AMD sänker priserna på processorer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snozan:

125 Watt? (jämfört med min E8500 på 65). Värme

Vilka/-en är på 125 watt?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

AMD e prisvärda som alltid! Kommer inte byta ut min E8400 3.0 Ghz men nästa generation får jag se....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snozan:

125 Watt? (jämfört med min E8500 på 65). Värme

Vill säga två saker till försvar för AMD.
Dels har AMD:s processorer inbyggd minneskontroller, det har inte din (vad jag vet), Intels processorer med inbyggd minneskontroler är betydligt törstigare än din är.
Intel och AMD mäter maxeffekt på olika sätt, AMD:s sätt är strängare och har alltså högre siffror.
Tror att AMD säger maximall teoretisk effektförbrukning och Intel säger maximall effktförbrukning i praktiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

AMD e prisvärda som alltid! Kommer inte byta ut min E8400 3.0 Ghz men nästa generation får jag se....

Byt ut den mot en 955.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anon42512:

Vilka/-en är på 125 watt?

Phenom II X4 955 och 965 ligger på 125W TDP, likaså ligger samtliga X6-or på samma TDP.

925 och 945 ligger på 95W.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

125 Watt? (jämfört med min E8500 på 65). Värme

125-wattaren har dubbelt så många cores som din, inbyggd minneskontroller och en stor L3-cache. Vad väntade du dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snozan:

125 Watt? (jämfört med min E8500 på 65). Värme

Låter som AMD har högre prestanda per watt då va?

http://i.neoseeker.com/a/pii955/pu.png

(Vet, handplockat, men ändå)

Permalänk
Medlem

Det eviga tjatet om Intel vs. AMD

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

x4 955 kostar bara 1300kr, verkar riktigt värt det. Innan kostade de ju nästan lika mycket som i5 men nu verkar det som om amd har hittat sin prissättning (om jag inte har fel)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Det eviga tjatet om Intel vs. AMD

Ja.. vilka andra ska man jämföra med? Ica?

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Ja.. vilka andra ska man jämföra med? Ica?

1+

kan vi inte göra det... :/

köpte själv en x6 för 1800:- och det är inget att klaga på=) den klockar mycket bättre än min x4 iallafall...

temp idle: 26-29c load 36-38c beroende på tempen i rummet

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Doh, köpte för en månad sen nytt system med en Phenom II X4 955 Black Edition och ett ATI 5770. Visste att priserna skulle gå ner men kunde de inte kommit fram tidigare xD Men det är bra att dom sänker priserna.

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk
Skrivet av snozan:

125 Watt? (jämfört med min E8500 på 65). Värme

Inte så rättvist att jämföra en hexacore med en dualcore, som dessutom har inbyggd minneskontroller, L3 cache, samt inte får gå över 62 grader. Inte heller rättvist att jämföra en så gammal CPU med såpass nya.

En AMD på 125 watt är inga problem...en intel på 125 W... Det är problem!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Intels processorer presterar bättre men priset är också högra. AMD processorer har blivit riktigt prisvärda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av minibite3:

En AMD på 125 watt är inga problem...en intel på 125 W... Det är problem!

Ja, helt sjuka problem!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv

Vart är 955 i denna tabell? Eller dom andra AMD processorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ja.. vilka andra ska man jämföra med? Ica?

Jadu, ingen jämför rättvist. Det är bara fanboy snack när det gäller Inel vs. AMD.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jadu, ingen jämför rättvist. Det är bara fanboy snack när det gäller Inel vs. AMD.

Det håller jag inte med om. Bara för att det förs diskussioner Intel vs. AMD behöver det inte vara trolleri. Här förs synpunkten fram att AMD:s TDP är högre än en av intels processorer. Sedan kommer motargument som säger att processorerna skiljer mycket åt och att det därför är högre skillnad. Sedan kommer det fram några diagram för att visa hur Intels och AMD:s processorer skiljer i strömförbrukning.

Jag tycker att det är oftare skriker "Åh nej, nu blir det flamewar igen!" än att det verkligen blir ett regelrätt flamewar.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Skrivet av KKay:

Det eviga tjatet om Intel vs. AMD

Snarare AMD vs. Intel!!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du har inte varit med så länge, antar jag?

Nupp bara sen C64 tiden så nupp

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snozan:

Nupp bara sen C64 tiden så nupp

Vart var du under P4 tiden då?

Permalänk
Skrivet av OFZ:

Vart var du under P4 tiden då?

Är det någon här som lyssnar på P4?! ack ack..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Las nyheten igen

Jag var bara lite ironisk.

"AMD väntas inom ett par veckor även sänka priserna på vissa grafikkort i Radeon HD 5000-serien. Den som är på jakt efter en billig uppgradering har med andra ord ett gyllene tillfälle framåt hösten"

Artikeln handlar om att AMD sänker priserna på processorer. Sen lägger dom till att "AMD väntas" sänka priserna. Till vadå? Samma pris som på lanseringen? Korten blev ju dyrare efter dom släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Vill inte påvisa nånting Men tack för förklaringen, då vet ja Alltid haft en "fördom" att AMD processorer drog mer watt än Intels.

Ja, fördomar bygger ju på okunskap.. Så jag tycker du ska läsa på lite innan du gissar..

Visa signatur
Permalänk

Betyder det att jag kommer att kunna få ett Sapphire Vapor-X HD5850 till ett betydligt lägre pris än vad det kostar idag?

Någon som vet hur mycket det kan röra sig om? Hur mycket kan de tänkas sänka priserna?

När kommer de att sänka priserna (på grafikkorten)?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Då kanske de blir te o köpa en 965 BE nu:)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

AMD vet nog vad de håller på med....

Skrivet av Robeliboban:

Min intel tappar såklart kunder också.

Det tror jag säkert

Dock får de ju inte sälja sig för billigt så att de får kunder men att de förlorar pengar på att tillverka processorer.

Visa signatur

I am Extrazz.