Nvidia får 25 miljoner dollar för utveckling av superdatorer

Permalänk
Proffsmoddare

Till alla som funderar på varför de valde Nvidia och inte ATI så är det inte bara prestanda som räknas in utan MASSVIS med saker. Jag kan garantera att det har varit konsulter anställda för att få ut så mycket som möjligt för deras pengar. Och ATI har garanterat varit med i diskunionen. Det har väl helt enkelt varit det företag som kunnat erbjuda det som passar DARPA bäst.

I detta fall Nvidia. Så var det med det.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Någonting säger mig att har man nvidia som frontfigur så är inte bidrag någonting som egentligen behövs.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det här gäller alltså ett rent forskningsprojekt. Det handlar om att utvecklar nya metoder, både inom hårdvara och mjukvara.
Kommer de att arbeta fram prototyper ? Säkert.
Kommer de att bygga en ny fullskalig superdator baserad på Nvidias grafikkretsar ? Inte alls säkert, det är en senare fråga.
Kommer vi som gamers att ha nytta av detta ? Inte alls säkert, de använder grafikkorten till något helt annat än att göra snygga grafikeffekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du har fel. Du hävdar att jag har fel när jag påstår att AMD har sämre gränssnitt att jobba mot och därefter håller du med, hur tänkte du nu?
Sen själva prestandan du kan få ut från AMD är betydligt högre, men då krävs det också en större insats eftersom gränssnitten att jobba mot är på en helt annan nivå än vart nvidia har kommit.

Hur kan du påstå att han har fel. ATI har en högre teoretisk peak perfomance men det krävar att det data den får som input är optimalt strukturerat för GPU arkitekturen och hur ofta inträffar sånt i verkligheten?

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns ett par personer här som inte riktigt förstår skillnaden på ett gtx 480 och ett Tesla kort. Det är helt olika grafikkort, det ena är gjort för spel. och det andra är ett brutalt beräknings kort som inte hade gjort ett smack för grafiken i ett modernt pc spel. På Spel marknaden presterar Nvidias kort kanske lite sämre, men när det kommer till Super computing (Beräkning, 3D rendering mm) så ligger nvidias kort lite i framkant prestanda mässigt. men det är inga större prestanda skillnader, det som troligen avgjorde var deras möjligheter och resurser att utveckla och driva ett sånt här stort projekt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mstandar:

Jag tror det finns ett par personer här som inte riktigt förstår skillnaden på ett gtx 480 och ett Tesla kort. Det är helt olika grafikkort.

Både Tesla och Quadro använder vanligtvis samma chip som gtx modellerna och är alltså även till stor del identiska.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mstandar:

Jag tror det finns ett par personer här som inte riktigt förstår skillnaden på ett gtx 480 och ett Tesla kort. Det är helt olika grafikkort, det ena är gjort för spel. och det andra är ett brutalt beräknings kort som inte hade gjort ett smack för grafiken i ett modernt pc spel. På Spel marknaden presterar Nvidias kort kanske lite sämre, men när det kommer till Super computing (Beräkning, 3D rendering mm) så ligger nvidias kort lite i framkant prestanda mässigt. men det är inga större prestanda skillnader, det som troligen avgjorde var deras möjligheter och resurser att utveckla och driva ett sånt här stort projekt framåt.

Tesla och Quadro är ett vanligt geforce med annat bios bara. Amds grafikkort presterar bättre än nvidia både i spel och supercomputing, så det är synd att inte amd satsar på det sistnämnda. Har de ens någon liknande lösning som nvidia har?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Tesla och Quadro är ett vanligt geforce med annat bios bara. Amds grafikkort presterar bättre än nvidia både i spel och supercomputing, så det är synd att inte amd satsar på det sistnämnda. Har de ens någon liknande lösning som nvidia har?

De har ju FirePro, men vet inte hur de står sej mot Nvidias.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

De har ju FirePro, men vet inte hur de står sej mot Nvidias.

Vad jag hört är det jobbigt att programmera för FirePro osv. Nvidia har en bättre mjukvarulösning. I alla tester jag sett så utklassar dock FirePro nvidias dito, t.ex i photoshop osv.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Vad jag hört är det jobbigt att programmera för FirePro osv. Nvidia har en bättre mjukvarulösning. I alla tester jag sett så utklassar dock FirePro nvidias dito, t.ex i photoshop osv.

Joo, Cuda sägs ju vara bättre än Stream. Det är väl mycket därför AMD satsar så mycket på OpenCL nu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Joo, Cuda sägs ju vara bättre än Stream. Det är väl mycket därför AMD satsar så mycket på OpenCL nu.

Synd att amd inte lägger resurser på deras Stream. Nvidia är ju helt själva där.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Synd att amd inte lägger resurser på deras Stream. Nvidia är ju helt själva där.

Jag tror inte att AMD tror på stängda saker som CUDA osh Steam, däför väljer de att satsa mer på OpenCL.

Vet ej om Stream är stängt dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag tror inte att AMD tror på stängda saker som CUDA osh Steam, däför väljer de att satsa mer på OpenCL.

Vet ej om Stream är stängt dock.

Stream bör ju vara stängt. Och om amd hade haft resurserna så hade de nog satsat mer på detta. Men de väljer att lägga sina resurser på öppna standarder istället, och på så vis kan andra hjälpa till också, så att inte amd själva behöver ta det stora lasset.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Stream bör ju vara stängt. Och om amd hade haft resurserna så hade de nog satsat mer på detta. Men de väljer att lägga sina resurser på öppna standarder istället, och på så vis kan andra hjälpa till också, så att inte amd själva behöver ta det stora lasset.

Joo, det är ju också en stor fördel. Sen är det mycket lättare att få folk att använda öppna saker i förhållande till PhhysX och Cuda som är stängt. Skulle alla kunna använda det så skulle det troligen vara mycket större idag. Open source is the way to go!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Joo, det är ju också en stor fördel. Sen är det mycket lättare att få folk att använda öppna saker i förhållande till PhhysX och Cuda som är stängt. Skulle alla kunna använda det så skulle det troligen vara mycket större idag. Open source is the way to go!

Är det? Varför är inte Linux så populärt då?

Vad AMD gör är gör lätt för sig. De vill inte spendera tid eller pengar på att leda och driva på utvecklingen av ett alternativ till PhysX och CUDA, så de hoppas att någon annan gör grovjobbet åt de så länge de slänger in några brödsmulor av hjälp och "samarbete". Med en sådan strategi kommer man inte att kunna konkurrera mot ett komplett alternativ med support, verktyg(mjukvara) och hårdvara som har varit i progressiv utveckling i fyra år.

Även om PhysX och CUDA har visa brister så är de populära pågrund av support och kompetens som NVIDIA ger sina kunder och utvecklare. Det är inte konstigt. PhysX är det mest använda bibliotek bland utvecklare. Havok hamnar på andra plats.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Är det? Varför är inte Linux så populärt då?

Vad AMD gör är gör lätt för sig. De vill inte spendera tid eller pengar på att leda och driva på utvecklingen av ett alternativ till PhysX och CUDA, så de hoppas att någon annan gör grovjobbet åt de så länge de slänger in några brödsmulor av hjälp och "samarbete". Med en sådan strategi kommer man inte att kunna konkurrera mot ett komplett alternativ med support, verktyg(mjukvara) och hårdvara som har varit i progressiv utveckling i fyra år.

Även om PhysX och CUDA har visa brister så är de populära pågrund av support och kompetens som NVIDIA ger sina kunder och utvecklare. Det är inte konstigt. PhysX är det mest använda bibliotek bland utvecklare. Havok hamnar på andra plats.

Precis varför kör alla Med DirectX det är propertiärt och låst till MS OS enbart? Borde inte alla PC älskareo ch gamers hata DirectX då? Nej alla vill ju ha SENATEE DX är ju så fräckt!
Varför inte OpenGL istället? Tänk Om MS valt OpenGL istället för att göra sin egna proprietära DirectX? Nu skulle det bara hända i en dröm för MS hela affärsidé bygger på att uppfinna hjulet igen och göra det proprietärt och få kunder beroende av deras skit.

Hade vart mycket enklare för ALLA om OpenGL och OpenCL var den dominerande standarden. Spela roll om man hade windows eller linux det hade vart så mycket enklare att porta spel och program mellan alla OS på marknaden, Windows, Linux, BSD, Solaris, OS X osv.

Men så är det inte. Därför jag sagt det länge att AMD kommer aldrig gå om Nvidias CUDA och PhysX med OpenCL och helt avsaknad av fysikmotor dom närmsta 3-4 åren om någonsin om AMD inte börjar ta en mer aktivt del i utvecklingen. Fins ju inte ens en fysikmotor än för GPGPU. Dom som tror ATI kommer få ut en fysikmotor SNAR som många verkar inbilla sig så kan jag säga att det är ungefär lika sannolikt som at MS skulle annonsera att dom läger Ner DirectX och kommer köra OpenGL hädanefter.