Kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Medlem

borde testen inte vara i minst 8x aa var inte det ati visade upp först.

Jag kör 16q aa + 8 super .. transapent. över 16q så stängs aa av helt. antar att minnet inte räcker till. Men jag har bara en skärm som klarar 1280 1024 (native 1280 768) så för mig spelar aa mycket. Men tror jag kommer sänka till 16q + ingen transparent aa alt 8q+4x super trans..

Sitter med ett 480 på 775 2000 bdw

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Att spelet haft 10 år på sig är väl knappast en fördel när det gäller att impletera funktioner som kanske inte ens fanns från början. Ett nytt spel likt de du nämner med kort utveckling sitter ju redan på dagens dx osv. Medans ett spel som utvecklats i många år knappast efter 8 år skall skrivas om för att en handfull kanske vill ha lite aa till singleplayer.

Starcraft ärlixom inte gjort i cryengine eller frostbite.

Nej, AA är inte så viktigt, även om det tydligen inte är så svårt att lägga in. Men quadcore borde de ändå fixat stöd för i sista minuten. Hur svårt kan det vara för ett företag med deras resurser? Deras egna wow har ju gått från singel cpu till dualcore stöd och alldeles nyss till quadcore-stöd. Även spelet cryostasis hade ju från början endast stöd för single-core och laggade då röv. Tillverkarna gav sedan ut en patch som gav stöd för multicore.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

"Om AMD lyckas rätta till problemet"

Problemet är att folk är alldeles för gnälliga, detta är en mycket mycket liten skönhetsmiss i min värld.

"Att det saknar stöd för AA var ju inget att gråta över direkt, den praktiska skillnaden ser man ju endast om man studerar inzoomade stillbilder."

Håller med till fullo!

Jag vill också passa på att ge Sweclockers en känga. För denna nyhet/recension var helt meningslös och kommer bara spä på det onödiga flamewar som pågår på forumet!

Go AMD och Nvidia!

Jag har redan ett inlägg som jag borde redigera men jag tror inte att de flästa vet vad ni snackar om.

Tänk så här. Blizzard ville inte göra SC2 innan datorerna klarade av det. De har erfarenheten om vilka datorer folk har från WOW. De har sjutigt upp det i flera år får att fixa så att alt är bra, och de vet att spelet kommer spelas i minst 10år, så varför inte sjutigt upp det några månader till och löst aa. Sen vet vi av historien med WOW att de kommer uppgradera motorn. Men dit resonemang anser jag vara helt fel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jag har nu lirat ett par dar och spelet ser utmärkt ut utan AA!!

Det är (ännu ett) tråkigt spektakel att nVidia ska stoppa in det som tredjepart, ATi ska göra en hastig fulversion av sina drivers just för SC2, etc.

En efterkonstruktion, en anledning att bråka/dissa för bråkandets skull.

--
Jag tror f.ö. PC-speltillverkare tjänar på att ha färre options i sina spel, än tvärt om. Det underlättar för produkten att hålla bättre kvalité rakt igenom. Blizzard hade säkert resurser att stoppa in AA om de ville, men gjorde nu inte det, varför kan man spekulera om. Men faktum kvarstår; spelet är fortfarande ett bra släpp.

Jag har fortfarande inte läst färdigt alla dialoger och kommigt till minna tidigare svar. Men om du inte vet så la inte nvidia till aa stöd till starcraft. de har sitt GUI, bugig men den fungerade även på de gamla drivisarna och det är något många gamla spel som det spelar stor roll på. Sen att ATI sa att de inte skulle lägga till det innan blizzard fixade det är orelevent, och att de sedan ändrade sig pga hela entusiast komunitin.
Ati sa att man inte kan spela med AA för att det tar för mycket. Nvidia användare höll inte med. Så frågan är? Aven om Blizzard inte inplementerar det... Vems val är det hur mycket jag kan betala för prestanda förluster

Edit1

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Nej, AA är inte så viktigt, även om det tydligen inte är så svårt att lägga in. Men quadcore borde de ändå fixat stöd för i sista minuten. Hur svårt kan det vara för ett företag med deras resurser? Deras egna wow har ju gått från singel cpu till dualcore stöd och alldeles nyss till quadcore-stöd. Även spelet cryostasis hade ju från början endast stöd för single-core och laggade då röv. Tillverkarna gav sedan ut en patch som gav stöd för multicore.

