Grafikkort med referensdesign allt sällsyntare

Permalänk
Medlem

Hatar icke ref. vill ha vattenblock!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svårare för användare som vill ha tysta datorer? Årets skitsnack. Aldrig någonsin har en referenskylare varit tillräcklig för ett tyst system. Om något så gynnar detta de som vill ha tyst och kraftfullt.

Dock driver det upp priserna, det kan jag hålla med om.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Svårare för användare som vill ha tysta datorer? Årets skitsnack. Aldrig någonsin har en referenskylare varit tillräcklig för ett tyst system. Om något så gynnar detta de som vill ha tyst och kraftfullt.

Dock driver det upp priserna, det kan jag hålla med om.

Problemet är att dom inte är tystare. Lösningen som visas på bild från MSI är 3-4 gånger mer högljud än orginal oftast i alla fall idle. Visst svalare men va spelar det för roll idle.
Som sagt vet av erfarenhet. Dessutom har alla sådana lösningar håll avsevärt sämre för mig där fläktarna oftas börjar ge sig i lagren efter ett tag. Oftast är lösningarna mindre påkostade än originalet också.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte vara den som är den, men heter det ändå inte "mer sällsynt" och inte "sällsyntare".
Mer on topic: Jag brukar vara rätt nöjd med referenskylarna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V || Intel Core i7 2600 @ 4.4GHz || Kingston HyperX 16GB 9-9-9-27 @ 1600MHz || MSI GTX 960 GAMING 4G || OCZ Arc 100 240GB SSD || 2x BenQ 2420T 24" 120Hz

Permalänk

Vet inte hur det är med andra kort men jag håller lite koll på priserna på 5850 för att eventuellt köra crossfire. Problemet är att efter 10 månader med mitt gamla Powercolor 5850 referensdesign så har priset på 5850 inte minskat en krona utan bara ökat! Jag köpte nytt för 2595 kr i oktober förra året i en liten butik i Luleå så det var säkert inte billigast då heller. Hade väntat mig 5850 runt 2000 kr nu men icke.

Jag tror det beror på partnertillverkarnas nya kylar- och pcblösningar som håller priset uppe på ett ganska gammalt kort.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt dåligt!

Hade tillverkarna valt att behålla viktiga komponenter som bra voltageregulatorer och liknande så hade det varit en annan sak!

Enligt mig så borde ATI göra Referens modellen, tillverkarna tillverkar och säljer korten som Referens design. Sedan kan man köpa specialgjorda fläktar gjorda av tillverkarna eller direktmonterade på PCB designen.

Jag tänker ge mig in på vattenkylning nu med HD 5870. Jag äger redan ett 5870 referens design nu och kommer köpa ett till 5870 senare, men jag tänker då inte köpa ett Icke referens design. Hellre referens begagnat!

Usch..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är att dom inte är tystare. Lösningen som visas på bild från MSI är 3-4 gånger mer högljud än orginal oftast i alla fall idle. Visst svalare men va spelar det för roll idle.
Som sagt vet av erfarenhet. Dessutom har alla sådana lösningar håll avsevärt sämre för mig där fläktarna oftas börjar ge sig i lagren efter ett tag. Oftast är lösningarna mindre påkostade än originalet också.

Du har kanske glömt att det finns passiva icke-referens kylare och de fläktkylda från Arctic Cooling mm? Många tillverkare använder de bäst säljande tredjeparts-kylarna MSI är ett undantag snarare än regel.

Jag har aldrig haft ett kort med referenskylare som varit tyst men mitt passiva HD3450 är det, dock inte heller referensdesign. Även om mitt 9600 XT med ICE-Q inte var ljudlöst så var det bra mycket tystare än de vanliga korten.

Skulle säga att det är sämre att ha en liten 40 mm fläkt på kortet som måste handskas med 90 grader ständigt och slits i förtid mot en 80-92 mm fläkt vid 60 grader. Varken ATIs eller Nvidias referensfläktar är knappast några Enermax Magma heller som håller i all evighet, mina har dött inom något år på samtliga kort med referenskylare vare sig det var MX440, 9800Pro, 7900-GT eller något annat kort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

För ett företag är det förstås en ruskigt bra affär att för en billig slant överklocka korten och sälja dyrare. Själv tror jag inte att jag bryr mig om mer än ett kort, men jag hoppas ändå att det kommer några kort med riktigt bra egenskaper för CF/Sli.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du har kanske glömt att det finns passiva icke-referens kylare och de fläktkylda från Arctic Cooling mm? Många tillverkare använder de bäst säljande tredjeparts-kylarna MSI är ett undantag snarare än regel.

Jag har aldrig haft ett kort med referenskylare som varit tyst men mitt passiva HD3450 är det, dock inte heller referensdesign. Även om mitt 9600 XT med ICE-Q inte var ljudlöst så var det bra mycket tystare än de vanliga korten.

Skulle säga att det är sämre att ha en liten 40 mm fläkt på kortet som måste handskas med 90 grader ständigt och slits i förtid mot en 80-92 mm fläkt vid 60 grader. Varken ATIs eller Nvidias referensfläktar är knappast några Enermax Magma heller som håller i all evighet, mina har dött inom något år på samtliga kort med referenskylare vare sig det var MX440, 9800Pro, 7900-GT eller något annat kort.

Har inte glömt att det finns passiva men passiva hör knappast hemma på högprestanda korten så det är ju inte direkt relevant som alternativ för dom flesta. Har haft en bunte passiva kort och har ännu både från ati och nvidia.
Och jag har redan skrivit att många tillverkares egna designer inte går att jämföra med aftermarket man kan montera själv sedan vet jag att en del tillverkare erbjuder kort med dessa original men dom kostar ju en slant med oftast men då gör man ju medvetet ett sådant köp med. Nu handlar det ju om att referensdesignen ersätts med egna varianter som inte alltid är bättre på något vis eller ställer till det på andra vis bara för att gynna sig själva.

Har nog ägt 20 tal nvidia kort och dom med icke referens har alla fläktarna börjat rasla på och skurit så som 5900U, 6800GT. Mitt GTX260 använde jag en motsvarande 30 dagar eller nåt 24/7 användning så det är som nytt än men det sålde jag igår. Och det sitter inga 40mm på nvidias referenskort av dom större kalibrarna eller MSI's eller gigabytes heller. Det rör sig om 60 och 70mm radial eller axialfläktar.
Har 2st 8800GTS G92 dom gick 24/7 utan problem i 1.5 år innan jag bytte ut dom. mot GTX260 kort. Var lika tysta och fina sista dagen i drift som första.

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att en referens kylare skulle vara mer trogen än en större kylare.
Och om man vill ha ut luften ur datorn så borde väll en bättre ide vara att satsa på mer ventilation i lådan.
Dock har jag nog alltid tyckt att referens-kylarna ser bättre ut. Men nu har ju inte jag chassit öppet, så varför inte glassa på med en riktig fläkt då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Svårt att tro att en referens kylare skulle vara mer trogen än en större kylare.
Och om man vill ha ut luften ur datorn så borde väll en bättre ide vara att satsa på mer ventilation i lådan.
Dock har jag nog alltid tyckt att referens-kylarna ser bättre ut. Men nu har ju inte jag chassit öppet, så varför inte glassa på med en riktig fläkt då.

Problemet är att alla dessa kylare med axialfläktar blandar runt redan uppvärmd luft med sval luft så du får aldrig helt sval luft in utan extrem chassiventilation och du får inte ut varmluften direkt heller utan att den blandar sig med redan kall luft och tex höjer processorkylarens temp då den gärna stiger uppåt då det inte finns någon bra metod att kontrollera flödet in och ut från sådana grafikkort.

Jag har byggt många burkar och moddat och fipplat och bästa reglen jag kommit fram till är "snabbt ut". Få ut uppvärmda luften ASAP utan omvägar. Därför bör värmekällan vara lokaliserad så nära ett utblås som möjligt och man bör ha utblåsfläktar där inte fläktar som blåser in då det är svårare att kontrollera var luften tar för väg ut. Bästa är ju ductad lösning precis som grafikkort har. Dom drar bara i sig luft från chassit som dom inte själva redan använt och dom dumpar det ur lådan så igen annan komponent behöver utsättas för den. Desutom aggerar dom chassiventilation själva då all luft som kommer ut ur dom baktill så kommer lika mycket in.

Kylare som inte är ductade behöver assistans från chassifläktar. Så i slutändan blir det mer fläktar, mer oväsendet och inte alltid bättre temperaturer.

Uploaded with ImageShack.us
Så ser luftflödet ut i min nuvarande rigg.
Blåa är sval luft så klart, gula är värmekällorna och röda är varmluften på väg ut.
Röda pilen lägst ner på 45 graders vinkel sympoliserar 92mm nocutan i sidan på 950-1000rpm som drar ut spillluften från grafikkorten då lite läcker it precis vid I/O plåten.
Vicktiga här med är att hela luftflödet är designat så att från top till botten fram kommer luft in och baktill från topp till botten blåses luft ut så det finns inga dödzoner dör luften kan stå stilla även om flödet bara är precis vad det behöver vara.
Lådan är även ljudisolerad och är i princip icke hörbar på 50cm avstånd.

Hade jag haft 2st GTX260 med kylare som visas på artikelbilden då jag haft ett sådant så hade datorn låtit märkbart och varmt varmare inuti och då hade jag behövt än mer chassifläktar och fart på dom då det värmt upp lådan. Det är rumstemperatur i lådan under linpack ändra fram till NH-D14 kylaren och grafikkorten så luften som når komponenterna är så sval den kan bli.
Alla fläktar i datorn, nätag, cpu, grafikkort och chassifläkten bak är tempostyrda. Endast 92mm i sidan som går på fast varv.

Så som jag ser det så går det utmärkt att bygga tyst på referenskylare och ofta bättre. Vist kan man köra vatten eller FETA aftermarket kylare och någon extremt perforerad låda med bra flöde men inte alls säker på att det blir tystare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danteee:

Kylarna har jag inget emot men att dom ska ändra PCB på korten suger för jag som har ett 5850pcs+ kan inte hitta ett fullcover vattenblock:(

Ken detta kanske vara något som du söker!?

Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - Aquacomputer aquagratiX für HD 5870 / 5850 Typ 2 (PCB LF R87F) G1/4 Aquacomputer aquagratiX für HD 5870 / 5850 Typ 2 (PCB LF R87F) G1/4 12380

Du har samma kort som mig och då har vi ju samma PCB och det blocket är till den PCBn...

MVH

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare tar ju t o m bort varvtalsregleringen från fläkten så att köpa icke referenskylare gör att man som konsument måste kolla recensioner som mäter ljudnivån på ett trovärdigt sätt, medan i princip alla siter gör ett test av referenskylaren. Sedan kan avvikelser från referensdesignen resultera i buggar, har för mig att powercolor har haft problem med en del av sina kort.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få på ett vattenblock på mitt 4890 pga detta.
Vill inte ha tystare och svalare när det ändå låter som en orkan när man pressar kortet.
Sen blir vatten mycket tystare och det går inte fixa.
Aja hoppas det kommer fler vattenblock till olika eller att fler säljer med vattenblock monterat från fabrik än det finns idag.

Som sagt.
allt på gott och ont men känns som mer ont

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Nån sa det nog innan, men påpekar det igen
är ni så kortsynta?
alla tillverkare släpper först ref desing
brukar väl ta ca 1-2mån innan nya varianter kommer?
men ni vet ju bäst

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Ken detta kanske vara något som du söker!?

Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - Aquacomputer aquagratiX für HD 5870 / 5850 Typ 2 (PCB LF R87F) G1/4 Aquacomputer aquagratiX für HD 5870 / 5850 Typ 2 (PCB LF R87F) G1/4 12380

Du har samma kort som mig och då har vi ju samma PCB och det blocket är till den PCBn...

MVH

TAck så mkt:D

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

Nån sa det nog innan, men påpekar det igen
är ni så kortsynta?
alla tillverkare släpper först ref desing
brukar väl ta ca 1-2mån innan nya varianter kommer?
men ni vet ju bäst

??? Artikeln tar ju upp att flertalet tillverkare inte alls släpper referensdesignade kylare utan kör på egen design direkt och de flesta som talar här verkar snarare gilla referenskylare än kylare av annan design. Så vad är det du dillar om?

