Catalyst 10.8 ger stöd för OpenGL ES 2.0

Permalänk
Medlem

Funderar också på om det är värt att byta från 10.7 till 10.8, kör ett mobility 5730.

Någon pratade om någon hotfix till 10.7, vad fanns i denna?!? Har inte laddat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Någon pratade om någon hotfix till 10.7, vad fanns i denna?!? Har inte laddat den.

Finns väl två varianter av uppdateringar till 10.7.

Den första (30/7) fixade kantutjämningen i SC 2:
GPU-75: ATI Catalyst? 10.7a Beta Driver

Det är med i 10.8 nu.

Den andra (5/8) lade till stöd för OpenCL 1.1 ihop med Ati Stream SDK v2.2:
GPU-76: ATI Catalyst? 10.7 Update Driver for OpenCL? 1.1 Support
ATI Stream SDK v2.2 with OpenCL? 1.1 Support | AMD Developer Central

Tror inte 10.8 har stöd för OpenCL 1.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Klart jag har.. Säg nåt jag inte testat.. blir så trött på skiten.. klart dom olika drivrutinerna funkar olika bra.. Det är upp o ner hela tiden.. Sök på youtube eller EAs forum... typ "BFBC2 freeze/crash/CTD/BSOD/GSOD osv.. Är ju sjukt att de inte bara kan funka !

Kontrollerat om det finns någon nyare vbios ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Kontrollerat om det finns någon nyare vbios ?!

Jag har senaste bios på datorn, och finns inget nytt bios till gpun

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Jag har senaste bios på datorn, och finns inget nytt bios till gpun

Ok. Löste nämligen dom problem jag hade med nyare vbios. ( Sapphire )
Och det var med liknande fenomen.

Vad sitter du med för vbios version ??

"Information Center" - "Graphics Hardware" - "Bios Version" i CCC.

Permalänk

!!!

Jävlar va denna ökade prestandad på mitt system! kör 5850cf, o de ba small tiill så ökades allt massivt mycket asså! blev jäkligt förvånad iallafall!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Har jag missat nått? Bytte precis idag mitt 8800GTX mot ett 5870, spelar i 1920x1200 med Max allt utan några som helst problem.

Spelar du multiplayer med den upplösningen och max på allt utan att grafiken efterslänger? Kan man spela som en äkta gamer och känna att precisionen finns där med dem inställningarna? I sånt fall kan du skatta dig lycklig för mitt BC2 laggar. Jag kan spela på 1680x1050 på high med 1x på AA och 1x på AF men då hänger bilden fortfarande inte med i mina rörelser ordentligt. HBAO är off också eller vad det heter...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av MikteN:

Spelar du multiplayer med den upplösningen och max på allt utan att grafiken efterslänger? Kan man spela som en äkta gamer och känna att precisionen finns där med dem inställningarna? I sånt fall kan du skatta dig lycklig för mitt BC2 laggar. Jag kan spela på 1680x1050 på high med 1x på AA och 1x på AF men då hänger bilden fortfarande inte med i mina rörelser ordentligt. HBAO är off också eller vad det heter...

Med de inställningarna.
Som någon sade: ”Gillar inte att vara språkpolis, men när folk skriver de istället för dem och vice versa så ser det för jävligt ut”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Med de inställningarna.
Som någon sade: ”Gillar inte att vara språkpolis, men när folk skriver de istället för dem och vice versa så ser det för jävligt ut”.

Är det här sånt du gillar att fördriva tiden med? Att rätta folks felstavningar på ett forum där intresset är datorer, inte stavning? Det finns nog forum för människor som älskar att stava rätt där ute någonstans, lycka till!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av star-affinity:

Med de inställningarna.
Som någon sade: ”Gillar inte att vara språkpolis, men när folk skriver de istället för dem och vice versa så ser det för jävligt ut”.

Appropå att vara språkpolis.
De hetar väl antingen de eller dom, aldrig dem?
Nu är det här i och för sig inget språkforum, som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ne precis, hjälp mig då ist att få igång mitt BCBF2 så det fungerar 24/7 ! Allt hjälp uppskattas

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SIR_HanZen:

Ne precis, hjälp mig då ist att få igång mitt BCBF2 så det fungerar 24/7 ! Allt hjälp uppskattas

Lite "brainstorming".
Ladda in BIOS-default, kolla om det finns nyare drivrutiner till chipsetet, kör en minnestest, att slå på v-sync kan hjälpa ibland, kolla i loggboken om windows raporterar något fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Appropå att vara språkpolis.
De hetar väl antingen de eller dom, aldrig dem?
Nu är det här i och för sig inget språkforum, som sagt.

Haha, länge sedan du gick i skolan? "De" och "dem" gäller i formella sammanhang, annars duger "dom" som ersättare till "de" och "dem".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite "brainstorming".
Ladda in BIOS-default, kolla om det finns nyare drivrutiner till chipsetet, kör en minnestest, att slå på v-sync kan hjälpa ibland, kolla i loggboken om windows raporterar något fel.

Okej, fixade senaste bios uppdateringen här om dan + format c:
Ska testa "Load default settings" i bios då. Får köra utan klockning helt enkelt.
Men känns ju konstigt att ej kunna spela BFBC2 pga klockad dator. Har ju funkat hur bra som helst tills ATI börja göra nyare drivers än 10.3 och DICE börja släppa patchar till spelet. Får testa sätta på V-sync i spelet och testa då. Kör atm på HIGH på allt och 2xAA HBAO ON. Konstigt att just BARA detta spel ej fungerar. Allt annat fungerar som bara den. Har ju en speldator lixom från Februari 2010.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Går knappt att spela Bfbc2 med Crossfire igång med 10.8 -_-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eratrix:

Går knappt att spela Bfbc2 med Crossfire igång med 10.8 -_-

Nya profiler är på väg som ska lösa detta: CAP 10.8a - ATI CrossFireX Application Profile 10.8a Performance | [H]ard|OCP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

har provat med 10.8a profilen blir inge bättre =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är det nån som tycker dessa drivrutiner är bra? Och vilket kort har du isf?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd

Trivs bäst med 10.3. Den drivrutinen har inte ställt till några problem än vad jag vet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av MikteN:

Är det här sånt du gillar att fördriva tiden med? Att rätta folks felstavningar på ett forum där intresset är datorer, inte stavning? Det finns nog forum för människor som älskar att stava rätt där ute någonstans, lycka till!

Gammal tråd, men vill ändå svara.

Varför måste man ta en tillrättavisning gällande hur man skriver som kritik? Det är knappast ett personligt påhopp och om någon berättar för mig när jag skriver fel så är jag snarare tacksam då man kanske kan lära sig något (framförallt om det är ett språk man inte är så bra på).

Det finns en poäng med att skriva enligt uppsatta regler då det blir lättare att läsa. Och ett inlägg i ett forum är väl till för att läsas av många? Det går alldeles utmärkt att ha ett datorintresse och ändå skriva ordentligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vad händer om du återgår till CCC 10.7? Låter konstigt det du upplever.

Efter en formatering och ominstallation av operativsystemet... samt alla drivrutiner... fungerade allt felfritt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt