Köpråd ASUS UL30VT, Acer Aspire TimelineX 3820T eller annat alternativ?

Permalänk

Köpråd ASUS UL30VT, Acer Aspire TimelineX 3820T eller annat alternativ?

Jag har i drygt en vecka om inte längre kikat efter olika alternativ till vad som ska komma att bli min nya dator. De jag främst haft ögonen på är: ASUS UL30VT-QX030V och Acer Aspire TimelineX 3820T-354G50n

Mina krav är (utan inbördes ordning):
minst 6 timmar batteritid dvs minst 6-cellsbatteri
den ska inte väga mer än 2 kg
inte ha en optisk enhet
helst vara mellan 13-14"
INTE kosta mer än 7000

Datorn kommer inte vara en dator som jag varvar med någon annan utan den kommer att vara den enda jag har. Då jag börjar plugga på universitet nu i höst så är ovanstående kriterier oerhört viktiga för mig. Samtidigt som jag vill att den ska hålla i ett par år i jämförelse med vad min HP-dator på 8k gjorde.

Då kommer min fråga:
Finns det några andra alternativ än de jag skrivit upp eller ska jag köra på någon utav de två (isåfall vilken?)? min användning kommer främst att bestå av att skriva dokument i Word, surfa, kolla filmer då och då, lyssna på musik osv. Kortfattat=ett relativt vanligt användande.

Tacksam för er hjälp!

bättre beskrivning
Permalänk

BUMP!

Det viktigaste är egentligen mobiliteten, att den ska vara lätt att bära med sig. Batteritiden är också viktig då jag inte vill kånka på sladdar och annat till skolan.

Är det ingen som kan svara på om någon av de ovanstående är ett bra alternativ eller som kan delge ett annat? Jag har som sagt kollat en hel del själv men som tjej är man inte helt medveten om vad som är tillräckligt bra för en själv då man inte är insatt i allt vad datatermer heter.

Permalänk

Stod inför samma val för någon vecka sedan. Acer för lite bättre prestanda, Asus är inte lika kvick men har enligt mig och min syster (hon som ska använda datorn) bättre tangentbord, batteritid och garanti. Plus att Asusen har ett batteri med 8 celler som inte sticker ut bakom datorn = bättre batteritid i ett mer slimmat fodral. Ja. Det blev en Asus (den som slutar med 029V) från experts webbutik. 6200:- med rabattkupong, svart och fin Enda skillnaden mot 030V verkar vara ngt nätverkskort, en detalj som lillasyster inte brydde sig om... Den kommer duga utmärkt åt det hon ska göra, dvs surfa, spotify, film, skriva och redigera någon enstaka bild i lightroom.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk

Äntligen en vänlig själ...

Jag tänker också lite så, även om Acern har bättre prestanda så kommer det nog inte göra så mycket för mig då mitt användande inte är vidare avancerat. "Inte göra så mycket" kanske är fel uttryckt men jag kommer inte tänka på det på samma sätt som jag hade gjort om jag hade igång krävande grejer som kräver "bättre" prestanda. Du tycker alltså att det här är de två alternativen jag har med tanke på min användning?

Det jag gör är ju i princip surfar, spotify, film då och då, kommer bli en del jobb i officeprogrammen när skolan börjar. Kortfattat ett användande som kan likställas med din syrras.