B-ray.se lägger ned verksamheten

Permalänk

Använder själv bara kOmplett och webhallen, så jag blir inte påverkad av detta. Trist för er som blir det.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk

När jag handlade hos b-ray för några månader sedan var det väldigt trevlig support med snabbt svar. Fick vänta på min dator länge p.g.a. leverantören, men är nöjd i slutändan.
Trist att det inte gick ihop, men det verkar som att företaget pressade sina priser för lågt och hade för små marginaler (nu spekulerar jag bara). Sedan jag beställt min dator sjönk priset på den med ca 500kr, förmodligen genom "prisrobotarna" som flera av den här typen av bolag kör med för att ligga lägst i pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

Ruttna företag som inte har respekt för andras pengar och inte har läst på vad service handlar om ska väck från utbudet. Lite skadeglädje finns det faktiskt då det kan drabba företagaren någon gång och inte bara konsumenterna vilket det annars alltid är.

Vad har du för grund för ett sådant påstående? Har du drivit enmansföretag eller fåmansföretag? Som jag skrivit tidigare drabbas både kunder och företagare. Enligt dig verkar företagarna ha carte blanche för allt vad konsekvenser heter (utom nu då, i din champagne-yra). Jag är nyfiken på var du har fått uppfattningen. Annat än en allmän inställning bland en viss kategori människor.

Tycker inte detta är offtopic ett dugg eftersom den allmänna smutskastningen sker hej vilt utan att någon egentligen vet vad som hänt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Noooooooooo !!!!! och än en gång försvinner en av mina favorit butiker

Permalänk

Mycket synd. Bästa supporten jag fått fick jag via B-ray.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkka:

Det enda som är "säkert" är faktura där man betalar först efter att man mottagit varan och haft en chans att kontrollera den.

Inte ens Komplett erbjuder privatkunder den möjligheten. Vid några tillfällen har jag beställt genom firman för att öka säkerheten genom faktura, och sedan betalt den privat.

Sedan förstår jag inte riktigt vitsen med att kalla folk inbiciller, eller som andra här säger "de får skylla sig själv", för i grund och botten gör det mig i alla fall mörkrädd. Visst är det att vara försiktig, men samtidigt tycks det som ju vissa av er accepterat oärlighet och själva skulle utnyttja lättrogna kunder. Det är nog inte det ni menar, men det sätter hur som en ganska tragisk stämpel på samhället.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Vad jag minns så var inte DB något "mindre" företag utan gick mer under dom större.

DB var ju enorma på nittiotalet men tappade mark och bråkade länge med ekonomi. Man gick ihop med JME och tog ett enormt dumt beslut angående att öppna en ny butik i Halmstad.

Dustin har ju därimot alltid haft bra ekonomiska rapporter av vad jag sett så de vågar jag förskottsbetala hos. Sen är det nog faktiskt stopp för allt över 1500:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Fördelen är väl att man själv kan välja hur länge kortet skall vara giltigt och hur mycket pengar som någon skall kunna komma åt via det; man riskerar alltså inte alla pengar på kontot om någon ohederlig kommer över kortnumret.

Dom kan ju försöka dra pengar från mitt konto:D: jag har ett lönekonto, och ett kortkonto och jag för över den summa jag har tänkt handla för.^^ 1% bökighet men 99% säkerhet.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Sedan förstår jag inte riktigt vitsen med att kalla folk inbiciller, eller som andra här säger "de får skylla sig själv", för i grund och botten gör det mig i alla fall mörkrädd. Visst är det att vara försiktig, men samtidigt tycks det som ju vissa av er accepterat oärlighet och själva skulle utnyttja lättrogna kunder. Det är nog inte det ni menar, men det sätter hur som en ganska tragisk stämpel på samhället.

Vad hade du förväntat dig?:P Detta är Sverige: då frodas denna typen av uttalanden enligt principen: "Jag känner inte dig, alltså behöver jag inte bry mig/kan kosta på mig att vara ignorant".

(Jag minns i småskolan då fick vi ett scenario där man skulle sälja en moped till en vän, kompis, granne, arbetskamrat och en okänd person. Vem skulle man vara mest vs. minst oärlig mot. Föga överraskade så tyckte de flesta att det gjorde inget om man "saltade fakturan" till den okände personen. Övningen gick ut på att man ska "tänka på okända som att det vore din vän" något vi svenskar har svårt för:().

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Ruttna företag som inte har respekt för andras pengar och inte har läst på vad service handlar om ska väck från utbudet. Lite skadeglädje finns det faktiskt då det kan drabba företagaren någon gång och inte bara konsumenterna vilket det annars alltid är.

Skulle du i nuläget vilja vara ägare till B-ray?
B-ray hade gott betyg innan företaget fick problem. Det är inte lätt att driva ett företag och definitivt inte riskfritt. Du satsar mycket mer pengar och riskerar så mycket mer än vad någon i denna tråd har gjort som kund hos något dataföretag.
Om du har en viss skadeglädje så vänta till den dagen då du är kundansvarig och får känna på hur jobbigt kräsna många kunder är. Du kommer få en helt annan syn på svenska folket.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv

Till er alla som tycker att man får skylla sig själv när man har blivit lurad/bedragen för att man har betalat in förskott. Jag undrar vilken nivå detta forum har hamnat i. Ni ser på den oskyldige som skyldig.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur företagets ekonomi var så skulle de få större respekt på de inte drog pengarna direkt utan väntade till de var säkra att de kunde leverera (tex hade saker inne). Fast det är väll rätt många som drar pengar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Till er alla som tycker att man får skylla sig själv när man har blivit lurad/bedragen för att man har betalat in förskott. Jag undrar vilken nivå detta forum har hamnat i. Ni ser på den oskyldige som skyldig.

Håller helt med.

Hur som helst, hoppas det löser sig väl till slut.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Till er alla som tycker att man får skylla sig själv när man har blivit lurad/bedragen för att man har betalat in förskott. Jag undrar vilken nivå detta forum har hamnat i. Ni ser på den oskyldige som skyldig.

Ja så länge man försvarar folks dumhet kommer man inte långt.

Permalänk
Medlem

Alltid trist att läsa om andras Tragedi! Och kan inte förstå att vissa "slår klackarna i taket" när en sådan här sak händer.
Jag tycker synd om både kunden och företagsägaren, alla blir lidande.

Och jag är glad att jag upptäckte Inet här på Swec för ca 2år sen, maken till service och kvick leverans har jag aldrig varit med om. Sen att man får fraktfritt vid köp över 500kr när man e Sweclockers medlem är bara en sådan fin bonus
Sen att hemsidan är snabb o lättnavigerad gör inte saken sämre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Vid en första anblick trodde jag att Blue ray disk hade gått i konken...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Singel:

Ja så länge man försvarar folks dumhet kommer man inte långt.

Hur långt kommer man på att hacka på folk? Inte värst mycket längre. Enda egentliga skillnaden är att du själv sedan gör ett annat typ av misstag som alla andra kan skratta åt.

Permalänk
Medlem

undra hur de blir med garantier?

Visa signatur

Q9550 @ 3,0Ghz | Corsair H70 | Gigabyte GA-EP43-DS3L | XFX 4890 xXx @ 1000, 1120x4=4480 | DDR2 Corsair 8gb 800mhz | Corsair Dominator fan | Antec 1200 | 160Gb HHD | 630w Xion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Singel:

Ja så länge man försvarar folks dumhet kommer man inte långt.

Det är ju såna här kommenterar som är tragiska. Empati är ju det enda som skiljer oss från djur. Så du menar att om en kvinna blir våldtagen för att hon har kort kjol så är det hennes eget fel? Om en kvinna misshandlad av sin man så är det hennes eget fel för att hon har valt fel man samt att hon inte kan försvara sig?

För det är ju folks "dumhet" så leder till sådana saker. Lika väl att banken får skylla sig själv att bli rånad för att de inte har ett tillräckligt säker förvaring av pengar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Det är ju såna här kommenterar som är tragiska. Empati är ju det enda som skiljer oss från djur. Så du menar att om en kvinna blir våldtagen för att hon har kort kjol så är det hennes eget fel? Om en kvinna misshandlad av sin man så är det hennes eget fel för att hon har valt fel man samt att hon inte kan försvara sig?

För det är ju folks "dumhet" så leder till sådana saker. Lika väl att banken får skylla sig själv att bli rånad för att de inte har ett tillräckligt säker förvaring av pengar?

Tar man inte dom försiktighetsåtgärder som finns tillgängliga, vad ska man kalla det? Detta är inget nytt där folk betalt för att sedan se företaget gå i kk och dom förlorar alla sina pengar. Att men vet att det här KAN hända och man ignorerar dom enkla försiktighetsåtgärder bara för att tjäna ett par kronor är idioti.

Permalänk
Medlem

Jo jag skulle också vilja veta hur det blir med garantier, någon som vet?

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag ser inte dumheten i att betala i förskott (inom vissa gränser). ibland kan det innebära snabbare leveranstid, ev enda metoden.
Det borde vara självklart att man ska kunna lita på ett etablerat företag som har funnits i flera år (B-ray 7år om jag inte mins fel som ex)

Dock skulle jag som jag nämnde inte betala några större summor via förskott. (Pga säkerheten)
Jag ligger själv ute med pengar hos B-ray.se (väntar på en kreditering) men som det såg ut när jag beställde fans det inte så mycket till alternativ, samt att det är kul om man kan gynna småföretagen, vilket slutligen leder till konkurrens med dom andra. ah som ni förstår så bidrar de till att företagen behöver större utbud och lägre priser hela tiden för att konkurrera med varandra. (ATI Vs Nvidia, vilket kort skulle vi ha om ex bara ATI fanns? inte 5000 serien iaf)

Tror detta har nämnts tidigare i tråden men å andra sidan har det nämnts massor av gånger att personer som förskottsbetalar är dumma och får skylla sig själva.

Permalänk
Skrivet av Pr0eR:

undra hur de blir med garantier?

Skrivet av Wedes:

Jo jag skulle också vilja veta hur det blir med garantier, någon som vet?

Vid garantiärenden får du vända dig direkt till tillverkaren istället.

Permalänk
Medlem

Visa dig

Kenneth nu får du visa lite stake och ta kritiken, är trött på ditt snack om att det ska lösa sig, du varken mailar eller ringer dina forna kunder, ditt yrkesliv kommar att osa av detta kaos du ställt till med så länge du är verksam i yrkeslivet..

Ta kontakt med folk irl och inte bara på ett forum!!!!

Nu har han stäng ner alla sina tfn nummer, men Wanna Grip's nummer funkar fortfarande, dock svarar ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Räcker inte 50000 kronor numera?

Jupp,dom sänkt till 50k

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vilken överraskning; Muppen som driver allt kan inte reglerna om sin företagsform. Man blir så trött på alla dessa jävla amatörer som tror att de kan driva företag. Reglerna för att starta eget borde skärpas något enormt, man blir ju mörkrädd för mindre när företag efter företag avslöjas inte veta ett skit om någonting utöver att dra pengar.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Vilken överraskning; Muppen som driver allt kan inte reglerna om sin företagsform. Man blir så trött på alla dessa jävla amatörer som tror att de kan driva företag. Reglerna för att starta eget borde skärpas något enormt, man blir ju mörkrädd för mindre när företag efter företag avslöjas inte veta ett skit om någonting utöver att dra pengar.

Hur stor erfarenhet har du själv av att driva eget eftersom du tydligen kan betydligt mer än "dessa jävla amatörer"? Vilka har avslöjats med att inte veta ett skit mer än att dra pengar? Inte B-Ray iaf. Du vet att företaget funnits ett tag och har nöjda kunder? . När en eventuell dom kommer i ärendet kan du gärna få skrika, innan dess vet du inte mer än någon annan om orsakerna till problemen.

Jag försvarar inte B-Ray, utan företagare generellt. Det skrivs på tok för mycket strunt i ren aggresivitet och fördomsfullhet.

Vill ni inte leva i en marknadsekonomi finns det andra länder att titta på. Venezuela eller Nordkorea kanske lockar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur stor erfarenhet har du själv av att driva eget eftersom du tydligen kan betydligt mer än "dessa jävla amatörer"? Vilka har avslöjats med att inte veta ett skit mer än att dra pengar? Inte B-Ray iaf. Du vet att företaget funnits ett tag och har nöjda kunder? . När en eventuell dom kommer i ärendet kan du gärna få skrika, innan dess vet du inte mer än någon annan om orsakerna till problemen.

Jag försvarar inte B-Ray, utan företagare generellt. Det skrivs på tok för mycket strunt i ren aggresivitet och fördomsfullhet.

"Hur exakt alla dessa fodringar kommer att gå till kan jag inte svara på just nu, eftersom jag inte kan reglerna för detta"

Det citatet visar väldigt tydligt vad jag menar. Jag själv driver inte ett företag, varför jag egentligen inte behöver besitta någon som helst kunskap inom området. Trots detta vet jag mer än nog om vilka lagar och regler som gäller för de vanligaste företagsformerna. Skulle jag sitta i B-ray:s sits så skulle jag veta exakt vad som kommer att hända med fordringarna. Jag antar att orden "juridik" och "högskola" endast förvirrar dig.

Sitter du på fler siter än Swec så skulle du lägga märke till hur många det är som saknar kunskap om sin företagsform. Jag tänker inte rabbla upp någon lista, då jag inte har en sådan, men det syns tydligt även utanför statistiken. Sedan vad du väljer att tro skiter jag fullständigt i.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka har avslöjats med att inte veta ett skit mer än att dra pengar? Inte B-Ray iaf.

Om det Kenneth skrivit är ärligt menat har han inte kunskaper om:

- vad en enskild firma är
- vilka regler som gäller för hantering av skulder i en enskild firma
- sin egen roll eftersom firman inte är tecknad i hans namn
- vilka företagsformer som kan gå i konkurs

Sedan går det naturligtvis att beskriva denna okunskap på ett snällt eller elakt sätt, men det förändrar ändå inte problematiken med B-ray.se.