Behov av bärbar inför högskola ?

Permalänk
Medlem

Behov av bärbar inför högskola ?

Underlättar studierna om man införskaffar en bärbar till högskolan eller är det en förutfattad meningar att det flesta som pluggar på universitet behöver ha en bärbar?
Ska inte läsa någon IT- utbildning men vad jag vet så kommer vi jobba en del med att söka information på nätet samt med pdf filer. Datorsal och trådlöst internet finns på skolan så visst hade man säkert klarat sig utan egen dator men underlättare att ha en egen ?

Ska jag skaffa en bärbar så har jag kollat på 3st i helt olika prisklasser.

Budgetvariant : Asus Eee PC 1001PX - 1,66GHz 1GB 160GB 10" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer som verkar smidig och riktigt billig men den känns kanske väldig långsam ?

Mellanklassen: Nya Asus Eee PC 1215N - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer mer än dubbelt så dyr som 1001PX och lite tyngre att bära med sig men nästan dubbel batteritid och kanske 10" är på gränsen till för smått

Dyrast: Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer verkar vara en populär dator med bra prestanda som klara av spel och tyngre program. Nog lite overkill för min del

Har nyligen köpt en ny stationär dator så blir det en bärbar också så behöver den varken klara av spel eller några tyngre program utan kommer endast användas för att skriva dokument och lite surfande.

Prioriterar att den ska vara lätt, bra batteri tid och ha bra byggkvalitet.

Behöver man en dator att ta med sig till plugget? Räcker det i så fall med den billigaste eller är det ett dumsnålt val ? Är det värt prisskillnaden att lägga lite mer pengar eller är det till och kasta pengar i sjön när den inte ska användas till tunga program eller spel ?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte behöva någon

Permalänk
Medlem

är lätt att man kommer på massa anledningar till att ha en o sen när man har en i väskan så drar man sig nästan för att dra upp den :P. har då en iphone så googlar o sånt med den, tror att en liten 11.6" passar ypperligt med tanke på vikten och smidigheten, för spel rekommenderar jag 3820TG, har en sådan själv.

pluggar i gymnasiet så vet inte hur det e direkt på högskola.

3820TG drar Bc2 på high @1920x1080 när man överklockat grafikkortet till 675/1090

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

är lätt att man kommer på massa anledningar till att ha en o sen när man har en i väskan så drar man sig nästan för att dra upp den :P.

Haha det där stämmer klockrent för mig. Systemkamera och ipad är bara två av grejorna som knappt blivit använda efter inköp.

Är kanske bara pryldjävulen som satt igång tanken i huvudet på mig om att jag behöver en bärbar dator också.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft behov av någon hittills och jag läser ändå inom IT

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Behöver gör du inte, men det är bekvämt att alltid ha sin egna dator.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det beror nog mycket på vad du ska läsa för kurser och/eller på vilken nivå du ska plugga på.
Jag som läst Ekonomi/management/finansiering från A- till D-nivå har iaf haft stor nytta av en bärbar då det har varit mycket gruppuppgifter där man skrivit mycket. Perfekt att sitta ett par ihop i bibblan och skriva på olika saker och sedan sammanställa. Samma sak när det gäller uppsats-skrivande.

Sen beror det väl också på hur lätt det är att få tag på en arbetsstation på skolan. Är datasalarna ofta upptagna eller att man måste boka i förväg etc. kan det också vara skönt med en egen dator i väskan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Om jag skulle inse att jag behöver en bärbar trots allt skulle det räcka med en Asus 1001PX eller skulle den känns väldigt trött även vid surfning och skriva dokument ?

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att klargöra sina kriterier.
Lilla asus datorn klarar office och surfning ganska ok, själv har jag köpt Samsung N210 plus som ersättning till en liten äldre Asus eee900. Det Samsungen inte klarar är att titta på flashvideo som svtplay i helskärm, det hackar för mycket då men det funkar att titta i mindre fönster.
Däremot vanlig dvd-film inlagd på hårddisken går bra i helskärmsläge.

Det som talar för en liten netbook är vikten och lättheten med att släpa med sig den i väskan några extra hg låter inte så mycket men känns desto mer när man släpar runt på dem. Ska man köpa en liten bärbar är batteritiden viktig och där kan man i stort sett halvera tiden tillverkaren anger i praktisk drift. Då är det jätteskillnad på en med 12-14 timmar som går i 7 timmar i verkligheten och en där tiden anges till 6-7 timmar som då går i tre timmar. På sju timmars riktig drift klarar man en hel skol/arbetsdag men knappast med 3 timmar.

Ditt mellan alternativ Asus 1215N funderade jag också på men släppte den för att jag inte ville ha blank skärm som är oanvändabar i starkt ljus som vid fönster eller ute, och så tappar man för mycket batteritid dvs just friheten att slippa tänka på att nu måste jag ha eluttag till datorn igen.
Det den dock har är ju både snabbare processor och grafik så den datorn klarar ju flashgrafik och har större skärm men som med allting annat då på bekostnad av av annat.

Sedan går det att resonera på samma sätt hela vägen, vill jag ha snabb kapabel dator eller liten lätt som går länge på batteri?

I mitt eget fall så valde jag Samsungen för matt skärm,batteritid och deras nya snabbstartsfunktion.
Trots att det fortfarande är en liten netbook så känner jag av att vikten ökat några hekto jämfört med den gamla netbookdatorn jag hade och skulle inte vilja ha något tyngre att dra runt på. Dock är ju tangentbordet och batteritid väldigt mycket bättre på den nya datorn.

Nackdelen med de minsta netbookdatorerna är ju skärmupplösningen 1024x600 men man lär sig snabbt att scrolla texten i höjdled, hade varit värre om man hade behövt scrolla mycket i sidled samtidigt.
Jag tycker det funkar bra för mig samtidigt som andra inte skulle stå ut med det.

Så gå ut till någon el-lada och prova några datorer om du har möjlighet så ser du vad som kan fungera innan du bestämmer dig.

Även om egen dator inte är ett krav så förutsätter många att man har det och det är skönt att slippa vara beroende av var man vill sitta eller boka datorer, så jag tycker nog att en bärbar är behövlig men bara för skoluppgifternas del räcker det oftast med en enkel sådan.

Se bara upp med de allra billigaste netbookdatorerna de har ofta det minsta batteriet och det vill man inte ha,tro mig.

Att man dessutom säljer samma dator med exvis sexcells batterier fast med olika stor kapacitet gör att det inte bara går att se på hur många celler batteriet har, vilket annars ofta används som säljargument.

Ett extra batteri kan kosta som halva datorn så det blir en dyr lösning att köpa den med minsta batteriet. Undvik helst också blanka skärmar vilket ju knappt går att göra idag tyvärr.

Permalänk
Medlem

tyvärr så har 3820TG blank skärm. Få bärbara idag som har matt i 13.3"-klassen av det jag sett.

Jag har hört att på högskole och kanske att det också var gymnasie-nivå utbildningar så ska man få ha tillgång till dator som en formelsamling i andrahand då det idag knappt finns någon arbetsplats för de med kunskaper inom fysik/matte där de inte utnyttjar en dator för att få fram information snabbt. Vet inte när det skulle bli aktuellt eller ifall det är uppe som förslag men jag frågade min matte/fysik lärare och då berättade han att han hört om det jag just berättat här nu

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb