Permalänk

Utforska Lajvande

Lyssnade idag på P3 Kultur på jobbet där hon pratade om att hon varit på ett Lajv i Danmark som hette Dilirium (ej säker på stavning). De handlade om att hon blev "inspärrad" på ett ihopsatt mentalsjukhus.

Dom spelade i par och fick vara med om hur det kändes att vara riktigt mentalt sjuk. (på något vis, min kollega pratar för mycket så jag kunde inte lyssna hela tiden)

Jag blev i alla fall j*vligt inspirerad och sjukt sugen på att åka på något liknande, tycker det verkar jäklans personutvecklande och en grym erfarenhet.

Så min fråga är helt enkelt, hur får man tag i sånna här "tillställningar" och måste man vara kändis eller något annat krav för att få vara med?

Är det någon här som testat på något liknande kanske?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Jag är också nyfiken på detta samt även fängelse, dock är jag lite skeptisk till vad de i psykvården håller på med för pseudovetenskap och det finns risk att de inte vill släppa ut mig. (T.ex. anklaga att man lider av drapetomani)
Nå jag tänker bl.a. på Rosenhans experiment: Rosenhan experiment - Wikipedia, the free encyclopedia
YouTube - ‪Psychiatry is fake science. The Thud Experiment proof.‬‎

Jag tror dock att det är svårt i sverige att låta vanligt folk få vistas bland mentalsjuka, i syfte av att de "friska" ska få lära sig något. Men det ska finnas en massa olika "lekar" som företag förr har köpt och låtit sina anställda gått på, det har varit några skriverier om detta och att just detta är jålleri/slöseri på pengar.
Men ändå, jag är intresserad av att delta i psykologiska experiment, gärna socialpsykolgi utan att dessa ska kosta skjortan.
Och det är just sådant som jag tror man får leta efter, då de knappast lär en få pröva på riktig psykvård.
*edit*
Jag är ingen sciencelogi-idiot, däremot har jag en uppfattning av att psykvården idag är väldigt flummig och de lätt kan slänga en diagnos på att någon har en personlighetsstörning, om denna t.ex ej har en allmänt accepterad åsikt kring humanism.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Låter intressant! jag trodde lajv bara innebar att folk sprang runt i skogen och fäktades med plastsvärd och skrek lightningbolt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lajv här verkar vara folk som springer runt i skogen och kastar kottar på varandra och använder nåt sagospråk.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Låter intressant! jag trodde lajv bara innebar att folk sprang runt i skogen och fäktades med plastsvärd och skrek lightningbolt!

"Boffervapen" - heter det. Gjort av latex.

Testade det där på ett konvent för några år sen då jag skulle konfirmeras. Förbannat tråkigt imo. Precis så stereotypt som det har framställts, "springa runt i skogen och fäktas". Efter att jag blivit nedhuggen så trampa folk och ramlade på mig. Inte roligt!

Men en hel del trevligt folk träffades på. Den typen som super och kedjeröker som besatta på helger.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Men en hel del trevligt folk träffades på. Den typen som super och kedjeröker som besatta på helger.

Danskar?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av bud_bundy:

Jag är också nyfiken på detta samt även fängelse, dock är jag lite skeptisk till vad de i psykvården håller på med för pseudovetenskap och det finns risk att de inte vill släppa ut mig. (T.ex. anklaga att man lider av drapetomani)
Nå jag tänker bl.a. på Rosenhans experiment: Rosenhan experiment - Wikipedia, the free encyclopedia
YouTube - ‪Psychiatry is fake science. The Thud Experiment proof.‬‎

Jag tror dock att det är svårt i sverige att låta vanligt folk få vistas bland mentalsjuka, i syfte av att de "friska" ska få lära sig något. Men det ska finnas en massa olika "lekar" som företag förr har köpt och låtit sina anställda gått på, det har varit några skriverier om detta och att just detta är jålleri/slöseri på pengar.
Men ändå, jag är intresserad av att delta i psykologiska experiment, gärna socialpsykolgi utan att dessa ska kosta skjortan.
Och det är just sådant som jag tror man får leta efter, då de knappast lär en få pröva på riktig psykvård.
*edit*
Jag är ingen sciencelogi-idiot, däremot har jag en uppfattning av att psykvården idag är väldigt flummig och de lätt kan slänga en diagnos på att någon har en personlighetsstörning, om denna t.ex ej har en allmänt accepterad åsikt kring humanism.

Hur fan lyckas du alltid svara HEEELT offtopic för att sedan börja prata om dig själv hela tiden?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om någon är seriöst intresserad av lajv så postar jag lite passande länkar nedan, om lajv i allmänhet mer än specifikt "psykologiska" lajv, men jag litar på att ni finner om ni söker!

Lajv – Sverok - För dig som gillar spel
LajvSverige.se portalen för lajvare som vill skapa mer lajv! - Hem
Syskonskapet.se - Levande rollspel - Välkommen till Syskonskapet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Hahaha : )

F.ö vet jag inte varför danskar skulle vara så trevliga. De röker som sagt massvis sen förstår man nästan alltid mindre av vad de säger än vad de förstår av vad en själv säger.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)