Finns väl inget som säger att de inte kan patcha stöd för quad längre fram? Du kanske ska tänka på att wow fick stöd för quad för ca ett halvår sen (i patch alltså, utan att gå in i .cfg)
Så det dröjde bra länge.

Stör du dig personligen av att inte kunna spela spelet flytande?

PC Recommended Specifications:

* Windows Vista®/Windows® 7
* Dual Core 2.4Ghz Processor
* 2 GB RAM
* 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800 GTX or ATI Radeon® HD 3870 or better

*Note: Due to potential programming changes, the Minimum System Requirements for this game may change over time.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Finns väl inget som säger att de inte kan patcha stöd för quad längre fram? Du kanske ska tänka på att wow fick stöd för quad för ca ett halvår sen (i patch alltså, utan att gå in i .cfg)
Så det dröjde bra länge.

Stör du dig personligen av att inte kunna spela spelet flytande?

PC Recommended Specifications:

* Windows Vista®/Windows® 7
* Dual Core 2.4Ghz Processor
* 2 GB RAM
* 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800 GTX or ATI Radeon® HD 3870 or better

*Note: Due to potential programming changes, the Minimum System Requirements for this game may change over time.

Jag har inte ens testat det. Men varför inte lägga in stöd för quads direkt istället för att vänta med en patch? Om nu redan wow har det dessutom, när starcraft är mer processorkrävande.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Uppdaterade igår och kör nu med 8xAA med ett överklockat 5850. Det är förvånansvärt stor skillnad! Det ska sägas att jag kör på en 40" Bravia. Jag har faktiskt inte märkt någon prestandaförsämring än så länge, men har iofs inte haft några stora battles med 50+ units..

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Uppdaterade igår och kör nu med 8xAA med ett överklockat 5850. Det är förvånansvärt stor skillnad! Det ska sägas att jag kör på en 40" Bravia. Jag har faktiskt inte märkt någon prestandaförsämring än så länge, men har iofs inte haft några stora battles med 50+ units..

Som jag sa innan då så varierar det väldigt mkt från skärm till skärm och upplösning när man använder AA, som på min 32"tv t.ex mkt finare kanter än min datorskärm!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Nu vet jag inte vad du pratar om.
Alla skärmdumpar som använts för testet finns i originalupplösning, 1920 x 1200 pixlar. Räcker inte det?

Nää inte jag heller. Men jag kan trösta mig med att jag inte är den enda som inte ännu är helt familjär med den nya designen på hemsidan. Ber om ursäkt.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av minibite3:

Nää inte jag heller. Men jag kan trösta mig med att jag inte är den enda som inte ännu är helt familjär med den nya designen på hemsidan. Ber om ursäkt.

Haha, det är ingen fara!
Nu finns även en länk direkt till originalbilden när man klickar upp "lightbox"-historien!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

"Betydande skillnad" HAHAHAHAHA

Det går knappt att se på stillbilderna, gäller att veta precis vilka pixlar man ska jämföra. Enda gången kantutjämning fyller nån funltion i SC2 är i de filmsekvenser som körs i spelmotorn och även där är det en knappt märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsT:

"Betydande skillnad" HAHAHAHAHA

Det går knappt att se på stillbilderna, gäller att veta precis vilka pixlar man ska jämföra. Enda gången kantutjämning fyller nån funltion i SC2 är i de filmsekvenser som körs i spelmotorn och även där är det en knappt märkbar skillnad.

Stillbilder? när du spelar så märks det av ganska rejält kan jag säga

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

borde testen inte vara i minst 8x aa var inte det ati visade upp först.

Jag kör 16q aa + 8 super .. transapent. över 16q så stängs aa av helt. antar att minnet inte räcker till. Men jag har bara en skärm som klarar 1280 1024 (native 1280 768) så för mig spelar aa mycket. Men tror jag kommer sänka till 16q + ingen transparent aa alt 8q+4x super trans..

Sitter med ett 480 på 775 2000 bdw

Hur ställer man in så man får AA i Starcraft II?
Har själv gått in i Nvidias Kontrollpanel, lagt till spelet i listan, valt 4xaa. Men det blir ingen skillnad.
I alla fall inte så stor som bilderna i Swec's test visar.

Har själv ett GTX 480, men får det inte att lira :/

Tack!

/William

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av flashen:

Samma här

Inte jag heller :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]