Permalänk
Medlem

Speldator runt 10k

Hallo, nu är det så att jag ska sälja min stationära för att köpa laptop pga flytt och jag kan inte så mkt om datorer överhuvudtaget så nu ber jag er om hjälp vore väldigt tacksam för svar :), jag har kollat på Komplett.se - Acer Aspire 5943G 15.6" HD LED väldigt mycket och lär antagligen få svar att gå för en MSI, men vill helst inte lägga ut dom där 1,5-2k extra och designen på MSI är rent ut sagt den fulaste jag sett på en laptop, tyvärr

Mina frågor då är, skulle denna laptopen kunna maxa inställningar på WoW och cod mw2 utan problem med bra fps e.v diablo 3 när det kommer?
Finns det nån mer prisvärd i 8-10k klassen?

har läst att det är GDDR3 på denna och GDDR5 på MSI, vilket är det största som skiljer dom om jag fattat rätt, är det verkligen hälften prestanda? känns väldigt överdrivet eller? och även om det är GDDR3 så räcker väl grafikkortet till det mesta?

finns det någon som har denna datorn som kan prata om den och säga hur den är, blir den varm lätt etc vore väldigt tacksamt :).

Det sista jag vill ha är en kopia på min ASUS laptop jag köpte får 2 år sedan, riktigt dålig kvalité ramen sprack, lacken lossade och blev varm hur lätt som helst, dock köpt för 5k :(.
Därför vill jag helst veta lite mer innan jag köper en laptop denna gången

Tacksam för svar

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Corsair VX 550W PSU | Intel Core i5 Quad Processor i5-750 | MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 | Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 | Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2 | XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

wow kan den klara utan problem...
det andra kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har kunskapen.

Permalänk

Problemet är minnes bandbredden på 5850 med GDDR3, 128bit minnesbuss och GDDR3 minne är inte nog snabbt. GPU'n är mycket snabbare än minnet om man säger så, minnet blir en flaskhals helt enkelt. På notebookcheck finns flera direkt jämförelser av 5850 GDDR3/5. Överklockar man gpu på ett gddr3 så ökar knappt prestandan alls eftersom minnet sätter stopp, överklockar man minnet däremot så ökar prestandan men aldrig i nivå med gddr5.

Prestandaskillnaden i spel är ganska så märkbar, speciellt i högre upplösningar och med mkt AA.

Tex BF2BC:______________________________gddr3 - gddr5
high(1366x768, high, HBAO on, 4xAF, 1xAA):___40.1 - 54.5
ultra(1080p, samma som ovan fast 4xAA):______18.6 - 30.8

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5850

mw2 och wow är inga problem att spela på acern. Kan hålla med om att designen på MSI inte är den snyggaste, gx640 tycker jag dock är snyggare eftersom den inte har dom röda ränderna runt tangentbordet. Och den är inte mer än 800kr dyrare faktiskt, den har även väldigt trevlig upplösning (1680x1050).

MSI GX640-265NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Notera dock att produktbilden på prisjakt inte är rätt, det är en gx740(röda ränder brevid tgb) på bilden. Här är rätt bild:

Permalänk
Medlem

Okey, förstår lite mer nu, tack för förklarningen
och håller med att den inte var lika ful, och 800kr är ju helt klart värt den prestandan även fast man tappar lite design men är det endast MSI som gäller vid denna prisklassen, eller finns det inget annat val alls ? ;o

Sido fråga, om man beställer en gx640 så verkade b-ray bäst och billigast, är detta en känd affär ? ;o aldrig hört talas om den innan, vill helst inte köpa nåt sen se dom gå i konkurs gör ju allt lite svårare med garanti och det

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Corsair VX 550W PSU | Intel Core i5 Quad Processor i5-750 | MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 | Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 | Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2 | XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5

Permalänk
Skrivet av alelau:

Hallo, nu är det så att jag ska sälja min stationära för att köpa laptop pga flytt och jag kan inte så mkt om datorer överhuvudtaget så nu ber jag er om hjälp vore väldigt tacksam för svar :), jag har kollat på Komplett.se - Acer Aspire 5943G 15.6" HD LED väldigt mycket och lär antagligen få svar att gå för en MSI, men vill helst inte lägga ut dom där 1,5-2k extra och designen på MSI är rent ut sagt den fulaste jag sett på en laptop, tyvärr

Mina frågor då är, skulle denna laptopen kunna maxa inställningar på WoW och cod mw2 utan problem med bra fps e.v diablo 3 när det kommer?
Finns det nån mer prisvärd i 8-10k klassen?

har läst att det är GDDR3 på denna och GDDR5 på MSI, vilket är det största som skiljer dom om jag fattat rätt, är det verkligen hälften prestanda? känns väldigt överdrivet eller? och även om det är GDDR3 så räcker väl grafikkortet till det mesta?

finns det någon som har denna datorn som kan prata om den och säga hur den är, blir den varm lätt etc vore väldigt tacksamt :).

