Nvidia tecknar licensavtal med Rambus

Permalänk
Hedersmedlem

Den vanliga definitionen på ett patenttrollsföretag är ett företag som inte har någon egen forskning/tillverkning utan bara köper upp andra patent, lägger dem på hög och vars enda arbete går ut på att hitta andra företag som eventuellt inkräktar på något av deras patent (ju luddigare formulerade desto bättre). Rambus har ju uppenbarligen egen forskning och går då inte under samma benämning.

En djupare fråga är vad man tycker om patenthanteringen i allmänhet, och om det faktiskt gagnar samhället som det ser ut just nu, men under de lagliga premisser som gäller så har Rambus rätt i denna fråga (iaf tillräckligt rätt för att Nvidia ska se det lönt att teckna avtal istf att gå upp i domstol i just de frågorna som det rör sig om).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Rambus lever bara för att stämma andra medans nVIDIA producerar saker till konsumenterna även om dom inte gör det själva. Sen så är Rambus otroligt mycket mer aggressiva och kör med dåliga metoder, vilket nVIDIA inte gör på samma sätt.

spinner vidare på det hela..
hur dom fick tekniken låter jag vara osagt(jdec lurendrejeri eller inte) men dom sitter på patenten så då har dom båda laglig och moralisk rätt att få betalt för det...
rambus slutade tillverka saker för länge sedan dom lever på att licensiera ut sin teknik så det är bara skitsnak att dom bara stämmer alla...dom lever på sina ip'n
om någon på teoretisk plan skulle framställa enn krets som är överlägsen alla andra kretsar men du har inte råd/tid att masstilverka själv nog faan så licensiera du ut det hela, och blir lagom sur när någon kopiera kretsen.

slutligen så vet jag inte hur det gick till när dom skaffade sina ip's
rent juridiskt så är det deras patent osv.

El Fluffmajster out

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Lite synd att tekniken stramas upp pga. av byråkratiska skäl, undrar hur världen hade sett ut idag utan all företagsgirighet.
Hade väl varit en utopia

Den starkaste hade haft världsdominans för länge sedan då. Denne behöver ju inte bry sig om att betala andra företag för att de har lagt ned tid och pengar på forskning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Klart som fan att Rambus ska ha betalt för deras teknik - de har ju själva forskat fram lösningarna i deras patent!

Girighet? Ja, det är girigt att utnyttja andra personers/organisationers patenterade lösningar utan att betala dem.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TeKGubben:

Klart som fan att Rambus ska ha betalt för deras teknik - de har ju själva forskat fram lösningarna i deras patent!

Nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OFZ:

Varför ska de inte ha betalt för sina patent? Tycker du patent i allmänhet är dåligt?

Du tycker i ett tidigare inlägg att eget framforskade patent är ok. Var sätter du gränsen? Varför har det någon betydelse vem som var hjärnan bakom? Uppfinningen är ju gjord och har rätt att försvaras.

Är de aktuella patenten som de nu kan ta betalt för inte eget material enligt din definition?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Varför ska de inte ha betalt för sina patent? Tycker du patent i allmänhet är dåligt?

Har redan sagt att de ska få betalt för patent de utvecklat själva.
Det jag säger emot är påståendet att de själva skulle utvecklat de patent som dispyten med nVidia gäller.

Permalänk
Hedersmedlem

Har editerat tidigare inlägg. Svara gärna.:)

"Dispyten" gäller inte enbart nVidia. AMD har betalt i flera år, likaså Samsung. Finns säkert många fler jag inte läst om. Anser du att dessa företag gör fel och borde vägrat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var det inte så att Rambus en gång var medlem i JEDEC men satte patent på vissa av dessa standarder som utvecklades under JEDEC ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Var det inte så att Rambus en gång var medlem i JEDEC men satte patent på vissa av dessa standarder som utvecklades under JEDEC ?

Just detta diskuterades flitigt tidigare. Inget bevisades och Rambus vann den striden. Där är vi idag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Har editerat tidigare inlägg. Svara gärna.:)

"Dispyten" gäller inte enbart nVidia. AMD har betalt i flera år, likaså Samsung. Finns säkert många fler jag inte läst om. Anser du att dessa företag gör fel och borde vägrat?

De har inte gjort fel, de har insett att även om Rambus patenterat andras lösningar som var menade för en fri marknad, så är det inget Rambus kan fällas för i domstol. Därför biter de i det sura äpplet och betalar. nVidia ska ha en eloge för att de trots överhängande risk att förlora stått upp mot dessa fasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Just detta diskuterades flitigt tidigare. Inget bevisades och Rambus vann den striden. Där är vi idag.

Kanske det. Men när Rambus faktiskt tillverkade saker (minnen som var svin dyra) så var det ett ganska okej företag men nu lever dom på att stämma och ta patent på allt, vilket jag inte gillar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Just detta diskuterades flitigt tidigare. Inget bevisades och Rambus vann den striden. Där är vi idag.

Det är bevisat att Rambus patenterat andras lösningar som diskuterats öppet och varit menade för en fri marknad. Dock finns det ingen lag mot det, så Rambus kan inte fällas. Det enda som man kunde göra var att uttrycka missnöje över den dåliga stil Rambus hade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OFZ:

De har inte gjort fel, de har insett att även om Rambus patenterat andras lösningar som var menade för en fri marknad, så är det inget Rambus kan fällas för i domstol. Därför biter de i det sura äpplet och betalar. nVidia ska ha en eloge för att de trots överhängande risk att förlora stått upp mot dessa fasoner.

Lika stor eloge för att de medvetet bröt mot 3Dfxs multitexturing-patent som de endast slapp ifrån genom att 3Dfx konkursade och köptes upp av dem?

Jag tycker inte man ska hylla företag som medvetet låter bli att betala för sig.

Edit: För att dra ytterligare en parallell. Köpte inte nVidia upp Ageia och deras patent är idag PhysX? Alltså inget nVidia uppfunnit men är en stor del av deras marknadsföring. Vad är skillnaden på att köpa upp patent på det viset eller att vara först med ett patent, oavsett källa, och slippa betala? Så länge det är lagligt givetvis.

Det känns som om vi diskuterar etik, vilket är en helt annan fråga.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Lika stor eloge för att de medvetet bröt mot 3Dfxs multitexturing-patent som de endast slapp ifrån genom att 3Dfx konkursade och köptes upp av dem?

Jag tycker inte man ska hylla företag som medvetet låter bli att betala för sig.

Jag tycker man ska åtskilja enskiljda handlingar. Finns mycket dumt nVidia gör, men det betyder inte att de inte gör något bra.

Jag tycker inte man ska försvara ett företag som bedrar andra, tar deras idéer och sedan kräver betalt från dem.

Skrivet av MultiMan:

Edit: För att dra ytterligare en parallell. Köpte inte nVidia upp Ageia och deras patent är idag PhysX? Alltså inget nVidia uppfunnit men är en stor del av deras marknadsföring. Vad är skillnaden på att köpa upp patent på det viset eller att vara först med ett patent, oavsett källa, och slippa betala? Så länge det är lagligt givetvis.

Det känns som om vi diskuterar etik, vilket är en helt annan fråga.

Snälla, sluta redigera dina inlägg, blir bara rörigt, du hinner säkert svara på detta medans jag redigerar in din redigering.

Att köpa företag och patent är ärligt, att gå på möten för att diskutera öppna idéer och sedan patentera dem bakom ryggen på uppfinnarna är fula fasoner.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som om vi diskuterat detta färdigt. Vill dock påpeka att jag inte försvarar Rambus på något sätt utan endast ser på det ur den lagliga aspekten att göra rätt för sig. nVidia trodde de skulle slippa undan, vilket slog fel och nu de kan råka ut för väldigt kännbara ekonomiska följdverkningar för patenten som användes innan denna uppgörelse. Såg någon räkna på ett annat forum och kom utan vidare upp i $500 miljoner.
Många har slagits mot Rambus, men näbbar och klor, men vad jag vet har väl alla fått vika sig till sist. Oavsett vad som är etiskt riktigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

så rambus hade faktiskt några patent

ja trodde det företaget bara hittade på en massa skit och stämde alla de kunde utan grund

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Känns som om vi diskuterat detta färdigt. Vill dock påpeka att jag inte försvarar Rambus på något sätt utan endast ser på det ur den lagliga aspekten att göra rätt för sig. nVidia trodde de skulle slippa undan, vilket slog fel och nu de kan råka ut för väldigt kännbara ekonomiska följdverkningar för patenten som användes innan denna uppgörelse. Såg någon räkna på ett annat forum och kom utan vidare upp i $500 miljoner.
Många har slagits mot Rambus, men näbbar och klor, men vad jag vet har väl alla fått vika sig till sist. Oavsett vad som är etiskt riktigt.

Jag har inte diskuterat om de fått lagen på sin sida eller inte. Finns mycket som är fel som är lagligt, det gör det inte rätt.

Rambus är ett skitföretag som lever på lurendrejeri, hade jag haft något att säga till om i ett stort internationellt företag så hade jag ansträngt mig till det yttersta att hålla Rambus utanför. Att blanda in dem i något kan inte leda till något positivt. Och även om Rambus nu får in pengar genom intvingade avtal så kommer de ha extremt svårt att hitta partners framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

så rambus hade faktiskt några patent

ja trodde det företaget bara hittade på en massa skit och stämde alla de kunde utan grund

Tydligen...

"A section of a wall in the Rambus headquarters in Los Altos, California of plaques marking the issuance of U.S. patents to Rambus."

Permalänk
Avstängd

Bra nu blir Nvidia korten ännu dyrare :),Man undrar ju vad dom tagit betalt för innan?Inte är det licenskostnader iaf

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thewiruz:

Bra nu blir Nvidia korten ännu dyrare :),Man undrar ju vad dom tagit betalt för innan?Inte är det licenskostnader iaf

Kisel, mycket kisel.

Permalänk
Medlem

Utan-patent-tog-forskningen-ett-sprang

Enligt mig så är patent samlande helt fel.
Jag tycker som så att om du har ett,flera patent så SKA du tillverka något som använder detta patent.
Annars så försvinner automatiskt patentet och andra kan därför använda det.
För att ta ett exempel forskningen kring Alzheimer och Parkinson’s har tagit rejäla kliv senaste åren på grund av att företagen delar med sig av sina fynd.
Se dessa länkar.
Utan patent tog forskningen ett språng! Full Mental Straightjacket
http://www.nytimes.com/2010/08/13/health/research/13alzheimer.html?_r=1
Alla förlorar utom advokaterna | Inrikes | SvD

Ett citat ur svd artikeln.
Enligt Heller, en av USA:s främsta experter på äganderätt, är nämligen ett framtida vaccin mot alzheimer i första hand inte är ett medicinskt problem, utan ett juridiskt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Känns som om vi diskuterat detta färdigt. Vill dock påpeka att jag inte försvarar Rambus på något sätt utan endast ser på det ur den lagliga aspekten att göra rätt för sig. nVidia trodde de skulle slippa undan, vilket slog fel och nu de kan råka ut för väldigt kännbara ekonomiska följdverkningar för patenten som användes innan denna uppgörelse. Såg någon räkna på ett annat forum och kom utan vidare upp i $500 miljoner.
Många har slagits mot Rambus, men näbbar och klor, men vad jag vet har väl alla fått vika sig till sist. Oavsett vad som är etiskt riktigt.

Nu sammanfattar du bara läget. Visst är det riktigt lagligt sätt men...

Skrivet av OFZ:

Jag har inte diskuterat om de fått lagen på sin sida eller inte. Finns mycket som är fel som är lagligt, det gör det inte rätt.

Rambus är ett skitföretag som lever på lurendrejeri, hade jag haft något att säga till om i ett stort internationellt företag så hade jag ansträngt mig till det yttersta att hålla Rambus utanför. Att blanda in dem i något kan inte leda till något positivt. Och även om Rambus nu får in pengar genom intvingade avtal så kommer de ha extremt svårt att hitta partners framöver.

QFT

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om nån hade sprängt Rambus imorgon så hade jag sett det som positivt. Den som är ansvarig för PARASITERINGEN av att ta patent på öppna ideer bör få en hemsk sjukdom o lida en jäkla massa!

OFZ här under har helt rätt!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Och även om Rambus nu får in pengar genom intvingade avtal så kommer de ha extremt svårt att hitta partners framöver.

Tror du har rätt. Om tio år kanske det är helt andra tekniker som regerar på minnen och då kanske inte Rambus kan köpa upp dem heller sen är den här sagan över. Jag har svårt att tro att företag vill kontakta Rambus om dom inte tvunget måste.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det ju så i USA att man kan få patent på i princip vadsomhelst. Som jag förstår det så har patentet dock ingen laga kraft, förens det har prövats i domstol.
Alltså, har man ett patent och vill att någon skall betala, så måste man stämma dem för att kunna driva in pengarna om motparten inte håller med.
ok, så långt, så gott.
Men,, Sedan upptäcker man att, hmm mitt patent skulle kunna innefatta en grundläggande teknologi för att framställa minnen, även såna som inte är RAMBUS. varpå man lägger ned tillverkningen av dyra RAMBUS minnen som få vill köpa, och sadlar om till att leva på licenser... ehm, just ja, alla andra använder ju SDRAM... Varpå man snabbt stämmer hela bunten och lutar sig tillbaka och delar pengarna med sin advokatbyrå., och kanske köper upp lite andra patent för att driva in/stämma sig till , licenspengar.

Så uppfattar jag iallafall situationen.
Patenttrolling är numera en businessmodel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tyvärr så är det ju så i USA att man kan få patent på i princip vadsomhelst. Som jag förstår det så har patentet dock ingen laga kraft, förens det har prövats i domstol.
Alltså, har man ett patent och vill att någon skall betala, så måste man stämma dem för att kunna driva in pengarna om motparten inte håller med.
ok, så långt, så gott.
Men,, Sedan upptäcker man att, hmm mitt patent skulle kunna innefatta en grundläggande teknologi för att framställa minnen, även såna som inte är RAMBUS. varpå man lägger ned tillverkningen av dyra RAMBUS minnen som få vill köpa, och sadlar om till att leva på licenser... ehm, just ja, alla andra använder ju SDRAM... Varpå man snabbt stämmer hela bunten och lutar sig tillbaka och delar pengarna med sin advokatbyrå., och kanske köper upp lite andra patent för att driva in/stämma sig till , licenspengar.

Så uppfattar jag iallafall situationen.
Patenttrolling är numera en businessmodel.

Nej, ett patent är ett patent. Sen kan det var giltigt eller ogilitigt pga flera ting men i usa är det mer praxis att inte bry sig om patent för som stort företag så går det bra att köpa bra advokater om så behövs och den som har patentet och inte har ordentligt med pengar till att försvara det blir då överkörd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enligt mig så är patent samlande helt fel.
Jag tycker som så att om du har ett,flera patent så SKA du tillverka något som använder detta patent.
Annars så försvinner automatiskt patentet och andra kan därför använda det.
För att ta ett exempel forskningen kring Alzheimer och Parkinson’s har tagit rejäla kliv senaste åren på grund av att företagen delar med sig av sina fynd.
Se dessa länkar.
Utan patent tog forskningen ett språng! Full Mental Straightjacket
http://www.nytimes.com/2010/08/13/health/research/13alzheimer.html?_r=1
Alla förlorar utom advokaterna | Inrikes | SvD

Ett citat ur svd artikeln.
Enligt Heller, en av USA:s främsta experter på äganderätt, är nämligen ett framtida vaccin mot alzheimer i första hand inte är ett medicinskt problem, utan ett juridiskt.

Patent ska bara var till för att skydda en ny ide och produkt under tidiga utvecklings och säljstadiet tills investerade kapitalet har tagits hem igen. Är en försäkring så att man inte förlorar på att investera i nya idéer och produkter. Ska inte vara en kassako för enbart idéer som du säger för att håva in pengar utan en produkt i årtidonden. Patent bör löpa ut efter betydligt kortare tid än nu kanske tom när pengarna som investerats tjänats in.

Rambus är ett dyngföretag. Olika företagen som är med i JEDEC delade information på sådant som skulle patenteras. Rambus kunde inte låta bli att TA vad som ej var deras. Alltså tiliten fungerade inte alla vägar utan bara mellan andra parter medans rambus snattede fritt i godislådan helt enkelt.

Bara för man patenterar något och sedan kan försvara patentet i domstoll betyder inte att man inte stal iden och patenterade den.

Rambus var skit också aldrig var nåt att ha.
Förstår inte att man i dag skriver i artiklar att rambus var stora eller bra som det var Glory Tider.

Rambus var skit när det kom. Intel GAV bort minnen för att sälja processorer. Igen som kommer ihåg att Pentium 4 boxade processorer såldes med 2x32Mb 800Mhz 16bit rambus?

Folk gick desutom på hela Mhz hypen igen.

Villket är bäst 800Mhz 16bit rambus x2 eller 400mhz DDR 64bit?

Båda är teoretiskt identiska men i praktiken pga rambus höga latencer som dödade Pentoum 4 än mer så vart det ren dynga. Typisk Pentium 4 maskin med säg 2x64Mb 800Mhz 16bit rambus benchade 1400Mb/sek på ett intel chipset med pentium 4 1.5Ghz.

Athlon 1.4Ghz thunderbird med Via KT266A chipset med 266Mhz DDR som på papper är slöare benchade ca 2000Mb/sek ja var så effektivt chipset faktiskt.
Trpr inte jag behvöer säga hur förkrossande snabbt 400Mhz DDR var mot rambus.
Dessutom var rambus så dyrt att alla maskiner med det ofta bara hade 128mb elelr 256Mb om man hade tur men det laggade apa i mer krävande spel och apps även vid 256mb. Fick ju 768mb DDR för samma peng.

Som sagt rambus var skit och förblir skit. Smal bus och höga latencer och någon EcoGreen serie lär det inte vara frågan om heller

Närt Pentium 4 nortwood kom var rambus ett minen blått. Intel gick över till DDR och det blev i alla fall lite fart i Pentium 4 plattformen och folk kunde ha råd till 512-1024Mb ram i alla fall.

Ne rambus är ett äkligt företag som missgynnar patent på ett vis patent aldrig var ment att användas. Och det kallas moral att inte stjäla andras idéer. Bara för man kan göra det och komma undan så är det inte rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej, ett patent är ett patent. Sen kan det var giltigt eller ogilitigt pga flera ting men i usa är det mer praxis att inte bry sig om patent för som stort företag så går det bra att köpa bra advokater om så behövs och den som har patentet och inte har ordentligt med pengar till att försvara det blir då överkörd.

Bara kolla upp svenske uppfinnaren Håkan Lans så kan man se att det också finns precis omvända förhållandet som IceDread säger. Fast en del berodde också på dåliga advokater.

Permalänk

nvidia har som en parasit nyttjat tekniken utan att ha gjort rätt för sig. Att de betalar nu idag innan rättegång är en gåta..de kommer göra som fisken i ån nära dig ändå: belly up snart.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210