Billigare DVI-adaptrar för Eyefinity

Permalänk
Melding Plague

Billigare DVI-adaptrar för Eyefinity

Den som använder Eyefinity och många skärmar har säkert stött på problemet att Displayport till DVI är dyrt, mycket dyrt. Nu dyker billigare adaptrar upp på marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När börjar kjell & co fixa dessa kablar själva?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

ganska knepigt att man inte har kommit på ett sätt att integrera denna adapter i kortet, kom ju ett kort för några veckor sedan med den funktionen,, tycker dock de borde vara standard vid detta laget.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

ganska knepigt att man inte har kommit på ett sätt att integrera denna adapter i kortet, kom ju ett kort för några veckor sedan med den funktionen,, tycker dock de borde vara standard vid detta laget.

Vad menar du? Att det skulle vara DVI kontakter direkt i stället?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Inaktiv

Bra att billigare adaptrar kommer, även om denna inte kommer klara allas behov. Single-link brukar vad jag förstått innebära att större skärmar inte fungerar (tillfredställande) då dual-link kablar (och anslutningar) krävs för att kunna använda dessa. Tänker på 30" skärmar med 2560x1440/1600 främst.

Utbudet på skärmar med DisplayPort är rätt bra idag vilket gör detta till ett mindre problem nu än för ett år sedan. Fortfarande bra att billiga adaptrar kommer för de som redan har äldre skärmar man vill använda.

DP-skärmar kostar nytt från ca 1900kr: TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Hjälpsam

SL-DVI stödjer upp till 1920x1080 @ 60hz vilket täcker majoriteten av de skärmar som folk verkar ha i dag.
Digital Visual Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

ganska knepigt att man inte har kommit på ett sätt att integrera denna adapter i kortet, kom ju ett kort för några veckor sedan med den funktionen,, tycker dock de borde vara standard vid detta laget.

Två DVI-portar är redan det för mycket. Mer lämpligt hade varit att köra två DP-portar och en DVI istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Vad menar du? Att det skulle vara DVI kontakter direkt i stället?

Menar att displayporten ska vara aktiv så att den kan hantera en passiv displayport - DVI adapter istället.
tror alla koncumenter hade uppskattat de.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Kan någon vara så vänlig och länka till en sådan här adapter?

DisplayPort (gfx) - DVI (skärm)

Permalänk

Vad skiljer DPen på ATI korten från Macarnas DP (utom att det är miniDP kontakt). Tänkte eftersom att Apples officiella adapter som fungerar med Macarna från miniDP->DVI kostar under 300kr och är passiv(?). Vore ju sjukt mycket bättre om ATI/AMD korten hade haft denna typen av portar också så att man hade sluppit dyra adaptrar. Jag är inte så insatt i Eyefinity så jag vet inte riktigt om det ens är möjligt eller om något i kortet inte tillåter det.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Vad skiljer DPen på ATI korten från Macarnas DP (utom att det är miniDP kontakt). Tänkte eftersom att Apples officiella adapter som fungerar med Macarna från miniDP->DVI kostar under 300kr och är passiv(?). Vore ju sjukt mycket bättre om ATI/AMD korten hade haft denna typen av portar också så att man hade sluppit dyra adaptrar. Jag är inte så insatt i Eyefinity så jag vet inte riktigt om det ens är möjligt eller om något i kortet inte tillåter det.

Utan att vara helt säker så tror jag att du behöver ha en sådan här ifrån apple för att det ska fungera, den billigare för 300kr tror jag inte fungerar.

Komplett.se - Apple mini DisplayPort to DVI dual-link

Permalänk
Medlem

För mitt kort så använder jag en passiv Apple Minidisplay till VGA som kostade ca 150-200kr vad jag kommer ihåg. Funkar utmärkt bara man gör rätt.

Windows sparar information om skärmar i registret som sedan kan skapa problem om man har dp - > vga passiv.

Vad jag märkt är att om man har nyligen installerat Windows med en eyefinity setup så skall man alldrig koppla alla 3 skärmar samtidigt eftersom OSet kan ibland inte registrera skärmen som sitter på dp-> vga (passiv)

Har haft flera gånger problem med detta men löstet när jag formatera om och installerade Catalyst drivisarna med bara 2 skärmar. När allt var klart så körde jag in 3e skärmen med apple adaptern och 3e skärmen hittades utan problem och funkar utmärkt.

Dock lite svårt att ställa in färger eftersom VGA (Analog) har en annan färg mot de digitala som kör EDID info.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Vad skiljer DPen på ATI korten från Macarnas DP (utom att det är miniDP kontakt). Tänkte eftersom att Apples officiella adapter som fungerar med Macarna från miniDP->DVI kostar under 300kr och är passiv(?). Vore ju sjukt mycket bättre om ATI/AMD korten hade haft denna typen av portar också så att man hade sluppit dyra adaptrar. Jag är inte så insatt i Eyefinity så jag vet inte riktigt om det ens är möjligt eller om något i kortet inte tillåter det.

Egentligen är det ingen skillnad på portarna, grejen är att ATI har fler portar än vad de har klocksignaler som krävs för DVI/HDMI, Mac har bara inte lika många portar. Om du inte redan använt de två klocksignalerna till skärmar på DVI eller HDMI kan du använda samma passiva adraptrar som till Mac på ATIs grafikkort. Aktiva adaptrar fungerar eftersom de skapar sina egna klocksignaler.

Visa signatur

Nämen hej!