Permalänk
Medlem

AMD eller intel ?

Hejhej !
Jag hade tänkt bygga ihop en dator nu i slutet av agusti, har ingen koll alls på hårdvara så ja tänkte fråga är vad som är bäst

Datorn kommer mest användas till spel som COD4, Bf Badcompany 2, Wow etc, vill kunna spela lite av de nyare spelen då min nuvarande laptop knappt klarar av wow.
Kommer oxå användas lite till film

Kommer ha ca 10-12k att lägga ut på datorn, så nu undrar jag vilken processor som är bäst att använda och hur mycket pengar jag borde lägga på den.
Borde jag kanske köpa en lite billigare processor och lägga mer pengar på ett grafikkort eller hur ska jag göra för o få ut bäst prestanda ?

Tack för svar !

Permalänk

Ska det vara en speldator så passar en i5-760, 4-kärnig AMD eller en 6-kärnig AMD bra.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden i prestanda på dom då ?
Kollar på komplett nu, o amd processorerna har mycket fler recensioner och alla är bra

Permalänk
Skrivet av Melysia:

Vad är skillnaden i prestanda på dom då ?
Kollar på komplett nu, o amd processorerna har mycket fler recensioner och alla är bra

Intels Core i5 och i7 har bättre prestanda, men det märks mest i testprogram och i uppgifter som bara kräver ren processorkraft typ videoredigering. I spel är grafikkorten viktigare och eftersom AMDs processorer generellt sett är billigare blir det mer pengar över till ett grafikkort - vilket ger mer fps i spel.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Skrivet av Melysia:

Vad är skillnaden i prestanda på dom då ?
Kollar på komplett nu, o amd processorerna har mycket fler recensioner och alla är bra

http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6
Ett test med AMDs 6-kärniga processor.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Intels Core i5 och i7 har bättre prestanda, men det märks mest i testprogram och i uppgifter som bara kräver ren processorkraft typ videoredigering. I spel är grafikkorten viktigare och eftersom AMDs processorer generellt sett är billigare blir det mer pengar över till ett grafikkort - vilket ger mer fps i spel.

Kunde fan inte sagt det bättre själv SKillnaden mellan CPU'na är knappt märkbar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ah, åfan, okej !
Tackar !

Permalänk
Skrivet av gamefreak:

Intels Core i5 och i7 har bättre prestanda, men det märks mest i testprogram och i uppgifter som bara kräver ren processorkraft typ videoredigering. I spel är grafikkorten viktigare och eftersom AMDs processorer generellt sett är billigare blir det mer pengar över till ett grafikkort - vilket ger mer fps i spel.

Jupp, stämmer rätt bra. En Phenom II 955 eller 965 (i stort sett samma processor, fast 955 har lägre klock och i vissa fall lägre stepping), båda är multipelupplåsta och därmed lättklockade duger gott åt de flesta spelriggar och då man kan få ett bra moderkort för AMD lite billigare, finns det mer pengar över till ett bra grafikkort som är vad man verkligen bör prioritera i en spelrigg (ett snäpp upp i grafikkort ger mycket mer spelprestanda än ett snäpp upp i processor).

Intels processorer i i5 (fyrkärniga varianterna då) och i7-serierna ger mer prestanda rent allmänt, men ur spelsynpunkt märker du skillnaden först om du kör übergrafiklösningar som dubbla HD5870 eller liknande.

För normalgamern, så är en 955 och ett bra grafikkort på ett vettigt moderkort en mycket kompetent och prisvärd lösning. Iofs går inte en i5 750-lösning på så mycket mer (kanske 400-500 kr mer om man inkluderar moderkort) och ger något bättre prestanda , men de pengarna gör mer om man lägger dem på ett bättre grafikkort istället.

1055T är även den en trevlig processor, men originalklocken är lite låg, så i 9 fall av 10 så ger en 955/965 bättre spelprestanda pga högre klock (om man överklockar 1055T är det en annan femma).
I de flesta fall ger 955/965 bättre prestanda i spel och kostar mindre, vilket ger mer pengar över till grafikkortet. (nu finns det säker de som kommer att komma med argumentet framtidssäkerhet om 1055T, men faktum är att i dagens spel och under de kommande åren kommer en högre klockad 955/965 ge bättre spelprestanda, helt enkelt för att spelen inte är optimerade för att fullt ut dra nytta av sex kärnor. I dagsläget drar ju inte ens hälften av spelen någon egentlig nytta av fler kärnor än två)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

som folk säger, i dagens läge är det viktigare med ett bra grafikort äen en monster CPU, det skadar inte men är det nått man ska lägga lite extra krut på så är det grafikkortet.

annars kan man se det som att man köper en bra cpu nu, ett "okej" grafikort, för att senare köpa ett till och köra sli/crossfire

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Ska man gå efter detta testet när man kör spel i windowed mode i lägre upplösnignar? (Jag föredrar multi-tasking och prestanda.) Det verkar ju som att Intel har ett övertag om man kör spelen i lägre upplösningar. Synpunkter någon, eller spelar det ingen roll? (Gamla grejor i testen trots allt.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jupp, stämmer rätt bra. En Phenom II 955 eller 965 (i stort sett samma processor, fast 955 har lägre klock och i vissa fall lägre stepping), båda är multipelupplåsta och därmed lättklockade duger gott åt de flesta spelriggar och då man kan få ett bra moderkort för AMD lite billigare, finns det mer pengar över till ett bra grafikkort som är vad man verkligen bör prioritera i en spelrigg (ett snäpp upp i grafikkort ger mycket mer spelprestanda än ett snäpp upp i processor).

Intels processorer i i5 (fyrkärniga varianterna då) och i7-serierna ger mer prestanda rent allmänt, men ur spelsynpunkt märker du skillnaden först om du kör übergrafiklösningar som dubbla HD5870 eller liknande.

För normalgamern, så är en 955 och ett bra grafikkort på ett vettigt moderkort en mycket kompetent och prisvärd lösning. Iofs går inte en i5 750-lösning på så mycket mer (kanske 400-500 kr mer om man inkluderar moderkort) och ger något bättre prestanda , men de pengarna gör mer om man lägger dem på ett bättre grafikkort istället.

1055T är även den en trevlig processor, men originalklocken är lite låg, så i 9 fall av 10 så ger en 955/965 bättre spelprestanda pga högre klock (om man överklockar 1055T är det en annan femma).
I de flesta fall ger 955/965 bättre prestanda i spel och kostar mindre, vilket ger mer pengar över till grafikkortet. (nu finns det säker de som kommer att komma med argumentet framtidssäkerhet om 1055T, men faktum är att i dagens spel och under de kommande åren kommer en högre klockad 955/965 ge bättre spelprestanda, helt enkelt för att spelen inte är optimerade för att fullt ut dra nytta av sex kärnor. I dagsläget drar ju inte ens hälften av spelen någon egentlig nytta av fler kärnor än två)

Meen, jag kan ingenting överhuvudtaget om att klocka en processor, så jag vet inte riktigt om jag vågar, ifall jag strular till allt o den pajar
Är de isåfall bättre att köra på en 1055T än en 965, då ingen är överklockad, ur spelsyn ?
Funderar på att kaaaanske köra dubbla grafikkort, men de beror på hur mycket pengar jag får i lön, är osäker än sålänge

Tack !

Permalänk

Du borde klara dig lätt på AMD 965 och dubbla sparkle 460 GTX

Orkade inte bygga Serious tog bara ett exemplar bygg på att du klarar dig innom din pengar gräns och du får en massa prestanda.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Okej, men tror du att en bättre version av grafikkorten, typ uppgradering till en 465a istället, blir bättre ur spelsyn ?

Permalänk
Medlem

satsa på AMD, mycket mer för pengarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CitroFrukten förslag är bra förutom att man inte kan använda det moderkortet för sli!!
Ta samma paket fast med detta Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se eller detta Asus M4N75TDAMD - Inet.se så blir det riktigt bra.

Och just GTX465 är la inte ett bra kort har jag för mig jag sett i tester.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melysia:

Okej, men tror du att en bättre version av grafikkorten, typ uppgradering till en 465a istället, blir bättre ur spelsyn ?

GTX460 är bättre än GTX465 (Ja det är inte skitsnack) Sen om 768mb versionen e bättre än gtx465 vet jag inte, 1GB versionen är iallefall bättre helt klart.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Varför är den bättre då ? Sorry, men kan inte så mycket om sånthär >.<
*edit*
nvm, googlade runt lite !

Permalänk

465 kortet har haft massa problem (sägs det), ta ett 470 om du har råd, har du inte råd ta ett 460 eller ett ATI 5850. Mer grafikminne tillåter bättre flyt på högre upplösningar, vad för upplösning ska du köra på?

Permalänk
Medlem

1680x1050
vill ju kunna spela lite nyare spel på åtminstonde medium, helst high graphics, vet dock inte om de är bäst o köpa 2 grafikkort eller köpa 1 svindyrt isätllet, antar att jag får ut mer prestanda av att köpa 2 ?

Permalänk

Var trööt när jag byggde den datorn lite snabbt.
Sen dubbla 768mb får han ju över 1gb så det löser sig och 465 har dom slutat göra om jag förstog det rätt för det var för mycket problem och sämre prestanda än 460.

Jag skulle väntat på 6000 Serien från ATI och köra ett dyrt singel kort.. annars ett singel 480
Du kan köra alla nyare spel på 1680x1050 med ett 460 1gb versionen på high/Maximum.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Var trööt när jag byggde den datorn lite snabbt.
Sen dubbla 768mb får han ju över 1gb så det löser sig och 465 har dom slutat göra om jag förstog det rätt för det var för mycket problem och sämre prestanda än 460.

Jag skulle väntat på 6000 Serien från ATI och köra ett dyrt singel kort.. annars ett singel 480
Du kan köra alla nyare spel på 1680x1050 med ett 460 1gb versionen på high/Maximum.

Om jag har tolkat din text rätt så säger du att man får över 1GB minne om man kör med 2 GTX 460 768MB? Så är det inte, det blir fortfarande 768MB minne totalt.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Var trööt när jag byggde den datorn lite snabbt.
Sen dubbla 768mb får han ju över 1gb så det löser sig och 465 har dom slutat göra om jag förstog det rätt för det var för mycket problem och sämre prestanda än 460.

Jag skulle väntat på 6000 Serien från ATI och köra ett dyrt singel kort.. annars ett singel 480
Du kan köra alla nyare spel på 1680x1050 med ett 460 1gb versionen på high/Maximum.

Minnet speglas i CrossfireX/SLI, så minnesmängden blir inte högre än vad kortet med minst mängd har.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Så då är de bättre o köra me ett ganska dyrt kort alltså, istället för 2 halvdyra ?

Permalänk
Skrivet av Melysia:

Meen, jag kan ingenting överhuvudtaget om att klocka en processor, så jag vet inte riktigt om jag vågar, ifall jag strular till allt o den pajar
Är de isåfall bättre att köra på en 1055T än en 965, då ingen är överklockad, ur spelsyn ?
Funderar på att kaaaanske köra dubbla grafikkort, men de beror på hur mycket pengar jag får i lön, är osäker än sålänge

Tack !

Nej, det är inte bättre att köra en oklockad 1055T vs en oklockad 965BE ur spelsynpunkt, de extra kärnorna hos 1055T kan inte kompensera dess lägre frekvens, då det inte finns några såpass bra trådade spel (1055T kan endast vara bättre om alla sex kärnorna utnyttjas på ett mycket effektivt sätt av spelet, eftersom varje kärna har lägre klockfrekvens än vad motsvarande kärnor har på 965BE).

När det gäller klockning av 955BE (eller 965BE för den delen), så är det enkelt pga att de har upplåst multipel. Klockfrekvens = bussfrekvens x multipel. På de flesta processorer är multipeln låst uppåt, men på AMD's BE modeller (och Intels Extreme modeller) så är den upplåst även uppåt. Detta gör det väldigt enkelt att överklocka dessa processorer. Man höjer multipelvärdet i BIOS helt enkelt. Detta är det enda som behövs för att göra en lättare klockning (t.ex. för att få en 955BE till samma frekvens som 965BE). Det är först om man skall högre, som man kan behöva övervolta och justera bussfrekvensen (vilket är lite mer komplicerat och lite riskablare).
Om man mutipelklockar och råkar höja för mycket, händer inte mycket mer än att processorn blir instabil och datorn startar om. På många modernare moderkort, så återställs sedan originalmultipeln och det är bara att köra med mutipelvärdet snäppet under det instabila (eller prova att höja Vcore ett snäpp).
Om inte kortet automatiskt återställer sig själv, så kan man göra en CMOS reset (flytta en bygel på moderkortet), alternativt plocka ur batteriet på moderkortet en stund (efter att ha dragit ut nätsladden).
Rent generellt är det svårt att skada en processor med en ren frekvenshöjning, det är först när man höjer volten till processorn som man får vara lite försiktig (och hålla koll på processortemperaturen).

När det gäller grafikkort, så ger dubbla mellanklassgrafikkort ofta bättre prestanda än ett singlekort för motsvarande pris. Däremot kan det krävas lite meck då och då (drivrutinsuppdateringar och patchning av spel) för att få bra stöd för SLI/CF. Ljudnivå och effektutveckling är ju två andra saker som blir högre i en tvåkortslösning (för det mesta).

Skall du satsa på två kort ur den lite högre mellanklassen så är GTX460 1GB och HD5850 bra val. HD5850 presterar i allmänhet lite bättre, men GTX460 är å andra sidan en del billigare.
Redan ett av dessa kort presterar riktigt bra, så jag skulle kört med ett kort först och enbart köpt ett till om det skulle kännas klent med ett kort. (tänk bara på att du måste ha ett moderkort som stöder SLI om du skall köra med två Nvidia kort resp Crossfire om du skall köra med två ATI-kort)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jättetack för svaret, jag uppskattar det somfan !
Har 1055T också upplåst multipel ?
Isåfall är de väl nästan smartare (me tanke på att de bara skiljer ett par hundralappar mellan korten) o köpa en sån + ett nytt kylsystem till den, och sedan klocka upp den lite, så den kommer i närheten av 965an, för då har jag ju en 6kärnig prolle vilket jag antar är bättre för framtiden ?
Eller borde jag ändå köra på en 965a om jag nu klockar den oxå ? ^^

Jag hade tänkt köpa ett GTX480 1,5G från början, men me tanke på att de kostar lika mycket som 2st gtx460 så antar jag att de kanske är dumt ?

Tack !

Permalänk
Skrivet av Melysia:

Jättetack för svaret, jag uppskattar det somfan !
Har 1055T också upplåst multipel ?
Isåfall är de väl nästan smartare (me tanke på att de bara skiljer ett par hundralappar mellan korten) o köpa en sån + ett nytt kylsystem till den, och sedan klocka upp den lite, så den kommer i närheten av 965an, för då har jag ju en 6kärnig prolle vilket jag antar är bättre för framtiden ?
Eller borde jag ändå köra på en 965a om jag nu klockar den oxå ? ^^

Jag hade tänkt köpa ett GTX480 1,5G från början, men me tanke på att de kostar lika mycket som 2st gtx460 så antar jag att de kanske är dumt ?

Tack !

Nej, som jag nämnde tidigare, så är det endast BE-modellerna som har upplåst multipel (dvs 955BE och 965BE).

För att klocka 1055T, så måste du justera busshastigheten, vilket även påverkar minnesfrekvensen och en del annat (du måste alltså läsa på mer och veta vad du gör innan du försöker klocka en 1055T).
Om du klockar upp en 1055T, så är det en utmärkt processor, men som sagt, så måste du ha lite bättre koll innan du försöker dig på det. (Medan en BE-processor är enklare att klocka)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ah, okej !
Men då blir de nog en 965Be ändå, eftersom dom verkar lättare att klocka ^^
Jättetack !

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

GTX460 är bättre än GTX465 (Ja det är inte skitsnack) Sen om 768mb versionen e bättre än gtx465 vet jag inte, 1GB versionen är iallefall bättre helt klart.

jag har inte haft några som hellst problem med mitt 465, det klockar väl helt okej oxå!

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.