Flicka i nöd! Värstingdator sökes!

Permalänk

Flicka i nöd! Värstingdator sökes!

Hejsan! Har haft min nuvarande laptop i snart fyra år och ja det börjar märkas.
SÅ dags för en ny! Skulle dock behöva lite hjälp med att hitta en som passar just mig.

Kommer använda den främst som speldator och till att redigera bilder.
Jag använder mig av: Adobe Photoshop CS5, WoW, Sims 2, Skype, MSN, Opera,
Spotify, kolla film m.m.
Vill gärna ha igång många program samtidigt(brukar iaf ha igång WoW, Skype, Opera och Spotify samtidigt) vilket min nuvarande dator inte tycker om.
Så skulle vilja påstå att jag behöver en värsting som klarar av detta och gärna håller i några år.

Vad det gäller utseende spelar det ingen större roll så länge den inte är för kantig! Gärna lite rundare former. Färg, sure finns den i mintgrönt är det inte fel men insidan som räknas!

Vad det gäller budget kan jag sträcka mig upp till 25 000kr, men där ska det även ingå försäkring.

Har fått hjälp utav två bekanta som tror att någon av dessa(länkarna nedanför) skulle kunna passa mig, dock vill jag gärna höra från fler håll om de har hittat rätt eller om det t.o.m finns något ännu bättre där ute!

Information om Dell Studio XPS 16 bärbar dator | Dell Sverige

SONY VAIO F12S CI7 1.73 6GB/500 BLU-RAY 16.4" W7HP BLACK - Din privata hemmabio med Full HD - Produktinformation

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej och hå, för 25000 får du verkligen det värsta!

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Permalänk

ingen dell!!!!!!!!!!

ASUS är bäst eller vaio

Permalänk
Medlem

Ja, skippa dell, hp och acer.

Kör på Asus G73.

Permalänk
Medlem

Absolut Sony Vaio!!

Om du jämför med Dell:en så får du en mycket bättre processor och mer minne för mindre pengar. Den har fått bra recensioner också..

Asus datorn som nämndes tidigare är väl kanske lite "overkill"

Permalänk
Medlem

Asus G73
MSI GX660 / GX660R
Dell Alienware M15x / M17x
ev. Envy 17 om barnsjukdomarna är borta från den modellen än.
Sony VAIO F serien är fin också

Blir mycket av en smakfråga.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Nåja...processorn är väl rätt...men värsta gamerlaptopen för WOW och Sims2...nja...känns lite overkill!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nåja...processorn är väl rätt...men värsta gamerlaptopen för WOW och Sims2...nja...känns lite overkill!?

ja men....

Skrivet av Angelwhisper:

Så skulle vilja påstå att jag behöver en värsting som klarar av detta och gärna håller i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nåja...processorn är väl rätt...men värsta gamerlaptopen för WOW och Sims2...nja...känns lite overkill!?

OVERKILL?
Hon ska ha den i några år säger hon
Den måste vara det perfekta valet?
Så läggar hon 5 k på godis

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Håller med om Asus, verkar vara ett bra val

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle ingå försäkring här...
Kolla vad din hemförsäkring erbjuder för skydd vid olycka eller liknande. Förslaget som MarkSix gav tyckte jag också såg bra ut, men vill du lägga till dustins försäkring till denna så kostar det över 2500:- för denna här.

Hemförsäkringen täcker dock ganska ofta stora delar av vad en datorförsäkring skyddar mot. Största skillnaden kan vara självrisken, men då du ändå betalar 2500kr extra för datorförsäkringen så är det som att ha betalt en stor självrisk redan innan något hänt (plus en mindre eventuell "riktig" självrisk om olyckan faktiskt skulle vara framme). Nu är det inte alltid en dålig idé med en extra försäkring för datorn, men det brukar faktiskt inte vara särskilt förmånligt för kunden. Beror på hur hemförsäkring ser ut och vad man faktiskt får av en datorförsäkring. Den ena kanske täcker vattenskador, men inte den andra. Jobbar man då på... säg seaworld som delfintränare med sin dator så kanske just skydd mot vattenskador kan vara lämpligt ;).

