Apple börjar sälja tolvkärnig Mac Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Extra ramen, raid och uppgradera cpuerna eftersom HP cpuerna är snabbare så är Macen uppe i 100papp.

... Va?
HP:n har 4 kärnor i 2.8 GHz.
Macen har 12 kärnor i 2.66 GHz.

Ta och kolla upp lite tester som renderingstid i 3dsmax och se vilken som spöar den andra 3 ggr om. Jisses, det är inte singeltrådsprestanda man är ute efter om man köper 12 kärnor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Skulle man behövar en Mac för ovanstående? Det tror jag inte.

Helt riktigt. Vad är din poäng? 99.99% av användarna på det här forumet tillhör inte MacPros målgrupp. En MacPro är ingen tekniktamagotchi som man siter och skruvar på för att få maxpoäng i 3dmark. Att man kan göra jobbet med en pc är ju helt irrelevant för någon som är van vid och trivs med OS X. Har man dessutom en budget och behov för den här sortens prestanda så köper man maskinen. Alla jämförelser med hembyggen och linux hit och dit missar ju poängen. Det är ett arbetsverktyg där mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran och där 10-15 tusen i merkostnad för ett system man är bekant med och som fungerar pålitligt år efter år är en droppe i havet. Jag tror inte det går att uppskatta värdet av pålitlighet förrän man tjänar sitt levebröd med datorn. Därmed inte sagt att man måste ha mac för att klara uppgiften, men det finns en anledning till att så många studios kör mac om man säger så. Börjar man räkna lite på vad ett driftstopp kostar för en musikstudio eller grafisk byrå så inser man att merkostnaden för att köpa en mac är liten.

Permalänk
Medlem

Hmm, man kanske skulle börja bygga ihop servrar till företag, verkar finnas mycket pengar och dra in där.
Satte ihop en dator genom prisjakt,
1st 12-core AMD opteron 2,2ghz processor
Asus G34 moderkort
16gb DDR3 minne
512gb SSD hårddisk
3-4 TB SATA hdd
Radeon HD5970
Ett väldigt enkelt och snyggt lian li chassi (Mac pros låda är inte vacker enligt mig iaf)

Slutpris för det ovanför, ca 43.000 kr. Billigare än Mac Pro i grunden och lägger jag till 512gb SSD hårddisk, 3TB SATA hårddiskar, HD5870 och 16gb minnen till Macen så hamnar jag på 83 050 kr. Alltså, nästan dubbelt så dyrt!
Visst Du får två 2,66ghz Xeon processorer istället för en AMD 2,2ghz men till asus kortet går det och lägga till en till processor så varför inte när vi en gång håller på klämma in en till Opteron så har vi 24-core! WOW! sen 16gb till den processorn, sammanlagt 32gb och slut summa...
Ca 66.000 kr.

Nej, köpa färdiga datorer oavsett vad det gäller är inte lönsamt. Ska nog ta och starta ett företag och sälja servrar till företag, kan fan klämma in 10000 kr per dator och ändå sparar dem pengar medan jag får en fet äcklig lön.

Någon som är sugen? PMa mig, du får ovanstående server färdigbyggd, ett års garanti för 60000 kr! Jag bjuder på ett tangentbord, mus och Windows 7 ultimate, Skicka över pengarna till mitt bankkonto...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa minsta 12'an om c:a 1 månad (+- nån vecka). Har väntat på den här maskinen ända sen Intel lanserade sina 6core cpu'er. Vill ha den idag men jag vill som sagt vänta en stund innan hårdvaru siterna sätter tänderna i den, och pressar den till max. Vill även se skillnaden i grafik-korts setuppen.

Vad jag vet så finns inte crossfire (samma definition som i windows) i osx så jag har inte riktigt kopplat varför man vill ha 2st kort i maskinen. Så det ska bli kul o läsa om det faktiskt gör nått i 3d program (i viewports, eventuellt gpu rendering i framtiden)

Priset må vara saftigt men som ett X antal andra människor i den här tråden sagt så är inte datorn för vem som helst. Jag jobbar i mediasvängen och gör praktiskt taget allt. Förutom ljud. Hatar ljud. Men spar jag "40 timmar" i månaden på rendering (Cinema4d)
så har datorn redan betalat sig själv på bara några månader. Det enda som tar emot när det kommer till den här maskinen är ramen.
Apple har alltid varit duktiga på att ta sjuka priser på just ramen, varför vet jag inte. Men "som vanligt" när man köper en macpro, så köper man aldrig ram när man köper datorn. Man går till närmaste Apple återförsäljare och köper för "50%" av priset. Samma sak gäller hårddisk. Tar en tripp till webhallen och inhandlar.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Installera Windows/Linux på din Mac Pro så har du din dator

Absolut fungerar det. Tänkte snarare på om man inte vart så sugen på Macs med OS X förinstallerat, utan vill ha en supersnygg designad låda och välja exempelvis Windows.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Oj, ditt inlägg glänser av okunskap.

Vad får du 100papp ifrån? Kolla även på HP:n, den har 1 processor så öka inte priset på "din" Mac Pro jämförelse, seriöst vad får du 100k ifrån, hans jämförelse var 70k vs 60k, lägg inte till ett öre på några? Förutom på HP:n då, då får du lägga till lite för att få samma CPU:er som i Mac Pron.

Dessutom har Mac Pro stöd för SAS, har du ens spenderat 1 sekund att kolla vad Mac Pro ens är för något?

Nämn en sak som man är "låst" med?

Nu kanske jag har helt fel, men måste inte extra hårdvara man köper till datorn ofta vara tillverkad av apple? Grafikkort osv? ("låst")

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Nu kanske jag har helt fel, men måste inte extra hårdvara man köper till datorn ofta vara tillverkad av apple? Grafikkort osv? ("låst")

Med undantag för grafikkort med special BIOS så kan du själv köpa in och byta ut vad som helst på Mac Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Hmm, man kanske skulle börja bygga ihop servrar till företag, verkar finnas mycket pengar och dra in där.
Satte ihop en dator genom prisjakt,
1st 12-core AMD opteron 2,2ghz processor
Asus G34 moderkort
16gb DDR3 minne
512gb SSD hårddisk
3-4 TB SATA hdd
Radeon HD5970
Ett väldigt enkelt och snyggt lian li chassi (Mac pros låda är inte vacker enligt mig iaf)

Slutpris för det ovanför, ca 43.000 kr. Billigare än Mac Pro i grunden och lägger jag till 512gb SSD hårddisk, 3TB SATA hårddiskar, HD5870 och 16gb minnen till Macen så hamnar jag på 83 050 kr. Alltså, nästan dubbelt så dyrt!
Visst Du får två 2,66ghz Xeon processorer istället för en AMD 2,2ghz men till asus kortet går det och lägga till en till processor så varför inte när vi en gång håller på klämma in en till Opteron så har vi 24-core! WOW! sen 16gb till den processorn, sammanlagt 32gb och slut summa...
Ca 66.000 kr.

Nej, köpa färdiga datorer oavsett vad det gäller är inte lönsamt. Ska nog ta och starta ett företag och sälja servrar till företag, kan fan klämma in 10000 kr per dator och ändå sparar dem pengar medan jag får en fet äcklig lön.

Någon som är sugen? PMa mig, du får ovanstående server färdigbyggd, ett års garanti för 60000 kr! Jag bjuder på ett tangentbord, mus och Windows 7 ultimate, Skicka över pengarna till mitt bankkonto...

Jag hade nog valt Mac Pro vilken dag som helst..

Review - AMD Opteron 6174 vs Intel Xeon X5650 Review | bit-tech.net

Även om du trycker in 24 kärnor så Intels arkitektur betydligt mer effektiv.

Hade jag haft verkligen gott om pengar så skulle jag satsat på Intel Xeon X7560 istället Intel Xeon X7560: Nehalem EX Review | bit-tech.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag hade nog valt Mac Pro vilken dag som helst..

Review - AMD Opteron 6174 vs Intel Xeon X5650 Review | bit-tech.net

Även om du trycker in 24 kärnor så Intels arkitektur betydligt mer effektiv.

Hade jag haft verkligen gott om pengar så skulle jag satsat på Intel Xeon X7560 istället Intel Xeon X7560: Nehalem EX Review | bit-tech.net

Fortfarande betydligt billigare.
ca 48-50.000kr med 2x Xeon X5650, intel moderkort, 16gb DDR3 minnen, Radeon HD5970 2gb, 512gb SSD, 3tb S-ATA hdd, Lian li låda samt äckligt överdrivet nätaggregat.
Samma pris för Mac Pro med nästan samma saker (lite sämre grafikkort) 75 490 kr. Fortfarande ca 25.000kr billigare, känns det lönt och betala 25.000kr så är det bara och göra det. Själv skulle jag nog ta och en tripp utomlands.

