Google Android kliver om Iphone i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterthegreat:

Grejen med HTC är att det är brist på AMOLED-skärmar för bl.a. Desire vilket gör det omöjligt för dom att kunna producera telefoner, därför kommer(eller redan har) dom gå över till Super LCD.

Jodå, det vet jag. Försöker bara säga att Apple och deras underleverantörer inte heller kan producera oändligt många telefoner...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Jodå, det vet jag. Försöker bara säga att Apple och deras underleverantörer inte heller kan producera oändligt många telefoner...

Om du visste det att jämförelsen med Desire var orättvis varför gjorde du den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Om du visste det att jämförelsen med Desire var orättvis varför gjorde du den då?

Vadå orättvis? Det sa jag inte.

Vad jag sa var att jag visste att HTC hade problem med att producera telefoner...precis som Apple har problem med att producera tillräckligt med iPhone 4. Det tar inte lång tid att hitta artiklar om iPhone 4 produktionssvårigheter:

iPhone 4 has display supply issues, analyst says | Nanotech - The Circuits Blog - CNET News

Citat:

"Low yields on the IPS LCD panel from LG Display have dramatically impacted the production volumes for iPhone 4," Kumar wrote in his research note. "Our supply chain checks indicate that our earlier monthly shipment estimate of 4 million units have been reset by about half."

Permalänk
Avstängd

Om detta är sant och de kan bara levrar 2miljoner Iphone4 i månaden, så lär Iphone marknads andel sjunka från 22% ner mot 10% nästa kvartal.

Ser fram mot nästa kvartals siffror...

Sen har jag nu funnit en olåst iphone4 för 9395kr på Fabriksupplst iPhone 3G S, Olst Google Nexus One, Apple iPad och tillbehr | Bazula.se så nu är, så nu är Iphone4 "bara" 4895 kr dyrare än en desire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Om detta är sant och de kan bara levrar 2miljoner Iphone4 i månaden, så lär Iphone marknads andel sjunka från 22% ner mot 10% nästa kvartal.

Ser fram mot nästa kvartals siffror...

Sen har jag nu funnit en olåst iphone4 för 9395kr på Fabriksupplst iPhone 3G S, Olst Google Nexus One, Apple iPad och tillbehr | Bazula.se så nu är, så nu är Iphone4 "bara" 4895 kr dyrare än en desire.

Som någon annan sa tidigare i tråden så fanns den för 6500 olåst någonstans. Minns inte var. Så cirkus två tusen dyrare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Om detta är sant och de kan bara levrar 2miljoner Iphone4 i månaden, så lär Iphone marknads andel sjunka från 22% ner mot 10% nästa kvartal.

Ser fram mot nästa kvartals siffror...

Sen har jag nu funnit en olåst iphone4 för 9395kr på Fabriksupplst iPhone 3G S, Olst Google Nexus One, Apple iPad och tillbehr | Bazula.se så nu är, så nu är Iphone4 "bara" 4895 kr dyrare än en desire.

Får jag fråga varför du inte köper telefoner med den operatör du använder? Är ju ingen mening med att betala mer pengar för något du ändå kommer använda hos den operatören?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Som någon annan sa tidigare i tråden så fanns den för 6500 olåst någonstans. Minns inte var. Så cirkus två tusen dyrare.

Men ge mig en länk till det då !!
Billigaste på prisjakt är 8100 kr men troligen låst.

Skrivet av Derox:

Får jag fråga varför du inte köper telefoner med den operatör du använder? Är ju ingen mening med att betala mer pengar för något du ändå kommer använda hos den operatören?

Två bra orsaker.

1. Frihet.
2. Utlandssemester och kontaktkort.

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Som någon annan sa tidigare i tråden så fanns den för 6500 olåst någonstans. Minns inte var. Så cirkus två tusen dyrare.

Det är väl bara att köpa en låst med kontantkort, köra JB och cydia eller vad det heter så är den ju olåst. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Två bra orsaker.

1. Frihet.
2. Utlandssemester och kontaktkort.

Och du vill betala mer för det? Det är väll ditt val, de flesta skulle nog välja det billigare alternativet, att binda sig. Om du nu inte har långa utlandssemestrar kommer du förmodligen ändå betala mindre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Och du vill betala mer för det? Det är väll ditt val, de flesta skulle nog välja det billigare alternativet, att binda sig. Om du nu inte har långa utlandssemestrar kommer du förmodligen ändå betala mindre.

Företag ger aldrig bort något gratis . På ett eller annat sätt betalar du det. Jag föredrar öppet och tydliga saker, inga gömda eller dolda kostnader eller låsningar eller bindningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Företag ger aldrig bort något gratis . På ett eller annat sätt betalar du det. Jag föredrar öppet och tydliga saker, inga gömda eller dolda kostnader eller låsningar eller bindningar.

