Vad är en app för något?

Permalänk

Vad är en app för något?

-Är det rätt uppfattat av mig ...efter flera timmars funderingar, av mig som kan mycket lite dator, kring en artikel i Svenskan - Appen blir inte webbens död | Kommentar | SvD -

Att en så kallad "app"; som stoppas in i mobiltelefon.
Är ett tillämpningsprogram, som till exempel ordbehandlingsprogram och kalkylprogram, och samtidigt är ett klientprogram varigenom jag kan nå -per mobiltelefonnätet- en serverdator på Internet, där jag finner fler uppgifter?
Och att denna serverdatorn INTE är en webbserverdator; sådan som man ju når med en webbadress.

..tackar på förhand.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

svenska på hög nivå

Permalänk
Avstängd

Helt rätt tänkt!
App är det senaste modeordet för mjukvara
Om serverdatorn uppfunnits lite tidigare hade den nog kallats fördelardator jämför med bilmotorns tändfördelare.

Fast svenskar var så förbannat snabba att ta in amerikansk engelska redan på 30- och 40-talen med.

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk

App är ju en förkortning av Application = program = mjukvara.

Permalänk
Medlem

App är modesvenska för ett helt vanligt datorprogram som råkar vara skrivet för att köras på en mobiltelefon. Det orsakar bara förvirring "hej, jag letar efter en app eller ett program till min mobiltelefon..." och jag är trött på det, men det lär ju inte försvinna.

Permalänk
Hedersmedlem

Application/Applikation (svensk stavning).

Permalänk

-Jag tackar för svaren!

Som jag också hade lyckan att efter inlägget, träffa en kunnig försäljare på Media Markt som berättade.

Med exemplet väder-app. Som, som tillämpningsprogram i mobiltelefonen, vid min förfrågan om vädret, först använder telefonens GPS …eller kanske den funktionen finns med i väder-app:en?
Och tillämpningsprogrammet registrerar var jag/mobiltelefonen befinner mig.
Som sedan som klient, till någon serverdator på Nätet, får väderuppgiften för denna geografiska platsen från denna serverdatorn.

-Men denna serverdatorn kan väl inte nås med en –vanlig- webbadress? …vad nu sådan kännetecknas?
Att det tydligen finns på Internet, dels webbadressat serverdatorer; vad nu alltså sådan adressering kännetecknar?
Dels serverdatorer med annan typ av adressering. Men som väl rimligen innefattar, den generella adresseringsordningen som gäller på Internet; vad nu sådan adressering kännetecknar? Denna som routrarna på Internet läser.
..och till exempel e-post serverdatorer –FÖRUTOM hotmail- innefattas väl inte av benämningen webbserverdator?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

Tycker du analyserar saken lite väl djupt.

Det finns många väderprogram för iphone och största fördelen är väl ett snabbare och snyggare GUI samt möjlighet till animerade väderkartor och allt möjligt sånt som blir lite bökigt i HTML, särskilt när man inte kan vara säker på att mobilbesökaren har flash. Dessutom drar programmen ofta nytta av telefonens positionstjänster för att automatiskt få reda på vad du är så du slipper bläddra fram staden själv. Det är dock inget som hindrar att en väder-webbsida frågar telefonen var den befinner sig.

Det är populärt med specialskrivna applikationer för mobiltelefoner just eftersom användarupplevelsen blir bättre. Det blir inte lika trevligt att använda en webbsida även om den är skriven speciellt för iphone. Jag trivs bättre med riktiga program.

Det är ju många som tagit fram program till iphone för tjänster som redan erbjuds på webben. Om vi ska fortsätta med väder som exempel så finns ju yr.no. Andra exempel är aftonbladet som har en nyhetsläsare på iphone fast dom även erbjuder en mobilanpassad webbsida.

Permalänk

-ALLTSÅ HALLÅ DÄR!

…vi skall respektera oss alla människor. Och vissa, till exempel bilägare, vill bara veta vilken pedal de skall trycka på för att komma i väg, där andra inte lämnar parkeringsplatsen med mindre än att de vet antalet kolvringar och gnistavståndet på tändstiften på bilen.
Vår vän Perc här ovan kanske nöjer sig med att kunna lätt som en plätt, skriva in sökordet på mobilen. Alltså att användargränssnitt är förträffligt. ..där jag, som synes, också undrar över signaleringstekniken mellan app och serverdator. –Och det är väl inte nått speciellt djuplodande!!!!
..och jag undrar om alla här, har förstått att –vissa- appar innefattar, förutom att vara ett vanlig tillämpningsprogram, om än speciellt för mobiltelefon, appen också innefattar klientfunktion till en serverdator på Nätet?

Å så då att jag undrar över kommunikationen/transmissionen mellan klient och serverdator på nätet. Det där som Perc skriver här ovan om: möjligt sånt som blir lite bökigt i HTML. ..förstår jag inte ett skvatt om! -Men vill gärna veta! Alltså rimligen måste varje data som stoppas in i en dators processor, vara av lika typ. Att vad som finns på serverdatorerna måste vara av lika typ, oaktat att de benämns HTML eller nått annat.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

En app är ett program rätt och slätt. Det kan vara

  • Ett spel

  • En ordbehandlare

  • En så kallad widget som visar regnprognosen för västerås

  • En twitter-klient

  • En webbläsare

  • etc.

Det vanligaste är att appen – om den använder sig av en nätuppkoppling, vilket inte alltid behöver vara fallet – är en så kallad klient, dvs. är den mottagande delen i kedjan, men det finns även appar som agerar servrar, exempelvis appen Bump med vilken man både kan skicka (serverroll) och ta emot (klientroll) filer mellan mobiltelefoner.

Ett annat exempel på en serverapp är när mobiltelefonen används för tethering – dvs. tillhandahåller en [3G-]uppkoppling för en annan enhet (exempelvis en dator) – eller mediaserver (exempel: streamar film till en TV)

Tillägg: För att en app framgångsrikt ska kunna prata med en server krävs att de talar samma språk. Språket är i princip aldrig exekverbar maskinkod utan en uppsättning instruktioner – ofta ren text som följer vissa formatteringsregler (exempel: HTML) – som serverdatorn förstår. Kommunikation över internet är i första hand protokollbaserad, där TCP och UDP är vanliga exempel. Protokollen kan liknas vid paket i vilka man stoppar sin data. Datan kan sedan se ut lite hur som helst: en webbserver skickar bland annat textbaserad HTML-kod till en webbklient, men även ren binär datainformation i stil med bilder och nerladdningsbara filer. Protokollen ligger även i flera nivåer: HTTP är det vanligaste protokollet för att leverera webbplatsdata till en klient och använder sig i sin tur vanligtvis av TCP-protokollet för att portionera upp datan och kontrollera att den når rätt port.
Du kan lära dig mycket mer genom att Googla och söka på Wikipedia som har väldigt lättillgänglig och bra information om just tekniska ämnen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

App = Program

Tänk på vad du kan göra med ett program i datorn, använda en webbläsare för att läsa swec, excel för kalkyler, live feed rss klient osv, allt detta kan teoretiskt sett göras med "appar" på telefonen också.

Förenklat fungerar en vanlig väderapp såhär:
Användaren Bob startar "appen".
Bob trycker på knappen "Refresh".
En förfrågan skickas från telefonen till en server.
Servern tolkar förfrågan, och skickar tillbacka relevant data.
Appen tolkar datan, och visar att söndagen i borås kommer vara fortsatt soligt.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

En webbsida har ibland ett så kallat API, application programming interface. Det är en slags funktion som programmerare får prata mot. Detta används av bland annat Facebook och twitter för de "appar" som finns på bl.a iphone. Vädertjänsterna funkar likadant också.

Bästa exemplet på detta är twitter. Det finns otaliga twitterklienter för telefoner, datorer etc som alla utvecklas av tredje parter. Det gemensamma med alla klienter är att dom kommunicerar mot twitter via API:et, den råa dataströmmen. Varje klient har sedan sitt eget speciella sätt att presentera det på, helt beroende på användarens tycke och smak, eller beroende på vilken sorts grunka användaren har. Telefon, surfplatta, dator... etc.

Det är lite som en mobiltelefon. Alla ser olika ut, men alla kan kommunicera med varandra eftersom dom följer GSM-standarden. Alla bilar går också på bensin (eller diesel) fast dom är tillverkade i Sverige eller Tyskland.

Permalänk
Medlem

Kommer väl från Apples OS X filändelser på applikationer *.app från första början antas. Har väl aldrig hört förkortningen app innan iphone kom allafall. Antar att där var starten att folk körde förkortningen.
Aldrig under mina år som forumsläsare hört där flesta kallat program för prg eller just bara program men aldrig app.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

haha. Tyvärr så är showen över. Från annan tråd:

Skrivet av Pragmatiker:

Man kan ju undra om BO har klippt och klistrat från denna 4 år gamla tråd som han skapade på flashback.
Read and weep: https://www.flashback.org/t419273

Fall inte för frestelsen, denna man är Chuck Norris inom internettrollning.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av sandnabba:

haha. Tyvärr så är showen över. Från annan tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Tror dock inte han trollar.
YouTube - 100 höjdare säsong 4 - Kommunmannen

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming