MSI börjar sälja skrivbordsdator med 1080p, 3D och multi-touch

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Vad hade ni använt touchfunktionaliteten till?

Utmärkt som köksdator...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte har sett någon liknande dator förut? Touch och 3D och ATI?

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Nej, men vad säger att den ska jämföras med en "vanlig" - stationär dator?

Ja varför jämnföra ett 480 AMP med ett vanligt 5970, båda kostar ungefär lika och båda är interna grafikkort men ser lite olika ut, så varför inte jämnföra denna statinära dator med en annan stationär dator ? bara för att den bara är en skärm kanske ? hursom helst så är det en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ja varför jämnföra ett 480 AMP med ett vanligt 5970, båda kostar ungefär lika och båda är interna grafikkort men ser lite olika ut, så varför inte jämnföra denna statinära dator med en annan stationär dator ? bara för att den bara är en skärm kanske ? hursom helst så är det en stationär dator.

För att ett GTX480 (AMP eller inte) spelar i samma segment som HD5970. Sett till både pris och prestanda. Eller så missuppfattade du jämförelsen, HD5970 kanske bara var med en som en referens?

MSIs produkt är en så kallad "skrivborsdator", ett relativt nytt och litet segment. Sett till storlek och den prestanda man får per krona bör den rent prestandamässigt DEFINITIVT jämföras med en laptop. Att det sedan sitter komponenter i datorn som är designade och skapade för små, strömsnåla och flexibla system, stärker ju snarare mina argument än stryker dom. För att inte tala om datorns INBYGGDA webbkamera, mikrofon och högtalare. Hittar du det i någon stationär dator?

MSI skriver dessutom:

Citat:

"MSI launching the world's first high-performance 3D All-in-One PC: Wind Top AE2420 3D. The dazzling new 3D All-in-One PC comes equipped with a Full HD 3D multi-touch display. The exclusive 3D All-in-One PC features the latest Core™ i-series CPU, ATI® Mobility Radeon HD discrete graphics card and a 24" Full HD multi-touch display."

Tycker du man kan kalla en "vanlig", stationär dator för "All-in-One PC"?

Permalänk
Skrivet av hirsch:

För att ett GTX480 spelar i samma segment som HD5970. Sett till både pris och prestanda.

MSIs produkt är en så kallad "skrivborsdator", ett relativt nytt och litet segment. Sett till storlek och den prestanda man får per krona bör den rent prestandamässigt DEFINITIVT jämföras med en laptop. Att det sedan sitter komponenter i datorn som är designade och skapade för små, strömsnåla och flexibla system, stärker ju snarare mina argument än stryker dom. För att inte tala om datorns INBYGGDA webbkamera, mikrofon och högtalare. Hittar du det i någon stationär dator?

MSI skriver dessutom:

Tycker du man kan kalla en "vanlig", stationär dator för "All-in-One PC"?

Kan du sitta med den där klumpen på bussen på väg till jobbet och surfa och se på film så ok då kan jag jämnföra den med en "bärbar" dator. För 16k kan man få både bättre bärbar och "vanlig" stationär, så att inte jämnföra den med en stationär är konstigt eftersom det defenitivt inte är ett portabelt format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Kan du sitta med den där klumpen på bussen på väg till jobbet och surfa och se på film så ok då kan jag jämnföra den med en "bärbar" dator. För 16k kan man få både bättre bärbar och "vanlig" stationär, så att inte jämnföra den med en stationär är konstigt eftersom det defenitivt inte är ett portabelt format.

Haha vem sitter med en laptop (15.6" och uppåt) för 16k och kollar film på bussen på väg till jobbet?

Inom laptop segmentet finns det givetvis olika segment, allt ifrån ~9" (?) och upp till ~19" (?), där den minsta datorns främsta funktion är att vara portabel. Men i takt med att storleken ökar, minskar också flexibiliteten och portabiliteten. Den bör kanske jämföras med min Acer på 19" snarare än min netbook på 11"?

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Haha vem sitter med en laptop (15.6" och uppåt) för 16k och kollar film på bussen på väg till jobbet?

Inom laptop segmentet finns det givetvis olika segment, allt ifrån ~9" (?) och upp till ~19" (?), där den minsta datorns främsta funktion är att vara portabel. Men i takt med att storleken ökar, minskar också flexibiliteten och portabiliteten. Den bör kanske jämföras med min Acer på 19" snarare än min netbook på 11"?

Tror nog nån gör det var bara ett exempel, hursom haver så är inte datorn utrustat med batteri. Ville bara påpeka att jag tyckte att det var undligt att jämnföra prestandan hos en hemdator med en lap-top

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Utmärkt som köksdator...

Fast då blir den ju äckligt kladdig, då vore röststyrning nog bättre.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Mycket bar och trevlig ser det ut att vara. Men priset tycker jag verkar lite för högt.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Fast då blir den ju äckligt kladdig, då vore röststyrning nog bättre.

Mmm.
Varför är en multitouch-dator bra som köksdator? När man håller på och trixar i köket är man ju ofta fuktig och/eller kladdig om fingrarna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför de inte la in en i5 760 istället. Den är väl inte mycket dyrare?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Frågan är ju varför de inte la in en i5 760 istället. Den är väl inte mycket dyrare?

Drar mer ström = mer värme, ingen inbyggd grafik, inte många som använder den typen av datorer kommer utnyttja prestandan = de extra slantarna blir omotiverade.