Hurdan är er tandläkare? - Tandläkare utan gränser!

Permalänk
Avstängd

Hurdan är er tandläkare? - Tandläkare utan gränser!

Hej!

Som rubriken lyder undrar jag vad ni tycker om er tandläkare.:) Det jag undrar är:

1. Går ni hos Folktandvården (FTV) eller privat tandläkare (ange om det är privat eller FTV-tandläkare)
2. är den tandläkare ni går hos bra
3. om inte bra vad fick er att byta tandläkare (ange om ni bytte från FTV till privat eller från privat till FTV)
4. Skulle ni rekommendera den tandläkare ni bytte ifrån/till och i så fall varför (tandläkaren kanske inte gjorde något allvarligt fel, utan man bytte av en enklare anledning, (personkemi, för hårdhänt, lyssnade inte på pat. var jätebra, lyhörd, förklarade bra, inga ekonomiska överraskningar etc.)
5. Om inte rekommendera föregående varför då (tandläkaren kanske gjorde allvarligt fel, fel infromation/felbehandling etc.)
6. Rekommendera tandläkaren/inte rekommendera om det går utan att det strider mot Swec's regler om att lämna ut personuppgifter på forumet?

"Tandläkare utan gränser", syftar på att tandläkaren är jättebra och inte har några som helst gränser för sin "generositet" för att pat. ska få en bra upplevelse.:) Men kan även syfta på tandläkare som inte har några gränser alls i negativ bemärkelse (ger fel information, felbehandlar etc).

Denna tråden skapades som en idé till tråden: http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte gå till tandläkaren längre då mina tänder har varit i perfekt skick de senaste 22 åren.

Dock går jag till Hygienisten för att ta bort tandsten lite då och då, detta gjorde jag hos en privat tandläkare innan jag flyttade hemifrån.

Dock gillade jag aldrig tandläkaren då hon i princip frågade samma frågor varje gång, vilket tyder på att hon aldrig tittade igenom sin egna journal innan mina besök vilket kändes lite oproffesionellt enligt mig.

Men min hygienist är riktigt bra, även om hon kan vara lite hårdhänt med skrapan ibland och man går därifrån med blod i hela munnen!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

Oki fler erfarenheter?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Behöver inte heller gå till tandläkaren.
Går dit enbart för att ta bort visdomständerna, jävla störande de där.

Permalänk
Medlem

Tills nyligen så avskydde jag att gå till min tandläkare efter att hon hade råkat borra i fel tand som tur nog skulle ändå laggas, efter att hon råkade sticka bedövningsnålen i kinden på mig, skrapat fram tänder när hon skulle ta ut borren, satt provisorisk tandfyllning som tydligen används då man laggar sin tand under flera besök medan hon tydligen tänkte att den skulle räcka tills vidare och eftersom det var nån slags gummi så kunde jag inte ens tugga matten. Hon körde borren i tungan på mig och gjorde liknande konstiga saker. Jag var inte den enda som inte tyckte om henne utan känner fler personer som klagade på henne, som tur är så slutade hon och nu fick jag en annan tandläkare som jag är helt nöjd med

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

1. Privat

2. Ja, det tycker jag. Undersökningarna går snabbt och utrustningen/inredningen ger ett fräscht intryck.

4. Absolut. Tandläkaren jag har nu är mycket mjukare på handen. Dessutom känns miljön lugnare och mindre stressig. Detta tycker jag är ett stort plus! Nu när jag tänker efter har jag aldrig haft något mot mina tidigare tandläkare utan det var snarare miljön de arbetade i som gav det negativa helhets intrycket.

