Permalänk
Medlem

Är soffan för stor?

Ska köpa en lägenhet (en 1:a) till min nya soffa. Vill helst ha plats för många gäster så jag har spanat på Ikeas hörnsoffa KARLSTAD. Provsuttit den och tycker den är mycket skön samt snygg. Andra som jag frågat (läs: mina föräldrar) tycker absolut att soffan är för stor.

För att utreda frågan har jag nu modellerat den tänkta möbleringen i Sketchup. Personligen tycker jag att det ser okej ut men mor och far hävdar annat. Har lite svårt att föreställa mig hur det blir i verkligheten därför vill jag veta vad ni tror. Är soffan för stor?

Den övre öppningen leder till hallen. Den högra öppningen har dörr (öppnas mot rummet på bilden) och leder till en klädkammare.

Referensmått: Sängen är 200x140 cm.

Permalänk
Medlem

Jag har sängen och soffan som dig i mitt sovrum, dock inget soffbord men tycker ändå att det är förbannat trångt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didonk:

Ska köpa en lägenhet (en 1:a) till min nya soffa.

Du menar inte tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Du menar inte tvärtom?

Tyckte också att det var lite udda att köpa lägenhet till soffan. Jag brukar oftast köpa lägenheten och sen en soffa till lägenheten^^

Men visst det är klart att det blir ganska trångt men vill man kunna ha lite folk hemma så får man göra det bästa möjliga med platsen som man har! Jag tycker att det blir bra. Har det själv ganska trångt i min 2a då det är planerat att kunna husera mycket folk:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det ser jävligt trångt ut och soffbordet ser litet ut
Den avgörande frågan för mig är: Har du matbord i köket eller har du bara en liten kokvrå?
För om du inte har nåt annat atbord lär det bli jobbigt
Men en stor soffa är najs, då kan nån polare slagga där om det behövs också.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Mät ordentligt hur mycket plats det kommer finnas kvar, mitt nya vardagsrum var inte så stort som jag trodde när jag hade ställt in min nya soffgrupp bestående av 3-sits, 2-sits och en fåtölj, nu i efterhand ångrar jag att jag köpte fåtöljen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Skaffa mindre säng om du inte har permanent dambesök? alternativt en annan möblering eller både och?

Edit: fönsterbrädan ser ut att sitta lite dumt för de som ska sitta vid fönstret tycker jag. tror att många kommer slå i huvudet i den

Permalänk
Medlem

Soffan kommer ju dominera lägenheten, i alla fall. Men det kan ju vara okej om man tycker om soffan

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du kan ställa soffan kloss mot väggarna? Det brukar ofta vara saker som man inte tänkt på som gör att man får ställa soffan en liten bit ut (tex, fönsterbräde och eluttag). Då äts golvytan snabbt upp.

Säger jag som hade en ännu mer överdimensionerad soffa för min förra lägenhet

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem

Tack för många snabba svar. Verkar som att ganska många tror att soffan är för stor för rummet. Kan tänka mig KARLSTAD i 3+schäslong också. Den är lika bred men det blir mer synligt av väggen mot fönstret. Skulle det hjälpa intrycket lite tro? Fortfarande lika trångt där man rör sig dock men kanske inte det som är största problemet?

Skrivet av Muji:

Du menar inte tvärtom?

Öh, jo... Får bjuda på den antar jag.

Skrivet av anton_mjor:

Det ser jävligt trångt ut och soffbordet ser litet ut
Den avgörande frågan för mig är: Har du matbord i köket eller har du bara en liten kokvrå?
För om du inte har nåt annat atbord lär det bli jobbigt
Men en stor soffa är najs, då kan nån polare slagga där om det behövs också.

TV-möbeln och soffbordet plockade jag in från 3D warehouse mest som platshållare. Soffbordet är ur serien lack LACK vilket i princip betyder att det är skitbillig skit. Jag har matbord i köket. Får plats 3 att äta där.

Skrivet av baggeman:

Är du säker på att du kan ställa soffan kloss mot väggarna? Det brukar ofta vara saker som man inte tänkt på som gör att man får ställa soffan en liten bit ut (tex, fönsterbräde och eluttag). Då äts golvytan snabbt upp.

Jag är säker på att jag inte kan det. Syns inte så bra i modellen då den är renderad med perspektiv, men soffan står 10 cm från väggen med fönsterbräda och element. 5cm från den andra.

Permalänk

Jag tycker det ser väldigt trångt ut mellan soffabord och säng. Men självklart vill man ha en stor soffan så man kan ha folk på förfest när man är ung

Permalänk
Medlem

har du inget kök?

Permalänk
Medlem

Om du skulle göra så här då?? Kan du rita upp det o länka?

Permalänk

Jag hade nog tyckt det kan passa bra även om det är 'trångt' man kan ligga och glo på tv och det finns plats. sen så kan man sitt ai soffan och kolla på datorn. sen så kan du ju faktiskt ha 3 olika placeringar av soffan i rummet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Denna möblering "skapar" ju en större yta.

Då kan du ligga i sängen o kolla tv också

Permalänk

Tror detta blir mycket bättre. Sammla den lilla lediga ytan framför dörrarna istället, så känns det mycket större, och blir smidigare att röra sig i. Rekommenderar att överväga ett väggfäste till dator-skärmen, och då även fixa ett smalare "skrivbord". Typ en bänk-skiva eller dylikt som man delvis fäster mot väggen. Sparar massor av plats och ser läckert ut! Fönsterkarmen kan du slänga, eller fixa nån smalare om du nu verkligen måste ha en

Edit: Vill du att det ska kännas ännu större så måla iaf 3 av väggarna vita, och sätt upp en stor spegel (Typ en lång och smal horisontellt ovanför soffan). Det ger en kännsla av mer djup!

Edit: Haha vafan, turbi hann före med typ samma bild. Jag flyttade upp tvn lite också

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

du får väll prioritera om du vill ha en stor soffa för polarna eller mycket yta att röra sig.

Själv så tycker jag inte soffan är för stor. Med tanke på att det är en 1:a så finns det ju inte så mycket plats från början så varför inte nyttja ytan till något du faktiskt vill ha :3 Kan ju sen vara en ursäkt att gosa med kvinnligt sällskap då det helt enkelt inte finns plats annanstans än i soffan eller i sängen :>

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Om du skulle göra så här då?? Kan du rita upp det o länka?
http://img199.imageshack.us/img199/4710/lgenhetkarlstad.jpg

Så här blev det utifrån hur jag uppfattade beskrivningen:

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag hade nog tyckt det kan passa bra även om det är 'trångt' man kan ligga och glo på tv och det finns plats. sen så kan man sitt ai soffan och kolla på datorn. sen så kan du ju faktiskt ha 3 olika placeringar av soffan i rummet.

Nog att soffan kan placeras nästan var som helst men att ställa sängen mot fönstret med väggen är lite kinkigare. Det är nämligen ett element under fönstret som gör att man inte kan skjuta sängen hela vägen intill väggen.

(5 minuter senare)

Testade att ställa sängen så som jag från början ville undvika och det visade sig bli riktigt bra. Får mer plats för datorstolen, och inte trångt mellan soffbord och någon annan möbel, soffan undantagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didonk:

Så här blev det utifrån hur jag uppfattade beskrivningen:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Didonk%20L%E4genhet2.jpg

Nog att soffan kan placeras nästan var som helst men att ställa sängen mot fönstret med väggen är lite kinkigare. Det är nämligen ett element under fönstret som gör att man inte kan skjuta sängen hela vägen intill väggen.

(5 minuter senare)

Testade att ställa sängen så som jag från början ville undvika och det visade sig bli riktigt bra. Får mer plats för datorstolen, och inte trångt mellan soffbord och någon annan möbel, soffan undantagen.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Didonk%20L%E4genhet%20Alt...

jag hade nog bytt plats på datorn och sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Tror detta blir mycket bättre. Sammla den lilla lediga ytan framför dörrarna istället, så känns det mycket större, och blir smidigare att röra sig i. Rekommenderar att överväga ett väggfäste till dator-skärmen, och då även fixa ett smalare "skrivbord". Typ en bänk-skiva eller dylikt som man delvis fäster mot väggen. Sparar massor av plats och ser läckert ut! Fönsterkarmen kan du slänga, eller fixa nån smalare om du nu verkligen måste ha en

Edit: Vill du att det ska kännas ännu större så måla iaf 3 av väggarna vita, och sätt upp en stor spegel (Typ en lång och smal horisontellt ovanför soffan). Det ger en kännsla av mer djup!

