Permalänk
Medlem

HP Envy 13" eller UL30VT?

Går i tankarna att köpa ny dator. Var först innte på UL30VT, men noterade sen att man kan köpa en 13" HP Envy för 7500 vilket jag tycker verkar vara märkligt billigt.

Har numera fruktansvärt dålig koll på grafikkort och cpu, men på pappret verkar det som att Envyn har en bättre cpu och ett likvärdigt grafikkort?

HP:
Mobility Radeon HD 4330
Intel Core 2 Duo SL9400 1,86 ghz

Asus:
GeForce G210M
Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 - 1,73 ghz

Problemet med att hitta recensioner till Envyn är att HP släppt mängder med olika konfigurationer.

Jag har läst tillräckligt mycket för att veta vad UL30VT går för, men är det någon som äger Envy 13" (1099eo) och kan redogöra för bla:
Batteritid - Med och utan tilläggsbatteriet
Prestanda - Vilka spel fungerar
Ljudnivå
Skärm - Betraktningsvinkel
Värme - Mycket viktigt, min nuvarande HP-laptop blir olidligt varm bara efter 30min och köper jag en ny bärbar är det ett måste att värmenivån är rimlig.

Sen har jag läst i vissa recensioner att touchpaden ska ha firmware problem, har HP åtgärdat detta?

Är det på G med nya hårdvarurevisioner av Envy 13"? Känner mig inte jättepigg på att köpa en dator som kommer uppdateras om en månad eller två.

Permalänk
Medlem

Valde själv att köpa en envy 13 (1099eo) över en ul30-vt och har varit rejält nöjd med den.

Batteriet räcker ca. 4 timmar utan tilläggsbatteriet och över 10 timmar med det(lätt surfande och photoshoppande, birghtnessen runt 60%.

Gällande prestandan så kör jag left 4 dead 2 på medium/low i 1366*768 och Starcraft 2 på medium/low samma upplösning med helt hyffsad fps. Har dock int gjort några benchmarkar.

Envyn kör nästan helt ljudlöst, fläkten har ett konstant tyst, knappt märkbart, hymm.

Skärmen är definitivt envyns starkaste sida, en av de bästa TN-skärmarna jag sett. Betraktningsvinklarna är klart bättre än medeltals-laptopen men precis som alla andra TN-skärmar så är det ändå int så mycke att hänga i julgranen. Skärmen är också extremt ljus, helt användbar ute i sommarsolen så länge som man som solen int lyser direkt på skärmen.

Undersidan blir en aning varm under hård belastning då dedikerade GPUn är aktiverad, men inte så att man skulle bränna sig på den. Kanske lite över kroppstemperatur. Med integrerade GPUn aktiverad så är den runt kroppstemp. eller lite under.

Tycker själv att touchpaden är extremt frustrerandeutan endel tweakande. Kör själv en softa som heter Twofingerscroll som kör tillsammans med synapticdrivrarna. Den gör scrollandet mycket jämnare och lättare att använda jämnfört med synapticdrivrarna och har stöd fär twofinger-tappar och sånt.

Har också för mig att det int kommer att komma någon ny envy 13, tror att den helt och hållet ersatts av
envy 14.