Permalänk
Avstängd

Låter intressant allting.:) Någon som har erfarenhet av de andra punkterna?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

1. Går ni hos Folktandvården (FTV) eller privat tandläkare (ange om det är privat eller FTV-tandläkare)
Har alltid gått hos min morsa som är privattandläkare när det gällt vanliga tandläkeriprylar, men under tandställningstiden gick jag också på FTV tandreglering på Danderyds sjukhus.
2. är den tandläkare ni går hos bra
Jadå.
3. om inte bra vad fick er att byta tandläkare (ange om ni bytte från FTV till privat eller från privat till FTV)
---
4. Skulle ni rekommendera den tandläkare ni bytte ifrån/till och i så fall varför (tandläkaren kanske inte gjorde något allvarligt fel, utan man bytte av en enklare anledning, (personkemi, för hårdhänt, lyssnade inte på pat. var jätebra, lyhörd, förklarade bra, inga ekonomiska överraskningar etc.)
Skulle kunna rekommendera båda, absolut. Allmäntandläkaren (morsan) är ju bra mot mig iaf och FTV i Danderyd var också proffsiga.
5. Om inte rekommendera föregående varför då (tandläkaren kanske gjorde allvarligt fel, fel infromation/felbehandling etc.)
---
6. Rekommendera tandläkaren/inte rekommendera om det går utan att det strider mot Swec's regler om att lämna ut personuppgifter på forumet?
Morsan jobbar på Täbytandläkarna i Täby C (mitt emot FTV där ovanför bion). och FTV i Danderyd är ju vid sjukhuset där, han som jag hade var typ övertandläkare eller nåt, har för mig att han hette Leif.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

1.
Jag går hos folktandvården. Dock inte gått på två år nu. Kostar ju efter 20 och har inte haft några problem med mina tänder.

2.
Yes, hon är bra. Alltid varit trevlig, snabb och effektiv.

3.
---

4.
Jodå, jag har inget att jämföra med, men tycker min tandläkare gjorde ett jättebra jobb.

5.
---

6.
Kommer inte ihåg vad de hette faktiskt. Gunilla tror jag.
I Fjärås utanför Kungsbacka.

Permalänk
Medlem

Går hos folktandvården, har inte varit några problem tycker jag.
Har typ haft samma personer där hela livet, ibland är det någon ny men dom är också bra
Kanske är dom lite försiktigare än de gamla rävarna som närmar sig pension hehe

Permalänk
Medlem

FTV. Det har aldrig behövts några större ingrepp så det har funkat alla tiders. Har haft så många olika tandläkare att jag inte kommer ihåg från gång till gång vem jag såg senast. Nu med frisktandvård och allt, där man betalar omkring en femtiolapp i månaden, som täcker ev. lagning av hål och dyl. så känns det inte aktuellt att byta. Inte för att jag planerar att låta min karies dra iväg så långt, men det känns bra att slippa oroa sig för att ett det ska slinka iväg ett par tusenlappar bara sådär.

Permalänk
Medlem

1. Går ni hos Folktandvården (FTV) eller privat tandläkare (ange om det är privat eller FTV-tandläkare)
FTV. Dock inte gått på ett tag då pengar fattats för den tid man tagit och fått.

2. är den tandläkare ni går hos bra
Mjo, vad jag kan minnas. besöken har gått snabbt och smidigt. Dock kunde tandläkaren gärna fått informera om vad som gäller för mina helt fucked upp tänder och kostnad lite tidigare. Inte så kul komma dit vid 20, hosta upp en liten stor slant för att i sista stund få höra att "ja, odling och transplantation av tänder och sen tandställning och förstärkning av underkäke. Det blir ca 100.". "100?", frågar jag. "Ja, hundra tusen.", säger han och vrider på sin guldklocka som för att markera att tiden är slut. Hade varit nice veta detta fåtal år innan att risken fanns, så man kunde tjata lite om tidigare åtgärder innan allt började kosta så förbenat.

3. om inte bra vad fick er att byta tandläkare (ange om ni bytte från FTV till privat eller från privat till FTV)
Inte bytt, funderar inte på att göra heller, i dagsläget.

4. Skulle ni rekommendera den tandläkare ni bytte ifrån/till och i så fall varför (tandläkaren kanske inte gjorde något allvarligt fel, utan man bytte av en enklare anledning, (personkemi, för hårdhänt, lyssnade inte på pat. var jätebra, lyhörd, förklarade bra, inga ekonomiska överraskningar etc.)
Tandläkaren har inga anmärkningar, då och vad jag kan erinras. FTV skötte sig trots ont om tid och pressat schema. Personkemin gick inte ihop, men det är mellan honom och mig.

5. Om inte rekommendera föregående varför då (tandläkaren kanske gjorde allvarligt fel, fel infromation/felbehandling etc.)
Om man vill kloma billigt undan gäller det att i tid tjata på att få föreberedande behandling elelr skynda processen bäst det går. Annars får man mindre bra nyheter alldeles för sent.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Går ni hos Folktandvården (FTV) eller privat tandläkare (ange om det är privat eller FTV-tandläkare)
Svar: Börjar hos FTV för rutinkoll och sen går jag till tandhygienisten om jag har tandsten, vilket jag vet att jag har.

2. är den tandläkare ni går hos bra
Svar: Oja, både tandläkare och hygienist är bra men tandläkaren är iaf snygg hehe..

4. Skulle ni rekommendera den tandläkare ni bytte ifrån/till och i så fall varför (tandläkaren kanske inte gjorde något allvarligt fel, utan man bytte av en enklare anledning, (personkemi, för hårdhänt, lyssnade inte på pat. var jätebra, lyhörd, förklarade bra, inga ekonomiska överraskningar etc.)
Svar: ehm Skulle nog kanske rekommendera min tandläkare, fast jag vet inte om hon jobbar kvar på FTV Salem tyvär..

Permalänk
Medlem

Jag måste fan byta tandläkare... Fasar över att gå till henne. Hon är våldsam.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Avskyr tandläkare och mår dåligt vid tanken på att gå dit. Dessvärre inte lika lyckligt lottad som vissa tidigare postare utan har trångställd undre tandrad och allmänt bräckliga tänder. Tror att jag gått till tandis utan att behöva laga en endaste gång sedan jag började få permanenta tänder.

Gick hos FTV fram tills dess att jag fick börja pynta, sedan blev den en privat tandläkare när jag flyttade in till Norrköping för några år sedan, då min föregående tandhygienist (FTV) låg till grunden för min "tandläkarskräck". När jag sedan flyttade in till Linköping så "skaffade" jag mig ingen tandläkare av den enkla anledningen att jag förträngde behovet. Nu i våras bar det sig dock inte bättre än att en visdomstand började krångla till förbannelse, så det fick bli en akuttid hos FTV här i staden. Det visade sig vara det bästa som hänt i min tandläkarhistoria.

Trots hög arbetsbelastning hos personalen så fick jag ett mottagande som jag aldrig stött på tidigare. En sådan sak som att när man säger "ngjaah" när de frågar "känns det här" efter bedövningen så slapp man få en nick och sedan börjar de dra/borra/gräva/spränga ... Nej, istället blev det mer bedövning ända tills dess att jag inte kände ett skit. En halvtimme efter att jag slagit mig ner i tandläkarstolen var jag en tand och mycket smärta fattigare, men ett tandläkarförtroende rikare. Aldrig har jag varit glad över att ha varit hos tandläkaren (förutom just glad att komma därifrån) och aldrig har jag varit så nöjd över att betala en räkning, av någon sort, efteråt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Då Crazy Ferret gav en bra beskrivning kan jag nämna mina upplevelser:

Jag var hos FTV och då sa dom att: "Oj vad dåliga käktänder du har [på ena sidan] dom får vi ta och dra ut". Slumpen (en oengagerad FTV-tandläkare) gjorde att jag vände mig till en privat dito: han sa att det hon hade rekommenderat är tjänstefel då det inte var alls så allvarligt som hans "kollega" hade sagt till mig. FTV hade ju t.om. bokat tid för narkos och grejor.:O Hos privata dito så behövde jag inte alls allt det "pådrag" FTV yrade om.:O:P (Det får bli kortfattat för annars skulle det bli för komplicerat att förklara allt på "fackspråk").

