitars arch kunna köra 32 bitars OS/apps, och vissa delar av detta har AMD fler patent på eftersom de helt enkelt var först, och de som de inte kan arbeta sig förbi måste Intel betala för. Däremot har de två olika namn för att de i så stor mån som möjligt försöker lösa problemen på olika sätt för att kunna betala så lite som möjligt till varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tesuki:

Undra hur många licenser jag skulle behöva licensera för att få tillverka en AMD64 processor.

Inte särskilt många då AMD och Intel kör med korslicensiering mellan sig... Däremot så skulle du behöva en otrolig summa pengar för att få rätten att använda dig av det.

Permalänk
Medlem

Köper enbart moderkort med Intelkretsar. Litar inte på varken Via eller Nvidia när det gäller Intel system.

Skrivet av Swedish Berserk:

Aj vad stora blå kom billigt undan.

Stora blå aka Big Blue är som bekant IBM och inte Intel senast jag kollade.
IBM - Wikipedia, the free encyclopedia

Bonus
Compaq VPs (Beat Big Blue)

Permalänk

Jo tack jag vet det..... Men denna nyheten relaterade till blåa företaget då sa jag stora blå. För det är precis vad dem är. Sen att du tolkar det som att jag talar om IBM får ju stå för dig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 0utsider:

"Nu verkar det dock som om Intel äntligen har gjort alla nöjda..."

Löjlig "överenskommelse". Med dagens o morgondagen CPUer behövs nog ingen extra "integrerad" grafikkrets på moderkortet, när de har en relativ bra grafikkrets integrerad i CPUn.
Jag tycker Intel har bara vunnit på den här "överenskommelsen". De har redan fått in de pengar som de behöver. Och har nu gått över till en arkitektur som låser ut andra aktörer på ett annat sätt.
Jag tror varken nVidia eller Via kommer satsa på att göra integrerade grafikkretsar för Intel-moderkort. Intel kommer nog också begränsa den PCI-(express) buss som ska gå till andra aktörers grafikkretsar.

Pinsamt för rättsväsendet och marknadsekonomin!

Ett antal missförstånd av överenskommelsen.

1. Intels integrerade grafik är ett skämt jämfört med ett riktigt integrerat grafikkort från endera AMD eller NVidia.
2. Underförstått i överenskommelsen är även att AMD även i fortsättningen behåller rätten att tillverka integrerade grafikkort till Intel-plattformen, vilket även öppnar upp för AMD-chipset till Intel-plattformarna.
3. Överenskommelsen innebär också underförstått att NVidias och VIA's licenser att producera styrkretsar till Intel-plattformen gäller även till de nya plattformarna, inte bara fram till 775.
4. Licensieringsdelarna är högintressanta, då de återigen ger en hel del allvar till tanken att NVidia går in och köper VIA för att få tag på x86-licenserna. Sist det var prat om det har jag för mig AMD gick med på att licensiera x86-64, så nästa steg kanske är en GPGPU-baserad NVidia-processor som konkurrerar med Phenom och Core?
5. Hela överenskommelsen handlar om att Intel inte *får* låsa ut konkurrerande system, utan måste som exempelvis AMD fortfarande behålla fullt stöd för andra lösningar.
6. Om Intel på något sätt begränsar PCI-expressbussen som går till de integrerade grafikkorten bryter de alltså mot en federal överenskommelse med amerikanska handelsdomstolen. Tror du på fullt allvar Intel är så dumma?!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Darkst@r:

Hehe, om Nvidia köper VIA för att göra helplattformslösningar kommer Intel få det hett om öronen

Hoppas hoppas hoppas

Det borde finnas rum för tre aktörer på cpu-marknaden