Permalänk
Medlem

3cpu:er på moderkort med 4 socklar.

Hej hopp.
Letade igenom min datorlåda hemma och hittade 3st dualcore opterons för socket 940.
Nu till min fråga:

Om jag köper ett moderkort som har 4 socklar, funkar det att köra bara 3 processorer då eller måste man köra alla 4 socklar alternativt 2st?

Har nämligen för mig att jag läst någonstanns att det måste vara ett jämnt antal processorer i multi socket system.

Går det inte att köra 3st så får jag väl köpa ett med 2 socklar å ha en i reserv

Tack påförhand för att ni inte skriver idiotiska svar!

Hälsningar
Max

Permalänk
Medlem

Opteron socket 940 fungerar i annat än singel cpu system.
Opteron - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Opteron socket 940 kan köras i multi system om det är 2xx (upp till 2st) serien eller 8xx (upp till 8st)serien, 1xx kan ej köras i multi cpu. Huruvida du kan köra 3 är jag inte helt säker på dock...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

3st ska det var 800 serien och 3st bör fungera i ett mobo med 4 socklar ja.
Processoerna kostar inte mö på ebay. 30-40 dolalr för dualcore opteron 2.4Ghz typ. Moderkorten som brukar kosta om du ska ha exotiska mobos för socket 940.

Minnen än dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag har 3st 2,4ghz dual core opterons redan.
Får kolla vilken serie dem är på då.
Exakt, är ju moderkorten som är svåra att få tag i, därför jag frågade här så man inte sliter häcken av sig å köper ett 4socklat kort och propparna inte stödjer.

Tack för all info!

//