AMD häcklar Fermi i ny reklamfilm

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ALLA som verkligen tar åt sig, säger att reklamen är tråkig, argumenterar för att strömförbrukning inte alls spelar någon roll, har nVidia-kort?

Rätt kul video, känns inte som att ATI överdrev med att klanka ner på Fermi då det faktiskt är en STOR nackdel att den drar så mycket energi, och det är knappt så att dom överdrivet det.

Och nej, jag är ingen ATI-fanboy, mitt nästa grafikkortsköp kommer troligen vara ett nVidia då nästa generation kommit då jag inte är riktigt nöjd med allt som ATI har att ge (bl.a. problemet med 120hz i andra resolutions än native).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Precis som det var tyst om G80 innan det slog undan fötterna på ATi under ett bra tag.

Eyefinity var ett intressant exempel. Inte dåligt att helt lyckas dölja det för precis alla. Jag minns iaf inga läckor innan.

Det brukar väl vara så att om nvidia/ati har en jävligt lyckad serie kort att lansera så håller de tyst om dem, så att den andra tillverkaren blir chockade och så att de nya korten får en jävla hype när de pangbom kommer och krossar skiten ur motståndet, precis som nvidias 8800gt-kort.

Tvärt om om nvidia/ati vet med sig att deras nya kort är ganska dåliga och inte kommer konkurrera riktigt, då snackar de i ett halvår innan lanseringen om hur jävla bra de kommer vara, precis som med Fermi.

Jag tror att HD6000 kommer krossa. De bygger ju på HD5000 (vilka är sjukt lyckade) med en hel del utbytta komponenter, så jag tror de kommer bli bra.

Jag tror även att Fermi kommer bli bättre. Det är ju en helt ny arkitektur som nvidia var tvungna att stressa ut för att ha något alternativ till amds Hd5000. Nu har de ju tid att "göra klart" arkitekturen. Ati jobbar ju med på en splitter ny arkitektur som kommer efter HD6000, år 2011. Verkar som om de har gått om tid att göra klart den, men den kanske blir som Fermi ändå till en början, vem vet;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jornathan:

Ok, så om vi jämför processorer. Intel i5 680 är den snabbaste processorn,
i7 980X räknas inte, den har ju 6 kärnor.

Jag förstår inte logiken, gör ni?

Jag fattar, men nvidia är snabbast på spel. Finns inget som klår Quad SLI GTX480.

1-0 till nvidia som prestanda kung tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Hur kommer det sig att ALLA som verkligen tar åt sig, säger att reklamen är tråkig, argumenterar för att strömförbrukning inte alls spelar någon roll, har nVidia-kort?

Nej, inte alla. Jag kör ATI och jag gillar inte alls nVidia som företag. Men det hindrar mig inte för att tycka det var en låg och i mina ögon inte alls rolig reklam från AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Om du clickar på videos i denna länk AMD Newsroom så kommer du till viden nedan

YouTube - ‪AMDUnprocesseds kanal‬‎

Men frågan är fortfarande om AMD själva har gjort den eller bara godkänt den och publicerat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jag fattar, men nvidia är snabbast på spel. Finns inget som klår Quad SLI GTX480.

1-0 till nvidia som prestanda kung tycker jag.

"nvidia är snabbast på spel". Tycker det var en lullig förenkling.

Nvidia erbjuder det snabbaste alternativet (quad gtx480). Men detta är ju en helt orimlig lösning. Bara grafikkorten går ju på 18 000kr och sen måste man ju ha ett speciellt moderkort med 4 sli -platser som säkert kosta 4000kr. Sen dubbla nätaggregat = 2x 1500kr =25 000kr

Amds alternativ? 2x hd5970 = 11 000kr + ett moderkort med crossfire = 1000kr. 12 000kr vs 25 000kr och endast något sämre prestanda. Betydligt mer värt enligt mig, under halva priset.

Men det är ju så här nvidia brukar göra. De ska ALLTID vara värst =D

Fortfarande AMD som säljer det snabbaste grafikkortet - HD5970!

Men jag ser vart du vill komma. Gtx 480 är en bättre gpu än hd5970, sen att den drar dubbelt så mycket el är en annan femma.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jag fattar, men nvidia är snabbast på spel. Finns inget som klår Quad SLI GTX480.

1-0 till nvidia som prestanda kung tycker jag.

Men till vilket pris och drift? Det är helt klart klockrent av amd att göra denna reklamen.

YouTube - ‪EVGA Classified SR-2 Motherboard Issues: FRAPS & Power Consumption‬‎

Sr2 + quad gtx 480 tar så mycket kraft att strömmen går och killen som fixat en dator för otroliga summor pengar kommer och få hyra in en elektriker så att väguttaget kan ge mer ström. Han är såklart från amerika då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Men jag ser vart du vill komma. Gtx 480 är en bättre gpu än hd5970, sen att den drar dubbelt så mycket el är en annan femma.

Mer korekt GF100 är en snabbare GPU än Cypress.

