Acer aspire 5943G bättre grafik kort eller bättre Processor?

Permalänk
Medlem

Acer aspire 5943G bättre grafik kort eller bättre Processor?

Hej. Ja skulle vilja köpa en Acer aspire 5943G men jag har ett litet dilemma.
Denna dator har en med i7 processor och ATI Radeon 5650 Grafik kort. Pris 9200:-
Och en med i5 processor och ATI Radeon 5850 Grafik kort. Pris: 9000:-

JME Data / ACER Aspire 5943G-5454G50Mn - Core i7 720QM 1.6 GHz - 15.6" TFT
Acer Aspire 5943G - Inet.se

Vilken skulle klara spel bättre? är student och använder datorn mest för att surfa, skriva, film, musik och spela eventuellt spel på de.

Jag vet att 5850 grafik kortet är bättre än 5650, men samtidigt är processorn sämre...
Hur skulle de påverka spelandet??

Hoppas ni kan hjälpa mig i detta dilemma.
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Ingen som är villig o hjäkpa här?

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan valt datorn med i5 och 5850 för spel. Det är möjligt att i7;an med 5650 skulle prestera bättre i spel som är cpu krävande och optimerat för 4 kärnor. Men generellt sett är i5 med 5850 ett bättre val.

Permalänk
Medlem

5850 är så mycket snabbare än 5650 att det nästan inte spelar nån roll vilken processor den körs med, den kommer att vara snabbare ändå. I5 och i7 presterar i princip lika bra i spel. Prioriteras spel så välj alltid så bra grafikkort som möjligt före processor

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatra:

Jag hade utan tvekan valt datorn med i5 och 5850 för spel. Det är möjligt att i7;an med 5650 skulle prestera bättre i spel som är cpu krävande och optimerat för 4 kärnor. Men generellt sett är i5 med 5850 ett bättre val.

är de möjligt att ge exempel på spel med cpu krävande processor?
Det lutar väldigt mkt till i5 med 5850 grafik kortet som du säger. efter att ha jämfört den me 5650 även om den är ett hyffsad bra grafik kort. så är 5850 klassad som en class 1.
Vad som stör mig nu är att jag läste 5850 ddr3 är betydligt sämren ddr5.. Och på denna dator är de en ddr3. tycker ni fortfarande att den slår 5650??

Även kollat jämförelser mellan i5 o i7 processorn. och i5 verkar prestera relativt bra jämfört me i7 processorn.
även om i7 processorn är något bättre..

Dessutom låter de väldigt lovande när man ser att i5 med 5850 grafik kortet är 1000:- billigare på inet.se jämfört med konkurenterna med samma modell just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danny22:

är de möjligt att ge exempel på spel med cpu krävande processor?
Det lutar väldigt mkt till i5 med 5850 grafik kortet som du säger. efter att ha jämfört den me 5650 även om den är ett hyffsad bra grafik kort. så är 5850 klassad som en class 1.
Vad som stör mig nu är att jag läste 5850 ddr3 är betydligt sämre en ddr5.. Och på denna dator är de en ddr3. tycker ni fortfarande att den slår 5650??

Även kollat jämförelser mellan i5 o i7 processorn. och i5 verkar prestera relativt bra jämfört me i7 processorn.
även om i7 processorn är något bättre..

Dessutom låter de väldigt lovande när man ser att i5 med 5850 grafik kortet är 1000:- billigare på inet.se jämfört med konkurenterna med samma modell just nu.

Cpu-krävande spel är oftast spel med avancerad ai och/eller fysik, traditionellt strategi- och simulatorspel men även spel med stora världar och många npc att interagera med (ex rts och flygsim, mmo). Andra spel som nämns är t ex gtaIV och Dragon Age: Origins. Inga (nästintill iaf) motiverar att välja cpu framför gpu (speciellt när i5 är en så kraftig cpu i sig).
Även om 5850-kortet är handikappat av gddr3-minne så piskar det rumpa med lillebror 5650.

Edit:
Piskar rumpa kanske var att överdriva lite. Men om du jämför de enskilda spelresultaten på notebookcheck för 5850 ddr3 och 5650 så noterar oftast 5850 5-10fps bättre i höga inställningar. Då jämför jag 5850s sämsta resultat med 5650s bästa. Räkna aldrig heller med att själv få de bästa resultatet utan räkna med medelmåttliga värden om inte exakt samma modell är med i testen.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lungre:

Cpu-krävande spel är oftast spel med avancerad ai och/eller fysik, traditionellt strategi- och simulatorspel men även spel med stora världar och många npc att interagera med (ex rts och flygsim, mmo). Andra spel som nämns är t ex gtaIV och Dragon Age: Origins. Inga (nästintill iaf) motiverar att välja cpu framför gpu (speciellt när i5 är en så kraftig cpu i sig).
Även om 5850-kortet är handikappat av gddr3-minne så piskar det rumpa med lillebror 5650.

Edit:
Piskar rumpa kanske var att överdriva lite. Men om du jämför de enskilda spelresultaten på notebookcheck för 5850 ddr3 och 5650 så noterar oftast 5850 5-10fps bättre i höga inställningar. Då jämför jag 5850s sämsta resultat med 5650s bästa. Räkna aldrig heller med att själv få de bästa resultatet utan räkna med medelmåttliga värden om inte exakt samma modell är med i testen.

Efter att ha läst en hel del artiklar osv och fått tips bla från dig och andra här. verkar valet självklart. mellan dessa två. så då började jag jämföra andra datorer i denna pris klass. och även där håller acer aspire 5943 med i5 och 5850 grafikkort en väldigt bra pris på just nu.

Jag är väldigt intresserad för att överklocka detta grafikkort med ddr3 och undrade vilka resultat ja kan förvänta mig??