Mobila framgångar för AMD enligt ny rapport

Permalänk
Melding Plague

Mobila framgångar för AMD enligt ny rapport

AMD tar marknadsandelar på den mobila processormarknaden enligt en färsk rapport från IDC. För stationära datorer är det dock Intel som går framåt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Q2 2010 ska där nog stå inte 2012.

Ja vilken konstig marknad! Hoppas det jämnar ut sig när Fusion kommer! Och VIA som kämpar med sina småsiffror. Hur länge ska dem orka vara med?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Om konkurrensen är jämnare så blir priserna ofta mer förmånliga för slutkunden så det är ju bra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Via skulle nog behöva lite pengar i ryggen för att utveckla något som är snabbare och snålare.
De har väl också möjlighet till en hybrid, genom S3-delen av företaget?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Detta är åt rätt håll det optimala är när de har 50% var

btw ska inte kvartal två stå till höger om kvartal 1?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Positiva siffror för AMD

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tosseboll:

Via skulle nog behöva lite pengar i ryggen för att utveckla något som är snabbare och snålare.
De har väl också möjlighet till en hybrid, genom S3-delen av företaget?

VIAs problem är inte pengar, det är totalt värdelös taktik.
De har haft möjligheten att lansera netbooks länge, men inget hände förrän intel släppte Atom. VIA har också haft en liten liten marknad med Mini-ITX. Där syns det också tydligare varför det går dåligt för dem. De tar ut helt sanslösa priser. Intel har verkligen pressat ner dessa med Atom, men VIA är utan problem 50% dyrare fortfarande.

Hade VIA fått bestämma hade en netbook kostat minst 6000:-. Och hade därmed knappast slagit igenom.

Permalänk

Hoppas det jämnar ut sig lite nu.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av OFZ:

VIAs problem är inte pengar, det är totalt värdelös taktik.
De har haft möjligheten att lansera netbooks länge, men inget hände förrän intel släppte Atom. VIA har också haft en liten liten marknad med Mini-ITX. Där syns det också tydligare varför det går dåligt för dem. De tar ut helt sanslösa priser. Intel har verkligen pressat ner dessa med Atom, men VIA är utan problem 50% dyrare fortfarande.

Hade VIA fått bestämma hade en netbook kostat minst 6000:-. Och hade därmed knappast slagit igenom.

å andra sidan måste dom tjäna tillräckligt för att kunna gå runt och utan den löjliga annonseringsbudget intel har är det svårt att slå igenom med netbooks som koncept. dessutom tror jag de inte skulle kunna producera tillräckligt för att kunna leverera massa billiga netbooks

Permalänk
Medlem

Imponerande lyft.. Det har ju hänt lite hos AMD på den bärbara fronten det senaste, men jag tror dock att det främst beror på att netbookförsäljningen har avstannat. Konkurrens på riktigt får vi nog först med Fusion..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

å andra sidan måste dom tjäna tillräckligt för att kunna gå runt och utan den löjliga annonseringsbudget intel har är det svårt att slå igenom med netbooks som koncept. dessutom tror jag de inte skulle kunna producera tillräckligt för att kunna leverera massa billiga netbooks

Men att sälja något är nog bättre än inget. Har de råd att sälja sina processorer mycket billigare idag än innan atom så kanske de skulle haft råd att göra det innan. Hur ofta blev man inte avskräckt av en skyhög prislapp på gamla VIA mITX system? Sen kom intel med en del för bara 500:-. Och då med bättre prestanda än VIAs som kostade 2000-3500:-.

De hade kunnat sälja mycket mer om de bara gjort avkall på pris per enhet.

Permalänk
Medlem

AMD ångar på.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Hedersmedlem

För att vara cynisk OFZ så kan det faktiskt vara så att VIA inte hade fått det att gå runt med så låga priser, men att Intel pga sin storlek kan kosta på sig att återvinna gammal teknik och låta den gå genom produktionen utan vinst. Intel har med fet kassa kista tidigare i varje fall hellre betalt extra för få behålla kontrollen av majoriteten av marknaden. Intel gnällde ganska mycket i början, när det mot förmodan visade sig att fler konsumenter än väntat var intresserade av billiga netbooks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

För att vara cynisk OFZ så kan det faktiskt vara så att VIA inte hade fått det att gå runt med så låga priser, men att Intel pga sin storlek kan kosta på sig att återvinna gammal teknik och låta den gå genom produktionen utan vinst. Intel har med fet kassa kista tidigare i varje fall hellre betalt extra för få behålla kontrollen av majoriteten av marknaden. Intel gnällde ganska mycket i början, när det mot förmodan visade sig att fler konsumenter än väntat var intresserade av billiga netbooks.

Men det är uppenbarligen inte tillverkningskostnaden som är problemet, måste vara utvecklingskostnader, för inte ens Intel säljer ett moderkort med processor för 550:- till ren förlust när närmaste konkurrent ligger på 1500:-. Så om VIA vill täcka upp utvecklingskostnader kanske de inte skulle köra med 1000:- - 2000:- pålägg. De skulle sälja otroligt mycket mer under många års tid ifall de tidigare börjat med små pålägg och sålt kring 6-700:-.
Jag vet ingen som köpt en VIA mini-ITX lösning, men jag vet flera som skulle köpt genom åren om de låg under 1000:-.

Och hur mycket har VIAs grejer kostat att utveckla? Hur många år körde de inte med samma gamla C3or med endast små skillnader?

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Precis därför skrev jag "återvinna gammal teknik". Intel har inte behövt lägga ner några särskilda kostsamma extra resurser på Atom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Men det är uppenbarligen inte tillverkningskostnaden som är problemet, måste vara utvecklingskostnader, för inte ens Intel säljer ett moderkort med processor för 550:- till ren förlust när närmaste konkurrent ligger på 1500:-. Så om VIA vill täcka upp utvecklingskostnader kanske de inte skulle köra med 1000:- - 2000:- pålägg. De skulle sälja otroligt mycket mer under många års tid ifall de tidigare börjat med små pålägg och sålt kring 6-700:-.
Jag vet ingen som köpt en VIA mini-ITX lösning, men jag vet flera som skulle köpt genom åren om de låg under 1000:-.

Och hur mycket har VIAs grejer kostat att utveckla? Hur många år körde de inte med samma gamla C3or med endast små skillnader?

Visst är det så. Svindyra när många skulle köpt dom om dom låg lägre i pris som leksaker och dom hade etablerat sig ordentligt. Synd för det behövs. Även AMD har ju prövat med lite nedlockade Athlons och fått prylar som dragit lite kräm och presterat riktigt hyggligt men var finns dom att köpa?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Tycker ändå det är rätt najs hur bra AMD hänger med även om dom är hopplöst efter i marknadsandelar

Permalänk

Sen satsar ju VIA på "emerging markets" som man kallar det tex Kina. Där satsar man mycket resurser som inte syns i dessa siffrorna antar jag? Sen är ju VIA den enda tillverkaren som har både X86 och ARM licenserat vilket gör dem väldigt flexibla om dem så vill.

Här är en artikel om VIA: What happened to VIA? Tablets, platforms and x86 v ARM | bit-tech.net

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

det är väll inte direkt så att det är fysiskt möjligt för amd at förlora marknads andelar på mobil marknaden..
batteritiden på mad laptoppar har ju varit under al kritik..
i väntan på teh bobocat så tro jag inte amd har mycket att göra på laptopp marknaden..

som vanlig dra jag fram fakta från mitt egna rövhål.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av OFZ:

Men att sälja något är nog bättre än inget. Har de råd att sälja sina processorer mycket billigare idag än innan atom så kanske de skulle haft råd att göra det innan. Hur ofta blev man inte avskräckt av en skyhög prislapp på gamla VIA mITX system? Sen kom intel med en del för bara 500:-. Och då med bättre prestanda än VIAs som kostade 2000-3500:-.

De hade kunnat sälja mycket mer om de bara gjort avkall på pris per enhet.

säg att de sålt mobona för 1k ist för 2k, med en tillverkningskostnad på säg 500kr

då skulle de behöva sälja 3 gånger så många mobon jämfört med det dyrare alternativet, för att få samma vinst. nog för att de skulle sålt mobon till både dig och mig då, men jag tror det finns/fanns en hyfsat stabil marknad av människor som var berädda att betala för att få det smått. men man kan ju altid hoppas på att dom börjar sälja pico itx för 500, det skulle vara najs

Permalänk
Hedersmedlem

Med en färsk laptop rakt bakom mig så kan jag säga att jag gärna hade tagit en med AMD-grafikkort, om det nu inte var så att drivrutinerna för Linux fortfarande är så eftersatta för AMD-kort. Nvidia har länge haft stöd för nya funktioner och bra prestanda i sina drivrutiner på den plattformen, vilket gör att det inte var att tänka på att skaffa en laptop med Radeon. Nvidia är långt ifrån perfekta med sina drivrutiner med stängd källkod vilket alltid innebär krångel för användaren, men när de väl kickar igång så snurrar saker på bra.

Det är självfallet en marginell entusiastmarknad, men det är säkert i storleksordningen ett par procent av den totala laptopmarknaden som AMD diskvalificerar sig själva ifrån, vilket är tråkigt, och det känns onödigt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en HP Probook 6555B och är riktigt nöjd med den. Den funkar även helt perfekt med den nya galliumdrivaren till Linux som inte är släppt i stabil verre än men jag tycker att den funkar bra iaf och den utvecklas aktivt. Så ATIs stängda drivare kan man redan nu lägga åt sidan för de suger nåt helt osannolikt mycket.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

skulle gissa att det som sätter käpper i hjulet är patent från intel och AMD. dessa patent gör att via skulle tvingas betala stora summor för att på allvar kunna utmana intel och AMD, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25