G73JH - Värt att satsa på i7/6GB modellen?

Permalänk
Medlem

G73JH - Värt att satsa på i7/6GB modellen?

Jag har bestämt mig för att jag skall köpa en Asus G73JH, men frågan är om det är om det är värt att lägga till ca 2000kr för att få i7 720QM och 6GB ram istället för i5 450 och 4GB ram? (Jag har 2000kr extra att lägga, men det är knappt, och jag har mycket annat som de skulle behöva gå till också)
Utöver spel kommer den användas mycket till musikproduktion.

Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk

Nej, jag tror inte det är värt det. I spel kommer grafikkortet vara den begränsade faktorn i de flesta fall. Musikproduktion har jag dålig koll på.

Mitt råd är att lägga extrapengarna på en SSD-disk, det kommer du märka av mycket tydligare.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Från Misco med sweclockersrabatt kan du få i5 modellen för ~12100 inkl frakt. Var iaf så för mig när jag köpte den.
Vilket då är 3k billigare än i7 varrianten.
Ska du mestadels spela så är dom där 3k väldigt mycket pengar, för prestandamässigt kommer det vara marginell skillnad.

Jag har dock inte en aning om hur mycket cpukraft som musikproduktion kräver så ska jag inte uttala mig om det.

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

Till musikproduktion så beror det mycket hur du använder datorn. Använder du otroligt mycket krävande plug-ins och VST-instrument och liknande, ta I7:an med mer minne.

Annars om du bara spelar in i princip och kanske mixar lite så räcker I5an gott och väl!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att den dyrare har bättre skärm också

Permalänk

Som jag ser ser det är fullHD skärmen största fördelen, å andra sidan om man ska köra datorn som en stationär så kan man köpa en extern 24" skärm för pengarna man sparar på att ta i5 varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Som jag ser ser det är fullHD skärmen största fördelen, å andra sidan om man ska köra datorn som en stationär så kan man köpa en extern 24" skärm för pengarna man sparar på att ta i5 varianten.

Jo, klart, fast den än inte bärbar på samma sätt som en bärbar dator

Men 1600x900 som jag har är inte alls dåligt om jag får uttrycka det själv!

Skulle ändå aldrig få för mig att mixa musik/editera HD-film eller någonting annat upplösningskrävande på min bärbara dator! Det låter jag min stationära fixa!

Men det är klart, alla har inte och vill inte skaffa en stor stationär dator.

Mvh Daniel

Permalänk
Inaktiv

skit i den datorn vänta på asus b serien kommer vara riktigt nice med ett revolutionerande batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon118684:

skit i den datorn vänta på asus b serien kommer vara riktigt nice med ett revolutionerande batteri

Tror knappast att den serien är riktad till Gamers och är utrustat med en ATI Mobile Radeon HD5870, men jag kan väll ha fel.

Mvh Daniel