The Keyboard Company släpper Cherry MX-tangentbord på svenska

Permalänk
Hedersmedlem

Tangentbord är tydligen en bra vattendelare mellan medlemmar som använder tangentbordet som ett arbetsverktyg och de som använder tangentbord på fritiden. På något sätt är skillnaden större mellan dessa grupper än mellan hur en snickare och plåtslagare (har arbetat några år som sådan och gör det fortfarande då och då) ser på plåtsaxar och falstänger; snickaren förstår i alla fall värdet än om han själv inte har användning för dessa verktyg. Jag har då aldrig hört en annan yrkesman kalla oss plåtslagare elitister eller översittare, än om en liten samling av våra handverktyg kostar mer än den genomsnittlige Sweclockers medlemmens dator.

En liten kommentar om multimediaknappar:

Jag kan förstår att vissa gillar dessa övertydliga knappar som inte går att missuppfatta. Inget fel med det. Fast återigen måste ni som förespråkar dessa försöka sätta sig in i hur vissa av oss arbetar med tangentbord. Alla multimediafunktioner vill jag ha genom tangentkombinationer som inte kräver att jag flyttar händerna ur sitt optimala läge. För de flesta av oss går det inte att nå multimediaknappar genom att sträcka ut fingret. Det är inte heller ovanligt att kunder av mekaniska tangentbord också är användare av tiling fönsterhanterare, där all förflyttning och modifikation av skrivbordet görs genom tangentkombinationer, och där musen får semester. Det är inte elitism eller snobberi att kräva ett visst flyt i arbetet. Vimperator kom inte till pga överdrivet behov att försöka leka viktig. Vimperator är i sin tur bara en förlängning av ett arbetssätt (i det här fallet kopplat till tangentkombinationer i Vim). Det handlar därför inte längre om att bara skriva en snutt text då och då, utan om ett konstant användande av tangentbordet.

Missunnar ni oss att uppskatta ett verktyg som i vår mening är bäst lämpat för vårt arbetssätt?

Permalänk
Skrivet av estoves:

Det är helt enkelt mycket skönare med ett lågprofil som är tyst när man skriver och inte knattrar massa.

Jag har en ultra flat från logitech och det är det tangentbord jag använt minst. Skriver snabbare och mer rätt på mitt Keytronic med höga knappar. Låga knappar är också i mitt tycke fruktansvärt i speciellt FPS spel då man inte får någon bra känsla.

Skrivet av anon26268:

Det här med kvalité låter väldigt viktigt, jag har använt dyra tangentbord som blåa G15 och gula G15, G19 etc. och jag har använt skittangentbord för en hundring på din lokala datoraffär, det alla tangentbord har gemensamt är att de aldrig någonsin gått sönder eller fått någon form av förändrad känsla. Är ni såna som hamrar på tangentborden när ni dör i datorspel? Jag har aldrig ens haft en kompis som fått någon form av problem med sitt tangentbord vad jag vet, de håller år ut och år in tills nästa fina pryl kommer ut. Nu får ni ju jättegärna slösa era pengar på nytillverkade gamla tangentbord om ni vill men det här med kvalité måste jag säga är ett uruselt argument. Sen bara en sån sak att de tar så sjukt mycket pengar för dem och inte ens har slängt dit ett par mediaknappar på dem, till och med tangentbord för en hundring har det nuförtiden.

Rätt hög ironi på dig eftersom som du har ägt och äger flera G tangentbord som är det mest överprisade tangentbordet genom alla tider. Kan tala om för dig att du får ett X4 sidewinder tangentbord PLUS en led 19 tummare för samma pris som ett G19. Humor på hög nivå om du frågar mig.
Också du vet att det går att binda saker som fungerar som media knappar va med enkla program?
Nej kvalite kan bara ett argument, beror lite på. Jag har också ett gammalt Apple tangentbord som förövrigt har bästa layouten enligt mig, men det tangenbordet har fadad något otroligt. Köper man ett mekaniskt vet man att har ett som inte fadar på bra länge, medans köper man ett med gummi så kan det vara lotteri. Mitt keytronic har dock inte fadad lika mycket som är också av gummi.

Skrivet av noodles^:

Titta, där var det igen. Härlig elitism.

Sluta det har ingenting med elitism att göra utan av den enkla anledningen att mekaniska tangenbort är dyrare att tillverka för dem består av en PCB platta, typ som moderkort är uppbyggd på, där man lött varje enskild switch som består av en fjäder och lite annat metall jox. Det är rätt självklart att det kostar mer än att slänga in en gummi platta och 1 overhead liknande material.

Skrivet av Nagini:

Arbetar själv i en skrivintensiv bransch och bytte för ett tag sedan till detta lovordade mästerverk till tangentbord. Jag har nu börjat få ilande smärtor i båda handlederna och blivit tvungen att byta tillbaka till mitt gamla, som var avsevärt billigare. När det gäller tangentbord är ergonomin betydligt viktigare än en fantastisk livslängd. Cherry MX känns bra till en början, men är en mördare för handlederna i längden.

Bottna du ur konstant?? För är det nåt som cherry kan göra bättre är att ha gummi top så urbottningen blir softare.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som har beställt från the keyboard company? Snabb leverans? Tryggt? Bra kundservice?

Hemsidan ser ju sådär seriös ut faktiskt.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Jag kan bara gå på andrahandsupplevelser, men är rätt säker på att jag läst goda ord om keyboardcompany på geekhack. Litet, personligt bolag som verkar bry sig.
Hemsidan är dock nästan lite parodisk. Man undrar ibland om den inte har nån slags ironisk "tidigt internet" look

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Beställde i onsdags, hämtade det idag :-0 . Fick ett lyxigt buntband i paketet \o/ .

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60

Permalänk
Medlem

Vad beställde du Hakim? Har du fått hem ett Filco??? Nu måste du berätta (eller låg det bara ett buntband i paketet????)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Japp, ett Filco Majestouch med svenska tecken, från The Keyboard Company (länken i artikeln helt enkelt). Gjorde en snabb sökning efter svensk leverantör men tror inte det finns någon än (lite udda att en engelsk firma saluför icke-engelska tangentbord).

Leveransen gick alltså bra och jag är helnöjd med tangentbordet. Tillägg: slutpriset blev 1480 kr.

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hakim:

Japp, ett Filco Majestouch med svenska tecken, från The Keyboard Company (länken i artikeln helt enkelt). Gjorde en snabb sökning efter svensk leverantör men tror inte det finns någon än (lite udda att en engelsk firma saluför icke-engelska tangentbord).

Leveransen gick alltså bra och jag är helnöjd med tangentbordet. Tillägg: slutpriset blev 1480 kr.

Vad det den modellen med Cherry MX blue switch eller brown?

edit: denna var en rolig video

YouTube - Filco Majestouch Tactile Click vs. Microsoft Natural

Permalänk

Haha. Vilken nörd jag har blivit. Sitter hemma själv framför datorn kl 00.30 en lördagkväll och läser en tråd där trogna forummedlemmar argumenterar kring mekaniska tangentbord. Och jag njuter, nästan skrattar för mig själv.

Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag tror jag ställt frågan i nån annan tråd nångång men kom väl aldrig ihåg att kolla om det blev nåt svar på det hela, men:

Finns det mekaniska "splittade" tangentbord? Jag är nämligen så sjukt fäst vid MS Natural x-serie att jag har svårt att slita mig.

Du har inte missat att SweC rapporterat om detta gissar jag, men jag länkar iaf:
http://www.sweclockers.com/nyhet/12856-ergonomiskt-tangentbor...

Har mailat företaget angående svensk layout, men de vägrar svara

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor