Permalänk
Medlem

Angående Acer TimelineX 4820TG

Tjena

Har länge suttit och kollat på msi GX640, som verkar vara en bra dator om man ska spela etc. dock faller den på den urkassa batteritiden (2h). Så jag fick upp ögonen för Acers TimelineX 4820TG med 5650 kort och i5 450m processor. Jag vet att den inte är nåt att spela på, men batteritiden är hela 12h enligt specs när man switchat grafik.

Dock läste jag en review på den som inte var särskilt trevlig. De anmärker på en massa flex i tgb och skärmens gångjärn, plus att man inte kan styra switchningen av grafiken själv.

Därför undrar jag om nån som har köpt denna datorn kan meddela vad du tycker om den? Vill inte ha en "plastig" dator som känns som skärmen ska trilla av när som helst.

Slutligen, kan nån tipsa om fler datorer i 10-12k klassen, 14-15tum (med DVD läsare) som har någorlunda bra komponenter och batteritid(switchable graphics)? i5 och 5650 är väl minsta jag kan tänka mig. Kvaliteten ska vara någorlunda, lite flex kan jag stå ut med.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ja, tangentbordet flexar lite grann, har inte datorn själv så kan inte notera någonting på gångjärnen men har inte hört något gnäll från 3820TG-tråden på Notebookreview forumet.

Och det ska gå att byta grafikkort hur mycket som helst både manuellt och automatiskt.

Rekommenderar Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

3820TG är i princip samma dator med annan skärm fast utan DVD-läsare och där har den en till fläkt istället om jag har förstått rätt.

Permalänk
Medlem

Handa har korrekt info. 3820tg har 2 fläktar istället för 1 som 4820tg har. Bättre kylning.

Däremot tycker jag att det verkar som om det går alldeles ypperligt att spela på 5650 kortet med i5 processor! Kolla youtube för videos så ser du folk som lirar Bf2 bland annat gott.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men skulle gärna se att nån som köpt datorn meddelar hur pass mycket det flexar? Och skulle gärna se länkar till youtube då jag inte hittade nåt när de spelade på TimelineX (är jag kass på att hitta?)

Hade gärna köpt en 3820tg för kylningens skull om jag inte visste att så fort jag får hem datorn vill jag t.ex. koppla in min mus eller nåt annat och då har man ju drivrutinerna som man vet är rätt på skiva.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Tack för svaren, men skulle gärna se att nån som köpt datorn meddelar hur pass mycket det flexar? Och skulle gärna se länkar till youtube då jag inte hittade nåt när de spelade på TimelineX (är jag kass på att hitta?)

Hade gärna köpt en 3820tg för kylningens skull om jag inte visste att så fort jag får hem datorn vill jag t.ex. koppla in min mus eller nåt annat och då har man ju drivrutinerna som man vet är rätt på skiva.

Kolla tråden jag länkade, finns flera filmer där han spelar BC2 både med interna och en extern skärm, det är likadan dator. Sen spelar det ingen roll om drivrutinerna är på skiva, är väl inte så svårt att ladda hem dom?

Behöver knappast drivrutiner för att koppla in en mus heller. Sen rekommenderar jag att bara gå till närmaste OnOff och känna på 3820TG, de flesta har den inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Kolla tråden jag länkade, finns flera filmer där han spelar BC2 både med interna och en extern skärm, det är likadan dator. Sen spelar det ingen roll om drivrutinerna är på skiva, är väl inte så svårt att ladda hem dom?

Behöver knappast drivrutiner för att koppla in en mus heller. Sen rekommenderar jag att bara gå till närmaste OnOff och känna på 3820TG, de flesta har den inne.

Sry, läste inte så noga i tråden så jag missade filmerna. datorn ser ju ut att vara perfekt till mig bara jag får känna på en först. Jag må vara gammalmodig men jag SKA ha dvd-läsare och dessutom tror jag att 0,7 tum större skärm gör skillnad. Men får antagligen skaffa en extern skärm om jag ska spela mycket på den.

EDIT: Glömde fråga, kan man stänga av pekplattan med nån Fn-tangent eller så? Vill kunna stänga den när jag använder extern mus.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Sry, läste inte så noga i tråden så jag missade filmerna. datorn ser ju ut att vara perfekt till mig bara jag får känna på en först. Jag må vara gammalmodig men jag SKA ha dvd-läsare och dessutom tror jag att 0,7 tum större skärm gör skillnad. Men får antagligen skaffa en extern skärm om jag ska spela mycket på den.

EDIT: Glömde fråga, kan man stänga av pekplattan med nån Fn-tangent eller så? Vill kunna stänga den när jag använder extern mus.

Jag kikar på samma datorer och är lite grann inne på samma resonemang som du för här.

Lånar din tråd lite...

En mindre bärbar är ju egentligen att föredra då en bärbar, ska vara bärbar och desto mer bärbar, desto bättre uppfyller den denna funktion. Ännu bättre blir det om man både lyckas ha en mindre dator utan någon kompromiss vad gäller prestanda, detta gäller 3820.

Men om man nu ändå till största del använder sin bärbara likt en stationär, d.v.s. att visst du förflyttar den då och då men när du väl använder den så är det alltid vid ett bord med en kontorsstol och ett nätuttag bredvid dig. Med dessa förutsättningar, blir det då verkligen att föredra 13" framför 15"? Blir det inte lite väl liten skärm om du sitter ca 6h per dag och bara stirrar rakt in i skärmen och gör allt möjligt?

Det jag undrar kortfattat är, om inte 13" är lite väl litet såvida man inte är väldigt mycket "on the go", typ i tåg, flyg, bara ute, vart som helst, alltid rör sig med datorn, utan är man sittandes och knappt flyttar datorn lär väl 15" vara bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amodestproposal:

Jag säger såhär; det är helt personligt, men jag skulle helt klart kört på en 15.6" om jag arbetade med datorn så mycket och inte har tillgång till en extern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Jag säger såhär; det är helt personligt, men jag skulle helt klart kört på en 15.6" om jag arbetade med datorn så mycket och inte har tillgång till en extern skärm.

¨

Jag är beredd att hålla med. Det som dock talar emot en större skärm är ju att upplösningen är densamma, åtminstone på 13" och 14". Jag hade gärna sett en upplösning på 1600x900 på en 14" skärm och tycker att den upplösning som är på både 13" och 14" är i största laget även för 13" aren. Men det är också sådant ni kan se i affär! Åk och kläm!

Jag tror att när du väl fått en dator utan DVD läsare och märker att det flesta i drivrutiner m.m. ändå är lättare att dra hem från nätet (nyare dessutom) inte kommer att sakna den DVD spelare särsklit mycket :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Hej! Jag funderar på att köpa en 4820TG för att ersätta min stationära dator. Det enda problemet är att jag måste kunna bränna DVD-DL med datorn och jag antar att det inte går med den inbyggda läsaren. Eller? Är det så att jag ändå måste köpa en extern brännare så satsar jag nog hellre på en 3820TG som verkar ha bättre kylning.

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av auzcar:

Hej! Jag funderar på att köpa en 4820TG för att ersätta min stationära dator. Det enda problemet är att jag måste kunna bränna DVD-DL med datorn och jag antar att det inte går med den inbyggda läsaren. Eller? Är det så att jag ändå måste köpa en extern brännare så satsar jag nog hellre på en 3820TG som verkar ha bättre kylning.

Klart det går bränna DL med brännaren som är inbyggd.. det hoppas jag då iaf eftersom min bärbara som är 3år kan det

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Även om det går att bränna DVD-DL på 4820tg så verkar det ändå bli billigare att köpa en 3820tg + en extern brännare. Det är kanske nog så smart eftersom 3820tg verkar ha mkt bättre kylning. Storleken på skärmen spelar absolut ingen roll för mig.

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Medlem

Funderar på om jag ska köpa Timelinex 4820TG eller vänta och köpa ASUS U45JC 14" HD LED som siba släpper 23/8 till 8995kr , specs här Komplett.se - ASUS U45JC 14" HD LED för 8995kr kan man få Timelinex med 9-cells batteri.Har lite dålig erfarenhet av Acer men var några år sedan de kanske har blivit bättre.Jag vill ha med optisk enhet och inte för liten så det ska vara en 14" och bra batteritid.Tror det står mellan dessa då.Förslag nån ?

Permalänk

Hoppa 4820TG helt, den lider av värmeproblem! Endera 3820 eller 5820!

TS: gx640 har i praktiken ungefär dubbla spelprestandan jämfört med en dator med 5650m. Så det är ganska så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hoppa 4820TG helt, den lider av värmeproblem! Endera 3820 eller 5820!

Källa för värmeproblem? Nästan exakt samma temperaturer som 5820.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Källa för värmeproblem? Nästan exakt samma temperaturer som 5820.

4820 och 5820 tror jag har samma kylning, vet inte riktigt vad som skiljer där. De har dock båda ett mycket sämre kylsystem än 3820 då man ersatt en av fläktarna med DVD-brännaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

4820 och 5820 tror jag har samma kylning, vet inte riktigt vad som skiljer där. De har dock båda ett mycket sämre kylsystem än 3820 då man ersatt en av fläktarna med DVD-brännaren.

Mycket sämre är att överdriva när man kollar temperaturer. Vet inte riktigt om det är deras dubbla-fläktsystem som är ineffektivt eller om det är mindre heatpipes i 3820TG (p.g.a. den mindre storleken) men det är inte stor skillnad på de tre datorerna. Inte ens ljudnivån tyckte jag själv var någon skillnad under belastning efter att ha haft en liten gaming-session med en polare.

Kan ha varit jag som fick en perfekt 5820TG kanske, men alla tre modellerna verkar ha enstaka fall av överhettning. T.ex. i3-modellen av 4820TG har haft några fall där den har throttlat p.g.a. att ha kommit upp i 86*C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Mycket sämre är att överdriva när man kollar temperaturer. Vet inte riktigt om det är deras dubbla-fläktsystem som är ineffektivt eller om det är mindre heatpipes i 3820TG (p.g.a. den mindre storleken) men det är inte stor skillnad på de tre datorerna. Inte ens ljudnivån tyckte jag själv var någon skillnad under belastning efter att ha haft en liten gaming-session med en polare.

Kan ha varit jag som fick en perfekt 5820TG kanske, men alla tre modellerna verkar ha enstaka fall av överhettning. T.ex. i3-modellen av 4820TG har haft några fall där den har throttlat p.g.a. att ha kommit upp i 86*C.

Ska inte säga allt för mycket då jag inte har någon av datorerna utan endast läst runt lite på nätet innan eventuellt köp och sett flera som haft problem med processor temperaturer på 95-100 grader vid spelande och flera som haft problem med att 4820TG stänger av sig pga överhettning av cpu:n. 5820TG verkar vara lite bättre än 4820TG.

3820TG sägs dock ha bättre kylning och mindre överhettningsproblem.

3820TG vs 5820TG
Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades - Page 197

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Ska inte säga allt för mycket då jag inte har någon av datorerna utan endast läst runt lite på nätet innan eventuellt köp och sett flera som haft problem med processor temperaturer på 95-100 grader vid spelande och flera som haft problem med att 4820TG stänger av sig pga överhettning av cpu:n. 5820TG verkar vara lite bättre än 4820TG.

3820TG sägs dock ha bättre kylning och mindre överhettningsproblem.

3820TG vs 5820TG
Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades - Page 197

Du har sett youtube-videon där datorn stänger av sig eller? Troligen defekt dator. Har inte sett någon annan skriva om att deras dator har stängt av sig i 4820TG-tråden iallafall. Dock i3:or som har throttlat.

Sen har hans 5820TG nästan 10*C varmare CPU jämfört med min, runt 5*C på GPU också.

Permalänk

Kolla notebookchecks test av 5820TG tex. den är riktigt tyst och sval. Tystare än mbp 15 förutom i idle där 5820tg var nån db mera högljudd.