Helt ologiskt sätt att tänka, vi har ingen sorts ekonomi där allt kostar lika mycket oavsett vad och hur du köper det. Köper du en bunden telefon med bundet abonnemang subventionerar operatören den eftersom de då vet att de får in pengar från dig, de går plus i slutändan, men alla operatörer behöver ju inte locka med lika mycket. Ringer du mer och då har dyrare abonnemang bjussar de på mer eftersom de då går mer plus. Det är lite win/win, operatören får säkra inflöden av pengar och som betalning för att förbinda mig om detta får jag en billigare telefon.

Ekonomiskt är det ganska dumt att inte unyttja denna subventionering, förutsatt att man inte är på långa utlandssemestrar och vägrar köpa en billig telefon för detta ändamål :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Företag ger aldrig bort något gratis . På ett eller annat sätt betalar du det. Jag föredrar öppet och tydliga saker, inga gömda eller dolda kostnader eller låsningar eller bindningar.

Jag förstår verkligen inte din logik. De priser du länkar till är från (ofta små halvskumma) företag som säljer importerade telefoner och lägger på en saftig marginal. Du tycker det är ok men att köpa en telefon kontant hos en operatör för det priset som Apple själva rekomenderar är det inte?

Du är nog rätt ensam om det...

Edit:

Priserna (i svenska kronor) för olåsta iPhone 4 i våra grannländer är följande:

Norge:
16 GB, 5720 kr
32 GB, 6832 kr

Danmark:
16 GB, 5967 kr
32 GB, 6983 kr

Macken 4.0.1 - Här kan du köpa olåsta telefoner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Jag förstår verkligen inte din logik. De priser du länkar till är från (ofta små halvskumma) företag som säljer importerade telefoner och lägger på en saftig marginal. Du tycker det är ok men att köpa en telefon kontant hos en operatör för det priset som Apple själva rekomenderar är det inte?

Du är nog rätt ensam om det...

Edit:

Priserna (i svenska kronor) för olåsta iPhone 4 i våra grannländer är följande:

Norge:
16 GB, 5720 kr
32 GB, 6832 kr

Danmark:
16 GB, 5967 kr
32 GB, 6983 kr

Macken 4.0.1 - Här kan du köpa olåsta telefoner

På dessa summor får du räkna in bank avgifter på att föra pengar till ett annat land/växlings avgift och frakt. Lägg på en tusenlapp och allt jobb....

Ja jag är tydligen ensam om och vilja ha frihet och enkelhet till en rimlig summa.

Sen allt snack om man kan köpa en telefon hos TRE och låsa upp den direkt är felaktigt enligt sidan du länka.

"En annan variant är att köpa din telefon från den svenska operatören Tre, tillsammans med kontaktkort, betala 350 kronor och låsa upp den direkt. Räkna med att det tar minst ett par veckor innan telefonen är upplåst."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

På dessa summor får du räkna in bank avgifter på att föra pengar till ett annat land/växlings avgift och frakt. Lägg på en tusenlapp och allt jobb....

Jag angav priserna mest för att visa vad telefonena faktiskt kostar eftersom du envisas med att säga att de priser som de svenska operatörerna har inte är ärliga (med dålda avgifter och allt det nu var). Som synes så är det t o m lägre priser än Apples rekommenderade pris i Sverige.

Skrivet av Flogger:

Ja jag är tydligen ensam om och vilja ha frihet och enkelhet till en rimlig summa.

Men de priser du länkat till är inga rimliga summor. Även med frakt inräknat kommer du inte i närheten av några 10000+ om du importerar själv som dessa butiker tar.

Skrivet av Flogger:

Sen allt snack om man kan köpa en telefon hos TRE och låsa upp den direkt är felaktigt enligt sidan du länka.

"En annan variant är att köpa din telefon från den svenska operatören Tre, tillsammans med kontaktkort, betala 350 kronor och låsa upp den direkt. Räkna med att det tar minst ett par veckor innan telefonen är upplåst."

Så du menar på allvar att du hellre betalar flera tusen extra istället för att bara se till att du inte köper telefonen precis innan du skall åka på en utlandsemester? Inkräktar det verkligen så mycket på din "frihet och enkelhet"? De skriver att de låser upp telefonen direkt, det som tar tid är för upplåsningen skall slå igenom (gissar på att det går via Apple på nåt sätt) så du behöver ju inte skicka iväg telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Ja jag är tydligen ensam om och vilja ha frihet och enkelhet till en rimlig summa.

Ja, jag föredrar att betala mindre för samma tjänst :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Ja, jag föredrar att betala mindre för samma tjänst :).

