Hur ska jag resonera vid köp av ny laptop

Permalänk
Medlem

Hur ska jag resonera vid köp av ny laptop

Hej!

Jag har följt detta forum ett tag inför mitt köp av en nya laptop. Detta gjorde att jag i onsdags köpte en Packard Bell Packard Bell Easynote TJ75-JN-572NC Kraftfull laptop med HDMI-utgång! - Dator - Laptop - Laptop 15 - 16 tum kändes som om den datorn passade min spec ganska bra. Dock så var det fel på den och ett fel som flera ex hade haft så nu är jag inte sugen på den längre. Det finns en acer med liknande spec på Inet Acer Aspire 5740G i3 - Inet.se.

Men nu är jag osäker på vilken dator som passar in på mig.
Det jag kommer göra om man tänker en 5års period är att spela lite spel. Starcraft 2 det mest krävande. Surfa samt lite photoshop.
Det som är det viktigaste är att datorn håller länge dvs 4-5 år.

Man kan grotta ner sig och datorerna ochå blir dyrare och dyrare men vilken processor/grafik tror ni räcker med tanke på min spec? Vilken är den mest prisvärda datorn om man tänker pris/kvalitet? Vill max lägga 9000:-

Tack för er som tar er tid.

Martin

Permalänk
Medlem

Av det jag förstått är Acer 3820TG en av de mer prisvärda datorerna.
Får man fråga vad som var fel på din PB?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk

Finns ingen laptop som håller prestandamässigt i 5 år för endast 9papp. Fast det beror väl på vad du ska göra med den antar jag.

Permalänk
Medlem

satsa på att köpa en lite billigare och byt efter 2år

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av Patan77:

satsa på att köpa en lite billigare och byt efter 2år

Vi snackar 1 tusen och det spelade ingen roll för TS, som sagt så är ASUS det bästa alternativet då!

Permalänk
Hedersmedlem

Den Acer du plockat ut blir du säkert nöjd med (har satt igång en laptop i samma serie, 5745G, åt en bekant - väldigt trevlig dator tyckte jag, men det är svårt att säga allmänt så klart). Priset är överkomligt, och prestandan är vettig.

4-5 år är det inte många bärbara som håller tyvärr. Batterierna kommer tappa maxkapacitet ordentligt under den tiden, och troligen kommer slitage ta ut sin rätt. En dator i normal prisklass som köptes för 5 år sedan går på knäna för att ens driva Windows idag, än mer så gällande laptops antagligen.

Sweet spot idag när det gäller laptops vad gäller pris/prestanda-förhållande skulle jag säga ligger i segmentet som 5740G tillhör. Utforska alternativen i närområdet, t ex varianter med i5-processor, men de ligger vanligen en tusenlapp högre.

Det är en ganska bra tid att köpa bärbar dator tror jag, intåget av i3/5 Mobile-arkitekturen var ett hopp framåt gällande energiförbrukning och prestanda. Kommer nog dröja ett tag innan ett nytt så stort hopp inträffar.

Gällande ditt specialkrav med Starcraft 2 så är prestandan starkt beroende på processor, så om det spelet är en huvudanledning skulle jag rekommendera en i5-modell. CPU-prestanda märks i stort sett linjärt i prestanda för Starcraft 2 enligt de benchmarks jag sett på nätet (RTS är CPU-intensiva iom att de vanligen ska hantera logik för många enheter samtidigt - FPS är mer direkt GPU-krävande, grovt sagt).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tackar för inputen. Lite mer att fundera på. Dock ser 5745 vettig ut till det priset. Samt att man får bra batteritid. Sen verkar den vara lite mer energisnål vilken känns bra.

Verkar som att Acer har fått ett bättre rykte de senaste åren då det är många här som rekar dem.

Ang min Packard var det fel på det trådlösa nätverkskortet. Ringde support och det var tydligen flera Packard som hade samma fel.