Swiftech vattenkyler Geforce GTX 400

Permalänk
Melding Plague

Swiftech vattenkyler Geforce GTX 400

Tillverkaren Swiftech lanserar en hybridlösning som kombinerar vatten med klassisk luftkylning.

L?s artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser bara ut som deras vanliga vgablock med ett löst block till dåligt och slött, påminner också något om EVGA 480 med vattenblock.... dock så är ju det mycket snyggare

Permalänk
Medlem

Hmm, minska värmeöverföringen till vattnet är väl raka motsatsen till vad man vill? Kommer dom i framtiden komma med än ännu "bättre" kylare där all värme luftkyls bort så att man får ännu mindre värme överförd till sin vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Stämmer priset så är det dyrare än ett full cover block...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Hmm, minska värmeöverföringen till vattnet är väl raka motsatsen till vad man vill? Kommer dom i framtiden komma med än ännu "bättre" kylare där all värme luftkyls bort så att man får ännu mindre värme överförd till sin vattenkylning?

Värmen från övriga komponenter än GPU:n går till kylflänsen. GPU:n kyls med hjälp av vattenblocket som kopplas till ett vattenkylningssystem. Det är alltså, två olika former av kylning på ett kort.
Du ser i bilderna till höger att det är ett hål där vattenblocket skall sitta. Vattenblocket sitter alltså inte ihop med den stora kylflänsen.

Någon direkt förbättring kan jag inte tänka mig att detta gör. Jag antar att man kan använda detta om man vill sänka medeltemperaturen på vattnet med några (med betoning på några) grader. Varmluften från kylfänsen kommer ju ändå att cirkulera i chassit. Spontant så tycker jag att en heltäckande vattenkylningsblock skulle vara bättre, men vi får väl se vad detta kan ge för effekt i ett test.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Värmen från övriga komponenter än GPU:n går till kylflänsen. GPU:n kyls med hjälp av vattenblocket som kopplas till ett vattenkylningssystem. Det är alltså, två olika former av kylning på ett kort.
Du ser i bilderna till höger att det är ett hål där vattenblocket skall sitta. Vattenblocket sitter alltså inte ihop med den stora kylflänsen.

Varför skriver du detta till mig? Jag har ögon att se och läsa med...

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Ser bara ut som deras vanliga vgablock med ett löst block till dåligt och slött, påminner också något om EVGA 480 med vattenblock.... dock så är ju det mycket snyggare

Det är ett swiftech block som sitter på EVGA 480 HC...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Varför skriver du detta till mig? Jag har ögon att se och läsa med...

Jag ber om ursäkt om det lät som en dumförklaring. Jag tolkade dina frågor som att du inte förstod hur den fungerade. Ett missförstånd.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Om jag vill tysta ner ett 480 men har begränsat med utrymme för radiatorer. Skulle det här då vara ett bra sätt? Jag tänker att den vanliga ventilationen kan kyla ner minnen, och vattnet kyler processorn. Då kanske en mindre radiator klarar av att kykla både grafik och processor.

Eller är värmen som alstras från minnena så marginell i sammanhanget?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Risigt, kör på Koolance blocken istället, snygga och bra! Men visst, vattnet blir ju varmare, men det är ju därför man kör vattenkylning... :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser inte varför man skulle välja denna före ett fullcover block då det är desutom billigare?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

den var ju fruktansvärt ful!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Helt meningslös produkt!
Som sagt innan så är fullcover billigare, sen kan man lika gärna köpa deras vanliga vga block och flänsar separat för halva pengarna...
Ne swiftech gör om gör rätt.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Hmm, minska värmeöverföringen till vattnet är väl raka motsatsen till vad man vill? Kommer dom i framtiden komma med än ännu "bättre" kylare där all värme luftkyls bort så att man får ännu mindre värme överförd till sin vattenkylning?

Precis vad jag tänkte skriva. "Minska värmeöverföringen" och försöka få det låta bra är ju rätt korkat.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Eller så är det rätt logiskt att inte värma upp vattnet i onödan och låta resten av dina vattenkylda delar bli varmare. = kallare dator

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sitter själv med samma lösning på mina Gtx 280 kort, det fungerar utmärkt!

Anledningen till att jag gjorde som jag gjorde var att det lösa blocket som sitter till denna lösning är ett universalblock, så om jag nu skulle vilja köra med ett 480 kort är det bara för mig att flytta över gpu kylaren från ett av mina 280 kort och sedan köpa kylflänsen löst.

Med andra ord får jag en bra mycket billigare uppgradering av gfx.
Jag vetalade för övrigt 200kr per kylfläns(utan gpu block), så vet inte vart de fått de där 1000kr ifrån.

Hoppas detta får er att förstå varför man skulle välja denna lösning.

Permalänk
Medlem

Jag äger 2st EVGA 480 FTW edition. Som nämnts tidigare så är det switfttech block som sitter på dessa. Jag är riktigt nöjd med kylningnslösningen. Jag har också läst tester där blocket på 480 ftw edition lovordades för att den kylde bäst och hade bäst flöde. Flödet var också mycket bra då man körde sli-konfiguration. Så att blocket är "korkat" vill ja inte hålla med om, snarare innovativt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L