Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P SE2 problem

Tjena mors.
Köpte mig en Noctua NH-U12P SE2 igår när jag köpt mig ett Fractal design R3, problemet är att när jag lossade min stock kylning och skulle smälla dit fästena till nya så var skruvarna alldeles för tunna, och jag började kolla lite mer noga i manualen och då skulle man ha något som hette Secufirm vilket jag inte verkar ha fått med till mitt moderkort.

Tänkte kolla om någon mer än jag har haft samma problem och hur jag nu ska lösa detta.

Sitter med ett
Gigabyte GA-MA790X-DS4 moderkort
AMD Phenom 9850

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du har säkert fel backplate eller igen alls. Ren snålhet tror gigabyte pysslar med det där. Hade då inga problem att smacka på kylare på ett ASUS AM3 mobo för 900Kr men som sagt krävs att backplaten fins där. Giabyte använder nog bara plastram och plast push-pins igenom mobot mistänker jag. Så det är väl bara att gå till en datorbutik och fråga.

http://a.imageshack.us/img241/6462/53528745.jpg
Så ser min ut i alla all. Ricktig backplate ska gängade skruvhålen vara i stål. Ska vara färdigängade hål som sagt och orginalramen ska sitta med skruv av samma diameter som dom som kommer med nouctan.

Permalänk
Medlem

Securfirm2 är Noctuas fästmekanik och alla delar inklusive bakplåten ska följa med kylaren.
Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Securfirm2 är Noctuas fästmekanik och alla delar inklusive bakplåten ska följa med kylaren.
Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!

Det inkluderar all fästanordningar inte bara backplaten för intel utan, skruv, distanser osv också. Men det förljer bara med backplate till intel inte AMD står i manualen dessutom som går att tanka på länken där. Men som sagt har manualen här, 2st tom och det följer inte med någon AMD backplate. Därimot kan du kontakta dom om det problemet, addresen står i manualen bara tanka som pdf. Men en backplate för AM2/AM3 är ett måste och det följer INTE med oc hdet står i manualen om du läser den. Det följer med dom flesta AMD moderkort dock inte alla då en del tillverkare helt enkelt är för snåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det inkluderar all fästanordningar inte bara backplaten för intel utan, skruv, distanser osv också. Men det förljer bara med backplate till intel inte AMD står i manualen dessutom som går att tanka på länken där. Men som sagt har manualen här, 2st tom och det följer inte med någon AMD backplate. Därimot kan du kontakta dom om det problemet, addresen står i manualen bara tanka som pdf. Men en backplate för AM2/AM3 är ett måste och det följer INTE med oc hdet står i manualen om du läser den. Det följer med dom flesta AMD moderkort dock inte alla då en del tillverkare helt enkelt är för snåla.

Såg det efter jag hade postat det här att man kunde maila till dem och som du sa innan, Gigabyte verkar vara ett par snåla jäklar, det vara bara plast bakplatta och plast "plugg" som du klickade ner i bakplåten.

Skickade iväg ett mail till dem så får se vad de säger, hoppas ju bara inte att det kommer ta allt för lång tid innan det händer något.

Tack så mycket för era svar

Permalänk
Medlem

har du en lokal datorbutik så kan du fråga där inte ovanligt att dom har någon löst att sälja för en billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

har du en lokal datorbutik så kan du fråga där inte ovanligt att dom har någon löst att sälja för en billig peng.

Då får det bli att ta en sväng ner till Alina imorgon.Noctua supporten verkar inte jobba helg heller så det var ju ganska menigslöst att dra iväg ett mail till dem.

Permalänk
Medlem

Jag fick med AMD bakplåten till båda mina Noctua C12P och U12F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag fick med AMD bakplåten till båda mina Noctua C12P och U12F.

Nouctua säljer många versioner av sina kylare. Finns AMD specefika KIT precis som det fins intel specefika kit och även socket specefika kit.

Som sagt det följer INTE någon backplate till AMD i dom generella kiten som passar i princip alla socklarna. En sak om du köper en AMD AM2/AM3 specefik model eller som jag köpte en e Sockel 1366 specfik model av NH-U12P kallad SE1366 så får man med en UNIK backplate som enbart passar sockel 1366 i fråga.

Du får inte med någon backplate till Varken NH-U12P SE2 eller NH-D14.

Finns som sagt AMD unika kit för tex sockel 940, sockel F och liknande också som inte passar nåt annat. I så fall får man köpa till ett extra monterigskitt.

När man köper en Noctua ska man kolla så att sidan som säljer skriver ut rätt specifikationer. Samma kylare finns som sagt i många olika utförande.

Permalänk
Medlem

För mig så in gick backplaten med moderkortet en stål sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosen70:

För mig så in gick backplaten med moderkortet en stål sak.

