CPU/Chassifläktar Noctua NF-P12 vs Scythe Gentle Typhoon

Permalänk
Medlem

CPU/Chassifläktar Noctua NF-P12 vs Scythe Gentle Typhoon

För tillfället har jag har ett Fractal Design R2 chassi med 3 st Fractal Design Silent Series som chassifläktar.
Till min CPU kylare NH-U12P SE2 har jag två st NF-P12 som följde med kylaren.

Jag har beställt två st Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm som jag tänkte använda som chassifläktar (byta ut 2 utav mina FD Silent Series). Men jag funderar på om det är bättre att använda GT för CPUkylaren och Noctuafläktarna som chassifläktar?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag tror på det sista du sa.

Permalänk
Medlem

GTs passade inte på cpukylaren med de medföljande fästena :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

GTs passade inte på cpukylaren med de medföljande fästena :/

Fläktarna presterar ungefär lika med nästan samma tryck (gt har en aning högre). Så luftflödet/ljudnivå är i princip samma. Hade du däremot haft gt1850, hade det varit andra bullar, då den presterar utomordentligt, undervoltad.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loie:

Fläktarna presterar ungefär lika med nästan samma tryck (gt har en aning högre). Så luftflödet/ljudnivå är i princip samma. Hade du däremot haft gt1850, hade det varit andra bullar, då den presterar utomordentligt, undervoltad.

Ge mig gärna bevis för att gt1850 presterar bättre än de medföljande på NH-U12P SE2. För om man kolla på Sweclockers test så det det dött lopp. http://www.sweclockers.com/recension/12510-corsair-h70-mot-h5...

Men om gt inte passar på NH-U12P SE2 så ska du ju självklart ha Gt 1450 som chassi fläktar. Men byta ut, du kan väl bara sätta de i tomma fläktplatser.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det blev GT 1850 istället, använder dom som chassifläktar, undervoltade med adaptrarna som följde med NH-U12P SE2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Ge mig gärna bevis för att gt1850 presterar bättre än de medföljande på NH-U12P SE2. För om man kolla på Sweclockers test så det det dött lopp. http://www.sweclockers.com/recension/12510-corsair-h70-mot-h5...

Men om gt inte passar på NH-U12P SE2 så ska du ju självklart ha Gt 1450 som chassi fläktar. Men byta ut, du kan väl bara sätta de i tomma fläktplatser.

Recensionen i sig visar att de håller samma temp, men att gt 1850 håller ljudnivån 3dB under. Observera att 10dB mer i ljudnivå uppfattas som dubbla ljudnivån hos människor. Vill du ha test som bevisar att noctua p12 slås enkelt av scythe gt 1850 så får du kolla in här:
MADSHRIMPS - Hardware Reviews ,Crazy Projects, Modding Tutorials and Overclocking
Google Translate
Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup - X-bit labs

Eftersom du ifrågasatte att gt1850 är ganska mycket bättre fläkt anser jag att det inte är mer än rätt att du tar och tittar igenom recensionerna och jämför. Men eftersom att många saknar kunskapen till att dra slutsatser och förstå datan som samlas in i testerna, har jag valt att visa ett exempel på hur mycket mindre ht1850 låter när den flyttar samma luftmängd som noctua p12. Observera att fläkten uppnår ett högre tryck än p12 också!

Från x-bit labs recension:
När scythe gt1850 flyttar 28,24cfm låter den 33,2dB
När noctua flyttar 29,38cfm(ej märkbar skillnad) låter den 39,4dB

Då undrar ni hur mycket mer 6,2dB låter. Det som får er att förstå som mest, är ifall jag utför beräkningen och redovisar i procent.

Efter att ha tagit fram miniräknaren, fick jag fram följande resultat:
Vid ungefär samma luftflöde (samma som ovan nämnt), ~53,7% mer. För att noctua skulle kompensera för lätet och få samma luftflöde/ljudnivå som scythe gt1850, skulle det betyda att noctua p12 skulle vara tvunget att flytta hela 45cfm!

Det är mängden luft som enligt x-bit labs, scythe slipstream, flyttar vid 2000rpm! Lycka till med det......^^

Räcker inte det som bevis för dig, så blir det ganska svårt att övertyga dig...

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loie:

MASSA TEXT

Jag vet mkt väl att GT flyttar mer luft vid mindre decibel. Men frågan som TS ställde var om det:
"Men jag funderar på om det är bättre att använda GT för CPUkylaren och Noctuafläktarna som chassifläktar?"
Alltså om det var bättre att använda GT som fläktar till CPU-kylaren. Och jag ansåg att det knappt var någon skillnad (om man nu körde på högsta fart och sket i ljudet). Och jag har länge sökt efter den fläkt som flyttar mest luft till lägst dB.
Så jag ifrågasätter inte alls att GT'n är en mer komponent fläkt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite... börjar själv bli intresserad av en GT 1850. Jag använder idag Noctuafläktar som jag inte minns exakt beteckning på och använder en fläktkontroller. Jag har för mig att jag kollade några år sedan ljudnivån teoretiskt vad den borde ligga på och det borde vara ca 10dB(a). Alla fläktar är satta på lägsta hastighet och jag är nöjd med ljudnivån. GT 1850 verkar snurra rätt snabbt, kan jag sänka den tillräckligt mycket för att den inte ska låta mer än de andra fläktarna?