Jag föredrar olåst utan abb så man kan jämföra på ett rättvist sätt. Det blir komplicerat och jämföra med olika abb hit och dit. Hur man än vrider och vänder på det så är inte Iphone4 prisvärd enligt mig. Det är en sämre telefon, som helheten om man jämför med HTC Desire som är mycket billigare.

Hade Iphone4 kosta 1000kr utan operatörslås eller abb hade den varit prisvärd för mig. Då kanske jag skulle köpa en som reserv telefon eller fylletelefon som det inte gjorde nåt och supa bort.

IDG Så ska HTC bräcka Iphone - IDG.se

Minna gissningar om att operatörerna har små eller inga marginaler på Iphone bekräftas.
De återförsäljare som IT24 har pratat med bekräftar att HTC-produkter generellt har högre marginaler än de från Apple, medan den stora förtjänsten av att sälja Iphone kommer via tillbehören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag föredrar olåst utan abb så man kan jämföra på ett rättvist sätt. Det blir komplicerat och jämföra med olika abb hit och dit.

Men hur kan du påstå att det är en rättvist när du jämför en butiksimporterad iphone med en Desire från en svenskleverantör? Det är äpple mot päron.

Ta priset på en iphone 4 utan abonnemang och lägg på ett par hundra för upplåsingen om det är ett måste och du får den mest rättvisa jämförelsen du kan göra. Och den som folk faktiskt bryr sig om eftersom de som köper dessa överprissatta importerade lurarna är extremt få. Känner inte någon som ens funderat på att köpa en sån.

Skrivet av Flogger:

Hur man än vrider och vänder på det så är inte Iphone4 prisvärd enligt mig. Det är en sämre telefon, som helheten om man jämför med HTC Desire som är mycket billigare.

Hurvida du tycker iphone är prisvärd eller inte är ju helt och hållet upp till dig. Men hur resonerar du när du säger att den är värd 1000kr och är sämre än Desire? Hårdvarumässigt kan jag just nu inte komma på något plus för Desiren. Skärmen är sämre, kameran är sämre, ingen frontkamera, ingen gyro, inte dubbla mikrofoner...finns säkert någon spec den är vassare på men kan inte komma på nåt just nu. Du kommer säkert på nåt

Vad gäller mjukvara så är det ju helt subjektivt. Du föredrar Android och jag iOS, finns inget bäst eller sämst här utan bara tycke och smak.

Skrivet av Flogger:

IDG Så ska HTC bräcka Iphone - IDG.se

Minna gissningar om att operatörerna har små eller inga marginaler på Iphone bekräftas.
De återförsäljare som IT24 har pratat med bekräftar att HTC-produkter generellt har högre marginaler än de från Apple, medan den stora förtjänsten av att sälja Iphone kommer via tillbehören.

Nej, det är inte vad du har sagt. Låt mig friska upp ditt minne:

Citat:

Misstänker att operatörerna går minus på en iphone4 försäljning, så visst är apple bra och förhandla.
...
Apple metod är att tvinga operatörerna att sälja den med förlust, för att apple ska tjäna så mycket pengar.
...
De kan helt enkelt inte sälja en iphone4 så billigt utan och gå med förlust. De är tvungna att täcka upp förlusten genom att dra in pengar genom abb.

Att de "generellt" har högre marginaler på produkter från HTC än från Apple inte är det minsta förvånande i mina ögon. Lär ju finnas en anledning till att man ser väldigt små skillnader i priser från Apple produkter mellan olika butiker. Apple styr hårt och butikerna lär inte ha så mycket till marginal att röra sig med. Men det är skillnad på små marginaler och att gå back som du skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag föredrar olåst utan abb så man kan jämföra på ett rättvist sätt. Det blir komplicerat och jämföra med olika abb hit och dit. Hur man än vrider och vänder på det så är inte Iphone4 prisvärd enligt mig. Det är en sämre telefon, som helheten om man jämför med HTC Desire som är mycket billigare.

Hade Iphone4 kosta 1000kr utan operatörslås eller abb hade den varit prisvärd för mig. Då kanske jag skulle köpa en som reserv telefon eller fylletelefon som det inte gjorde nåt och supa bort.

IDG Så ska HTC bräcka Iphone - IDG.se

Minna gissningar om att operatörerna har små eller inga marginaler på Iphone bekräftas.
De återförsäljare som IT24 har pratat med bekräftar att HTC-produkter generellt har högre marginaler än de från Apple, medan den stora förtjänsten av att sälja Iphone kommer via tillbehören.

Ja, men att jämföra obunden och olåst är ju meningslöst, för det är så dumt att köpa den så, slöseri med pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Ja, men att jämföra obunden och olåst är ju meningslöst, för det är så dumt att köpa den så, slöseri med pengar.

Ja frihet är dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Ja frihet är dumt.

Ja, när din "frihet" egentligen är något du inte kommer använda speciellt mycket och betalar massor med extra för det. De flesta byter inte mobiloperatör flera gånger per år, för det finns ingen mening med det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Ja, när din "frihet" egentligen är något du inte kommer använda speciellt mycket och betalar massor med extra för det. De flesta byter inte mobiloperatör flera gånger per år, för det finns ingen mening med det.

På de flesta andra telefoner betalar jag inget extra för den friheten. Men eftersom Iphone ska säljas med förlust på priset, så är ju operatörerna tvungna med låsning för och få tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

På de flesta andra telefoner betalar jag inget extra för den friheten. Men eftersom Iphone ska säljas med förlust på priset, så är ju operatörerna tvungna med låsning för och få tillbaka pengarna.

Jasså, så om du vill ha en samsung galaxy S olåst och obunden får du den gratis? Det är vad jag kan få den för till mitt abonnemang.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nej du är inte ensam Flogger, jag gillar inte heller att ha saker på avbetalning osv.

Hur som helst. Kollade runt lite och det är möjligt att man kan få Iphone billigt om man tar på avbetalning men verkar som tex telia tar 2400 för tex x10 mini och då sitter man fast med telia och deras nuvarande priser i 2 år antar jag. Samma med tele2 fast det var kanske en hundring dyrare.
I de fallen har jag ganska svårt att se varför man ska ta telefonerna på avbetalning, om jag ska binda upp mig i 2 år vill jag få skapligt feta fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Nej du är inte ensam Flogger, jag gillar inte heller att ha saker på avbetalning osv.

Hur som helst. Kollade runt lite och det är möjligt att man kan få Iphone billigt om man tar på avbetalning men verkar som tex telia tar 2400 för tex x10 mini och då sitter man fast med telia och deras nuvarande priser i 2 år antar jag. Samma med tele2 fast det var kanske en hundring dyrare.
I de fallen har jag ganska svårt att se varför man ska ta telefonerna på avbetalning, om jag ska binda upp mig i 2 år vill jag få skapligt feta fördelar.

Avbetalning är en sak. Jag köper aldrig nåt på avbetalning och det behöver man inte göra med en iPhone heller. Det enda som du behöver binda dig till vid köp är låsning till en operatör...inget abonnemang eller avbetalning. Och med tre så verkar alltså som du kan be dem låsa upp telefonen direkt, annars brukar det vara efter ett år tror jag (allafall hos telia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Nej du är inte ensam Flogger, jag gillar inte heller att ha saker på avbetalning osv.

Hur som helst. Kollade runt lite och det är möjligt att man kan få Iphone billigt om man tar på avbetalning men verkar som tex telia tar 2400 för tex x10 mini och då sitter man fast med telia och deras nuvarande priser i 2 år antar jag. Samma med tele2 fast det var kanske en hundring dyrare.
I de fallen har jag ganska svårt att se varför man ska ta telefonerna på avbetalning, om jag ska binda upp mig i 2 år vill jag få skapligt feta fördelar.

Kalla det vad du vill, så länge totalkostnaden blir lägre tänker jag ta det, annars är det slöseri med pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Poängen var att om telia tar 100kr i förhöjd månadsavgift i 24 månader för en x10 mini(klickade på den eftersom den var på första sidan) så verkar det ju inte som man tjänar något på att binda upp sig i 2 år om man vill ha den telefonen. Om man är säker på att man inte vill byta på 2 år kan det ju tyckas vara lungt men jag antar att man inte får priserna sänkta osv under bindningstiden.

edit
Telia verkar för övrigt ta 4800 för Iphone 4 16gb(hittade inga priser för 32gb), 5595 för Samsung galaxy s, 3795 för Samsung gt-s8500 wave, 2400 för Samsung gt-i5800 galaxy 3475 för HTC legend, 4295 för HTC hero, 4995 för en sony ericsson X10, 2695 för x10 mini pro osv om man binder upp sig i 2 år.

Ser ut som samma pris för Iphone hos tele2 och telenor men det skiljer en del på andra telefoner, tex verkar galaxy s kosta 3600 hos telenor.
Bästa rabbatten jag såg var 1200kr för x10 mini pro hos telenor om man binder upp sig i 24 månader på deras 199 kronors surfabbbonemang vilket antagligen kan vara en bra deal om man surfar jäkligt mycket eftersom telenor inte verkar ha någon maxgräns per månad. Men samma där, vem vet om samma surfabbonemang kommer kostar hälften om ett halvår, man får väl kalla det kalkylerad risk så länge man är medveten om att priserna kan ändras.