Permalänk
Medlem

Vilket mobo ska jag köpa för CF?

Nu har jag tänk köpa mig ett till grafikkort och köra crossfire på riktigt
Kör ett 4870x2 + 4850 1GB just nu på ett moderkort som stödjer 16x/4x.. ( ger en liten men värd prestanda skillnad )
Så jag har tänk inhandla ett till 4870x2 och ett nytt moderkort.

Men frågan är ju om jag behöver ett kort som kör PCIe fullt ut (16x/16x) eller räcker det med ett 8x8x kort?
Hur pass mycket kommer jag förlora i prestanda med ett 8x/8x?
Är det värt att lägga ut mera pengar på ett 16x/16x?
Ge gärna förslag på olika kort som är prisvärdiga och bra

Jo, kommer mitt nätaggregat verkligen orka driva båda korten? har lagt ut en tråd om det redan, men är fortfarande osäker.. hälften säger nej andra hälften säger ja ;P

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk

Jag tror ärligt talat att 4 gpuer kommer skala jävligt dålig i dom flesta spelen. Skulle behålla din närvarande setup om jag vore du och vänta in AMDs nästa generation grafikkort.

Annars klarar ditt nätagg 2 st 4870x2 utan tvekan.

Moderkortsförslag: Asus Crosshair IV Formula

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte tittat igenom forumet i grafikdelen, eller sökt med vårt nya eminenta sök? Där står det allt och lite till som du vill veta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tycker inte du borde köpa ett till, kommer bara bli varmt utan att det tillför speciellt mycket.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tack för svar
Så jag köper inte ett till x2 då. men Crossfire ska jag köra ;P satsa på att inhandla ett vanligt 4870 då?

Visa signatur

Vad ska man skriva här?