Tar vi och köper en Mac Pro och köper sen hårdvara på sidan om blir slutsumman ca:
71000kr, går och få billigare och vi t.ex. skippar HD5970 och kör på HD5770, då hamnar vi på ca 65000kr.
Fortfarande, 15.000kr, Tror jag hade köpt mig en ny LED TV för dem pengarna. Oavsett om det var till mitt företag eller om det var till mig själv.

Så det jag menar är att oavsett om man köper från Dell, HP eller Apple och betalar för en färdig lösning så betalar man dyra pengar, kan man inte konfigurera själv så kan man alltid anlita någon, blir ändå billigare. Är man hemma användare med fet plånbok men tummen mitt i handen så har man nog råd och betala någon vän/bekant en tusenlapp och fortfarande sparat äckligt mycket pengar.

Hur ni nu än kommer vrida och vända att det är bättre och köpa Mac Pro så kommer ni nog ha det svårt och kunna övertala mig varför det är värt och betala 15.000-25.000kr extra för en dator, ni lär få hitta lika många olika anledningar innan jag anser det vara lönsamt.

OBSERVERA! Detta spelar ingen roll om det nu står Dell eller HP på burken, hade sagt samma sak, kan man spara pengar så är jag där och tjatar. Punkt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Apple kör med sin vanliga taktik, köp 1 betala för 2

Permalänk

Jösses vad jag saknar SGI

Stillestånd kostar en hel del när man arbetar och jag har tyvärr haft mer problem med PC än Mac.

Permalänk
Skrivet av Pato:

Fortfarande betydligt billigare.
ca 48-50.000kr med 2x Xeon X5650, intel moderkort, 16gb DDR3 minnen, Radeon HD5970 2gb, 512gb SSD, 3tb S-ATA hdd, Lian li låda samt äckligt överdrivet nätaggregat.
Samma pris för Mac Pro med nästan samma saker (lite sämre grafikkort) 75 490 kr. Fortfarande ca 25.000kr billigare, känns det lönt och betala 25.000kr så är det bara och göra det. Själv skulle jag nog ta och en tripp utomlands.

Tar vi och köper en Mac Pro och köper sen hårdvara på sidan om blir slutsumman ca:
71000kr, går och få billigare och vi t.ex. skippar HD5970 och kör på HD5770, då hamnar vi på ca 65000kr.
Fortfarande, 15.000kr, Tror jag hade köpt mig en ny LED TV för dem pengarna. Oavsett om det var till mitt företag eller om det var till mig själv.

Så det jag menar är att oavsett om man köper från Dell, HP eller Apple och betalar för en färdig lösning så betalar man dyra pengar, kan man inte konfigurera själv så kan man alltid anlita någon, blir ändå billigare. Är man hemma användare med fet plånbok men tummen mitt i handen så har man nog råd och betala någon vän/bekant en tusenlapp och fortfarande sparat äckligt mycket pengar.

Hur ni nu än kommer vrida och vända att det är bättre och köpa Mac Pro så kommer ni nog ha det svårt och kunna övertala mig varför det är värt och betala 15.000-25.000kr extra för en dator, ni lär få hitta lika många olika anledningar innan jag anser det vara lönsamt.

OBSERVERA! Detta spelar ingen roll om det nu står Dell eller HP på burken, hade sagt samma sak, kan man spara pengar så är jag där och tjatar. Punkt.

Som tidigare nämnts i tråden. Mjukvara & Support.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Nu kanske jag har helt fel, men måste inte extra hårdvara man köper till datorn ofta vara tillverkad av apple? Grafikkort osv? ("låst")

Grafikkort, minnen, hårddiskar, övriga PCIe kort, optiska enheter osv kan köpas från vart som helst. Grafikkortet är "låst" till sådana som kör EFI (men finns sånna utanför Apples affär), alla grafikkort man köper på tex komplett använder BIOS men datorvärlden kommer gå över till EFI och då kommer vilket grafikkort som helst att fungera med Mac Pro, problemet är att datorvärlden fortfarande använder BIOS, troligen av kostnadsskäl så det dröjer nog innan dom följer efter.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Fortfarande betydligt billigare.
ca 48-50.000kr med 2x Xeon X5650, intel moderkort, 16gb DDR3 minnen, Radeon HD5970 2gb, 512gb SSD, 3tb S-ATA hdd, Lian li låda samt äckligt överdrivet nätaggregat.
Samma pris för Mac Pro med nästan samma saker (lite sämre grafikkort) 75 490 kr. Fortfarande ca 25.000kr billigare, känns det lönt och betala 25.000kr så är det bara och göra det. Själv skulle jag nog ta och en tripp utomlands.