Ohhh, nu blev det långt och ganska insnöat. Jaja, dessa rader kanske besparar dig 2600:-.

En fråga då. Är blue-ray något som känns viktigt att ha i laptopen? För det ökar priset en del... Kanske är roligare att ha en dator med liknande prestanda som är billigare istället? Vem vet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack!

Tack för alla tips och åsikter.. har fått lite att tänka på.
Blev faktiskt tipsad om ASUS:en av en vän innan de där andra två jag länkade, dissade den dock pga att den var så fyrkantig.. men de flesta verkar tycka att det är den bästa så ska fundera lite till och se om jag kan ha överseende med utseendet.
Står iaf mellan ASUS eller VAIO. Tack igen!

Söderbäck: Tack för omtanken, men jag kör på försäkring. Inget jag ens tänker fundera på att inte göra. Jag känner mig själv så vågar inte chansa helt enkelt. ^^ Är ju inte så mycket pengar ändå.

Åter igen, Tack alla!

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Samsung r580?

Min flickvan haller pa letar efter snygg och bra laptop ocksa o fastna for den. Jag forsokte ocksa forstas fa henne att kopa en ASUS, men de gick inte, for de sag for trista ut eller natt. Jaja, hursomhelst den verkar fatt ratt bra kritik o skulle formodligen klara dina spel galant, gar att spela Call of duty pa den sag jag pa youtube.

Med nya Touch of Color och Crystal-S-designen, ser Samsung R580 lika bra ut som den presterar. R580 - Laptop - Bärbara datorer | SAMSUNG

Specifikationer:

Windows® 7 Home Premium (32 b)
Intel® Core™ i3 Processor 330M (2,13 GHz, 3 MB)
4 GB (DDR3 / 2 GB x 2)
15,6" LED HD (1366 x 768) 16:9 Gloss
nVIDIA GeForce GT 330M (Ext. Graphic)
1 GB gDDR3 (Ext. Graphic)
1,3 MP Web Camera
500 GB (5400 rpm S-ATA)

Kostar mellan 7500-8500 tror jag. Men den ar utgaende sa kan vara svar att fa tag i, men vet ett stalle i stockholm som har dem.

Om nan annan har erfarenhet, eller ider angaende av SAMSUNG r580 sa skriv garna kommentarer...
Ursakta stavningen, kor med engelskt tangentbord i linux for stunden.

Tillagg:

Recension, spelbenchmarks pa denna grafikkrets.

Notebookcheck: NVIDIA GeForce GT 330M

Permalänk
Avstängd

Annars finns ju Apple som ett *underbart* val!:):D Visst det är inte en speldator men den klarar att ha uppe många applikationer utan att bli slö.:) Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige) Där kan du välja mellan stationära och bärbara datorer.:) Jag skulle rekommendera någon utav dessa datorer:

15 tum: 2.53GHz
15 tum: 2.66GHz.

Men om du är ute efter en ren spelmaskin (ditt inlägg antyder detta lite smått:)) så kanske inte Mac är det bästa valet, då kanske du bör kika på Vaio och liknande modeller.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

De dar med mac ar ju ett alternativ de brukar ju vara duktiga pa fa till en tilltalande design.

Ska inte kapa traden har. Men sag att sims2 och world of warcraft finns till mac ocksa, aven spotify finns. Sen photoshop behover man nog inte kolla upp att det funkar. sa kanske skulle funka for tradstartaren oxo.

Permalänk
Medlem

tycker detta hade passat ypperligt
datorbutiken.com

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Sony VAIO skall du INTE ha. Går något sönder under garantin så måste du skicka den ner till Frankrike och så tar det över en månad att få tillbaka den. Går något sönder efter garantitiden (1 år) så måste den ÄNDÅ skickas till Frankrike, det finns inte reservdelar att köpa. Vissa batteri finns men de kostar typ 3 ggr så mycket som nya. Skickar man den till Frankrike efter garantin så blir det i vilket fall SVINDYRT. Jag har pratat med dem flera gånger och de är helt oförstående. Skickade en dator ditt och då ringde de mig och ville ha kreditkortsnummret över TELEFON.
Tack men nej tack, de är helt tokiga.

