Zalman gör fläkt med hajfenor

Permalänk
Medlem

Ja ett test av olika fläktar från swec-teamet vore intressant, mest för att påvisa de små små små skillnader det förmodligen är.

Det har säkert blivit bättre fläktar med tiden, men gränsen för vad som är värt att lägga pengarna på är nog nådd för ett tag sedan.
Lite som Gillette-hyvlarna ett tag, jävlar vilken rad av modeller det kom ut ett tag. Men vad ska dom göra nu... som sagt, lite samma lika i det
avseendet att det börjar kännas som de jagar millimetrar nu. Jag kan sätta en slant på att det är bättre att lägga pengarna på något annat i datorn.

Men jag blir gärna motbevisad i ett praktiskt test där man jämför några olika fläktar men några äldre varianter i testet också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Precis & sålänge dom inte anger hur osv. så är FD tystare & billigare.

Men FD fläkten är bara att slösa pengar eftersom den inte blåser något. Denna från zalman kanske flyttar lite luft.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ja ett test av olika fläktar från swec-teamet vore intressant, mest för att påvisa de små små små skillnader det förmodligen är.

Det har säkert blivit bättre fläktar med tiden, men gränsen för vad som är värt att lägga pengarna på är nog nådd för ett tag sedan.
Lite som Gillette-hyvlarna ett tag, jävlar vilken rad av modeller det kom ut ett tag. Men vad ska dom göra nu... som sagt, lite samma lika i det
avseendet att det börjar kännas som de jagar millimetrar nu. Jag kan sätta en slant på att det är bättre att lägga pengarna på något annat i datorn.

Men jag blir gärna motbevisad i ett praktiskt test där man jämför några olika fläktar men några äldre varianter i testet också.

Ja ett test för 120mm & 140mm fläktar där åtminstonne 120mm fläkten är monterad på en kylare typ TRUE eller radiator typ H50, det är ju en stor skillnad på om fläkten sitter i inblås i en låda eller på en radiator.
Ett test med ljudnivå och effektivitet vid fullt varv lägsta varv och ett varvtal som alla fläktar testas vid ca1000rpm tex.
Det finns ju ett antal test men alla har ju olika metoder.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Äsch, synd att man kör ett rött & svart bygge, för dessa var helcoola.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

SPCR har väl utrett ganska väl vad vilka fläktar är bra på. Fläktar med högt statiskt tryck (t.ex Gentle Typhoon och nf-p12) är att föredra till täta radiatorer som h50 och kylflänsar som TRUE. Medan chassifläktar hellre ska ha högt luftflöde i förhållande till ljudnivån (tex Slipstream, s-flex och nf-s12)

Permalänk
Medlem

Det som låter mest är väl när luften som fläkten blåser krockar med den stillastående luften i chassit, och så blir det resonans. Men vist borde fenorna hjälpa till att ta bort turbulens så det blir lite tystare.

På flygplan så minskar ju även bränsleförbrukningen när man använder vinglets.
Så fläktarna borde dra lite mindre ström.

fast jag tror inte att skildnaderna blir så stora i så litet format:P

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P . Phenom 2 550BE @ x3 . OCZRPR13332G . HD6950 2GB . Corsair HX 750W 80+ .

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

kankse säljknep, men faktum kvartstår! att man inte vet riktigt hur man ska göra för bli av med turbulens. trots all forskning så vet man väldigt lite

Ja det beror helt på luftströmmen som går över fläkten. Fläktbladen är vingprofiler som generar lyftkraft, men då fläkten sitter "fast" så blir det luften som flyttas istället för bladen (läs flygplansvinge t.ex).

I en luftström så vill luften gå från övertryck till undertryck.

Lågt tryck
--/_______/- /
-/ ^^^^^^\/
-\________/

Högt tryck

På änden av vingen vill luften smita på kortsidan från den undre sidan till den övre. Detta kallas Wake turbulence. Därför har man på modernare och snabbare vingprofiler Winglets eller Sharklets som stoppar en stor del av luften och därmed sänker bränsleförbrukningen med 5-15%.

Jag gissar att det är något sånthär som Zalman tänkt, men det hade lätt räckt med en eller två st hajfenor för att öka det laminära och mer effektiva luftflödet (tänk att dom fixar riktningen på luften så att den inte "glider" sidleds).

Jag vet inte om jag har bringat någon klarhet till någon, speciellt med tanke på min högst skillade bild.

Måste poängtera att lyftkraft beror på betydligt mer än tryckskillnader, men det tar vi en annan gång.

Permalänk

Känns ju som denna kommer bidra till massa småsur på fingrarna och kablar som trasslar in sig .D

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Ehum, hajfenor mitt på propeller bladet...jag é skeptisk. Hajfena längst ut hjälper nog om man har en fristående fläkt (utan hölje).
Är det inte någon fläktmakare som har golf-bolls-dimplar på? Det tror jag skulle funka, men det här?

hoppas någon gör det snart, borde med stor sannolikhet bli bättre, Mythbusters gjorde ju en bil i de och den drog mindre bensin

Permalänk
Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk

Tja, det blir intressant att se hur de presterar. Zalman behöver verkligen förnya sina fläktar, då de påstår sig höra till den "tysta" kategorin, men verkligheten visade på annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Är det inte någon fläktmakare som har golf-bolls-dimplar på? Det tror jag skulle funka, men det här?

Skrivet av Daemon85:

hoppas någon gör det snart, borde med stor sannolikhet bli bättre, Mythbusters gjorde ju en bil i de och den drog mindre bensin

Någon GÖR såna, vann i nåt test redan 2006 och "vann" ju dessutom i detta test (tillsammans med GentleTyphoon får man väl säga): Review - What's the best 120mm case fan? | bit-tech.net

Finns dessutom en ny variant på den som heter SE: Caseking.de » Lüfter » Sharkoon » Sharkoon 120mm Silent Eagle SE

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZAIZAI:

Ehum, hajfenor mitt på propeller bladet...jag é skeptisk. Hajfena längst ut hjälper nog om man har en fristående fläkt (utan hölje).
Är det inte någon fläktmakare som har golf-bolls-dimplar på? Det tror jag skulle funka, men det här?

Jag skulle säga precis tvärt om. Golfbollsdimplar borde inte göra någon skillnad alls medan det här faktiskt kan påverka. En gilfboll och ett fläktblad är helt olika saker ur ett aerodynamiskt perspektiv. Man använder dimples för att flytta den turbulenta zonen längre bak och få mer laminär strömning. På en fläkt som är så tunn i förhållande till sin tjocklek är det helt andra fenomen som styr. Tittar man på flygplansvingar så ser man inga dimples men däremot små hajfenor för att styra luftflödet.

Huruvida det faktiskt fungerar låter jag vara osagt men det är mycket mer troligt att de här fenorna gör någon nytta än tramisga dimples.

Edit: såg att Ridder gick igenom aerodynamiken hos en vinge lite mer ingående.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Precis & sålänge dom inte anger hur osv. så är FD tystare & billigare.

Heh, jag förstår faktiskt inte om du är ironisk eller inte?
Ja, FD anger tveklöst en lägre ljudnivå... Men det säger i min mening absolut noll om hur de faktiskt låter i jämförelse. (Och - som jOnÄTÄn var lite inne på - det säger ännu mindre om hur mycket luft de faktiskt flyttar vid en given ljudnivå)
Men visst, slarviga köpare ser väl det angivna db värdet och tror direkt att FD är den tystare fläkten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

hur mycket CFM då?

Permalänk
Medlem

golfbollsfena då :shifty:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jag undrar ganska kraftigt på livsländen på fläkten som är angiven till 17år.

Inte ofta man ser sådan lång tid. Bör vara riktiga kvalitet fläktar tror jag.

Det är inte så ovanligt som man skulle tro. Jag har försökt hålla mig med kvalitetsfläktar (kör med följande för tillfället):

Noctua (MTBF 150 000 h) 6 års garanti
Noiseblocker (MTBF 180 000 h) 6 års garanti
Nanoxia (MTBF 150 000 h) 10 års garanti

Håller de 17-20,5 år så har jag ingen aning om. De byts troligen ut långt före det.
MTBF är typiskt uppgett vid 25°C och fläktarna i taket slits ut snabbare.

