Ågren om valet mellan HP DV6 och Vaio E

Permalänk

Ågren om valet mellan HP DV6 och Vaio E

Jag står i ett val mellan DV6-3060 Egenskaper för HP Pavilion DV6-3060eo och Vaio VPCEB2Z1E/BQ VPCEB2Z1E/BQ (VPCEB2Z1E/BQ) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony. Vaio kostar ca 1000 kr mindre än Hp. vad skulle ni välja eller finns det något bättre i den prisklassen/storleken? är det värt att lägga till några tusen och få HP Pavilion DV6-3090eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer med i7? Att det skall vara så svårt att välja.

Permalänk
Inaktiv

Med i7 och samma grafikkort för drygt 9000. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=616782
Dessutom har HP den högsta fail raten.

Permalänk

Vad ska du använda datorn till? Och hur ska du använda den? Dvs. ska du ha med den överallt eller spelar tyngd/storlek ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Jag köpte först en DV6-3045eo som hade väldigt högt fläktljud vid belastning, trodde det var datorn som det var fel på och eftersom jag gillade allt annat med datorn köpte jag en DV6-3060eo då den hade samma pris fast med 2 GB mer minne. Även där var det väldigt högt fläktljud vid belastning så jag lämnade tillbaka den tidigare i veckan och köpte en Acer 5820TG istället som är väldigt tyst jämfört med HP'n.

Vet inte om det var jag som hade otur eller om det var batchen till Sverige som hade fått konstiga inställningar för fläktkontrollen men om man kollar notebookreview-forumet så verkar alla amerikaner vara nöjda med fläktljudet och säger att den är väldigt tyst. Notera att datorn faktiskt inte ens blev varm när fläkten maxade (CPU på 70*C och GPU på 65*C).

Permalänk

70*C är ganska mycket för en i5 450m, som annars brukar gå ganska svalt. Återigen, HP fortfarande krångel även med dom nyare modellerna. Läser man recensioner med riktigt DB mätningar av ljudnivån så får man det svart på vitt, hur man uppfatta ljud är ju oerhört individuellt, det man kan lita på är riktiga tester med DB mätningar.

Törs inte tänka på vad en dv6'a med en i7 Q skulle komma upp i för temperaturer ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

70*C är ganska mycket för en i5 450m, som annars brukar gå ganska svalt. Återigen, HP fortfarande krångel även med dom nyare modellerna. Läser man recensioner med riktigt DB mätningar av ljudnivån så får man det svart på vitt, hur man uppfatta ljud är ju oerhört individuellt, det man kan lita på är riktiga tester med DB mätningar.

Törs inte tänka på vad en dv6'a med en i7 Q skulle komma upp i för temperaturer ..

70*C under hög belastning är knappast högt när man jämför med nästan vilken bärbar som helst. Och ljudet från datorerna jag fick hade knappast var individuellt då jag jämförde med min polares Acer 5820TG och även 3820TG och det var extrem skillnad.

Min 5820TG hör jag knappt under belastning ifall jag inte lyssnar efter ljudet men den har ju även 10*C varmare CPU och nästan 15*C varmare GPU vilket jag hellre ser än att ha en dammsugare brevid mig.

T.ex. kan du ju jämföra Dv6 med 3820TG som har två fläktar (dock mindre) och samma komponenter;

ImageBam - Fast, Free Image Hosting and Photo Sharing

Permalänk
Medlem

Kör mitt standardtugg: HP har högst failrate av alla, och har alltså ganska undermålig kvalité. Skippa HP helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Kör mitt standardtugg: HP har högst failrate av alla, och har alltså ganska undermålig kvalité. Skippa HP helt.

Kör mitt standardtugg: HP har högst failrate av alla, det betyder inte att alla modeller är likadana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Kör mitt standardtugg: HP har högst failrate av alla, det betyder inte att alla modeller är likadana.

Nej, självklart inte. Men jag litar inte på ett märke som uppenbarligen har stora brister i kvalitén.
Jag kör hellre på ett märke som inte har så stora problem. Så om det finns två laptops med liknande prestanda för kanske +-några hundralappar så går jag på märket jag vet inte har haft så många problem.

Typ som att jag inte skulle köpa Lidl-choklad när/om det vid flera tillfällen uppmärksammats att man hittat larver i dem. Flera, men inte alla.

Permalänk

Har tittat på Acern men tyckte den vara ganska plastig. Nya DV6 ger en bra känsla av kvalitet när man provar den, men då har jag ju bara provat den kort i en affär. Visste inte att HP hade så dåligt ryckte. Det kanske får bli Vaion då.