Sedan när det gäller referens vs andra kyllösningar, så kan jag inte hålla med dem som tycker att referens är bättre. Då jag inte hittat någon referenskylare som är tillräckligt tyst. Det spelar ju ingen roll om grafikkortets kylare drar ut varmluften direkt om den ändå är den överlägset ljudligaste fläkten i systemet. Väljer man sina chassifläktar med omsorg och varvtalsbegränsar dem, eller temperaturstyr dem, samt kör med en stor kylare och stora fläktar på grafikkortet, så kommer man alltid få ett tystare system än ett med referenskylaren.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fint förklarat

Du måste fortfarande inse att det bara handlar om en extra 60mm fläkt eller vad det nu kan vara. Visst, avsaknaden av en sådan höjer kanske temperaturen i ett bra chassi med 1 grad. Det viktiga är dock att det är en ineffektiv kyllösning. Det flesta eftermarknadskylare har en eller två axialfläktar med direkt tryck mot en kylfläns, vilket innebär att värme snabbt kan transporteras bort från grafikkortet och sedan ut genom chassifläktarna.

Varför har tornkylare till CPUer slagit igenom så mycket? Även dessa "dumpar" stora mängder värme ut i chassiet. Inte tusan ser man turbinfläktar med utblås för CPUer ofta. Det enda som är viktigt vid ett bygge av en tyst dator är att värme effektivt kan transporteras bort från stora värmekällor. Dvs med så låga varvtal som möjligt, och här är direkt tryck mot kylflänsen överlägsen. Du måste inse vad chassikylning är till för, och det är att hålla en bra temperatur i lådan vilket kan utföras med några tysta 120, 140mm fläktar. CPU och GPU kylningens enda uppgift ska vara att avlägsna den varma luften från komponenterna så snabbt och effektivt som möjligt, med lägsta ljudnivå. Deras uppgift är inte att agera chassikylning. CPU, GPU och chassikylning har sina egna arbetsuppgifter vilket kallas arbetsfördelning.

Att du har bra erfarenhet av GTX 260 tvekar jag inte på, GTX 2XX referens har en bra radialfläkt med en stor heltäckande kylfläns och inte allt för strömkrävande grafikkort. Men det skulle kunna bli så mycket bättre med axialfläkt. Detta märker man tydligt med Fermi där RPMen måste vara så hög för att lyckas transportera bort all luft. Jämför HD5970 referens och HD5970 med Arctic Cooling Accelero Xtreme 5970. Vilken av dessa kyler bäst och med lägst ljudnivå tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Du måste fortfarande inse att det bara handlar om en extra 60mm fläkt eller vad det nu kan vara. Visst, avsaknaden av en sådan höjer kanske temperaturen i ett bra chassi med 1 grad. Det viktiga är dock att det är en ineffektiv kyllösning. Det flesta eftermarknadskylare har en eller två axialfläktar med direkt tryck mot en kylfläns, vilket innebär att värme snabbt kan transporteras bort från grafikkortet och sedan ut genom chassifläktarna.

Varför har tornkylare till CPUer slagit igenom så mycket? Även dessa "dumpar" stora mängder värme ut i chassiet. Inte tusan ser man turbinfläktar med utblås för CPUer ofta. Det enda som är viktigt vid ett bygge av en tyst dator är att värme effektivt kan transporteras bort från stora värmekällor. Dvs med så låga varvtal som möjligt, och här är direkt tryck mot kylflänsen överlägsen. Du måste inse vad chassikylning är till för, och det är att hålla en bra temperatur i lådan vilket kan utföras med några tysta 120, 140mm fläktar. CPU och GPU kylningens enda uppgift ska vara att avlägsna den varma luften från komponenterna så snabbt och effektivt som möjligt, med lägsta ljudnivå. Deras uppgift är inte att agera chassikylning. CPU, GPU och chassikylning har sina egna arbetsuppgifter vilket kallas arbetsfördelning.

Att du har bra erfarenhet av GTX 260 tvekar jag inte på, GTX 2XX referens har en bra radialfläkt med en stor heltäckande kylfläns och inte allt för strömkrävande grafikkort. Men det skulle kunna bli så mycket bättre med axialfläkt. Detta märker man tydligt med Fermi där RPMen måste vara så hög för att lyckas transportera bort all luft. Jämför HD5970 referens och HD5970 med Arctic Cooling Accelero Xtreme 5970. Vilken av dessa kyler bäst och med lägst ljudnivå tror du?

Ja varför har tornkylare inte centrifugalfläktar Lite kul att du ens frågar mig nåt jag redan vet vilket är EXTREMT självförklarande så trodde inte ens det behövde den förklaring.
Grafikkort ska inte vara mer än 2 slots enligt PCi-E specifikationerna dessutom blir inte alla så glada om grafikkortet blockar alla deras övriga expansionsplatser.

Å andra sidan en ATX låda är ca 20cm bred som standard och en Towerkylare kan göras 17cm hög medens en GPU kylare kan göras 1/10 så hög. Så varför använda en centrifugalfläkt när du kan använda en axialfläkt? Axialfläktar är tystare vid samma luftflöde generellt sett men om du kollar upp ordet generellt så betyder det väl "oftast" men inte alltid.
Centrifugalfläktar där radialfläkten är EN typ av centrifugalfläkt kan hålla högre flöde vid högre tryck. En Axialfläkt skulle luftflödet mer eller mindre avta från även med en delta model. Så helt plötsligt är Axialfläkten inte tystast lägre. För att förstå detta måste man veta va en pump kurva eller fläkt kurva är. Något man får lära sig i skolan. Grafikkort tillhör knappast en sittovation där axialfläktar generellt sett lägre är tystare speciellt inte om kylaren är av samma dimension totalt sett. En fläkt har ett maximalt flödet vid tycket 0 och ett maximalt tryck vid flöde 0. Så vad flödet är beror helt på trycket och trycket uppstår pga restriktioner.
Centrifugalfläkten har många gånger högre statist tryck så därför levererar den mycket högre flöde vid samma tryck som en axialfläkt i samma storlek. Du kan gå in på elfa och tanka PDF dokument på 60. 70 och 120mm axial och radialfläktar och jämföra så får du se hur enorm skillnaden är.

Kan man ha en axialfläkt så är det bra. Men krävs det 3st axialfläktar istället för en centrifugalfläkt så nej troligen inte bättre. På towerkylare kan man ha en axialfläkt istället för en centrifugalfläkt pga att kylaren kan vara så mycket högre istället och glesare mellan flänsarna och man behöver inte bygga på gälden lika mycket så klart bättre val med axialfläkt där. På grafikkort kan man som sagt inte det utan man åker oftast på 2st axialfläktar på grafikkortet och en extra för chassit då axialfläktarnas förmåga att pressa luft genom kylaren inte är hög nog att göra det på längden. Fler fläktar hjälper inte eller det ökar bara födet teoretiskt inte trycket. Som sagt detta får man lära sig i skolan om man studerat energi.

Spelar igen roll hur bra du tycker axialfläkten är när den inte passar applikationen i fråga.
Och varför man inte behöver den på towerkylare är ju rätt självförklarande som sagt eller hur?

DU måste inse att chassikylnigen inte är så mycket kylning som det är VENTILATION av HETA gaser och man vill avlägsna dessa gaser DIRECKT innan dom värmer upp något oönskat tex den svala färska luftne som är på väg in eller andra komponenter.

Tornkylare använder JAG av samma naledning som jag använder Referenskylare från nvidia.

Du TROR att axialfläktar flyttar så mycket luft men som sagt deras tryckförmåga är USEL i gämförelse just därför dom monteras på flänsens kortaste håll.

Centrifugalfläkten har inget problem med högst motstånd utan levererar flöde ändå därför den används när luften trycks igenom flänsen på längden.
Och du inser inte hur airodynamiken fungerar med fläktarna. Luft som passerar en Axialfläkt genom ett grafikkort och sedan större på en plan PCB under kommer svänga ut och snart vandra upp för att delvis sugas in i fläkten igen vilket är dåligt då man inte nyttjar fläktens kapacitet maximalt. Kommer se ut som dom där fina mönstren en magnet skapar när du läger papper över den och strör metallspån över den.

Man vill ALDRIG ha en plan yta framför en axialfläkt för det sabbar allt. Men som sagt jag har haft 10+ år på mig att modda lådor åt mig själv och polare och testat det mesta i kylarväg sedan K6-2 och Athlon socket A och ägt 30 tall grafikkort en del med egenmontera kylning i efterhand och jag vidhåller att referenskylaren är tystare än många egendesignade modeller sett till datorns helhetslösning. En annan femma att slänga på en kylare själv i efterhand men behöver inte bli svalare kan bli tystare dock. Men med så varma kort som det finns i dag så lönar sig att få ut luften snabbt sett ur ljudnivå perspektiv också.