ASUS däremot, precis tvärtom. 2 års garanti från start och felen under garantin skickat till stockholm och brukar inte ta mer än 2 veckor.
Sen så är försäkringar ganska onödiga om du frågar mig. 2 års grundgaranti brukar klara det mesta. Om den skulle gå sönder så brukar hemförsäkringen täcka det mesta och du behöver bara betala självrisen på 1000-1500 kr.

Själv skulle jag aldrig köpa en laptop för att spela på, de brukar alltid bli aldeles för varmt och sen gå sönder men vill du tvunget ha det så måste jag säga ASUS över allt annat. Jag har reparerat HP, Acer, Sony VAIO, Fujitsu Siemens, Dell och Lenovo/IBM maskiner så jag har lite insikt ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tycker ju helt klart att den msi datorn som gizmothegreen rekomenderade från datorbutiken borde räcka utmärkt. Har även usb 3 så den känns ju mer framtidssäker än de andra datorerna ni tipsat om.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd

ASUS = Bra och pålitlig märke
Sony Vaio = Bra märke med tysta fläktar

Jag har en Sony Vaio och det främsta med den är fläktarna och HDD som inte hörs. Prestandan är suverän.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Men hörni! Varför tipsar ni om Mac och Samsung som inte presterar ens i närheten av ASUS G73?

Mitt tips är antingen ASUSen, eller så finns det en från MSI som har likvärdig prestanda. Den heter GX660.

Länk: WEBHALLEN.com - MSI GX660R-092NE - Core i7-720QM / 6GB / 2x500GB / 15.6" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black

Med den kommer du kunna maxa alla de spel du listat upp, även Sims 3 om du någon gång vill börja på ny krita Klarar även de mest intensiva RAID-sessionerna i WoW, vilket månger inte verka förstå att det är väldigt krävande för datorn.

Jag hoppas du antingen väljer ASUS G73 eller MSI GX660

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tänk på att WoW med största sannolikhet kommer få stöd för Direct X 11 med Cataclysm (redan framgått att dom lekt lite med det) så jag rekommenderar dig att skaffa en dator som har stöd för Direct X 11 vilket G73 har t.ex men jag har inte kollat igenom de andra.

Kollat lite närmare på MSI GX660R också, den är också väldigt trevlig, ta den som du tycker passar men tänk på att MSI'n har 2 tum mindre skärm också, för litet är inte bra när man skall spela

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

den bästa du har i tråden är asus datorn men tycker det är overkill kör den här!
MSI GX740-238NE - Inet.se

Permalänk
Medlem

G73 är bra, men den har sina problem t ex BSOD

Skaffade själv en Vaio, känner inte till så många Vaios som skicka in för reperation. En MacBookPro brukar gå varmare med sin i7-620M än min vaio med i7-750M är.
http://www.sweclockers.com/galleri/5860-sony-vaio-f12z1e

Ta Sony framför Dell, Kolla extra noga upp fel hos G73. Men skärmen på Vaion är gjord för foto och media i åtanke, jämfört med datornerna här i tråden. Vaion är är bland de mest mobila systemen här, och klarar av nästan allt du gör med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det skulle ingå försäkring här...
Kolla vad din hemförsäkring erbjuder för skydd vid olycka eller liknande. Förslaget som MarkSix gav tyckte jag också såg bra ut, men vill du lägga till dustins försäkring till denna så kostar det över 2500:- för denna här.

