Toshiba producerar flashminnen i 24 nm

Permalänk
Melding Plague

Toshiba producerar flashminnen i 24 nm

Japanska Toshiba sparkar igång massproduktion av flashminnen i 24 nanometer som kan ge billigare och snabbare SSD-enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Större usb-minnen, större (och billigare?) SSD, here we come!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kan låta lite tråkigt, men för tillfället så vill jag bara ha billigare SSD :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Många framsteg här nu men jag vill se färdiga produkter!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

När hypen lagt sig och utvecklingskostnaderna är intjänade kommer priserna falla. Företagen har BRA marginaler på SSD enheter idag.

Permalänk

Jag tycker att SSD diskarna inte blivit mycket billigare. Mina intel 80GB är ett år gamla. Jag köpte G2 ganska precis efter att de släppts och betalade 2100kr för en sådan. Nu kostar de 1900kr och ändra har de precis sänkts i pris.
Hoppas det blir bättre prisutveckling framöver.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Känns som om man har läst den rubriken 5 gånger de senaste två åren utan att SSD-diskarna blivit nämnvärt mycket billigare. Det är väl bara önsketänkande att det skulle bli billigare antar jag...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Kan låta lite tråkigt, men för tillfället så vill jag bara ha billigare SSD :-/

Mer minne ger just billigare minne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langos:

Känns som om man har läst den rubriken 5 gånger de senaste två åren utan att SSD-diskarna blivit nämnvärt mycket billigare. Det är väl bara önsketänkande att det skulle bli billigare antar jag...

Du måste tänka långsiktigt, gubben

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag tycker att SSD diskarna inte blivit mycket billigare. Mina intel 80GB är ett år gamla. Jag köpte G2 ganska precis efter att de släppts och betalade 2100kr för en sådan. Nu kostar de 1900kr och ändra har de precis sänkts i pris.
Hoppas det blir bättre prisutveckling framöver.

Och jämför du det med en vanlig hårddisk så har denna gått ner i runda slängar 50%.
Alltså, en vanlig hårddisk har prisändrats 500% mer än ssd's
Du kan jämföra det med vilken komponent i datorn som helst och du finner att det är den som sjunker minst i pris för tillfället.

Skrivet av ajp_anton:

Mer minne ger just billigare minne...

Jo man kan tycka det, men så är inte alltid fallet. Rubriken betyder för tillfället "mer pengar i fickan för tillverkarna" :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag tycker att SSD diskarna inte blivit mycket billigare. Mina intel 80GB är ett år gamla. Jag köpte G2 ganska precis efter att de släppts och betalade 2100kr för en sådan. Nu kostar de 1900kr och ändra har de precis sänkts i pris.
Hoppas det blir bättre prisutveckling framöver.

Är väl antagligen pga den höga dollarn. Priset har gått ner mycket mera men dollarn håller uppe de svenska priset.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Är väl antagligen pga den höga dollarn. Priset har gått ner mycket mera men dollarn håller uppe de svenska priset.

7,40 är inte speciellt högt. Känns som det snarare är bristande konkurrens i SSD segmentet för tillfället. Intels diskar är fortfarande snabbast trots att massa nya diskar från olika tillverkare släppts. Och det verkar inte som de andra tillverkarna försöker konkurrera med priset i nuläget. Hoppas det händer lite på marknaden snart när Intel släpper sina nya diskar, en 160 gig för under 2000 är minimum för att jag ska slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragonball:

7,40 är inte speciellt högt. Känns som det snarare är bristande konkurrens i SSD segmentet för tillfället. Intels diskar är fortfarande snabbast trots att massa nya diskar från olika tillverkare släppts. Och det verkar inte som de andra tillverkarna försöker konkurrera med priset i nuläget. Hoppas det händer lite på marknaden snart när Intel släpper sina nya diskar, en 160 gig för under 2000 är minimum för att jag ska slå till.

Intel har inte prestandatronen för tillfället. Och jag tycker själv att Corsairs Force-serie och OCZ:s Vertex också är bra köp.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeagan:

Kan låta lite tråkigt, men för tillfället så vill jag bara ha billigare SSD :-/

Jag vill ha både och
Som sagt, man får tänka långsiktigt, de utvecklar ner sig så snabbt att de nya teknikerna kostar så mkt att de inte hinner tjäna in pengarna snabbt så de behåller samma pris. Ni ska få se att prisen sänks är produktionstaken stannar upp.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Musikälskare

Folk klagar på dyra SSDer, javisst är det så men man får se till prestandan man vinner också

Jag tycker det är värt det i längden, ugh för mekaniska OS diskar :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?