Asus Rampage III Formula i bilder

Permalänk
Medlem

Intressant att notera att det ser ut att ha 8st drosslar och 14st kondensatorer till processorns strömförsörjning vilket är en indikation på 8st faser och ordenligt tilltagen kapacitet vad det gäller kondesatorerna där mångam obos bara har 6-8st av liknande kappacitet styck som man kan tänka sig dessa har. Knappast dom minsta ASUS hittat.
Går rakt imot denna FAS hyp som råder inom moderkortsbranchen. Men det jag läst och hittat och åsikter från folk som sysslar med VRM design så där det mer hyp än nytta eller bra med för många faser. Fler faser tar mer plats för samma kapacitet så 24st ger mindre kräm än 8st kraftiga på samma PCB yta och att offra kondigar i förmnån för fler faser är inte heller bättre om faserna är fullt tillräckliga vad jag läst. Detta moderkortet verkar ju gå på just den inriktningen med få fast kraftiga och väl stabiliserade faser och ska man köra LN2 i 7Ghz med mö kräm så går det åt många hudnra watt och många A genom faserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

För 3,4k får du ett Rampage III Extreme borde inte Rampage III Formula vara billigare än Extreme versionen?

Ja, det ryktas att detta kommer hamna på strax under 3000:- som jag förstått.

Det finns lite mer info om funktionerna på kortet från en Asus-anställd i ämnet på Hard|OCP-forumen, bland annat att prisklassen kommer vara lägre än Extreme då detta är mellanmodellen:
Rampage III Formula Brings the Ingredients - [H]ard|Forum

Creativefunktionerna är mjukvara enbart, moderkortet har en Realtek 889 ljudkrets tydligen.

Enligt Anand så är det ett Intel 82567V NIC. SATA 6Gb/s via Marvell 9128-krets och USB 3.0 via NEC-krets.

Är lite intresserad av detta faktiskt då jag går i uppgraderingstankar och en i7/1366 antagligen är det jag tänker satsa på i CPU/moderkortväg.

Permalänk

Kommer till hösten? Min leverantör har det för omgående leverans... 3450kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Kommer till hösten? Min leverantör har det för omgående leverans... 3450kr.

Länk? För det priset verkar det vara ett Extreme.

Permalänk
Medlem

Ska snart köpa nytt och detta ser väldigt intressant ut. Kan ju hoppas att det kommer kosta ungefär 2500, men det lär väl hamna runt 2800 eller liknande. Får bli ett Asus px58d-e annars ><

hade varit perfekt att köra 2 st gigabyte 460 gtx sli på då man får ganska bra mellanrum mellan korten ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk

R iii

Skrivet av Buio:

Länk? För det priset verkar det vara ett Extreme.

"MK Asus RAMPAGE III EXTREME, X58, S1366, ATX", måste väl vara detta... dock 0st i lager nu men tre förra veckan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

känns bara jävligt värdelöst att de smäller inte dyra ljudkretsar, bättre ha en vanligt ljudutgång, ingen seriös gamer vill ha integrerat superljud ändå ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

"MK Asus RAMPAGE III EXTREME, X58, S1366, ATX", måste väl vara detta... dock 0st i lager nu men tre förra veckan.

Ok. Det här kortet ska bli lite billigare, de flesta tror väl att Rampage III Formula kommer hamna på under 3000:- när det släpps. Det har lite mindre finesser och inte lika flexibla PCI Express slots. Formula har 16x/1x/16x eller 16x/8x/8x som jag har förstått, medans Extreme har 4st 16x.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Ok. Det här kortet ska bli lite billigare, de flesta tror väl att Rampage III Formula kommer hamna på under 3000:- när det släpps. Det har lite mindre finesser och inte lika flexibla PCI Express slots. Formula har 16x/1x/16x eller 16x/8x/8x som jag har förstått, medans Extreme har 4st 16x.

Det var ordet "Formula" som jag missade här... men R3 EXTREME är ju inte lite overkill utan mycket.. :-)... 4 PCIE@16x.

Visa signatur
Permalänk

Går ej att hitta någon info på asus hemsida om detta mb...
nån som kan länka nåt nåt.. inga som fått beta kort att testa än..?

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem

Såg att en tysk fått tag i ett kort nu;
Asus RAMPAGE III Formula - AwardFabrik - Forum

Så kan inte dröja länge innan de börjar poppa upp i affärerna.