Tipset är att ni vänder er till en privat Tandläkare således.:) Visst hör man mycket om felbehandling som privata gör, men jag tror det är en mycket liten del som "tabbar sig" grovt då de måste konkurrera med FTV.:)

Tandläkaren jag har (så slipper ni fråga om just det^^) är väldigt lätt på handen när han jobbar, väldigt "fjäderlättsaktig" i sina moves.:D Kommunicerar hela tiden och frågar om han är för "hård i trycket", frågar hur det känns etc. Jag är supernöjd!:):D<3

1. Privat -
2. ja han är *jättebra*
3. inget var dåligt hos privat TDL, således inga planerade byten
4. nej kan [absolut?] inte rekommendera FTV (se punkt 5). Däremot kan jag med varm hand rekommendera privat dito - Varför? Kort och gott *raka motsatsen* :D:)<3 till FTV
5. "Rullande band"-princip: stressigt, mycket "moralpinnar" (som visade sig vara helt obefogade hos den privata dito - se ovan), omild behandling när TDL-verktygen användes, kommunicera ej med pat. om hur TDL's "kännande och klämmande" upplevdes från pats. synvinkel, kommunicerade ej generellt om vad de var "på väg"/planerade att göra (upplevde jag fick "dra ur" - he he humor :D:);) - TDL frågor om ett ämne jag ej behärskade), svårt och få tag i beh. ansvarig tandläkare, svårt för FTV (vad det verkar) att skicka över röntgenbilder till privata TDL (dessa kom på papper vilket FTV menade var praxis. Privata TDL menade att "visst om det ska till en pat" men när röntgen skall till en kollega varför ej "seriösa bilder" istället för kopior på röntgen på papper?). Rekommenderar EJ FTV utan att man byter till privat dito
6. TDL's namn hos FTV har jag för länge sen glömt.:D Den som vill ha namnet på "min" tandläkare (Stockholm) kan PM:a mig då det är emot Swec's regler generellt att publicera namnuppgifter i trådarna.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Ska till tandläkaren den 30'e. Huva, helt obefogad tandläkarskräck.
Har aldrig råkat ut för något jobbigt men lukten och alla vita kläder ger mig ändå förhöjd puls

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

Ska till tandläkaren den 30'e. Huva, helt obefogad tandläkarskräck.
Har aldrig råkat ut för något jobbigt men lukten och alla vita kläder ger mig ändå förhöjd puls

Åderdomshem ger mig den känslan du beskriver för det luktar nåt desinfektionsmedel (alt. "gammal tant/gubbe"-lukt), däremot inte TDL-besöken.:) Det som ger mig förhöjd puls är däremot om man gör som hos FTV då blir man spänd och nervös.:P:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Går till folktandvården.
Kan bara säga att han gör sig förtjänt av sitt nick, Slaktaren från nöbbelöv dvs. utan tvekan den bästa tandläkare jag haft.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Går hos privat-tandläkare.
Men det är riktigt schysst, lugnt och sansat, mjukt behandlade.
Jag pröjsar ju inte för det, då jag är under 19, men där funkar det bra och rekommenderar verkligen.

Permalänk
Medlem

Kör privattandläkare ska aldrig använda kommunal igen! Fick dra ut flera tänder när jag var liten. När jag gick på kommunal gav hon mig för lite bedövning så jag kände när de knäckte tanden! Sen när de arbetar är de inte direkt snälla mot munnen utan verkar köra på så hårt som möjligt. Privat är mycket lugnare, trevligare personal och misshandlar inte ens tänder!

Permalänk

går till tandläkaren när jag lider av tandvärka annars är de folkis som gäller. dock inte varit på 6 år eller nått sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

1. Går ni hos Folktandvården (FTV) eller privat tandläkare (ange om det är privat eller FTV-tandläkare)
Både och. Privat för rutinkontroller och FTV för min förbannade tandställning.

2. är den tandläkare ni går hos bra
Privat - super. FTV - jävla cirkus.

Född 90, någon gång runt 2000 så började helvetet. FTV ansåg att jag hade lite för trång gom och lite underbett, än så länge inga felbedömningar, det visste ju jag (mor/far) vid den tiden också.
Började med en tandställning uppe i gomen då, såkallad "gomvidgare". Körde med den i typ 1 år eller liknande. Efter det så tyckte det fortfarande att det var för trångt och att det skulle bli galet när jag äldre och saker och ting skulle växa. Beslutet blev att rycka 1 tand på varje sida i överkäken (typ 4orna?) vilket resulterade i ett jävla hål på vardera sida och jag hade ingen tandställning på 1 år cirka.

Efter ett år märkte nötterna att ajfan nu blev det galet mycket tomrum i överkäken istället och nu drar vi in tågräls också. Detta runt 2002-2003. Inte ett piss händer på runt 3 år mer än att tänderna flyttas fram och tillbaka och det är tomrum fan överallt, fick in en tia mellan framtänderna under vissa tillfällen (tänk er dig i 13-14 års ålder..). Runt sommaren 2007 kom löftena om att det snart är klart, till vintern skall den bort. Woho. När det väl blev vinter så ändrades det till sommaren istället, då ska den bort på riktigt. Börjar bli riktigt förbannad nu för jag har haft tandställning i typ 6 år nu, börjar tröttna lite. Frågar även varje gång hur det ser ut och får något luddigt svar. Jag märker ingen skillnad direkt från gång till gång, ser fan likadant ut som det gjort de senaste 2 åren men nu när det väl blev sommar igen så ändrade de sig IGEN och säger till vinter. Nu är det 2009.

När vintern sedan kommer (i vintras) och är överlycklig för att få ta bort skiten får jag istället svaret att min tandläkare gått i pension och bara dragit och det finns ingen tandläkare till mig för det är brist på dem, så skulle få vänta 3 månader för att de skulle försöka hitta någon. Herrejävlar tänker jag nu får det fan vara nog. Nu kommer det roliga, "jo din tandläkare lämnade lite anteckningar och vi ska sätta in en tandställning i underkäken också så vi bokar en tid till nästa månad". @_@ var ungefär mitt fejs och jag bryter nästan ihop och frågar på riktigt om det är ett torrt tandläkarskämt eller ej. Det var på riktigt. Det skulle ta 2år till från den dagen enligt dem samtidigt som jag i två år innan blivit lovad att den skall tas bort inom 4 månader~.

Gick till en privattandläkare för att fråga honom om ett utlåtande och han menade att de har gjort helt åt helvete i princip och för att han skulle fixa det skulle det kosta mellan 50-80 000 och det skulle ta 1,5år.

Håller på med en skadeanmälan som lämnades in i januari i år och den kommer behandlas i ca 6-10 månader innan jag får svar.. Det fick jag för att jag inte gick till en privattandläkare tidigare men vafan, blev ju lovad att skiten skulle vara klart när som helst så sådana tankar hade man väl inte då :/

Idag är jag 20år och kommer ha tandställning till minst 22. Fan vad överglad jag är!

Orkar inte svara på resten.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ziim0n:

1. Går ni hos Folktandvården (FTV) eller privat tandläkare (ange om det är privat eller FTV-tandläkare)
Både och. Privat för rutinkontroller och FTV för min förbannade tandställning.

2. är den tandläkare ni går hos bra
Privat - super. FTV - jävla cirkus.

Född 90, någon gång runt 2000 så började helvetet. FTV ansåg att jag hade lite för trång gom och lite underbett, än så länge inga felbedömningar, det visste ju jag (mor/far) vid den tiden också.
Började med en tandställning uppe i gomen då, såkallad "gomvidgare". Körde med den i typ 1 år eller liknande. Efter det så tyckte det fortfarande att det var för trångt och att det skulle bli galet när jag äldre och saker och ting skulle växa. Beslutet blev att rycka 1 tand på varje sida i överkäken (typ 4orna?) vilket resulterade i ett jävla hål på vardera sida och jag hade ingen tandställning på 1 år cirka.