Permalänk

Ser fin ut.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Heh, jag förstår faktiskt inte om du är ironisk eller inte?
Ja, FD anger tveklöst en lägre ljudnivå... Men det säger i min mening absolut noll om hur de faktiskt låter i jämförelse. (Och - som jOnÄTÄn var lite inne på - det säger ännu mindre om hur mycket luft de faktiskt flyttar vid en given ljudnivå)
Men visst, slarviga köpare ser väl det angivna db värdet och tror direkt att FD är den tystare fläkten.

Det handlar helt enkelt om hur man mäter. Vilket alla bör känna till vid detta laget egentligen är så olika att siffrorna inte betyder någonting alls - från någon aktör.

För att få en idé om ljudnivån kan man nog sluta sig till att flesta kvalitetsfläktarna vid X-varv kommer låta ungefär lika mycket. Kanske att motorn har ett mindre surrande, klickande eller vinande ljud under vissa förhållanden, likt om man sänker spänningen med en fläktkontroller. Men min erfarenhet är att skillnaderna är mycket små - men om man är beredd på att verkligen sitta och forska i det, så kommer man hitta skillnader här och var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Ja det beror helt på luftströmmen som går över fläkten. Fläktbladen är vingprofiler som generar lyftkraft, men då fläkten sitter "fast" så blir det luften som flyttas istället för bladen (läs flygplansvinge t.ex).

I en luftström så vill luften gå från övertryck till undertryck.

Lågt tryck
--/_______/- /
-/ ^^^^^^\/
-\________/

Högt tryck

På änden av vingen vill luften smita på kortsidan från den undre sidan till den övre. Detta kallas Wake turbulence. Därför har man på modernare och snabbare vingprofiler Winglets eller Sharklets som stoppar en stor del av luften och därmed sänker bränsleförbrukningen med 5-15%.

Jag gissar att det är något sånthär som Zalman tänkt, men det hade lätt räckt med en eller två st hajfenor för att öka det laminära och mer effektiva luftflödet (tänk att dom fixar riktningen på luften så att den inte "glider" sidleds).

Jag vet inte om jag har bringat någon klarhet till någon, speciellt med tanke på min högst skillade bild.

Måste poängtera att lyftkraft beror på betydligt mer än tryckskillnader, men det tar vi en annan gång.

bra förklaring men bilden tycker jag ser ut en simbassäng...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spajdermän:

Tja, det blir intressant att se hur de presterar. Zalman behöver verkligen förnya sina fläktar, då de påstår sig höra till den "tysta" kategorin, men verkligheten visade på annat.

Tolkar jag dig rätt om Zalmans fläktar låter mer än genomsnittet vid samma mängd flyttad luft?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men FD fläkten är bara att slösa pengar eftersom den inte blåser något. Denna från zalman kanske flyttar lite luft.

FD

Citat:

■Airflow: 38,3 CFM, 65 m³/h

Silent Series 120mm - Fractal Design

Hur mycket flyttar zalman fläkten?
Hittade detta på techpowerup längst ner.. sant? vem vet!

Citat:

Air Flow : 35.6 ~ 60.4CFM (Avg.)

techPowerUp! News :: Zalman Intros ZM-SF3 Case Fans with ''Shark's Fin Blade'' Design

Tror gör man som bekant i kyrkan!

För min del? FD 7 dagar i veckan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tror gör man som bekant i kyrkan!

För min del? FD 7 dagar i veckan.

... för att du tror den är bäst, eller hur?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Tolkar jag dig rätt om Zalmans fläktar låter mer än genomsnittet vid samma mängd flyttad luft?

Det är inte turbulensen jag finner störande, utan surret från motorn/lagren. Det blir dock nästan ohörbart om man går ned till 7 Volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... för att du tror den är bäst, eller hur?

Nope, för att den är enligt dom såkallade fakta som finns tystast & framförallt billigast.. Eller du har annan fakta förutom ditt subjektiva tyckande som är helt orelevant.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nope, för att den är enligt dom såkallade fakta som finns tystast & framförallt billigast..

Vilka fakta? Det vi hela tiden repeterar här är att tillverkarens egna uppgifter är inte tillförlitlig fakta.
Detta för att tillverkarna sällan detaljerar hur de mäter, och även när de gör det, så sockrar de generellt värdena ovanpå det iallafall. (något som verkar regel snarare än undantag i den här branschen)

Skrivet av skruvis:

Eller du har annan fakta förutom ditt subjektiva tyckande som är helt orelevant.

Har du sett mätningar på båda fläktarna från en oberoende källa som testat båda under kontrollerade forhållanden? Har du lyssnat på dem själv under kontrollerade förhållanden? Om inte, så har du rent krasst inga fakta du heller och är lika irrelevant subjektiv som mig.

(ska vi vara petiga så vet vi inte ens om Zalmanen kommer bli dyrare än Fractal - den finns ju inte i Sverige än... fast där tror jag förvisso som dig)

*edit*
Missförstå mig rätt nu skruvis: jag försöker inte ens ranka den ena fläkten före den andra. Jag bara säger att vi inte har en aning.
(Varken Fractal eller Zalman är fläkttillverkare jag hyser någon större tilltro till egentligen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vilka fakta? Det vi hela tiden repeterar här är att tillverkarens egna uppgifter är inte tillförlitlig fakta.
Detta för att tillverkarna sällan detaljerar hur de mäter, och även när de gör det, så sockrar de generellt värdena ovanpå det iallafall. (något som verkar regel snarare än undantag i den här branschen)

Har du sett mätningar på båda fläktarna från en oberoende källa som testat båda under kontrollerade forhållanden? Har du lyssnat på dem själv under kontrollerade förhållanden? Om inte, så har du rent krasst inga fakta du heller och är lika irrelevant subjektiv som mig.

(ska vi vara petiga så vet vi inte ens om Zalmanen kommer bli dyrare än Fractal - den finns ju inte i Sverige än... fast där tror jag förvisso som dig)

*edit*
Missförstå mig rätt nu skruvis: jag försöker inte ens ranka den ena fläkten före den andra. Jag bara säger att vi inte har en aning.
(Varken Fractal eller Zalman är fläkttillverkare jag hyser någon större tilltro till egentligen)

Och jag skriver den>>såkallade fakta<< som vi har tillgång till hittils pekar på att FD är det bästa valet, jag har haft zalman fläktar förr & rent subjektivt så vad jag hört från zalman hittils har inte varit bra det är därför jag har adda fläkt i burken just nu... men den såkallade fakta vi har pekar entydigt mot FD & inget annat...

I HTPC´n har jag däremot en 92mm FD & det är en tystgående liten rackare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte till 100% vad du lägger in i begreppet "så kallade" fakta? Om du menar tillverkarsiffrorna så är de inte fakta. (som jag repeterat ett par gånger nu)

När det gäller din egen erfarenhet, så håller jag för övrigt med om att de zalmanfläktar jag hört inte imponerat. Men den här fläkten har jag inte hört, och Zalman köper som de flesta in från olika OEM-fabriker. Den här kanske är bra, vem vet? Utan tester skulle jag inte köpa den jag heller.
Men du har inga tillförlitliga fakta som säger att den är sämre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men du har inga tillförlitliga fakta som säger att den är sämre.

Varför tror du att jag skriver såkallade fakta? Det enda som finns är den tekniska datan från tillverkaren som förövrigt dom uppenbarligen hämtar från kalle anka & dyl. eller den baseras på något?

Så summasumarum, den såkallade fakta vi har hittils är baserad på tillverkanas tekniska data. Period!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spajdermän:

Det är inte turbulensen jag finner störande, utan surret från motorn/lagren. Det blir dock nästan ohörbart om man går ned till 7 Volt.

Jag skulle tro att det är ganska marginella skillnader mellan fläktarna om man jämför mäng flyttad luft vid samma ljudnivå. Att sen fläktarna kan ha lite olika frekvens på bullret är nog även detta ganska marginellt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.