IM Flash börjar tillverka TLC-minnen i 25 nanometer

Permalänk
Melding Plague

IM Flash börjar tillverka TLC-minnen i 25 nanometer

Intel-Micron Flash Technologies visar upp nya NAND-minnen med tre bitar per cell och 25 nanometers tillverkningsteknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt. Hur långt nm försprång har Intel till andra SSD konkurrenter? Tex OCZ Och Kingston?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar med att köpa en ny SSD..

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur TLC beter sig jämfört med MLC och SLC?

Känns som att man hela tiden får nya anledningar att skjuta upp sitt SSD-köp, vilket på är trevligt och olidligt på samma gång. Jag tror dock att jag väntar tills enheterna börjar dra nytta av bandbredden i SATA 6Gb/s lite grann, runt 350-400 MB/s skulle inte sitta fel. Det lär ju ha en väldigt positiv inverkan på random reads om inte annat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir SSD moget att inhandlas nu i Q4 när intels Postville G3 kommer, eller vad det nu kommer heta. 160GB, SATA3, ännu flera IOPS, till ett fint pris förhoppningsvis och i ny lägre process.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Massproduktionen av 25 nanometers 64 gigabit Triple Level Cell NAND-flash (sug på den /reds. anm.) väntas dra igång vid årsskiftet.
Lul wuut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydalarn:

Massproduktionen av 25 nanometers 64 gigabit Triple Level Cell NAND-flash (sug på den /reds. anm.) väntas dra igång vid årsskiftet.
Lul wuut?

hah tänkte precis samma sak

Permalänk
Medlem

Om jag fattade artikeln rätt så ska inte dessa minneskretsar användas till SSD:er utan till usbminnen och liknande.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Någon som vet hur TLC beter sig jämfört med MLC och SLC?

SLC = 1bpc = 1 bit per cell = en cell kan ha ngt av värdena { 0 , 1 }
MLC ~= 2bpc = en cell kan ha ngt av värdena { 00, 01, 10, 11 }
TLC = 3bpc = en cell kan ha ngt av värdena { 000, 001, 010, 011, 100, 101, 110, 111 }

TLC är en form av MLC men då "MLC" har bliviit så gott som synonymt med 2bpc har IMFT valt en ny beteckning för deras 3bpc-minne, det finns andra flash-tillverkare med 3bpc-minnen som använder en annan beteckning, Sandisk t.ex. använder "X3 MLC" och "X4 MLC" för att beteckna MLC-minne med mer än 2bpc (3bpc resp 4bpc). TLC kan alltså ses som ett flashminne med tätare lagring än vanliga MLC som i sin tur har tätare lagring än SLC.

TLC-minnet i sig kommer ha lägre skrivhastighet, klara färre raderingar, och vara mer felbenäget än 2bpc MLC. Men det betyder å andra sidan inte att TLC-baserade SSD behöver vara märkbart långsammare eller mindre tillförlitliga än MLC-diton, kontrollerkretsarna kommer bli bättre och cacheminnet bör kunna användas mkt effektivare.

Permalänk
Medlem

Jävlar! Det är ju enormt. Vi får bara hoppas att prestandan också är god, vilket också beror på controlercretsarna etc men detta ser grymt lovande ut. Antar att priset i början är skyhögt men efter ett tag blir det intressant för många av oss! Det här känns som ett enormt kliv, redan till jul låter för bra för att vara sant. Men det är ju också då de första kommer med förmodligen skyhög prislapp. Det blir intressant att se hur dessa diskars specifikationer artar sig samt priset.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Någon som vet hur TLC beter sig jämfört med MLC och SLC?

TLC med 3 bitar klarar ca 4000 - 5000 cykler per cell
MLC klarar 10 000 cykler per cell
SLC klarar 100 000 cykler per cell

TLC är ca 30% billigare än MLC enligt en artikel på engagdet om jag minns rätt, MLC i sig är billigare än SLC. Eftersom TLC har 8 värden per cell krävs en mer avancerad kontroller. Att läsa ut värdet som cellen har tar längre tid pga den kan anta 8st värden, MLC som bara har 4 värden är lite snabbare. TLC är tänkt som budgetalternativ som jag förstått det.

felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyriQ:

Eftersom TLC har 8 värden per cell krävs en mer avancerad kontroller vilket gör att TLC är långsammare än SLC och MLC. TLC är tänkt som budgetalternativ som jag förstått det.

Vill bara poängtera att en TLC kan anta 8 olika värden, dock bara ett åt gången.

Sen tror jag inte problemet i sig ligger i att kontrollern blir mer avancerad, snarare så att dataidentifiering etc kommer ta längre tid, skulle jag gissa på.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Och jag som precis inhandlat ett 32Gb microSD flash till min HTC

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Och jag som precis inhandlat ett 32Gb microSD flash till min HTC

Du kan nog vara lugn. Det här hittar nog inte ut på marknaden förrän om ett halvår ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydalarn:

Massproduktionen av 25 nanometers 64 gigabit Triple Level Cell NAND-flash (sug på den /reds. anm.) väntas dra igång vid årsskiftet.
Lul wuut?

håller med

(sök på lul med identifiera språk till svenska på Google Översätt om du vill veta vad det betyder)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

håller med

(sök på lul med identifiera språk till svenska på Google Översätt om du vill veta vad det betyder)

Tänk så fel det kan bli ibland