Linksys startar inbyteskampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jag hatar routrar!
Men,, är ganska nöjd med 320N ändå, även om jag fick skruva upp den, upp och ned på väggen, för att kablarna skall hänga neråt.

Vad vore internet utan routrar?
Jag hatar NAT - antagligen gör du det också

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Sälj den istället, du får flera hundra för den om iom dd-wrt.

Varför är DD-WRT så bra för? Kör Tomato på min WRT54GL hemma och tycker det funkar kalas.

Är det någon större,bra skillnad på dem?

Har förresten en router från Comhem som skräpar hemma, samt en thomson router. Får man mer om den är ouppackad?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Vänta..

Jag har en från thomsom som är både modem och router i ett. kommer jag kunna byta denna?

och kommer WRT320N funka bra då här, eller måste jag köpa ett modem också?

Jag rekommenderar WAG320N den har samma spec som WRTn men den har dessutom ett ADSL-modem.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja veta vad det är för skillnad mellan Tomato och DD-WRT.

Det enda jag kommer ihåg är att Tomato stödjer lite snyggare statistik i form av grafer via AJAX, men det är ju bara en liten småsak egentligen då man inte kommer glo på dem hela tiden.

Var det inte DD-WRT som hade mer konf via CLI än GUI också? Eller var det OpenWRT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xynter:

Jag rekommenderar WAG320N den har samma spec som WRTn men den har dessutom ett ADSL-modem.

Men det känns ju jävligt onödigt.. WAG320N kostar minst 1100 och man får inte det där 25% rabatt..

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit hos Mediamarkt här i Västerås. De visste inte vad jag pratade om först men efter ett tag så var de uppdaterade på vad gällde.

Prisuppgifter är som följer (Västerås):

WRT320N kostar 999kr. Med 25% rabatt borde det ligga på runt 750kr.
Prisjakt för mer info om priser: Linksys by Cisco WRT320N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Routrar

WRT160N kostar 899 kr. Med 25% rabatt borde det ligga på runt 674kr.
Prisjakt för mer info om priser: Linksys by Cisco WRT160N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Routrar
Värt att notera om den senare varianten, WRT160N, är att det följer med ett usb-trådlöst-kort (dongel?) som heter WUSB600N som i sig kostar som billigast 300 kr (prisjakt: Linksys by Cisco WUSB600N - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Trådlösa nätverkskort).

Så med det senare alternativet får man en router + kort med för 899 kr, exkluderat rabatten på 25%.
Tyvärr så verkar inte WRT160N ha någon gigabitswitch utan är bara på 100 / 100.
Kommentarerna om dongeln var väl sisådär på Prisjakts sida, gå gärna in och kika. När jag såg WRT160N-modellen så blev jag osäker på vilken jag skulle ha, då det ingick ett kort som faktiskt klarar av högre hastigheter.. 'ish.

Information om Linksys-routrarna på gamla kära Wikipedia: Linksys routers - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsite:

Jag blev lite sugen på WRT320N-routern så jag kikade runt lite efter reviews.

Hittade en som var på fyra sidor här åtminstone: Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Gigabit Router Reviewed - SmallNetBuilder

Problemet som många review-sajter benämner är att man måste välja antingen 2.4ghz eller 5ghz-bandet. Om inte jag kommer ihåg fel så innebär det att man måste ha en renodlad miljö med 54mbit-enheter eller 300mbit-enheter då man bara kan välja ett läge. Något som kommer ihåg det där kan gärna få kommentera om det är rätt eller fel. Annars hade jag tänkt svänga förbi Mediamarkt här i Västerås i morgon för att se priser och eventuellt köpa en, kan återkomma efter det med mina resultat för de som ville veta

I 2,4GHz bandet kan du köra 54Mbit till 300Mbit kort. Detsamma gäller i 5GHz nätet, alltså 54Mbit till 300Mbit. Problemet är om du vill blanda nätverkskort där de ena är 2,4GHz och de andra är 5GHz som de blir problem.
Jag tror inte de är så många som köper just 5GHz produkter ännu.
Ta D-Link till exempel. Deras 5GHz produkter erbjuder upp till 600Mbit. Men jag tvivlar på att man komer upp i dom hastigheterna.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Webhallen

Var på Webhallen i Malmö igår och köpte en WRT320N. Lämnade in ett gammalt Thomson-modem/router som "utbyte". Efter avdragen rabatt kostade WRT320N bara 671:- (runt inköpspris för Webhallen enligt en kille i kassan, vet ej om det stämmer dock).

Installerade routern, flashade om och testkörde lite med DD-WRT (använder release dd-wrt.v24-14896_NEWD-2_K2.6_mini.bin) igår. Verkar fungera bra initialt, men hoppas på fler uppdateringar från DD-WRT då vissa delar känns lite halvstabila (kan t.ex. inte aktivera HTTPS-tjänsten för web-gui:et trots flera försök, och detta ska enligt uppgift fungera i aktuell mini-release).

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det fungerar med linux på routern sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilen:

Installerade routern, flashade om och testkörde lite med DD-WRT (använder release dd-wrt.v24-14896_NEWD-2_K2.6_mini.bin) igår. Verkar fungera bra initialt, men hoppas på fler uppdateringar från DD-WRT då vissa delar känns lite halvstabila (kan t.ex. inte aktivera HTTPS-tjänsten för web-gui:et trots flera försök, och detta ska enligt uppgift fungera i aktuell mini-release).

Använde du deras speciella build för 320N först? Vad jag har förstått på deras forum så tycker de att man helst ska dra in en sådan build på routern först (Linksys WRT320N v1.0 - DD-WRT Wiki)

Urdag ur texten:

Citat:

" For the FIRST TIME flashing to DD-WRT, I web-flash-installed using the "dd-wrt.v24-13493_NEWD-2_K2.6_mini_wrt320n.bin" build. Sayling check for later builds in Eko's repository if you desire - just make sure it ends with mini_wrt320n.bin, as bbb-forever says:

Make sure it has the suffix "_wrt320n.bin" because that file has the appropriate header info for FIRST-TIME flashing to DD-WRT on the Linksys 320N router.

Sidebar: To find the latest build, go to Other Downloads | www.dd-wrt.com

Then go through Path: Downloads › others › eko › V24-K26 > {latest build number'}' "

När allt var klart så drog personen i fråga in en valfri build. Någon får gärna svara om det är relevant eller inte. Den nyaste mini-builden jag hittade är ifrån 2010-07-28 så den får väl anses vara ganska så ny

Permalänk

Värdelöst MediaMarkt. Försökte gå in och dumpa min WRT54GL och köpa en WRT320N. Visade svart på vitt Linksys hemsida med kampanjen, han gick in själv på deras sida och såg att de skulle vara med i kampanjen men då fick jag höra att jag inte fick byta in den för de hade inte nå rutiner på det. Visst, det kan man väl förstå men de kan väl byta in den och sen göra klart över telefon eller något så man slapp åka dit igen. (Åkte en bit bland annat för att byta in denna)

Kasst!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att åka in till MM för att byta ut min router men är fasen helt säker på att de inte kommer ha någon aning om vad det är frågan om.

Permalänk
Skrivet av Elaus:

Jag har funderat på att åka in till MM för att byta ut min router men är fasen helt säker på att de inte kommer ha någon aning om vad det är frågan om.

Om du åker till MM i Örebro kommer de inte ha koll. Helt värdelöst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Åkte in idag till MM i Sundsvall.

Som anat hade ingen någon aning om vad det var frågan om. Tjejen som hjälpte mig googlade upp kampanjen och hänvisade mig till kassan. Väl i kassan blev jag direkt hänvisad till information. Hon i informationen ville inte googla själv så hon ringde upp den första jag snackade med som då fick komma till informationen. Snacka om rundgång.

De var i alla fall aldrig motstridiga så efter lite samtal hit och dit om vad de skulle göra med gamla routern så fick jag den nya till reducerat pris. Det blev iofs inte speciellt mycket billigare än om jag köpt den på inet.se utan rabatt..

Permalänk

Tips: Teknikmagasinet säljer 320n för 699. Blir nog billigare än mediamarkt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

Använde du deras speciella build för 320N först? Vad jag har förstått på deras forum så tycker de att man helst ska dra in en sådan build på routern först (Linksys WRT320N v1.0 - DD-WRT Wiki)

Körde faktiskt in den "vanliga" mini-builden direkt (och det gick fint!) men känner till att det rekommenderas att börja med en modellspecifik flashbuild för att sedan gå vidare till annan valfri build. Har man väl lyckats flasha enheten till DD-WRT är det dock inga problem.

Efter över en månads användande har jag bara goda saker att säga om WRT320N. Den funkar mycket bra tillsammans med DD-WRT och jag har inte behövt starta om den trots hög belastning dygnet runt.