EDIT: Var kan man få tag på dina grafikkort då Robbaz?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Devrer:

Det brukar väl vara så att om nvidia/ati har en jävligt lyckad serie kort att lansera så håller de tyst om dem, så att den andra tillverkaren blir chockade och så att de nya korten får en jävla hype när de pangbom kommer och krossar skiten ur motståndet, precis som nvidias 8800gt-kort.

Eller de nya GTX 460 och 475 med GF104-kärnan? Det tidigare är ju en direkt konkurrent till 5850 trots en 30% lägre prislapp (och är direkt likvärdig 5850 CF eller 5970) medan 475 när den släpps blir en direkt konkurrent till 5870 med en prislapp som ett 5850.

Sen suger ju Cypress elefant**** när det gäller Crossfire-prestanda. Två 5870 har enorma problem att hålla två bra överklockade 460'or bakom sig - trots drygt dubbla prislappen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Men frågan är fortfarande om AMD själva har gjort den eller bara godkänt den och publicerat den.

Breror nog på lite hur man ser på det.
Don har nog låtit göra den. Om så är fallet så säger jag att dom har gjort den.

Jag tror dom låtit göra den.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är ATI`s grejor såpass dåliga att dom måste smutskasta NVIDIA istället för att fokusera reklamen på vad dom själva (inte?) har?

Enorm strömförbrukning? ;D

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Jag fattar, men nvidia är snabbast på spel. Finns inget som klår Quad SLI GTX480.

1-0 till nvidia som prestanda kung tycker jag.

Kolla denna länken: Humor - Wikipedia

Skrivet av RainesX:

Breror nog på lite hur man ser på det.
Don har nog låtit göra den. Om så är fallet så säger jag att dom har gjort den.

Jag tror dom låtit göra den.

Den var såpass "proffsigt" gjord så det är nog sannolikt. Vem annars skulle spendera $$ på att göra den, för övrigt tycker jag den va riktigt rolig och lättsam. Kul att stora företag kan ha lite självdistans och humor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Så du stödjer icke miljövänlig teknikutveckling? Ha lite ryggrad va? Den moderna datorvärlden har aldrig skådat så här höga effektförbrukningar och Nvidia borde lära sig att det inte är okej.

Snacka om global värmeutveckling. Polarisen smälter ju :D. Tur att alla inte väljer nVidia, tänk på stackars isbjörnarna som inte har nånstans att vara

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det verkar som ATI/AMD är lika mogen i sin reklam som Apple.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Det verkar som ATI/AMD är lika mogen i sin reklam som Apple.

Tror det är bra att dom vågar sticka ut hakan lite och synas, apples reklam funkar ju uppenbarligen

Permalänk
Medlem

Så jävla epic reklam!
<3333 ati

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

"nvidia är snabbast på spel". Tycker det var en lullig förenkling.

Nvidia erbjuder det snabbaste alternativet (quad gtx480). Men detta är ju en helt orimlig lösning. Bara grafikkorten går ju på 18 000kr och sen måste man ju ha ett speciellt moderkort med 4 sli -platser som säkert kosta 4000kr. Sen dubbla nätaggregat = 2x 1500kr =25 000kr

Amds alternativ? 2x hd5970 = 11 000kr + ett moderkort med crossfire = 1000kr. 12 000kr vs 25 000kr och endast något sämre prestanda. Betydligt mer värt enligt mig, under halva priset.

Men det är ju så här nvidia brukar göra. De ska ALLTID vara värst =D

Fortfarande AMD som säljer det snabbaste grafikkortet - HD5970!

Men jag ser vart du vill komma. Gtx 480 är en bättre gpu än hd5970, sen att den drar dubbelt så mycket el är en annan femma.

Precis som det gällde alla spel också, men det den ju inte. AMD funkar ju minst lika bra som nVidia. Du nämnde quad gtx480. Finns det verkligen spel som utnyttjar 4 kärnor? eller är det som 4x CPU, finns där men utnyttjas inte? eller som e-penis mätare och 18000!!, det är ju hutlöst. Det lär inte bli många som köper ett sånt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silicon111:

Jag fattar, men nvidia är snabbast på spel. Finns inget som klår Quad SLI GTX480.

1-0 till nvidia som prestanda kung tycker jag.

Personligen så bryr jag mig inte om ett märke går att använda till att bygga ett löjligt system som det där. Vill förövrigt kunna sitta i samma rum som datorn.

Jag bryr mig om vilket märke som ger bra prestanda till lågt pris med en bra ljudnivå.

Permalänk
Medlem

inte mer än rätt att "upplysa" folk om fermin grafikkortens värmeutveckling och strömförbrukning, blir svårt att hitta svaga punkter i ATI's 5-serie för Nvidia men ifall det kommer med 6-serien varsågod Nvidia klanka ner med liknande reklam! Det här var roligt och smart eftersom de inte angriper varumärket på ett skamligt sätt.

Ja just det är ingen "fan-boy" utan mer en "skiter i märket så länge det presterar bra och krångelfritt" hade nvidia innan 6600GT men nu för tiden blir det mest ATI då de är bäst för tillfället.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb