Varför kommer det nya små bärbara hela tiden utan att de blir bättre??

Permalänk
Medlem

Varför kommer det nya små bärbara hela tiden utan att de blir bättre??

Ja som topic lyder:

Är ute efter en bra resekompis till hösten när jag ska ner till stockholm på utb genom jobbet..

Flyger från Luleå och sover på hotell 2-5 dagar 1 gång i månaden i ett år..

Vill då ha en Bra Minidator ( 11.6"-13-3" ) som håller i minst ett år och som har nog bra prestanda att spela något nyare spel tex SC2 eller liknande samt som man kan se film på, minst 720p

Sen har jag även ett par andra måsten:

Enterknappen (Return) ska vara normal, dvs lite större på höjden

esc ska sitta längst upp till vänster hörn (som vanligt)

Batteritiden ska överstiga 2timmar !!!!!! har sett att ASUS har över 8timmar men det har jag svårt att tro att det är nåt annat än standbytid ???

och till huvudfrågan: Varför finns det flera tusen modeller men som knappt är bättre än förtsa Acer eee

Pris - Max 8k säger jag för att inte fan lägger jag ut 10k på en minidator =P

Hjälp mig någon...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> G-Skill TridentZ NEO 16GB 3600mhz cl16 <> Asus RTX 2070 Super Dual OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar inte mindre än 12" skärm om du ska spela något. Har testat RTS spel (company of heroes) på min bärbara med 12" skärm och det blir lite jobbigt för ögonen.

vill du ha lång batteritid så är det intel i3 processor som gäller.
grafikkort är jag lite osäker på. min bror har hd5470 i sin bärbara och han kan spela dragon age: origins på sin.
vill du vara säker på att grafikkortet klarar dom flesta spelen bör du köra på minst hd5650.

kollade lite på prisjakt men hittade ingen bra med normal "Enter" knapp.

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P . Phenom 2 550BE @ x3 . OCZRPR13332G . HD6950 2GB . Corsair HX 750W 80+ .

Permalänk

Konstant utveckling är inte ekonomiskt hållbart eller försvarbart. Marknadskrafterna bromsar utvecklingen.

Permalänk

Angånde enter så är det väl oftast så att bilderna på datorn är amerikanska modeller och där har dom den llilla tangenten.

Permalänk
Hedersmedlem

En så liten skärm är ganska ansträngande (för att inte säga omöjligt) att ha om man tänkt använda den som mer än en leksak, eller något specifikt ändamål där priset eller formatet sätter begränsningar. För mer "ordentlig" användning så skulle jag varje dag i veckan ha absolut minst 13".

Prestandan på Asus 13"-modeller i t ex UL-serien är väl ett rätt ordentligt lyft från de ursprungliga EEE-modellerna, se t ex UL30Jt som ligger på maxgränsen av din budget.

Skrivet av ErikR:

Asus, inte Acer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

ofc Asus hehe

ok jo men om jag säger att Spel inte är viktigast,, utan faktiskt att surfa och döda lite tid...

så vill jag dock att man ska kunna köra 720p på den och då är väl grafikkretsen viktig..

När kommer Ion2 på nettops???? och är den bättre än 5470?

Sony Vaio 14" (inte 13.3") är den jag helst skulle vilja köpa men vilken dator är dess bäste konkurrent???

och 14" kanske för stor om man ska resa???

Sony Vaio VPC-CW2S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

hoppas att Enterknappen inte är som på bilden bara.. eller ni som har så, vänjer man sig efter ett tag.. Tyckte det var knäppt på dom jag testat i butiker...

HP verkar köra det på sina vad jag sett...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> G-Skill TridentZ NEO 16GB 3600mhz cl16 <> Asus RTX 2070 Super Dual OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

denna är en av de bättre för vad du vill ha; Asus UL30JT-RX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Klarar sc2 bra och har 10h batteritid, 13.3".

Och när ska folk lära sig att varenda jävla intel-processor innehåller en grafikkrets som klarar 1080p? Det kallas hårdvaruacceleration.

Permalänk
Medlem

ok tack.

Vad är det som gör att Priset på vissa modeller är högre än en 15.6" med bättre prestanda ??

TEX så var ju tanken med sk nettops från första början att de skulle vara billiga..

ok att 10" går på runt 3k men varför är 13" typ dubbelt så dyra??

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> G-Skill TridentZ NEO 16GB 3600mhz cl16 <> Asus RTX 2070 Super Dual OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikR:

ofc Asus hehe

ok jo men om jag säger att Spel inte är viktigast,, utan faktiskt att surfa och döda lite tid...

så vill jag dock att man ska kunna köra 720p på den och då är väl grafikkretsen viktig..

När kommer Ion2 på nettops???? och är den bättre än 5470?

Sony Vaio 14" (inte 13.3") är den jag helst skulle vilja köpa men vilken dator är dess bäste konkurrent???

och 14" kanske för stor om man ska resa???

Sony Vaio VPC-CW2S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

hoppas att Enterknappen inte är som på bilden bara.. eller ni som har så, vänjer man sig efter ett tag.. Tyckte det var knäppt på dom jag testat i butiker...

HP verkar köra det på sina vad jag sett...

Har haft föregångaren till CW2:an och där var tangentbordet med traditionell europeisk enterknapp. Grafikprestandan på den maskinen är ganska bra, betydligt bättre än den i Asus UL30JT, använder samma krets som finns i t.ex. Apple Macbook Pro och Sony Vaio F12 serien. Den är smidig att ta med också (men då har jag inga större problem med den 15,6" jag sitter framför numera).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

-10% på den @ komplett just nu med!

Jävla oflyt att jag beställde min dagen innan från computercity....

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikR:

ok tack.

Vad är det som gör att Priset på vissa modeller är högre än en 15.6" med bättre prestanda ??

TEX så var ju tanken med sk nettops från första början att de skulle vara billiga..

ok att 10" går på runt 3k men varför är 13" typ dubbelt så dyra??

Eh, UL30 är ju knappast netbooks....
Ultraportabla har ju alltid varit dyra.

Permalänk

Acer Aspire TimelineX 3820TG som det länkas till ovan är extremt prisvärd när man ser till komponenter och batteritid.

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

Acer Aspire TimelineX 3820TG som det länkas till ovan är extremt prisvärd när man ser till komponenter och batteritid.

Finns den som 15,6 tum eller något? Såg att den du länkade till saknar DVI-utgång så kan bara koppla min 22" skärm till vga då.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.