Det sista jag vill ha är en kopia på min ASUS laptop jag köpte får 2 år sedan, riktigt dålig kvalité ramen sprack, lacken lossade och blev varm hur lätt som helst, dock köpt för 5k :(.
Därför vill jag helst veta lite mer innan jag köper en laptop denna gången

Tacksam för svar

Skit i designen, så länge den inte är rosa med hellokitty ornament så är det prestandan man ska kolla efter. Nej, inte en chans att den kan maxa de spel du vill, det kan knappt DDR5 versionen så DDR3 och DDR5 är det mycket stor skillnad på.

Skrivet av neot:

wow kan den klara utan problem...
det andra kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har kunskapen.

Klara det ja, men inte en chans att den klarar på maxat, dessutom så introducerar blizzard högre upplösta texturer, högre polygon antal och DX11 med kommande expansion som kommer i vinter.

Råd till TS: Bry dig inte om designen, och DDR3 är mycket sämre än DDR5 så att ta den sämre som nästan kostar exakt lika är urbota dumt. Ta 640 eller 740 i min mening.

EDIT:

Skrivet av alelau:

Okey, förstår lite mer nu, tack för förklarningen
och håller med att den inte var lika ful, och 800kr är ju helt klart värt den prestandan även fast man tappar lite design men är det endast MSI som gäller vid denna prisklassen, eller finns det inget annat val alls ? ;o

Sido fråga, om man beställer en gx640 så verkade b-ray bäst och billigast, är detta en känd affär ? ;o aldrig hört talas om den innan, vill helst inte köpa nåt sen se dom gå i konkurs gör ju allt lite svårare med garanti och det

Håller med att röda listen inte är så festlig men med det enorma prestandan är det bara att gilla läget. Finns inget annat att välja på såvida du inte är beredd att lägga ut 1-1.5k till för en lika bra ASUS (lite bättre kylning, sämre bildförhållande).

Jag vet folk som beställt från b-ray, ska inte vara några problem. Tror dom är en ganska ny, men framgångsrik aktör.

Permalänk
Skrivet av alelau:

Okey, förstår lite mer nu, tack för förklarningen
och håller med att den inte var lika ful, och 800kr är ju helt klart värt den prestandan även fast man tappar lite design men är det endast MSI som gäller vid denna prisklassen, eller finns det inget annat val alls ? ;o

Sido fråga, om man beställer en gx640 så verkade b-ray bäst och billigast, är detta en känd affär ? ;o aldrig hört talas om den innan, vill helst inte köpa nåt sen se dom gå i konkurs gör ju allt lite svårare med garanti och det

Det är i princip bara MSI i den prisklassen, den närmaste konkurrenten är Asus G73 men den är 17" och ganska så tung och klumpig att ha med sig.

MSI har 2års garanti, också en fördel jämfört med acers 1år. Garantin gäller mot tillverkaren så om butiken går i konkurs så påverkar det inte garantin mot MSI. Bara att kontakta msi sverige isf.

Annars verkar ju B-ray ha helt ok omdömmen å så.

Permalänk

Jag har oxå tänkt att köpa MSI 640 eller 740 men sett att fn knappen sitter där Ctrl brukar sitta, något som jag finner helt idiotiskt. Då till min fråga, finns det något program som kan fixa så att man kan ha Ctrl där fn sitter ?

Visa signatur

Book 13"

Permalänk
Skrivet av RuZzNinjA:

Jag har oxå tänkt att köpa MSI 640 eller 740 men sett att fn knappen sitter där Ctrl brukar sitta, något som jag finner helt idiotiskt. Då till min fråga, finns det något program som kan fixa så att man kan ha Ctrl där fn sitter ?

Möjligtvis ett moddat bios, om någonting. Annars är det bara att gilla läget och vänja sig.

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen, har bestämt mig för att gå för en ASUS G73, får tänja lite på budget

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Corsair VX 550W PSU | Intel Core i5 Quad Processor i5-750 | MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 | Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 | Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2 | XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5