Permalänk

Blanka skärmar från helvetet?

Hej alla glada, min laptop som jag haft över 5 år kollapsade för ett tag sedan och jag är på jakt efter en ny. Men i princip alla nyare laptops jag tittat på har blanka skärmar, vilket är helt idiotiskt som jag ser det...

Jag jobbar mycket med bildredigering och kan inte jobba med blanka skärmar då de reflekterar alldeles för mycket. Jobbar du med en mörk bild ser du mer av ditt eget ansikte än det du jobbar med.

Jag har verkligen ingen förståelse för trenden med blanka ytor, jag antar att de kanske ser finare ut i affären så att de säljer bättre. Ok om det är en TV som står i något mörkt rum majoriteten av tiden. Men för en laptop som också ska kunna användas utomhus och utan strömförsörjning är det ju bara idioti.

Så jag undrar helt enkelt om någon vet om det finns en nyare laptop med hyffsad prestanda (6000-10000kr) som också har en stor/matt skärm. Gärna 16-17". Jag har letat runt men inte hittat något förutom ett par äldre modeller på prisjakt. Men känns ju fel att köpa gammalt.

Permalänk
Avstängd

Jag är ledsen: alla har ju tagit efter Apple (precis som med iPhone - det var ju då touch-skrämar kom igång på allvar tex.) och det är ju bra att firmor försöker göra allt bättre som Apple redan gör bäst.:) Tyvärr blir inte slutresultatet bra - Apple kommer alltid leda denna innovation.

Det jag rekommenderar dig att göra är att inventera *hela* släkten* och fråga om de har någon dator liggandes (kanske någons syrra som inte använder sin bärbara allt för mycket:)) som har en matt dito.:) Har för mig Asus/Acer säljer 17"-rackare riiiktiga bamsingar.:PxD AStunga men men det är matt skärm på dem.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Hmm, verkligen illa.... det går kanske att hitta något gammalt som är användbart fortfarande så får jag köra på det tills den här flugan gått över. Om den nu gör det. Har läst att det ska bli lite bättre med LED backlit skärmar men vet ändå inte om det kan jämföras med en matt skärm?

Jag är verkligen allergisk mot reflektioner, köpte en blank skärm till min hemdator som har otroligt bra kontrast och bild men som helt förstörs av att jag ser mig själv och min TV eller fönster speglas i den.

I värsta fall får man kanske ge sig på ett mod-projekt av något slag. Men känns lite svårt.

Jag tycker det är intressant att många av de presentationsbilder man ser på laptops nuförtiden är tagna ur en vinkel där man ser tydliga reflektioner i skärmen. Som om utvecklarna verkligen är stolta över hur blank skärmen är. Ooooh...shiny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag är ledsen: alla har ju tagit efter Apple (precis som med iPhone - det var ju då touch-skrämar kom igång på allvar tex.) och det är ju bra att firmor försöker göra allt bättre som Apple redan gör bäst.:) Tyvärr blir inte slutresultatet bra - Apple kommer alltid leda denna innovation.

Det jag rekommenderar dig att göra är att inventera *hela* släkten* och fråga om de har någon dator liggandes (kanske någons syrra som inte använder sin bärbara allt för mycket:)) som har en matt dito.:) Har för mig Asus/Acer säljer 17"-rackare riiiktiga bamsingar.:PxD AStunga men men det är matt skärm på dem.^^

Lol. Ibland funderar man på om Apple kommer leda världen så bra som de är på hjärntvättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasha:

Lol. Ibland funderar man på om Apple kommer leda världen så bra som de är på hjärntvättning.

Hmm...på vilket sätt hjälpte detta uttalande TS i sin frågeställning?:O:)

TS: jag har sett klipp på Youtube där man kan ta bort den blanka "glasskivan" på de bärbara, då får men LED-skärm för att det är glasskivan som gör den blank om jag förstått saken rätt.

YouTube - ‪replacement wxga 15.4 laptop screen‬‎

och

YouTube - ‪Easily remove a glass panel of the iMac (Mid 2007)‬‎

YouTube - ‪Inverter replacement for displays with one tube (Laptop) 7034‬‎

(Har hört att man kan göra liknande på bärbara Macdatorer men om det är så "lätt" att göra det oavsett om det är mac eller andra glossy, vet jag inte.:)

varav länk nr. 2-3 borde vara av mest intresse.:)

Lycka till.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag läste någonstans att apple erbjuder en version av macbook pro där man kan välja anti-glare yta istället för den vanliga blanka skärmen... Men känner mig inte enormt sugen att sätta igång med mac just nu. Dyra är de också...

Var inne på Siba och Expert idag och kollade på alla deras laptops, ingen hade matt yta. Expediterna såg på mig som om jag var en idiot då jag frågade om det..

/Edit/ Äntligen, jag hittade lösningen på mina problem!

Permalänk
Medlem

Blanka skärmar höjer upplevelsen av kontrast, därför så många använder sig av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisdekitchen:

jag läste någonstans att apple erbjuder en version av macbook pro där man kan välja anti-glare yta istället för den vanliga blanka skärmen... Men känner mig inte enormt sugen att sätta igång med mac just nu. Dyra är de också...

Var inne på siba och expert idag och kollade på alla deras laptops, ingen hade matt yta. Expediterna såg på mig som om jag var en idiot då jag frågade om det..

/edit/ äntligen, jag hittade lösningen på mina problem!

http://www.instructables.com/files/deriv/ftr/nfy0/ff78hwjo/ft...

n1

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

Tja, har letat runt nu efter en laptops med matta skärmar och hittat en jag tycker verkar bra... jag tror den har matt skärm.... vet inte riktigt står inte i beskrivningen.

Egentligen hade jag velat hålla mig under 8000kr men hittar inget i den prisklassen.

ACER TRAVELMATE 7740G CI5 2.4 4GB/500 17" W7P/XPP - Specifikationer

Nån som vet något om den datorn eller har använt den? Jag är mest orolig för att den ska ha dålig betraktningsvinkel eller något, en hyffsat bra skärm är rätt viktigt för mig.

En annan som kanske är intressant är...

Egenskaper för HP Pavilion DV7-4035so

Den har en bättre processor men jag tvivlar på att den finns i utförande med matt skärm... Snygg är den dock.

Feedback någon?

Permalänk

Blanka skärmar är verkligen ett djävulens påfund. Det finns som tillval på MBP tror jag, för övrigt så finns det på tex. HP probook, lenovo och den typen av datorer.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ok, tack för tipsen. Det blir en Travelmate CI5 från dustin nu, de sa att den hade matt skärm så kör på det nu.

Permalänk
Medlem

Ifall du inte slagit till slagit till ännu kanske Dells Vostro 3500/3700-bärbara kan vara något att titta på. De har matt skärm, en Core i3 eller i5-processor, samt ett GeForce 310M (som tillval).

Recensioner (av 3500-modellen):
Notebookcheck: Review Dell Vostro 3500 Notebook
Dell Vostro 3500 Review | Student Buying Guide

Permalänk
Medlem

Finns ej ute i handeln än men dessa modeller verkar bra intressanta, äntligen någon tillverkare som fattar att man vill ha matt skärm.

Asus släpper B-serien av bärbara datorer | PC-feber
Take Flight With ASUS B Series Notebooks

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3