Permalänk
Medlem

Val av laptop

Hallå.

Jag har planerat att köpa mig en ny laptop då min gamla har nått sitt bäst före datum. Det jag kommer använda datorn till är mest att surfa, glo på film och spela spel (mestadels lättare, men vill ha en dator som även klarar av lite tyngre spel). Därför har jag hittils försökt leta upp datorer med ett bra grafikkort (har kollat efter ATI Radeon HD5650 1GB).

Har tänkt att hålla mig under 8000:-

De jag kollat på hittils är:

HP Pavilion DV6-3009 pris: 7495:-
Processor: AMD Athlon II P320, 2.1GHz processor
Minne: 4GB DDR3, max. 8GB
Hårddisk: 320GB S-ATA (7200rpm)
Grafik: ATI Mobility Radeon HD5650 1GB

HP Pavilion DV6-3009

Acer Aspire 5551G pris: 7990:-
Proccesor: AMD Phenom II Triple Core N830
Minne: 4GB DD3
Hårddisk: 500GB SATA, 5400rpm
Grafik: ATI Mobility Radeon HD 5650 1GB

Elgiganten

Packard Bell Easynote TJ75-JN-572NC pris: 6990:-
Processor: Intel Core i3-330M
Minne: 4 GB DDR3 RAM
Hårddisk: 500 GB SATA
Grafik: ATI Mobility Radeon HD5650 1GB

Packard Bell Easynote TJ75-JN-572NC Kraftfull laptop med HDMI-utgång! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Packard Bell Easynote TJ75-JO-582NC pris: 7990:-
Processor: Intel Core i5-430M
Minne: 4 GB DDR3 RAM
Hårddisk: 640GB SATA 2,5tums
Grafik: ATI Mobility Radeon HD5650 1GB

Packard Bell Easynote TJ75-JO-582NC Kraftfull laptop med Intel Core i5-processor! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum

Det jag undrar är:

-Hur står sig AMD Athlon II P320 mot Intels i3 och i5 processorer?
-Hur stor är skillnaden mellan 7200 och 5400 varv på hårddisken? Och vad blir skillnaden?
-Om jag bestämmer mig för någon av packard bell datorerna, är det då värt att lägga 1000kr mer på den med i5 istället för i3, är skillnaden så pass stor mellan dem?
-Bör jag fortsätta leta efter en laptop med HD5650 kortet eller finns det något liknande som är mer prisvärt?

Vilken av dessa tycker ni att jag borde välja? Kom gärna med förslag på någon annan dator om ni anser att den skulle passa sig bättre för mina behov.

Permalänk
Avstängd

Välj Mac istället. Apple Allt annat är för Svenssons som vill ha billiga maskiner och inte "vet om" att det finns felfria, snabba, och felfria datorer som i 99,5% av fallen aldrig får virus.:)

Spela vad ska man med det till?:P Att spela är ju lite som att: "Happ där försvann 8 h av mitt liv till ingen nytta"...;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har fått för mig att mac inte riktigt är något för mig, lite för hög prislapp då jag precis gått ut gymnasiet och inte har jättemycket pengar att slänga iväg. Det där med spelandet kanske du däremot har en poäng i, dock spelar jag knappt alls för tillfället.. Men kommer en period där jag känner för att göra det så vill jag ha en dator som klarar av det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -_ahL^:

Har fått för mig att mac inte riktigt är något för mig, lite för hög prislapp då jag precis gått ut gymnasiet och inte har jättemycket pengar att slänga iväg. Det där med spelandet kanske du däremot har en poäng i, dock spelar jag knappt alls för tillfället.. Men kommer en period där jag känner för att göra det så vill jag ha en dator som klarar av det

Myntet's rekommendation för natten blir att få tipsa om denna maskin:): http://www.sweclockers.com/recension/622 Hope you will like it!:)

edit: även om ovanstående länk eventuellt kan vara intressant och matnyttig för vissa så menade jag så klart den här länken: http://www.sweclockers.com/recension/6221-snabbtitt-pa-asus-u... *Helt ärligt* vet jag inte hur jag lyckades med konststycket att past:a in en heelt annan länk.:O Sorry!:) (Om det inte var någon moderator som skojade?:D)...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad över att det var ett moderkort som dök upp men alla gör vi våra misstag Ska ta mig en rejäl titt på den nya länken, tack för tipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -_ahL^:

Blev lite förvånad över att det var ett moderkort som dök upp men alla gör vi våra misstag Ska ta mig en rejäl titt på den nya länken, tack för tipset

Lugnt lycka till med ditt val.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen av frågorna jag hade har besvarats och jag har fått ännu en dator att fundera kring vore det finfint om någon mer kunde dela med sig av sina åsikter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -_ahL^:

Eftersom ingen av frågorna jag hade har besvarats och jag har fått ännu en dator att fundera kring vore det finfint om någon mer kunde dela med sig av sina åsikter

Jag tycker Intel är bäst, kan inget om AMD tyvärr..

Lägger du 1000 på 15 så tror jag att det är värt det i lägden p g a att i3 är mer som en C2D-processor i styrka.:) Med betoning på tror (har för mig vi snackade om det i nån Mac-tråd därav min gissning) men logiskt sett borde i5 vara starkare. Beror ju på vad i5:an har för L-cache etc för har i3:an bättre L-cache så blir den ju bättre (även om det inte är troligt att det är så men kolla spec.:)).

Vet inte om det finns nåt som är "mer prisvärt".:) Min erfarenhet är att visst kan man köpa en "monster-bärbar" men då utvecklingen går så snabbt på kort har man kastat kr i sjön efter några månader. Så tycker du kan välja den dator du känner dig trygg med och "nöja" dig med det kort som sitter i.:) Vet inte om det fins något prisvärt, och ska snart äta så "orkar" inte kolla det.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Både i3an och i5an ser ut såhär:

L1 cache 64 KB (code) / 64 KB (data)
L2 cache (KB) 512
L3 cache (KB) 3072

Har i princip ingen koll på L-cache och vad man ska leta efter där Är L3 bättre än L2?

Hittade förövrigt en annan laptop från hp med samma grafikkort och en AMD Turion II Dual-Core P520 processor:
Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Den processorn har följande chache:
L1 cache 2 x 64 KB instruction caches , 2 x 64 KB data caches
L2 cache 2 x 1 MB

Är denna processorn mycket sämre i 'cache'-väg?

Förlåt för många och dumma frågor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -_ahL^:

Både i3an och i5an ser ut såhär:

L1 cache 64 KB (code) / 64 KB (data)
L2 cache (KB) 512
L3 cache (KB) 3072

Har i princip ingen koll på L-cache och vad man ska leta efter där Är L3 bättre än L2?

Hittade förövrigt en annan laptop från hp med samma grafikkort och en AMD Turion II Dual-Core P520 processor:
Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Den processorn har följande chache:
L1 cache 2 x 64 KB instruction caches , 2 x 64 KB data caches
L2 cache 2 x 1 MB

Är denna processorn mycket sämre i 'cache'-väg?

Förlåt för många och dumma frågor

Tillbaka från en lång-middag!:)

OT: Det är L3 du ska titta efter för det är L:et som avgör hur snabbt infon går ut från processorn.:)

För att det ska bli lättare för dig och välja ta en kik på: CPU cache - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Okej Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -_ahL^:

Okej Stort tack för all hjälp!

Lugnt!:) Vilken dator blev det?:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Blev tillslut en Toshiba Satellite L650-11R med en intel core i3 330M processor, 4gb ram och ett Radeon 5650. Helt bortom vad jag kollat på tidigare, hade tillgångsgaranti på elgiganten så fick jag den för 5,990:- istället för 7,990. Så jag hoppas att jag ska bli nöjd nu iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -_ahL^:

Blev tillslut en Toshiba Satellite L650-11R med en intel core i3 330M processor, 4gb ram och ett Radeon 5650. Helt bortom vad jag kollat på tidigare, hade tillgångsgaranti på elgiganten så fick jag den för 5,990:- istället för 7,990. Så jag hoppas att jag ska bli nöjd nu iaf

Mina (om inte helhjärtade då du inte köpte Mac;);)) så hjärtligaste gratulationer [i den mån det går:D] till förhoppningsvis en dator som håller så länge som möjligt!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tackar! Är hittills helt klart nöjd iaf. Kanske inte lustigt med tanke på vad jag använde för skit innan dock

Permalänk
Skrivet av -_ahL^:

Blev tillslut en Toshiba Satellite L650-11R med en intel core i3 330M processor, 4gb ram och ett Radeon 5650. Helt bortom vad jag kollat på tidigare, hade tillgångsgaranti på elgiganten så fick jag den för 5,990:- istället för 7,990. Så jag hoppas att jag ska bli nöjd nu iaf

En grymt bra deal, grattis till ett bra köp