Hemförsäkringen täcker dock ganska ofta stora delar av vad en datorförsäkring skyddar mot. Största skillnaden kan vara självrisken, men då du ändå betalar 2500kr extra för datorförsäkringen så är det som att ha betalt en stor självrisk redan innan något hänt (plus en mindre eventuell "riktig" självrisk om olyckan faktiskt skulle vara framme). Nu är det inte alltid en dålig idé med en extra försäkring för datorn, men det brukar faktiskt inte vara särskilt förmånligt för kunden. Beror på hur hemförsäkring ser ut och vad man faktiskt får av en datorförsäkring. Den ena kanske täcker vattenskador, men inte den andra. Jobbar man då på... säg seaworld som delfintränare med sin dator så kanske just skydd mot vattenskador kan vara lämpligt ;).

Ohhh, nu blev det långt och ganska insnöat. Jaja, dessa rader kanske besparar dig 2600:-.

En fråga då. Är blue-ray något som känns viktigt att ha i laptopen? För det ökar priset en del... Kanske är roligare att ha en dator med liknande prestanda som är billigare istället? Vem vet ;).

En annan stor skillnad brukar vara värdeminskning. Jag fick nyttja hemförsäkringen till en MBP för några år sedan, de räknade på att den hade minskat i värde med 1/3 på ett år. Nu är ju macarna visserligen lite speciella i andrahandsvärde, men jag hade fått betydligt mer om jag sålt den beg. än vad de värderade den till.

Med tanke på behoven skulle jag inte rekommendera någon av de värstingmodeller som nämts, ta en titt runt 8-10 000 istället. Många datorer där som lätt räcker för CS5 och WoW.
Spara resten och uppgradera tidigare istället

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En annan stor skillnad brukar vara värdeminskning. Jag fick nyttja hemförsäkringen till en MBP för några år sedan, de räknade på att den hade minskat i värde med 1/3 på ett år. Nu är ju macarna visserligen lite speciella i andrahandsvärde, men jag hade fått betydligt mer om jag sålt den beg. än vad de värderade den till.

Med tanke på behoven skulle jag inte rekommendera någon av de värstingmodeller som nämts, ta en titt runt 8-10 000 istället. Många datorer där som lätt räcker för CS5 och WoW.
Spara resten och uppgradera tidigare istället

Bra sagt, men en vettig skärm för CS5 är ett måste; bra färgomfång och matt-skärm, så får man neutrala färger.

Vaio premiumskärmar kan se tråkiga ut MEN detta gäller bara om färgskalan är större än sRGB som är slutmålet. Under bearbetning är omfånget större och då är det bra med en skärm som visar 100% Adobe RGB. Kolla du på foton och filmer så skärmen otrolig, t o m bättre än de övermättade färger du får på Macen.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg inte 25k på en laptop, de håller ändå inte så många år. Men du kan ju fundera på om en lite större SSD kan vara något och en bra skärm. WoW och Sims X är inte särskilt krävande så skulle isf prioritera annorlunda. Kanske vill du inte att datorn ska låta som ett tröskverke eller ha en batteritid på <1h osv.

Permalänk
Skrivet av Aser:

Lägg inte 25k på en laptop, de håller ändå inte så många år. Men du kan ju fundera på om en lite större SSD kan vara något och en bra skärm. WoW och Sims X är inte särskilt krävande så skulle isf prioritera annorlunda. Kanske vill du inte att datorn ska låta som ett tröskverke eller ha en batteritid på <1h osv.

Ja, 25000 kronor är mycket pengar för en dator som man ska ha i ca 3 år.
Bättre att ta en Asus för under 8000 kronor.

Asus N61JA-JX079V

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Jag har en Sony Vaio VPC-F12Z1E som jag satt i en Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB och kör Windows 7 Ultimate på.
Batteriet räcker bara ett par timmar och det är nog det enda som jag inte är helt nöjd med...
Snabb som bara den, snygg och tyst.

Sony Vaio VPC-F12Z1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

PS
Jag ska beställa ett extra kraftigt batteri 7500 mAh istället för 5000 mAh...
ClickOK / SONY VAIO VGPBPL21 extended battery

Permalänk

Köpt inte en dator för 25000 herrejesus !
Köp en för 10 istället och köp en ny för 10 om 1,5 -2 år istället. Kommer duga väl.
Du snackar ju inte direkt krävande saker )