Tar vi och köper en Mac Pro och köper sen hårdvara på sidan om blir slutsumman ca:
71000kr, går och få billigare och vi t.ex. skippar HD5970 och kör på HD5770, då hamnar vi på ca 65000kr.
Fortfarande, 15.000kr, Tror jag hade köpt mig en ny LED TV för dem pengarna. Oavsett om det var till mitt företag eller om det var till mig själv.

Så det jag menar är att oavsett om man köper från Dell, HP eller Apple och betalar för en färdig lösning så betalar man dyra pengar, kan man inte konfigurera själv så kan man alltid anlita någon, blir ändå billigare. Är man hemma användare med fet plånbok men tummen mitt i handen så har man nog råd och betala någon vän/bekant en tusenlapp och fortfarande sparat äckligt mycket pengar.

Hur ni nu än kommer vrida och vända att det är bättre och köpa Mac Pro så kommer ni nog ha det svårt och kunna övertala mig varför det är värt och betala 15.000-25.000kr extra för en dator, ni lär få hitta lika många olika anledningar innan jag anser det vara lönsamt.

OBSERVERA! Detta spelar ingen roll om det nu står Dell eller HP på burken, hade sagt samma sak, kan man spara pengar så är jag där och tjatar. Punkt.

Jag får inte i alla fall inte ihop ett liknade system för de pengarna du nämner, mitt kostar en runt 60k _EXKLUSIVE_ licenser för programvaror och frakter. Sen tillkommer det byggkostnader, att bygga ihop en sån burk plus att installera och konfigurera tar typ en arbetsdag, jag tar ca 1000kr/h (Jobbar som IT konsult). Visst de går säkert att få billigare svart (Men då är vi verkligen ute och snurrar om vi ska börja räkna med svartjobb i kalkylerna). Är man privat person (vilket är föga troligt köper sådana här system) så kan man kanske få dit någon hårdvarukåt kille som sätter ihop den för en tusenlapp. När du väl konsultera någon att bygga ihop dator till firman samt konfigurerat och köpt in alla nödvändiga licenser så lär du inte få en utlandsresa i marginal. Sen inte minst support?

Totalt sett kanske det blir några tusenlappar billigare, men det är inte den skillnaden som du tror.

Nej det är inga företag som köper på det här sättet, alldeles för många risker. Sen vill ju många företag teckna extra supportavtal, hur ska man som liten hemmabyggare kunna matcha dessa extra supportavtal som storlirarna kan erbjuda? Färdiga lösningar är i de flesta fallen mest kostnadseffektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Fortfarande betydligt billigare.
ca 48-50.000kr med 2x Xeon X5650, intel moderkort, 16gb DDR3 minnen, Radeon HD5970 2gb, 512gb SSD, 3tb S-ATA hdd, Lian li låda samt äckligt överdrivet nätaggregat.
Samma pris för Mac Pro med nästan samma saker (lite sämre grafikkort) 75 490 kr. Fortfarande ca 25.000kr billigare, känns det lönt och betala 25.000kr så är det bara och göra det. Själv skulle jag nog ta och en tripp utomlands.

Tar vi och köper en Mac Pro och köper sen hårdvara på sidan om blir slutsumman ca:
71000kr, går och få billigare och vi t.ex. skippar HD5970 och kör på HD5770, då hamnar vi på ca 65000kr.
Fortfarande, 15.000kr, Tror jag hade köpt mig en ny LED TV för dem pengarna. Oavsett om det var till mitt företag eller om det var till mig själv.

Så det jag menar är att oavsett om man köper från Dell, HP eller Apple och betalar för en färdig lösning så betalar man dyra pengar, kan man inte konfigurera själv så kan man alltid anlita någon, blir ändå billigare. Är man hemma användare med fet plånbok men tummen mitt i handen så har man nog råd och betala någon vän/bekant en tusenlapp och fortfarande sparat äckligt mycket pengar.

Hur ni nu än kommer vrida och vända att det är bättre och köpa Mac Pro så kommer ni nog ha det svårt och kunna övertala mig varför det är värt och betala 15.000-25.000kr extra för en dator, ni lär få hitta lika många olika anledningar innan jag anser det vara lönsamt.

OBSERVERA! Detta spelar ingen roll om det nu står Dell eller HP på burken, hade sagt samma sak, kan man spara pengar så är jag där och tjatar. Punkt.

Som Tobbe redan har nämnt; Mjukvara och support. Delvis det du inte får om man bygger på ditt sätt. Sen tänker du som en hemanvändare och inte som inköpsansvarig på företag. Du får tänka dig att du har en viss avskrivning varje år som gör att inköp av workstation i den prisklassen inte är ett problem.

Permalänk
Medlem

Är ingen direct apple fan men seriöst börjar bli trött på alla propp mongon som säger "jag har byggt ditan och datan via prisjakt och får xxxxx antal tusen kronor billigare" säger som några andra här burken är tillämpat mestadels till företag och då vill man inte ha en Larsson Junior som skruvar ihop företagets datorer och använder piratkopior till alla program och förlora flera tusen i arbetskostnader för att systemen ligger nere.

De är tillförlitlighet, design, support, enkelhet, program licenser man betalar de extra för och inte tala om alla tester Apple gått igenom för att säkra sig om att produkten lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jag får inte i alla fall inte ihop ett liknade system för de pengarna du nämner, mitt kostar en runt 60k _EXKLUSIVE_ licenser för programvaror och frakter. Sen tillkommer det byggkostnader, att bygga ihop en sån burk plus att installera och konfigurera tar typ en arbetsdag, jag tar ca 1000kr/h (Jobbar som IT konsult). Visst de går säkert att få billigare svart (Men då är vi verkligen ute och snurrar om vi ska börja räkna med svartjobb i kalkylerna). Är man privat person (vilket är föga troligt köper sådana här system) så kan man kanske få dit någon hårdvarukåt kille som sätter ihop den för en tusenlapp. När du väl konsultera någon att bygga ihop dator till firman samt konfigurerat och köpt in alla nödvändiga licenser så lär du inte få en utlandsresa i marginal. Sen inte minst support?

Totalt sett kanske det blir några tusenlappar billigare, men det är inte den skillnaden som du tror.

Nej det är inga företag som köper på det här sättet, alldeles för många risker. Sen vill ju många företag teckna extra supportavtal, hur ska man som liten hemmabyggare kunna matcha dessa extra supportavtal som storlirarna kan erbjuda? Färdiga lösningar är i de flesta fallen mest kostnadseffektiva.

Satte ihop på prisjakt snabbt och la till några extra tusenlappar för frakt/dyrare priser.

En hel arbetsdag för att sätta ihop en dator? plus 1000kr/tim? Nå var du dyr alltid...
Är väl skillnad på bransch och bransch.

Jag förstår gott och väl att dessa datorer inte är riktade mot privatpersoner (som du kanske läser i mitt första inlägg där jag skriver, kanske skulle börja bygga sådana här datorer och sälja för 10000kr extra utöver pris med moms).
T.ex. Mac Pro går lös på 75.000 kr för det jag la ihop, inkl. OSX licens, 5000kr extra (tror jag det var, orkar inte kolla) för server version.
50000kr + en oem licens av windows 7 går upp i ca 52000kr, med server version ca 6500kr, fortfarande under 60000kr. Vad du nu sen ska ha för program som t.ex. 3D program, videoredegering (ingår finalcut (om det hette så) i OSX) så tillkommer det oavsett.

Här är förövrigt listan:
Produktlista - server
(OBS! moderkortet blev ändrat till Intel S5500WB i snabbaste hast och kollade inte formfaktor, men som det ser ut så är det inte riktigt ett ATX standard så misstänker att den hamnar på 12"/13", så byt ut lådan och agget mot valfritt intel chassi, blir fortfarande billigare.)

Som sagt, kanske skulle starta ett företag och sälja server datorer då det verkar finnas en del pengar och dra in där.

Sen det där snacket om mjukvara, vilket t.ex. OS eller 3D, bild, videoprogram som är bäst är upp till personen i sig.
Support, där är definitivt en bit som faller bort om man bygger ihop något sånt här själv.

Vi gör en ny lista:
Allt jag skriver ovanför exkl. nätagget och chassit och kör med ett Intel server chassi då moderkortet är bytt. Sen lägger vi till Windows 7 ultimate OEM 64-bit sve, plus din kostnad för att bygga burken. Du säger att det tar en arbetsdag så 8000kr. Här är listan i den hastigaste läget, vi lägger till 5000kr för frakt/prisskillnader.
Produktlista - server

Slutpris:
ca 63000 kr

Fortfarande 12.000 kr billigare. Men som sagt, support faller mest troligtvis bort från det här.
Men det här är hur jag tänker...
Tycker fortfarande extrem datorer säljs till överpris.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Support, där är definitivt en bit som faller bort om man bygger ihop något sånt här själv.

Ja och där faller hela din strategi om att tjäna pengar på att bygga själv och erbjuda, inget företag köper något som inte har ens en gnutta support, dessutom garantier? Skall du bara ha garantin varje individuell del har eller skall du skicka med garanti på hela paketet, det senare är det enda som gör att ett företag köper det.

Så ingen helhetsgaranti och ingen support = oavsett om du är 10k billigare än Dell eller Apple så kommer ingen köpa det, kanske stackars hemmaanvändare isåfall men då rasar hela företaget ändå om några år när man har massa kunder med defekta komponenter som ett korståg efter sig.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Satte ihop på prisjakt snabbt och la till några extra tusenlappar för frakt/dyrare priser.

En hel arbetsdag för att sätta ihop en dator? plus 1000kr/tim? Nå var du dyr alltid...
Är väl skillnad på bransch och bransch.

Jag förstår gott och väl att dessa datorer inte är riktade mot privatpersoner (som du kanske läser i mitt första inlägg där jag skriver, kanske skulle börja bygga sådana här datorer och sälja för 10000kr extra utöver pris med moms).
T.ex. Mac Pro går lös på 75.000 kr för det jag la ihop, inkl. OSX licens, 5000kr extra (tror jag det var, orkar inte kolla) för server version.
50000kr + en oem licens av windows 7 går upp i ca 52000kr, med server version ca 6500kr, fortfarande under 60000kr. Vad du nu sen ska ha för program som t.ex. 3D program, videoredegering (ingår finalcut (om det hette så) i OSX) så tillkommer det oavsett.

Här är förövrigt listan:
Produktlista - server
(OBS! moderkortet blev ändrat till Intel S5500WB i snabbaste hast och kollade inte formfaktor, men som det ser ut så är det inte riktigt ett ATX standard så misstänker att den hamnar på 12"/13", så byt ut lådan och agget mot valfritt intel chassi, blir fortfarande billigare.)

Som sagt, kanske skulle starta ett företag och sälja server datorer då det verkar finnas en del pengar och dra in där.

Sen det där snacket om mjukvara, vilket t.ex. OS eller 3D, bild, videoprogram som är bäst är upp till personen i sig.
Support, där är definitivt en bit som faller bort om man bygger ihop något sånt här själv.

Vi gör en ny lista:
Allt jag skriver ovanför exkl. nätagget och chassit och kör med ett Intel server chassi då moderkortet är bytt. Sen lägger vi till Windows 7 ultimate OEM 64-bit sve, plus din kostnad för att bygga burken. Du säger att det tar en arbetsdag så 8000kr. Här är listan i den hastigaste läget, vi lägger till 5000kr för frakt/prisskillnader.
Produktlista - server

Slutpris:
ca 63000 kr

Fortfarande 12.000 kr billigare. Men som sagt, support faller mest troligtvis bort från det här.
Men det här är hur jag tänker...
Tycker fortfarande extrem datorer säljs till överpris.

Och du har fortfarande en beställning som sträcker sig över vaddå? 10-tal företag och då är det tex rena optimist priser på en del varor... Du har tex CPU:erna från Sekvencia, ett företag som ingen vettig person handlar ifrån. Hade samtliga varor kommit från samma försäljare så hade genast din ekvation slagits i bitar.

Permalänk
Skrivet av nukethenick:

Helt riktigt. Vad är din poäng?

Din poäng var att man använder Mac om man försörjer sig på sin dator. Min poäng är att du har fel.

Skrivet av JesperA:

Grafikkort, minnen, hårddiskar, övriga PCIe kort, optiska enheter osv kan köpas från vart som helst. Grafikkortet är "låst" till sådana som kör EFI (men finns sånna utanför Apples affär), alla grafikkort man köper på tex komplett använder BIOS men datorvärlden kommer gå över till EFI och då kommer vilket grafikkort som helst att fungera med Mac Pro, problemet är att datorvärlden fortfarande använder BIOS, troligen av kostnadsskäl så det dröjer nog innan dom följer efter.

PC-tillverkarna går nog över till EFI ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Din poäng var att man använder Mac om man försörjer sig på sin dator. Min poäng är att du har fel.

Ah, uttömmande. Det är naturligtvis riktigt att man kan få jobbet gjort med en pc också, och lika självklart är det att för dem så är det inte aktuellt att köpa en Mac. Den som köper en sådan här dator gör det för att tjäna pengar med den, den saken är klar och då finns det fler kostnader än bara inköpspriset att tänka på. I slutändan så är ju så här pass dyra system oavsett om det är pc eller Mac proffsverktyg.

Jag säger inte att man måste köra Mac om man ska kunna tjäna ihop sin lön med datorn. Jag säger att det är proportionerligt fler människor av de som jobbar professionellt, speciellt inom media och ljud, som använder Mac och inte pc på grund av fördelar som uppväger det högre inköpspriset. Grundfrågan var ju ändå - varför köper folk en MacPro för 50-60000kr när X pc är Y billigare? Dessa fördelar tror jag uppenbarar sig först den dagen då man själv sitter med en deadline, svetten i pannan och en dator som fram tills igår fungerade som den skulle men nu oförklarligt har fryst. Användarna på sweclockers tror jag i mångt och mycket består av teknikentusiaster som ratar Mac just på grund av att de är dyrare och färdiga system, men bara för att man inte tillhör målgruppen för en produkt så är ju inte de samma sak som att produkten är dålig.

I slutändan så handlar det ju om ett verktyg, jag tror inte snickare står och käbblar om vilken hammare som är bäst och respekten går till han som snickrar bäst oavsett. Dock står jag fast vid att en Mac erbjuder en mer förutsägbar bas som är snällare vad gäller huvudvärk, blodtryck och magsår.

Permalänk
Skrivet av nukethenick:

Jag säger inte att man måste köra Mac om man ska kunna tjäna ihop sin lön med datorn. Jag säger att det är proportionerligt fler människor av de som jobbar professionellt, speciellt inom media och ljud, som använder Mac och inte pc på grund av fördelar som uppväger det högre inköpspriset.

Jag vill fortfarande hävda att det är långt fler människor som använder PC professionellt än det är som använder Mac i samma syfte. Men för ett fåtal så kan en Mac naturligtvis vara värd det högre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Jag vill fortfarande hävda att det är långt fler människor som använder PC professionellt än det är som använder Mac i samma syfte. Men för ett fåtal så kan en Mac naturligtvis vara värd det högre priset.

Självklat är det långt fler människor som kör PC professionellt, men det är fortfarande inte relevant till frågan. Det handlar om att de som väl jobbar professionellt och behöver en _workstation_ väljer mellan HP, Dell, Apple osv. i 40-50k klassen. Och hur tror du fördelningen ser ut där, vi talar fortfarande om workstations, inte servrar nu. Är möjligtvis mer jämnt uppdelat mellan märkena.

För alla dessa, oavsätt om de köper en HP eller en Apple för 50k, så kan de säkerligen motivera det genom att deras jobb utförs snabbare eller hänger med mjukvaruutvecklingen.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Självklat är det långt fler människor som kör PC professionellt, men det är fortfarande inte relevant till frågan. Det handlar om att de som väl jobbar professionellt och behöver en _workstation_ väljer mellan HP, Dell, Apple osv. i 40-50k klassen. Och hur tror du fördelningen ser ut där, vi talar fortfarande om workstations, inte servrar nu. Är möjligtvis mer jämnt uppdelat mellan märkena.

För alla dessa, oavsätt om de köper en HP eller en Apple för 50k, så kan de säkerligen motivera det genom att deras jobb utförs snabbare eller hänger med mjukvaruutvecklingen.

Ahhh. Typiskt Applefanatiker att försöka dela upp marknaden så att Apple verkar ha en större marknadsandel än dom få procent som dom faktiskt har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Ahhh. Typiskt Applefanatiker att försöka dela upp marknaden så att Apple verkar ha en större marknadsandel än dom få procent som dom faktiskt har.

Jag försöker förklara att det finns flera olika marknader istället för marknaden "stationära datorer" precis som det är två olika marknader med ett radhus och stora villor.

Jag skiter fullständigt i marknadsandelar, däremot att funktion kan motivera pris och att Apple inte bryr sig om vissa marknader öht.

Permalänk
Medlem

Utan att välja väcka några påhopp eller höra argument som har redan framförts i denna tråd.

Jag överväger pro som primär dator hemma, multimedia, film, surf, server och spel (mest strategi och stategi är oftast processor krävande). Datorn kommer att bli navet i hushållet. Tillkommer MBP, mac mini, Iphone och IPAD som synkas mot den.

Jag vill verkligen inte höra att den är "work station". Jag vill att den skall driva två 60 tum Pioneer HD. 9G.

Om ni har råd hur många cores köper ni? Priset är ointressant. Lika ointressant som jämförelsen mellan att köpa toyota eller lexus med samma antal cylindrar.

Vad skulle ni välja som uppgradering på grafiken? Om man kan få in 2 CF 5770 varför inte 2 CF 5870? Finns det stöd för det?

Jag kommer att byta SSD och ignorera deras futtiga 512Gb för 14kkr. Det lär inte vara särskilt svårt att byta discarray.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Helt riktigt. Vad är din poäng? 99.99% av användarna på det här forumet tillhör inte MacPros målgrupp. En MacPro är ingen tekniktamagotchi som man siter och skruvar på för att få maxpoäng i 3dmark. Att man kan göra jobbet med en pc är ju helt irrelevant för någon som är van vid och trivs med OS X. Har man dessutom en budget och behov för den här sortens prestanda så köper man maskinen. Alla jämförelser med hembyggen och linux hit och dit missar ju poängen. Det är ett arbetsverktyg där mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran och där 10-15 tusen i merkostnad för ett system man är bekant med och som fungerar pålitligt år efter år är en droppe i havet. Jag tror inte det går att uppskatta värdet av pålitlighet förrän man tjänar sitt levebröd med datorn. Därmed inte sagt att man måste ha mac för att klara uppgiften, men det finns en anledning till att så många studios kör mac om man säger så. Börjar man räkna lite på vad ett driftstopp kostar för en musikstudio eller grafisk byrå så inser man att merkostnaden för att köpa en mac är liten.

Så du implicerar att Macs inte drabbas av driftstopp?

Skrivet av Neoplasm:

Utan att välja väcka några påhopp eller höra argument som har redan framförts i denna tråd.

Jag överväger pro som primär dator hemma, multimedia, film, surf, server och spel (mest strategi och stategi är oftast processor krävande). Datorn kommer att bli navet i hushållet. Tillkommer MBP, mac mini, Iphone och IPAD som synkas mot den.

Jag vill verkligen inte höra att den är "work station". Jag vill att den skall driva två 60 tum Pioneer HD. 9G.

Om ni har råd hur många cores köper ni? Priset är ointressant. Lika ointressant som jämförelsen mellan att köpa toyota eller lexus med samma antal cylindrar.

Vad skulle ni välja som uppgradering på grafiken? Om man kan få in 2 CF 5770 varför inte 2 CF 5870? Finns det stöd för det?

Jag kommer att byta SSD och ignorera deras futtiga 512Gb för 14kkr. Det lär inte vara särskilt svårt att byta discarray.

Va? Ska du köpa en dator med serverprocessorer för 30k+ för att spela strategispel och kolla på internet på?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Så du implicerar att Macs inte drabbas av driftstopp?

Va? Ska du köpa en dator med serverprocessorer för 30k+ för att spela strategispel och kolla på internet på?

Jeap!

Överväger en PC-bygge även för D3 när det blir aktuellt. Jag hinner knappast få en speltid men väl när jag får det måste det ske med maximal kvalitet. Inga sketna avbrott eller låsningar. SCII nu kraschar 2 ggr per dag på en sk kvalitetsmaskin Lenovo IBM w500.

Nu skrottas 4 PC hemma och övergår till Mac. Som sagt maskinen kommer att bli navet och jag överväger 12-cores.

Visa signatur

InMortumVeritas