Stål är absolut bästa. ofta är det plast i dag för va det alltid stål till 754, 939, 940 men sedan AM2 har det nästan uteslutit varit plast. Plastmodelerna böjer sig och böjer moderkorten. Stål modelerna är styva som tusan. Får var hulken för att böja dom för hand

Mina ASUS M4A785TD-V EVO har dock backplate i stål vilket är nice specielt för 899Kr mobo.

Permalänk

Hmm tänkte köpa en sån kylare när jag har pengar. Mitt moderkorteär gigabyte 890gpa-ud3h. Nån som vet om den har en backplate och om det är i stål :O.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ok! Jag köpte inte något AMD specifikt kit efetrsom jag aldrig ägt en AMD prolle i hela mitt liv. Hmm förresten haden AMD 486DX4-120 som mitt första bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Hmm tänkte köpa en sån kylare när jag har pengar. Mitt moderkorteär gigabyte 890gpa-ud3h. Nån som vet om den har en backplate och om det är i stål :O.

Ja svartlackad och fin.
H50 använder plast och det funkar men den väger ju ingenting

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja svartlackad och fin.
H50 använder plast och det funkar men den väger ju ingenting

Har nästan IGET med vikten att göra utan kraften som går åt att pressa kylare mot processorn. Spelar igen roll om du har den lättaste kylaren monterad moderkortet böjer sig ändå.

Vad tror du kraften tar vägen som går åt att hålla din H50 pump och block på plats? Är de inte förakrad i något? Spännkraften du applicerar vad tar den vägen? Fundera på det en stund.
Utan backplate så är det moderkortet som ska stå emot den kraften men glasfiber må var 4 gånger starkare än stål men det böjer sig mycket mer. Jag blir lika tröt varje gång folk tror backpalten är där för kylarens vikt. Vikten är INGET problem för ett moderkort. Jag har kört 2x 995g solida kopparkylare på ett opteron mobo i 3-4 år. Inget problem. Problemet är hur kylaren är monterad och med vilken kraft inte om den väger 1Kg eller 100g.

Vad tror du händer när du skruvar fast din kylning i ett kretskort som kan flexa som en pilbåge? Det böjer sig. Inte av vikten utan av kraften från spännanordnigen. Spännanordnigen är oftast fjäderbelastad vilket betyder att den komprimerar sig likaså gör moderkort genom att böja sig då kraften är lika stor på moderkortet som kylarens spännanorning.
Du kan inte ha en kraft som verkar åt det ena hållet bara det gäller båda vägarna.

Backpaltens enda jobb är att ta ALL kraften från moderkortet så att det inte behöver börja sig och en stål backplate är så styv att den inte ger utan kylarens spännanordning är det ända som ger efter precis som den är designat för så moderkortet förblir plant.

Det gäller oavset om din kylare väger 100g eller 1Kg så kan och lär dit moderkort böja sig en eller annan grad utan en backplate i stål.

Plast backplates ger tyvärr vika med tiden speciellt men dom är i alla fall bättre än igen backplate.

Intel stock celeron 478 kylare utan backplate. Väger garanterat inte mer än en H50 block/pump. Enbart monteringskraften som böjer moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Stål är absolut bästa. ofta är det plast i dag för va det alltid stål till 754, 939, 940 men sedan AM2 har det nästan uteslutit varit plast. Plastmodelerna böjer sig och böjer moderkorten. Stål modelerna är styva som tusan. Får var hulken för att böja dom för hand

Mina ASUS M4A785TD-V EVO har dock backplate i stål vilket är nice specielt för 899Kr mobo.

ah, mitt kostade 600, riktigt bra moderkort för pengarna. Men när man skruvar på t.ex. min kylare, kan man ta i för hårt? Alltså så att ngt går sönder.

Permalänk
Medlem

skruven tar stop på noctuas kylare när momentet är rätt. Tillverkarens jobb att bygga en bra spännanordning. Nouctan kan inte överdras finns bara så mycket gänga som behövs för rätt kraft för att fjädern ska komprimeras med rätt längd.

Finns folk som inte vågar dra sina kylare hela vägen men dom läser väl inte manualerna heller.

Permalänk
Medlem

Va nere på Alina idag och dom hade inget sånt hemma, så får väll snällt vänta på att Noctua ska svara på mailet. Saken är ju den att jag hade ju som en backplate i plast som satt på moderkortet men skruvarna passade inte, dom var för tunna, skulle jag kunna ta tjockare skruv o sen använda mig utav det eller ska det vara någon speciell backplate jag ska ha ?

Permalänk
Medlem

Även jag köpte mig en NH-U12P SE2 för att montera på mitt gigabyte 890gpa-ud3h (backplate i stål medföljer som tidigare nämnts). Tyvärr så går det inte att montera kylaren horisontellt så att den blåser ut bak i chassit på detta moderkortet utan den måste monteras så att den blåser ut i taket på chassit. Kan vara bra att veta för dom som tänker köpa :).

edit: såhär: http://i35.tinypic.com/zn5s1t.jpg
Har tagit bort plåtarna som sitter för fläktplatserna i taket så att den kan blåsa ut luft där istället (synd inte på bilden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Även jag köpte mig en NH-U12P SE2 för att montera på mitt gigabyte 890gpa-ud3h (backplate i stål medföljer som tidigare nämnts). Tyvärr så går det inte att montera kylaren horisontellt så att den blåser ut bak i chassit på detta moderkortet utan den måste monteras så att den blåser ut i taket på chassit. Kan vara bra att veta för dom som tänker köpa :).

edit: såhär: http://i35.tinypic.com/zn5s1t.jpg
Har tagit bort plåtarna som sitter för fläktplatserna i taket så att den kan blåsa ut luft där istället (synd inte på bilden).

Säljs AM3 kitt för att montera den andra hållet också. Följer med vissa Noucta kylare även den du har men vet inte exakt villket kit men är nog en AMD specifik variant men sett reviews på dessa där det kommer med. Letade lite på inet, komplett mm men igen såldet kittet löst men det finns att köpa då noctua har det på sin sida som produkt sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Säljs AM3 kitt för att montera den andra hållet också. Följer med vissa Noucta kylare även den du har men vet inte exakt villket kit men är nog en AMD specifik variant men sett reviews på dessa där det kommer med. Letade lite på inet, komplett mm men igen såldet kittet löst men det finns att köpa då noctua har det på sin sida som produkt sist jag kollade.

Hoppsan! Det låter ju väldigt bra. Kollade på Noctuas hemsida och det stämmer bra som du säger
Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!
Enda problemet är att som du säger så verkar det inte vara nån svensk butik som säljer det :(.
Någon som vet om några bra butiker utomlands som skeppar till Sverige som man kan kolla på?

Edit: Verkar som att Noctua skickar ut det gratis
Overclock3D :: News :: Noctua Offers Free NM-A90 Upgrade Kit for its SE2 Coolers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Hoppsan! Det låter ju väldigt bra. Kollade på Noctuas hemsida och det stämmer bra som du säger
Noctua.at - sound-optimised premium components "Designed in Austria"!
Enda problemet är att som du säger så verkar det inte vara nån svensk butik som säljer det :(.
Någon som vet om några bra butiker utomlands som skeppar till Sverige som man kan kolla på?

Läste du vad det stod på den sidan du länkade till?

Citat:

Owners of Noctua NH-U12P SE2 and NH-U9B SE2 CPU coolers can obtain the NM-A90 Upgrade-Kit free of charge via this form. A proof of purchase (photo, scan or screenshot of the invoice) of both a Noctua NH-U12P SE2 / NH-U9B SE2 CPU cooler and either a socket AM2/AM2+/AM3 mainboard or socket AM2/AM2+/AM3 CPU are required.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Ja jag hittade det sen och har beställt det nu

edit: Och nu har dom skickat det, kanonsupport från Noctua!

Permalänk
Medlem

Tjenare, lånar tråden lite då jag just monterat dit min nyinköpta Noctua NH-U12P SE2.

Efter att jag kikat runt på internet så hittar jag folk som monterat den på olika sätt.
Förstår att det kan ha med flänsens kontaktyta att göra så nu vart jag väldigt osäker.

Bifogar 2 bilder hur jag har monterat dit den. Ni får jättegärna säga om jag gjort rätt/fel. Tipsa om hur man vet man gjort rätt eller fel.

Tack på förhand!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/cee56549_20111011650.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/7a1970d1_20111011651.jpg

Kan tilläga att jag har ett ANtec 900 chassi. Och vill att värmen från cpukylaren ska blåsas ut bakåt (högst upp i vänstra hörnet på bifogad bild)

http://benchmarkreviews.com/images/reviews/cases/antec_nine-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawit:

Tjenare, lånar tråden lite då jag just monterat dit min nyinköpta Noctua NH-U12P SE2.

Efter att jag kikat runt på internet så hittar jag folk som monterat den på olika sätt.
Förstår att det kan ha med flänsens kontaktyta att göra så nu vart jag väldigt osäker.

Bifogar 2 bilder hur jag har monterat dit den. Ni får jättegärna säga om jag gjort rätt/fel. Tipsa om hur man vet man gjort rätt eller fel.

Tack på förhand!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/cee56549_20111011650.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/7a1970d1_20111011651.jpg

Kan tilläga att jag har ett ANtec 900 chassi. Och vill att värmen från cpukylaren ska blåsas ut bakåt (högst upp i vänstra hörnet på bifogad bild)

http://benchmarkreviews.com/images/reviews/cases/antec_nine-h...

Kylaren ser väl ut att sitta rätt.

EDIT: Tog bort resten då jag såg att jag sett fel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vad var ditt första svar ?

Dom flesta bilderna på andras byggen verkar vara samma som mig. Ska sätta ihop allt imorrn. Bara önska mig lycka till!