Okunskap eller skryt? Folk som frågar om deras datorer klarar ett spel

Permalänk
Medlem

Okunskap eller skryt? Folk som frågar om deras datorer klarar ett spel

Vi har väl alla sett posts genom åren i stil med "Nyss köpt en dator för 20k med sexkärning CPU, 16GB RAM och Radeon 5970. Klarar det Starcraft 2 (eller vilket spel som är populärt för stunden)?"

Min fråga är, tror ni det handlar om att folk har så pass dålig kunskap om vad spel kräver eller är det ett sätt att skryta om vilken dator man har?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Har man redan köpt en dator är det ju ganska meningslöst att sedan fråga på forumet, jag har inte noterat många sådana trådar men jag läser inte alla forumsdelar heller. Men folk gillar att skryta sådan är vår natur, finns ju många som skriver ut sin dator i sign och markerar dyra delar med färg...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Skryt skulle jag vilja säga, som sagt, folk gillar visa upp sig och känna sig överlägsna, och det är väl de enda tillfället de har att göra någon tråd och visa vad dem köpt ? eller något liknande.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Båda alternativen tillsammans med en ung ålder där man kan skryta över en vanlig persondator. Sedan finns de såklart folk som undrar om de kan maxa ett spel fast de idag har extrem hårdvara, det finns t.ex några youtubeklipp på några som har 4st geforce 480 m.m och alla dagens spel flöt väl inte på "perfekt" för det om jag vill minnas.

Annars generellt vill många skryta om vad de har. En annan taktik är att bete sig raka motsatsen och försöka få empati, dessa som gör detta har det ofta väldigt gott ställt enligt min erfarenhet. -Jag tänker på förmögna gamla gubbar, snåla till den förbannelse som klagar på att allt är så dyrt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Min fråga är, tror ni det handlar om att folk har så pass dålig kunskap om vad spel kräver eller är det ett sätt att skryta om vilken dator man har?

Ofta är det nog bara ett troll som inte alls har någon särskilt bra dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vi har väl alla sett posts genom åren i stil med "Nyss köpt en dator för 20k med sexkärning CPU, 16GB RAM och Radeon 5970. Klarar det Starcraft 2 (eller vilket spel som är populärt för stunden)?"

Min fråga är, tror ni det handlar om att folk har så pass dålig kunskap om vad spel kräver eller är det ett sätt att skryta om vilken dator man har?

inget skulle förvåna mig...

(DATOR)

Permalänk
Medlem

Jag måste medge att jag också en gång i tiden var väldigt stolt över min dator. Skrev noga ut i min signatur att man hade klockat in P4 till 3,25ghz och hade ett klockat 9800pro å sånt som var tufft då. Antar det är en del av den personliga utvecklingen. När folk blir äldre skryter de istället över bilen eller huset eller om de mognat rejält, skryter inte alls.

Men tänkte just på "Can my PC handle this game?" trådarna som är så vanliga, på vissa forum åtminståne. Vissa kanske har mer pengar än datorkunskap och under på fullt alvar om datorn klarar spelet, men jag tror nog de flesta ändå borde veta lite mer än så.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Brukar inte trådarna snarare vara typ "Funderar på att köpa denna dator, klarar den av att lira CS i 100 fps?"... Hänger inte så mycket utanför ÖÄ nuförtiden men visst är det inte alltför vanligt att folk frågar om en dator de redan köpt?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Okunskap, kanske inte så mycket här, men på rena spelforum är okunskapen stor, vet inte hur många gånger "spelare" frågar om varför deras nya dator fungerar skit, sedan när du få uppgifterna om datorn så sitter det ett intel video chip i den.
Inte alltid lika kul att tala om för dom att dom har blivit "lurade" av en säljare.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Okunskap, kanske inte så mycket här, men på rena spelforum är okunskapen stor, vet inte hur många gånger "spelare" frågar om varför deras nya dator fungerar skit, sedan när du få uppgifterna om datorn så sitter det ett intel video chip i den.
Inte alltid lika kul att tala om för dom att dom har blivit "lurade" av en säljare.

Jag tycker det är roligt när folk litar helt blint på en försäljare. Liksom det är en person som tjänar pengar på att sälja så mycket till dig som möjligt för dyraste pris helst. Dom är oftast okunniga och kan inte speciellt mycket om själva produkten dom säljer förutom det som står på lådan. Jag brukar säga: lita aldrig på en försäljare, gör din egna hemläxa och köp sen.

Permalänk
Sötast

Ett roligt exempel.

"Jag har plockat ihop en burk som jag klarar av med min budget, men kommer den att klara APB ??"
6-kärnig Phenom 2, 4Gig , 2X GTX460

Näh... tror den laggar

Permalänk
Medlem

Jag röstade för skryt, då det oftast känns som det när folk startar sådana trådar. Självklart finns det väl de som faktiskt inte vet, men jag tror ändå att majoriteten skriver det för att skryta, alternativt trolla.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Tycker det var rätt skoj när en polare gled in på netonnet, frågar en säljare om en dator som kan hantera WoW i skaplig upplösning/grafik. Grabben glider ut med en stationär dator med integrerat grafikkort på mobot. Datorn kostade väl typ 4500:- Något år senare så byggde jag ihop en lite bättre dator
Förövrigt så är denna grabb en som aldrig googlar eller läser forum. Fast visst ska man vlä kunna lite på säljare från netonnet

Permalänk

Okunskap tror jag, snackade med nån polare som köpt en bärbar dator för typ 6000.
"Ja, den klarar ju alla spel typ" yea right

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Okunskap tror jag, snackade med nån polare som köpt en bärbar dator för typ 6000.
"Ja, den klarar ju alla spel typ" yea right

Nu kanske du ska akta dig att snacka om okunskap då det är fullt möjligt att få en bra presterande bärbar för ca 6000kr som kommer att klara alla spel. Kanske inte på absolut högsta inställningarna men det behövs ju inte heller för att kvalificera en dator "att klara ett spel".

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Ofta så är det nog skryt, kunskapen skrapar man fram ganska snabbt genom google.

Permalänk

Jag röstar på okunskap.

PC datorer är inte som konsoller. Det finns inga garantier att ett visst spel fungerar med en viss dator-konfiguration oavsett pris - (Även om regeln är att patchar och uppdaterade drivrutiner numera relativt snabbt åtgärdar allvarligare problem.)

Visa signatur

intel i5-750 | Gigabyte GA P55-UD3R | 4Gb RAM | HIS radeon 5770 | OCZ Modxstream Pro 600W | Logitech G9 | ASUS Xonar Essence ST | Sennheiser HD600 | Windows 7 premium | Sandisk Extreme II 240Gb | Philips 272C4 | CM QuickFire XT Blue | WD Blue WD6400AAKS 640GB | samsung sp2004c 200Gb

Permalänk
Medlem

Okunskap bland dagens bortskämda ungar.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Måste vara skryt
Har alldrig sett någon som bara gick och köpte en dator för 20K utan någon minsta baktanke med det

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

På ett forum som detta troligen mest skryt. Sen tror jag att det finns många som faktiskt tror att man behöver en dator för minst 20 tusen för att kunna spela spel och så var det ju också en gång i tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

På ett forum som detta troligen mest skryt. Sen tror jag att det finns många som faktiskt tror att man behöver en dator för minst 20 tusen för att kunna spela spel och så var det ju också en gång i tiden.

Va?! När då?

Jag tror det är en blandning såklart. Som någon säger är PCs en större och mer komplicerad vetenskap än konsoll, och det är en kunskap som många inte har. Samtidigt tror jag inte att vi endast har datornördar på det här forumet. Det har vuxit sig stort och börjar bli mainstream, därför hittar vi även kalle 14 här som aldrig besökt biosinställningarna. Ovanpå det har vi många teknikintresserade här, men som istället hänger på foto, tv eller mobilavdelningen och inte hänger med på grafikkortsuppdateringarna varje år. Dessutom har vi ju otroligt många programmerare och på samma sätt som jag inte har koll på programmering men på hårdvara tror jag det finns personer som är tvärtom. Datorer är ett väldigt brett kunskapsområde och därför finns det få som hanterar alla områden.

Något annat som kan ha betydelse är avsaknaden av demoversioner. Idag är det väldigt sällan man kan få testa spelet innan köp. På sin höjd är det en beta, men den är oftast stängd eller tidsbegränsad (på det sättet att det endast finns möjlighet att prova spelet X veckor innan det släpps). Klart att man vill veta om spelet springer på någorlunda fps innan man köper. Därför är skapandet av en liten tråd inte så jobbigt.

Nydligen hade vi också ett spel vid namn Crysis som säkerligen skapade myten om att spel inte går att spela med värstingdatorer. Crysis gick inte att spela på högsta med värstingdator, det stämmer. Men nog klararde den medium, som ändå var snyggare än allting som tidigare släppts. Jag tror det skapar en osäkerhet för konsumenterna eftersom man betonar ju den delen om de högsta inställningarna (väldigt få hade vid den tiden inte ens skärmar som klarade de högre upplösningarna ändå, fortfarande idag är 1680x1050 vanligast här på forumet)

Samtidigt vet vi att tonåringar eftersträvar någon form av bekräftelse och därför skryter om allt möjligt. Att skapa en tråd på sweclockers om ens dator är ett enkelt sett att få hundratals att titta på en (och skapa avundsjuka).

Permalänk
Medlem

Både och skulle jag säga. Finns personer idag som tror att GHZ har den största rollen idag. T.ex. en Pentium 4 på 3.4 GHZ är snabbare än Core i7 på 2.8 GHZ.

"OMFG!!!! Jävla n00b! Du har köpt en data med en prolle som har 2.8 GHZ. Min 1337 P4 på 3.4 spöar din lätt!"

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leeloo:

Både och skulle jag säga. Finns personer idag som tror att GHZ har den största rollen idag. T.ex. en Pentium 4 på 3.4 GHZ är snabbare än Core i7 på 2.8 GHZ.

"OMFG!!!! Jävla n00b! Du har köpt en data med en prolle som har 2.8 GHZ. Min 1337 P4 på 3.4 spöar din lätt!"

Börjar inte MHz-myten tappa lite i betydelse? På den gamla goda tiden kunde en p4 prestera sämre än andra alternativ trots att den hade betydligt högre klockfrekvens, men för moderna processorer är det väl inte så jättestor skillnad (och folk som sitter med p4:or är väl inte så talrika idag)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Börjar inte MHz-myten tappa lite i betydelse? På den gamla goda tiden kunde en p4 prestera sämre än andra alternativ trots att den hade betydligt högre klockfrekvens, men för moderna processorer är det väl inte så jättestor skillnad (och folk som sitter med p4:or är väl inte så talrika idag)?

GHz är ju fortfarande det enda som går att enkelt jämnföra olika modeller. Hur vet annars en vanlig konsument att en C2D 2.8 GHz är sämre än en i7 2.6 GHz?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det till största delen är skryt. Man skriver en fråga för att berätta vilken dator man har. Det kan ju naturligtvis också vara så att man inte har riktigt stenkoll på allt inom datorvärlden (vem hinner skaffa sig det?) och vill vara säker på att datorn verkligen kommer att klara av ett spel man tänkt köpa verkligen kommer att fungera. Har man precis köpte en dator är det nog bara skryt. Jag vill inte säga skryt-okunskap 50-50 utan snarare 60-40.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Jag måste medge att jag också en gång i tiden var väldigt stolt över min dator. Skrev noga ut i min signatur att man hade klockat in P4 till 3,25ghz och hade ett klockat 9800pro å sånt som var tufft då. Antar det är en del av den personliga utvecklingen. När folk blir äldre skryter de istället över bilen eller huset eller om de mognat rejält, skryter inte alls.

Men tänkte just på "Can my PC handle this game?" trådarna som är så vanliga, på vissa forum åtminståne. Vissa kanske har mer pengar än datorkunskap och under på fullt alvar om datorn klarar spelet, men jag tror nog de flesta ändå borde veta lite mer än så.

Jag säger som dig: jag är väldigt stolt över min MacBook Pro (snart ska det inhandlas en iMac weee:D:)) men för mig har det inte handlat om skryt, utan snarare en stolthet som har växt inne i mitt bröst ju mer man börjar använda datorn och hur felfritt allt funkar osv.:) Jag är stolt över ägandet av en MBP för att jag bidrar till en kultur där vi har en dator som är miljövänlig, går och återvinna.:) Men även stolt över en MBP där jag bidrar till en kultur där man kan visa folk att "du behöver inte kunna tekniken bakom/i datorn, det är bara att använda "Out of the box". Jag slår gärna ett Slag för Apple då jag är stolt över det smärtfria datoranvändandet.:)

Skrytdelen är nog att jag har en dator som har ett fint och snyggt yttre.:) Jag menar när man ser folk gå om kring med sina knarrande plastskepp så känner man sig stolt över att man har en MBP som funkar, som inte blir överhet, eller knarrar bara man tittar på datorn i princip.;) Så visst den delen kan vara skryt men mest stolthet även här faktiskt.:):D^^

Skrivet av Allexz:

Ett roligt exempel.

"Jag har plockat ihop en burk som jag klarar av med min budget, men kommer den att klara APB ??"
6-kärnig Phenom 2, 4Gig , 2X GTX460

Näh... tror den laggar

He he...:P

Skrivet av Mikael_Berglund:

Brukar inte trådarna snarare vara typ "Funderar på att köpa denna dator, klarar den av att lira CS i 100 fps?"... Hänger inte så mycket utanför ÖÄ nuförtiden men visst är det inte alltför vanligt att folk frågar om en dator de redan köpt?

Skrivet av frankof:

Okunskap, kanske inte så mycket här, men på rena spelforum är okunskapen stor, vet inte hur många gånger "spelare" frågar om varför deras nya dator fungerar skit, sedan när du få uppgifterna om datorn så sitter det ett intel video chip i den.
Inte alltid lika kul att tala om för dom att dom har blivit "lurade" av en säljare.

Skrivet av Xclusiv8:

Jag tycker det är roligt när folk litar helt blint på en försäljare. Liksom det är en person som tjänar pengar på att sälja så mycket till dig som möjligt för dyraste pris helst. Dom är oftast okunniga och kan inte speciellt mycket om själva produkten dom säljer förutom det som står på lådan. Jag brukar säga: lita aldrig på en försäljare, gör din egna hemläxa och köp sen.

Skrivet av CloX:

Tycker det var rätt skoj när en polare gled in på netonnet, frågar en säljare om en dator som kan hantera WoW i skaplig upplösning/grafik. Grabben glider ut med en stationär dator med integrerat grafikkort på mobot. Datorn kostade väl typ 4500:- Något år senare så byggde jag ihop en lite bättre dator
Förövrigt så är denna grabb en som aldrig googlar eller läser forum. Fast visst ska man vlä kunna lite på säljare från netonnet

Med citaten ovan så håller jag med. Jag tror som dig, de flesta Svenssons/den stora massan frågar för att de lever i myten (som de j*vla handlarna har skapat:@ :S) att: "Ju mer pengar desto mer framtidsäker dator/presanda"...Tragiskt och därför bra att vi på Swec finns.:)^^ Jag tror att de frågar för att de inte vill bli lurade av en säljare.:) Jag får intrycket av att spelare är mer "spelare" än "datorintresserade" men jag kan ha fel...:)Jo men som jag sa ovan:): jag tror säljarna har lurat folk att man kan lita på dem. Tyvärr så läser ju säljarna oftast bara innantill och det går väl ett dussin dåliga säljare på en bra säljare tyvärr...:/ Man tycker ju att man ska kunna lita på sin bilförsäljare, läkare, X kompetens just för att man inte har möjlighet/intresse att sätta sig in i allt som man gör i livet men man behöver någon som kan vägleda för att man själv är stressad.

Tänk er den stackars advokaten med många mål inte f*n hinner han sätta sig in i vad som är en bra dator utan han ringer X firmas kundtjänst och lyssnar på rådet och köper utifrån rådet (och ibland kanske han ger åt uppdrag till sin sekreterare att inhandla en dator: vad ska hon göra om hon inte kan datorer, hon sitter ju i händerna på säljarens godtycke och ärlighet vs. vilja sälja mycket. Det jag tycker är fult med säljare är att de verkar anstränga sig och är mer ärliga i "prestanda vs. pris" om de får en återkommande kund. Om det är för att säljarna inte vill riskera att kunden kommer på dem eller för att de har "råd" att "ta sig tid" med kunden för att han/hon köper fler produkter vet jag dock ej men förmodligen en kombination.:P:S:/

Skrivet av David Uisdean:

Jag röstar på okunskap.

PC datorer är inte som konsoller. Det finns inga garantier att ett visst spel fungerar med en viss dator-konfiguration oavsett pris - (Även om regeln är att patchar och uppdaterade drivrutiner numera relativt snabbt åtgärdar allvarligare problem.)

Tror när det kommer till spel kan det många ggr. vara just okunskap som jag nämnde ovan.:)

Skrivet av Pepsin:

På ett forum som detta troligen mest skryt. Sen tror jag att det finns många som faktiskt tror att man behöver en dator för minst 20 tusen för att kunna spela spel och så var det ju också en gång i tiden.

Mm...jag tror som du, att på Swec forum är det nog skryt men generellt tror jag att den stora massan tror att man måste köpa en dator för 10-20 000 kr för att få en "bra bruk".:P Men vad folk inte tänker på är ju att pris och prestanda inte alltid behöver gå hand i hand: jag menar någon kan ju få köpa min dator för 20 000 om någon är villig att betala det priset.:P Sen att den bara är värd runt 3-4 000 kr är ju en annan sak (dock väldigt relevant sådan;))...

Skrivet av Elgot:

Börjar inte MHz-myten tappa lite i betydelse? På den gamla goda tiden kunde en p4 prestera sämre än andra alternativ trots att den hade betydligt högre klockfrekvens, men för moderna processorer är det väl inte så jättestor skillnad (och folk som sitter med p4:or är väl inte så talrika idag)?

Jadu käre Elgot (kul och se dig btw :):D) jag tror att Mhz-myten tyvärr inte tappar mark för att när folk börjar sätta sig in i - om de ens gör det - sitt första datorköp, vad är det man får höra då? Jo "Mhz" och "GB" (RAM, HDD, Processor etc.) och dessa två ord gör att myten inte är på avtagande tror jag. Jag menar ad kollar folk på om de köper en dammsugare tex? Watt:en förmodligen (även att det inte alls behöver vara den avgörande faktorn)...:)

Duuu Elgot *visk visk i ditt öra* På den stationära datorn sitter jag just på en P4.:);)xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!