Ny sockel för AMD Bulldozer

Permalänk
Avstängd

Vad underbart med ny socket om det nu verkligen blir så för AMD måste utvecklas någon gång, har länge tyckt att de ska göra denna uppgradering, trots att det är snällt emot konsumenters plånböcker att köra på samma socket.
Jag hoppas att AM3+ + Bulldozer kan ta AMDs processorer till ännu värre prestanda på många sätt och vis !

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

bolldozer kommer värkligen att utmana intel.
i7 980X:
6 kärnor.
6 extra trådar med ca 15% prestandaförbättring totalt.
12 MB 16 way cache.

bolldozer:
16 kärnor.
16 extra trådar med ca 80% prestandaförbättring totalt.
48 way l3 cache(minst).

nu kommer väl amd släppa en "budget" variant med 8 kärnor och 8 extra trådar till oss konsumenter. skulle tro att en sådan variant eventuellt kan passa i am3.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av adolf512:

bolldozer kommer värkligen att utmana intel.
i7 980X:
6 kärnor.
6 extra trådar med ca 15% prestandaförbättring totalt.
12 MB 16 way cache.

bolldozer:
16 kärnor.
16 extra trådar med ca 80% prestandaförbättring totalt.
48 way l3 cache(minst).

nu kommer väl amd släppa en "budget" variant med 8 kärnor och 8 extra trådar till oss konsumenter. skulle tro att en sådan variant eventuellt kan passa i am3.

Nja, om du nu skall jämföra Bulldozer med något från Intel, så får det väl bli med Sandy Bridge, som kommer att vara ute då.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

bolldozer kommer värkligen att utmana intel.
i7 980X:
6 kärnor.
6 extra trådar med ca 15% prestandaförbättring totalt.
12 MB 16 way cache.

bolldozer:
16 kärnor.
16 extra trådar med ca 80% prestandaförbättring totalt.
48 way l3 cache(minst).

nu kommer väl amd släppa en "budget" variant med 8 kärnor och 8 extra trådar till oss konsumenter. skulle tro att en sådan variant eventuellt kan passa i am3.

Nu är det ju inte riktigt så det kommer att se ut. För det första så kommer Bulldozer med 16 kärnor endast släppas till servrar, till oss "vanliga" blir det 8 kärnor. Till en början i alla fall. Jag tror säkert att de kommer att släppa processorer med fler kärnor efter ett tag då Bulldozer förmodligen är en bra bit mindre än Thuban. Sen så presterar väl Intels HT bättre än 15% totalt? Jag kan ha fel. Till sist får man inte glömma att Bulldozer kommer att tävla mot Sandy Bridge. Vad jag har hört så kommer det en 8-kärnig Sandy Bridge till socket 2011 ungefär när Bulldozer kommer. Det kommer bli väldigt spännande på processormarknaden nästa år. Jag hoppas verkkligen att AMD kan ge Intel stryk rent prestandamässigt denna gången. I vilket fall som helst så kommer Bulldozer ha fördelen att den är mindre, eller hur? Det finns väl inga exakta siffror idag, men det låter så i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

När har AMD en enda gång påstått att Bulldozer ska fungera med socket AM3?

Det framgår som det enligt deras roadmap
AMD's 2010 - 2011 Roadmaps: ~1B Transistor Llano APU, Bobcat and Bulldozer - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

4/8 Bulldozer Cores
DDR3
AM3 socket

Som sagt endast en roadmap, och inte fakta. Men de hade siktet inställt på att de skulle släppas till AM3 faktiskt. Istället blir det väl AM3+

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Det framgår som det enligt deras roadmap
AMD's 2010 - 2011 Roadmaps: ~1B Transistor Llano APU, Bobcat and Bulldozer - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

4/8 Bulldozer Cores
DDR3
AM3 socket

Som sagt endast en roadmap, och inte fakta. Men de hade siktet inställt på att de skulle släppas till AM3 faktiskt. Istället blir det väl AM3+

Socket'en tillhör fortfarande Socket AM3 familjen, men är inte samma Socket för det. Den heter Socket AM3r2 för att vara exakt. Killen som anser att AMD ljugit har läst AM3, men inte vilken, och där hårdvaru-siter på nätet kommenterat roadmapen likt Anandtech:

Citat:

Obviously guaranteeing motherboard support this early in the game is difficult, but AMD is usually good about maintaining socket compatibility. You may be able to slip a Zambezi into your current day Socket-AM3 motherboards.

AMD har aldrig skrivit vilken AM3 socket det gällde eller om den skulle vara kompatibel bakåt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Helt rätt, men fullt förstående att folk blir förvirrade. Jag trodde att Bulldozer skulle vara fullt kompatibel innan jag läste nyheten.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Helt rätt, men fullt förstående att folk blir förvirrade. Jag trodde att Bulldozer skulle vara fullt kompatibel innan jag läste nyheten.

Jag håller med dig, tycker bara det är dåligt när vissa resonerar som dom gör för att dom låtit sig luras av vad några hårdvarusiter på nätet spekulerar om när tillverkaren själv aldrig kommenterat eller gått ut med att Bulldozer ska fungera med nuvarande moderkort. Dom har sagt att det hade varit möjligt att få den att fungera på ett moderkort, men syftet med en ny Socket är ju för att Bulldozer kräver betydligt saftigare infrastruktur med sin helt nya mikroarkitektur som behöver matas ordentligt med data.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]