Efter ett år märkte nötterna att ajfan nu blev det galet mycket tomrum i överkäken istället och nu drar vi in tågräls också. Detta runt 2002-2003. Inte ett piss händer på runt 3 år mer än att tänderna flyttas fram och tillbaka och det är tomrum fan överallt, fick in en tia mellan framtänderna under vissa tillfällen (tänk er dig i 13-14 års ålder..). Runt sommaren 2007 kom löftena om att det snart är klart, till vintern skall den bort. Woho. När det väl blev vinter så ändrades det till sommaren istället, då ska den bort på riktigt. Börjar bli riktigt förbannad nu för jag har haft tandställning i typ 6 år nu, börjar tröttna lite. Frågar även varje gång hur det ser ut och får något luddigt svar. Jag märker ingen skillnad direkt från gång till gång, ser fan likadant ut som det gjort de senaste 2 åren men nu när det väl blev sommar igen så ändrade de sig IGEN och säger till vinter. Nu är det 2009.

När vintern sedan kommer (i vintras) och är överlycklig för att få ta bort skiten får jag istället svaret att min tandläkare gått i pension och bara dragit och det finns ingen tandläkare till mig för det är brist på dem, så skulle få vänta 3 månader för att de skulle försöka hitta någon. Herrejävlar tänker jag nu får det fan vara nog. Nu kommer det roliga, "jo din tandläkare lämnade lite anteckningar och vi ska sätta in en tandställning i underkäken också så vi bokar en tid till nästa månad". @_@ var ungefär mitt fejs och jag bryter nästan ihop och frågar på riktigt om det är ett torrt tandläkarskämt eller ej. Det var på riktigt. Det skulle ta 2år till från den dagen enligt dem samtidigt som jag i två år innan blivit lovad att den skall tas bort inom 4 månader~.

Gick till en privattandläkare för att fråga honom om ett utlåtande och han menade att de har gjort helt åt helvete i princip och för att han skulle fixa det skulle det kosta mellan 50-80 000 och det skulle ta 1,5år.

Håller på med en skadeanmälan som lämnades in i januari i år och den kommer behandlas i ca 6-10 månader innan jag får svar.. Det fick jag för att jag inte gick till en privattandläkare tidigare men vafan, blev ju lovad att skiten skulle vara klart när som helst så sådana tankar hade man väl inte då :/

Idag är jag 20år och kommer ha tandställning till minst 22. Fan vad överglad jag är!

Orkar inte svara på resten.

Usch...stackars jävel!:( Tycker synd om dig på riktigt!:)<3 Synd att det ska behöva vara så här.:/ Tyvärr har ju staten präntat in i oss att "allt kommunalt" (skola, omsorg, vård) är så bra, det andas så mycket kvalité att man som medborgare inte behöver tänka på andra alt. eller vara orolig för att något kan gå fel - allt är kalas om man väljer kommunala/statliga lösningar enligt staten!

Det är den ena sidan av myntet, den andra sidan är:

att man trummar ut budskapet att det är så dyrt att välja privata alternativ (eller skrämmer folk tex. genom att förstora upp "vanvården inom den privata sektorn" ni vet, ålderdomshem etc. (Min mormor fick jättebra omsorg hos ett privat dito inom parantes:)) men jag tror att många gånger så kan det vara värt att betala någon/några 100-lappar extra för att få en tdl som bryr sig och är intresserad av sitt yrke (alt. har mindre arbetsbelastning än FTV:)).

Jag tycker att den största skillnaden mellan FTV och privata är att privata är mer intresserade, inte så oengagerade som FTV och jaa de verkar ha mer yrkesstolthet eller hur man ska säga som.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

FTV, min tandläkare missade en tumör i min gom, men som tur e kom ajg tillslut till rätt ställe på sjukan och fick bort den men 6 tänder fattigare, större delen av vänster övre käkben borta samt halva gommen borta. Detta för 3 veckor sedan, kan säga att jag inte litar på min tandläkare längre^^

Mvh

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloker:

FTV, min tandläkare missade en tumör i min gom, men som tur e kom ajg tillslut till rätt ställe på sjukan och fick bort den men 6 tänder fattigare, större delen av vänster övre käkben borta samt halva gommen borta. Detta för 3 veckor sedan, kan säga att jag inte litar på min tandläkare längre^^

Mvh

Det var ju j*vligt dåligt av din tdl...:S Dom är eller borde vara experter på att upptäcka allt bra och dåligt som har med munhälsa och göra tycker man ur ett lekmannaperspektiv.:) Jag vet ju inte hur svårt vs. lätt det är då jag inte är tdl, men har man utbildat sig till tdl så borde man som sagt kunna detta.:) Skönt du fick bort tumören dock.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

1. Går ni hos Folktandvården (FTV) eller privat tandläkare (ange om det är privat eller FTV-tandläkare)
2. är den tandläkare ni går hos bra
3. om inte bra vad fick er att byta tandläkare (ange om ni bytte från FTV till privat eller från privat till FTV)
4. Skulle ni rekommendera den tandläkare ni bytte ifrån/till och i så fall varför (tandläkaren kanske inte gjorde något allvarligt fel, utan man bytte av en enklare anledning, (personkemi, för hårdhänt, lyssnade inte på pat. var jätebra, lyhörd, förklarade bra, inga ekonomiska överraskningar etc.)
5. Om inte rekommendera föregående varför då (tandläkaren kanske gjorde allvarligt fel, fel infromation/felbehandling etc.)
6. Rekommendera tandläkaren/inte rekommendera om det går utan att det strider mot Swec's regler om att lämna ut personuppgifter på forumet?
[/url]

Jag har verkligen varit alla tandläkares favoritkund genom åren och upplevt det mesta där vad gäller behandlingar. Mina tänder har en benägenhet att kunna utveckla stora hål utan att jag känner något.

1. Jag går numera hos privat tandläkare sen ett antal år tillbaka. Innan dess körde jag med folktandvården.

2. Ja, han är bra. Han är väldigt ung och har därför inte så mycket erfarenhet än antar jag, men är trevlig och duktig.

3. Jag fick nog av FTV efter deras inkompetens och otrevliga tandläkare.
Jag gick till en årlig kontroll där och de sa att mina tänder såg mycket bra utan hål.
En vecka senare började det göra fruktansvärt ont. Det visade sig att de hade missat en svår infektion som gjorde att en tand behövde rotfyllas. De lagade den och jag trodde att allt var bra.
Ett par veckor senare gjorde det lika ont igen. Det var tanden mittemot som också hade samma typ av infektion och behövde rotfyllas.
Dom missade alltså två megastora infektioner vid sin undersökning.

Förutom detta så höll dom alltid på att anklaga mig på ett otrevligt sätt för alla hål jag hade.
Dessutom pratade de ofta om annat när de lagade mina hål och speciellt hur mycket de ogillade sitt jobb..
Av naturliga skäl fick jag nog och bytte till privat tandläkare.

4. Se 3.
Den nya tandläkaren är trevlig och håller inte på att anklaga mig för mina hål.
Han har aldrig missat några hål och gjort ett bra jobb.
Enda fadäsen är att en krona han satte fast inte var tillräckligt fastcementerad så att den lossnade och fick sättas fast igen efter ett par dagar.

5. Se 3.

6. Jag rekommenderar att man söker sig till någon seriös privattandläkare. Där finns naturligtvis också problematiska tandläkare och skojare osv, men söker man sig till något större seriöst ställe så tror jag att kvalite'n är bättre än på folktandvården.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

(...)6. Jag rekommenderar att man söker sig till någon seriös privattandläkare. Där finns naturligtvis också problematiska tandläkare och skojare osv, men söker man sig till något större seriöst ställe så tror jag att kvalite'n är bättre än på folktandvården.

Jo jag tycker dina åsikter ovan var mycket intressanta.:) Jag tror att om privattandläkarna hade lägre priser så skulle de konkurrera ut FTV och toppa kvalité och erfarenhet på detta så skulle allt vara kalas.:):D Tror privata är det "enda" alternativet faktiskt (jag har också varit med om en tdl på FTV som snackade om nån film och hur fort hon ville komma hem.:S Så då blir man ju *rädd* på riktigt att hon ska slarva igenom det hela för att få komma hem snabbt:S).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Musikälskare

Mossan är tandhygienist

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

FTV.

min tandläkare säger aldrig ett ord nästan, sköter hennes kollega. dom brukar vara 2 det är normalt eller?

var väll en 3 år sen jag var där, börjar nog bli dax nu igen...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.