Edit: Haha vafan, turbi hann före med typ samma bild. Jag flyttade upp tvn lite också

Fast du har bättre paint skills än mig

Skrivet av Didonk:

Så här blev det utifrån hur jag uppfattade beskrivningen:
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Didonk%20L%E4genhet2.jpg

Nog att soffan kan placeras nästan var som helst men att ställa sängen mot fönstret med väggen är lite kinkigare. Det är nämligen ett element under fönstret som gör att man inte kan skjuta sängen hela vägen intill väggen.

(5 minuter senare)

Testade att ställa sängen så som jag från början ville undvika och det visade sig bli riktigt bra. Får mer plats för datorstolen, och inte trångt mellan soffbord och någon annan möbel, soffan undantagen.

Dock ska sängen inte så direkt mot väggen, inga material som kan mögla ska det då den som sagt kan börja mögla pga av fukten och kylan på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Tror detta blir mycket bättre. Sammla den lilla lediga ytan framför dörrarna istället, så känns det mycket större, och blir smidigare att röra sig i. Rekommenderar att överväga ett väggfäste till dator-skärmen, och då även fixa ett smalare "skrivbord". Typ en bänk-skiva eller dylikt som man delvis fäster mot väggen. Sparar massor av plats och ser läckert ut! Fönsterkarmen kan du slänga, eller fixa nån smalare om du nu verkligen måste ha en

Edit: Vill du att det ska kännas ännu större så måla iaf 3 av väggarna vita, och sätt upp en stor spegel (Typ en lång och smal horisontellt ovanför soffan). Det ger en kännsla av mer djup!

http://i166.photobucket.com/albums/u96/Da__Tobb/LE4genhetKarl...

Edit: Haha vafan, turbi hann före med typ samma bild. Jag flyttade upp tvn lite också

Så ambitiöst av både dig och turbi att hacka i bilden. Tack båda för ännu ett vettigt alternativ till hur möblerna kan stå. Alla väggar i hela lägenheten är vita utom en del kakel. Det ser bara grått ut för att Sketchup renderar det så ur det perspektivet. En spegel för att skapa rymd är ingen dum idé, fast en horizontell över soffan blir det nog ingenting med. Vill hellre ha en helkroppsspegel att beundra.

Måste säga att det nu lutar mer och mer åt den stora soffan, till farsgubbens förtret. Finns ju bevisligen ett gäng sätt att möblera på som alla är hyfast vettiga. Soffan går tack och lov att spegla så att 3- och 2-sitsen byter plats, öppnar för en del nymöbleringar det också. Utbytbar klädsel gör ju också att man kan förnya sig en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

jag hade nog bytt plats på datorn och sängen

Då hamnar vi på ungefär samma möblering som jag o mr.bravo föreslog fast omvänt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Dock ska sängen inte så direkt mot väggen, inga material som kan mögla ska det då den som sagt kan börja mögla pga av fukten och kylan på vintern.

Tack för upplysningen, det visste jag inte om. Utgår ifrån att det endast gäller ytterväggar, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Då hamnar vi på ungefär samma möblering som jag o mr.bravo föreslog fast omvänt bara

mmh, och använder därmed den "oanvändbara" ytan vid dörren till datorhörnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didonk:

Tack för upplysningen, det visste jag inte om. Utgår ifrån att det endast gäller ytterväggar, stämmer det?

Japp ytterväggar, de kan ju stå vid ytterväggar bara inte kloss an så det inte kommer luft i mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Då hamnar vi på ungefär samma möblering som jag o mr.bravo föreslog fast omvänt bara

Dessutom smidigare om han ska koppla ihop datorn och teven.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kanske är lägenheten som är för liten.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det kanske är lägenheten som är för liten.

Fan! Det var det första jag tänkte när jag läste rubriken! Skulle ju jag skriva!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90