Permalänk

Fråga om grafikkort i laptop

Hej, jag undrar om grafikkortet i en laptop används till andra saker än spel? Jag skall införskaffa en ny och spelar inte speciellt mycket. Är jag hjälpt av ett grafikkort även när jag inte spelar spel?

//Arrendale

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrendale:

Hej, jag undrar om grafikkortet i en laptop används till andra saker än spel? Jag skall införskaffa en ny och spelar inte speciellt mycket. Är jag hjälpt av ett grafikkort även när jag inte spelar spel?

//Arrendale

Det finns grafikkrävande program som kräver ett bra och stabilt grafikkort. Bildredigering, 3D modellering, CAD etc. Om du bara ska använda datorn för vanligt bruk behöver du nog inte ett grafikkort, det inbyggda borde duga. Visst blir upplevelsen snäppet bättre om du ska kolla högupplösta filmer eller dyl. Men det är lite onödigt att betala extra för någonting man inte utnyttjar.

Permalänk

Hur är det med filmklipp på Youtube och liknande sajter? Där finns ju fler och fler filmklipp i 720p t.ex.

Påverkas uppspelningen av dessa positivt av ett externt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrendale:

Hur är det med filmklipp på Youtube och liknande sajter? Där finns ju fler och fler filmklipp i 720p t.ex.

Påverkas uppspelningen av dessa positivt av ett externt grafikkort?

Uppspelningen påverkas positivt av ett bra grafikkort, men det är inga stora skillnader vi snackar om. Men som sagt är det onödigt att betala för någonting man inte utnyttjar. Betala några hundringar extra för att få exempelvis större hårddisk, bättre processor, större skärm etc.