Permalänk
Medlem

Bärbar Videoredigerings dator

Kollat lite här på forumet, men hittar mest frågor om prestanda när de gäller spel.

Jag kommer enbart att ägna mig åt videoredigering på datorn, så spel prestanda är oväsentligt.
Jag vill arbeta i antingen Final cut eller Adobe Premiere, så är det en Mac jag kollar på då?
Hur viktigt är grafikkortet?

Budgeten är på mellan 8000-10 000. (bara lite vad jag sett på PC)
Är helt ny vad de gäller mac, men då kanske jag får spara lite extra om jag så måste, o vilket pris hamnar man på då?

Är öppen för förslag på märke och modell.

kör mest AVCHD och AVCHD Lite. Men vill gärna kunna hantera Full HD också
Vill att de flyter på bra när man klipper och jobbar på timelinen med effecter och dyligt!

MVH Mattias

Visa signatur

A6T history......

Permalänk
Medlem

Final cut finns väl bara till Mac?
Köp Mac om du gillar Final cut pro och har pengar. Förmodar att det är lite dyrare men många inom film och foto har valt att arbeta med Mac. Knappast bättre men kanske för Macs estetiska renhet.

Jag föredrar en PC men skulle jag enbart redigera film skulle jag kunna tänka mig en Mac. Annars är jag van vid att arbeta med Premirere och tycker jag har bra kontroll i programmet. Det är även lättare att få tag på mjukvara till en PC

Nu för tiden stödjer vissa videoredigeringsprogram grafikkortets hårdvarostöd för h.264 precis som vid filmuppspelning. Det betyder att det kommer flyta på bra när du jobbar i programmet.
När du renderar filmen är det ren cpu-prestanda som gäller. Fler kärnor är så klart bättre och snabbare men hur viktigt det kommer vara för dig vet jag inte. Jag är inte längre så uppdaterad gällande videoredigering men se till att det program du skall använda kan utnyttja grafikkortet samt flera kärnor om så behövs.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.