Behöver jag 2st fläktar på grafikkortet och en extra chassifläkt för att hantera samma kort med en tillverkares egendesignade kylare jämfört med samma kort med nvidias egna kylare så anser jag att man helt plötsligt har 2st fläktar mer än man behöver. 2st fler ljudkällor som för oväsendet och även dessa förbrukar lite energi och detta omvandlas till väsenden.

Min filosofi är så få fläktar som möjligt på så lågt varvtal som möjligt och ut med varmluften så fort som möjligt utan att mixa den med svala luften för det innebär ineffektivitet. Självklart när varvtalet går över en viss gräns så får man gå upp i antal fläktar för att få ner ljudnivån men iden är rätt självförklarande. Och det fungerar rätt bra. Välkomne att komma och lyssna på min burk se om du tycker den låter något. Många som trott den varit avslagen när dom stått jämte den hemma hos mig.

En fördel med aftermarket eller vissa av dessa egendesignade kylare är ofta lägre ljudnivå vid load eller extrem last då men som jag ser det spenderar datorn soppas mycket tid i lägen där den inte drar så mö kräm att den inte behöver varva upp fläktarna något. Så jag anser inte det vara en trade off. Hellre en helt tyst dator idle och milt hörbar vid hög last än en som låter mittemellan hela tiden som aldrig är helt tyst ens när man måste skriva ett e-mail eller som nu ett PM och det är knäpptyst inne.

Sedan artic cooling tar upp minst 3 PCI platser och bör helst ha 4st för lite mellan rum är ju en detalj du missar med gämfört med vad GTX480 kylaren har att göra med. Hade den fått vara tjockare hade det ju avhjälpt med men å andra sidan vet jag inte om jag valt ett GTX480 för en tyst burk. Och polaren kör 2st GTX275 Med Artic coolings kylare eller ja bara ett av dom för i7 och ena grafikkortet överhettade i midi lådan för chassit orkade inte föra bort värmen med dom fläktplatser han hade när båda korten satt i sa ha nyligen till mig. Han förespråkar som du dom kylarna och det får man men inget jag vill ha. Kör hellre mina kort utan OC med stock HFS ljudlöst då utan värmeproblem i min midi låda.
Han har lätt 10C mer i lådan än rumstemperaturen då han mätte åt mig en gång när jag frågade. Så jag hävdar att sådan lösning är sämre då det värmer upp CPU osv också.

Och nej som jag ser det finns det igen bestämmelse att chassikylningen är en arbetsgrupp och CPU och grafikkort är en annan det är ju bara löjligt påstående. Bara kolla datorer från apple tex som G5:an med tunnel för varje CPU från front till bak. Varför värma upp resten av lådan när man inte behöver och dessutom kan sänka CPU tempen på köpet?
Det du pratar om är Ineffektivitet.
Flesta strävar efter effektivitet. Låter mer som du håller kvar vid någon gammal princip. Men som jag ser det så bör man gå från klassiska principer till nytänkande i så fall om det innebär förbättringar.

Finns inget effektivt eller bra med att ha 3 fläktar där en kan göra det tystare och effektivare själv bara genom att designa om konceptet.

Man ser i varje forum att det alltid finns en "vem har flest fläktar" tråd. Visst kul när man är 15-16 jag moddade som fan i skolan och hemma då till mina datorer. Eftersom jag själv föredrog hård OC då och extrem kylning men hade polare som hade 0 tolerans på ljudnivå så lärde jag mig ganska snart att man inte behöver ha en kraftig dator som låter som en tröska. Fick hela tiden fundera på vad man kunde göra för att få datorn lite tystare och för varje gång dom blev nöjda kom nästa polare med än mer krävande hårdvara och det skulle vara än tystare. Var på den tiden man byggde om flänsar från CPu:er till GPU:er osv. Men 10 år senare så har man börjar prioritera om lite och tänka i andra banor för sin egna del.
Jag har inga problem att överklocka och bygga tyst men jag plockar alla komponenter med ett syfte. Tar inte en viss CPU kylare utan att fundera på hur den fungerar med chassit.
Tar inte vilket grafikkort som helst, tar inte HD5850 med kylare A om HD5850 med kylar B passar mitt koncept optimalt. Allt har ett syfte och är genomtänkt vad det gäller luftflödet genom hela lådan. Ändrar jag en del så kan hela konceptet fallera och allt annat måste väljas om med.

Finns många sätt att bygga en tyst och sval dator och alla sätt är bra förutom dom dåliga.
Men man måste ha samma koncept igenom hela bygget annars brukar det inte bli bra.

Här är en liten fläktkurva som exempel.

Mitt egna exempel med 3st teoretiska fläktar där den gröna nu skulle kunna symbolisera en radikalfläkt och den röda en axialfläkt där båda utsätts för ett högt motstånd och därmed högt tryck. När trycket passerat 3 kan vi se att röda linjen för axialfläkten inte lägre har mer luftflöde än radikalfläkten som då representeras av den gröna linjen. Efter trycket 4 så har röda linjen och dess axialfläkt nåt sitt maximala tryck och flödet upphört och därmed kylningen madens gröna linjen som representerar radikalfläkten vid t rycket 4 fortfarande har flödet 3.

Vi kan ganska snabbt konstatera från fläktkurvorna att fläkten som representeras av röda linjen är bra för högt flöde och låga tryck applikationer madens gröna är avsedd för höga tryck och låga flödes applikationer. Flödet en pump eller fläkt utlovar på papper är vid trycket 0. Trycket 0 existerar aldrig. Frågan är vad trycket är. En towerkylare har ett motstånd, ett grafikkorts kylare har ett motstånd detta skapar ett tryck fläkten vill överkomma för att bibehålla något flöde. Även något man måste tänka på vid val av fläkt till en viss fläns tex. Även något jag tänker på vilket hjälpt mig mycket. Dessa uppgifter fins ofta i databladen för fläktar och pumpar.

Permalänk
Medlem

Du påstår alltså att ett referenskort är tystare vid idle? En sak du måste tänka på är att många tillverkare endast byter ut kylaren men inte ändrar på fläktstyrningen. Mitt 55nm GTX260 Sonic från Palit har iaf inte ändrat på fläkstyrningen såvitt jag vet, idle är på 40% eller 2025 rpm. Ändrade det senare med hjälp av RivaTuner så det idlar på 20% eller 1150 rpm. Tillräckligt tyst för dig?

Och jag vill nog se det referenskort som är tyst vid full load och överklockat förrän jag tror på det. Tänk då på att GTX260 stock är 575/999/1248, och mitt är klockat till 665/1225/1475 vilket ökar värmen ytterligare. Däremot så med ett Antec P180 så har jag för dålig chassiventilation. Hade ett X1950XT en gång med referenskylare, och det var verkligen inte tyst.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Du påstår alltså att ett referenskort är tystare vid idle? En sak du måste tänka på är att många tillverkare endast byter ut kylaren men inte ändrar på fläktstyrningen. Mitt 55nm GTX260 Sonic från Palit har iaf inte ändrat på fläkstyrningen såvitt jag vet, idle är på 40% eller 2025 rpm. Ändrade det senare med hjälp av RivaTuner så det idlar på 20% eller 1150 rpm. Tillräckligt tyst för dig?

Och jag vill nog se det referenskort som är tyst vid full load och överklockat förrän jag tror på det. Tänk då på att GTX260 stock är 575/999/1248, och mitt är klockat till 665/1225/1475 vilket ökar värmen ytterligare. Däremot så med ett Antec P180 så har jag för dålig chassiventilation. Hade ett X1950XT en gång med referenskylare, och det var verkligen inte tyst.

Nej dom ändrar inte från 40% har jag sagt nåt annat dessutom bevisar det ju vad jag säger. Dom låter mer idle vilket är värdelöst. Vist dom kyler bättre idel det gjorde mit MSI kort med även vid 655Mhz på GPU:n orginal men vem fan bryr sig om det? Load så värmer dom upp lådan soppas även med säg 120mm i sidan att skillnaden inte direkt lönar sig mot referenskorten och då låter dom mer ändå. Spelar du spel 99% av tiden din dator är på eller? jag föredrar ett tyst kort idle till normal load än ett som låter medelmåttigt hela tiden.
Och varför ska man som kund behöva fippla med fläktstyrningen för att få kortet lika tyst idle som ett referenskort? Totalt onödigt. Dessutom låter det med idle då mitt MSI precis som dit palit vid stock 40% låg på 2800rpm så kan jag säga att det låter tusan så mycket mer load också.
55% är det högsta mina GTX260 referens varit uppe i och då körde jag båda samtidigt med CUDA på båda i Boinc i 6-7 timmar minst. Då lät dom lite så man hörde att dom fans där helt klart men å andra sidan datorn drog 400W+ ur väggen hela tiden oavbrutet. Inget spel jag testat på min burk drar nära det. Spel hopar upp och ner allt mellan 200 och 300W. så det blir inte alls nära lika krävande.

Mitt MSi var klockat till 655 också som sagt. Därför jag köpte det för det var klockat, bra kylning och billigt. Som sagt till OC och spelburken men då hade jag headset som stägde ute mesta av oväsendet. Var totalt vedervärdig som surfdator oavset vad man gjorde åt den burken så är min i7 med 2st GTX260 referenskort flera gånger tystare.
Nöjd med kortet i sig var bra valuta för pengarna men som kort för dator som ska vara låg ljudnivå gjorde det sig aldrig. Sålde den nyligen och sänkte alla chassifläktar och CPu fläkt till en 800-900rpm. Grafikkrotet var stora boven i burken. lät flera gånger mer än nåt annat idle.

Så ja jag påstår det ja för jag VET av erfarenhet. Har labbat. Har haft 8800GTX G92, 9800GTX också med referenskylare. 8800GTS G92 tror jag aldrig varvade upp ett piss en enda gång än hur mö man stressade dom men spelade igen roll dom gick aldrig mö över 75C ändå så även dessa var väldigt tysta i SLI.

Jag hade mitt MSI kort klockat till 700Mhz eller mer och 2100Mhz på minnena osv så jag vet vad dom drar.
Fans igen anledning till att pilla mer med fläktarna där. Men jag köper inget sådant kort till en burk som ska vara tyst för det är totalt bortkastat. Bättre med referenskylaren. också om man ska köra SLI som jag gör. Varför klocka då ens känns rätt meningslöst snabbt så det räcker och blir över med 2 kort.

Men köp ni dessa aftermarket kylare. Skulle nog påstå att många av dom är BILLIGARE att tillverka därav anledningen till att många byter till egen design.

Jag har inte haft några ATI kort av prestandaklass. Senaste jag köpte var ett HD5850 till farsan men det är hur tyst som helst idle när jag testade. Load lät det nog lite men som sagt lite mer än mina GTX260 men jag är igen ATI användare själv av högprestanda kort. Ett och annat budget kort dock. Mina GTX260 går ofta inte upp över 40% under spel och sånt. Kör bara Nvidia själv i princip.

Som sagt varför ska man in och sänka en 2-3000rpm fläkt till 20% i fläktprofilen när en stock ligger på ca 1000rpm vid 40%?

Man kan utan problem köra ett GTX260 med 30% på fläkten med ska motsvara strax under 600rpm vad jag läst dock ej testat ser inget behov av det eller lust att pilla med det då det fungerar ypperligt som det är.

Men det är j ubara kolal forumet nu tex då ni missa hela poägen med nyheten.
Att egendesignade kylare inte alltid är bättre.

Redan sett trådar med överhettenade GTX460 i SLI från gigabyte för korten helt enkelt inte kan tpackas samman i SLI i varanan slot. Korten ligger på 100C då.

Ska ju inte behöva byta moderkort och ha höga med fläktar i chassit för det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Köpte Zalman kylare till mitt 5850 och vips nästan 20 grader lägre temp på kortet, stördes inte speciellt mycket av referenskylarens ljud ville ha lägre temp bara och det blev detplus att ljudet blev ännu lägre (Antec 182)

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att de finns någon speciellt brist på referenskort av Geforce, tycker att alla man stöter på är referens. Det är tillverkarna av AMD korten som insisterar på att hitta på egna designer och därmed förstöra möjligheterna till att byta kylning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tycker inte att de finns någon speciellt brist på referenskort av Geforce, tycker att alla man stöter på är referens. Det är tillverkarna av AMD korten som insisterar på att hitta på egna designer och därmed förstöra möjligheterna till att byta kylning.

Nog mer vanligt på nyare kort och främst dom med lägre TDP i 130-200W regionen. Dom nyare mer exotiska på 200W eller högre TDP så är det ju inte bara att trolla fram en kylare som är kompakt nog och presterar bra nog för att kunna anses vara en förbättring.