Geforce GTS 450 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Jo tjena jag fick ett gtx295 tillbaka på garanti av mitt 4870x2 kort.Och trodde i min enfald att man får ju åtminstone physx även om kortet presterar lite sämre än mitt atikort.Det sket sig direkt när jag testade mafia 2 demot med physx.Får bara runt 10 fps med physx påslaget utan blev det 100fps i 1680x1050.Det kallar jag att suga,vad är vitsen med physx om spelet blir ospelbart???
Så jag funderar på att byta bort det mot en polares 5870.

Skrivet av the squonk:

Du måste ha ett separat PhysX-kort till ett Fermi eller köra Fermi-SLI för att få bra fps med Mafia II och Apex PhysX, det gäller alla kort så det är ingen anledning att dissa Nvidia. Snarare dissa spelet.

Fördelen är väl att Mafia II knappast är krävande alls om man slår av PhysX, så varför ha det påslaget?

Han har ju ingen koll, han vill bara försöka basha nvidia.

Permalänk
Skrivet av alban72:

Jo tjena jag fick ett gtx295 tillbaka på garanti av mitt 4870x2 kort.Och trodde i min enfald att man får ju åtminstone physx även om kortet presterar lite sämre än mitt atikort.Det sket sig direkt när jag testade mafia 2 demot med physx.Får bara runt 10 fps med physx påslaget utan blev det 100fps i 1680x1050.Det kallar jag att suga,vad är vitsen med physx om spelet blir ospelbart???
Så jag funderar på att byta bort det mot en polares 5870.

hur får du från första början ens ett hd 4870x2 att prestera bättre än ett 295gtx?

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Han har ju ingen koll, han vill bara försöka basha nvidia.

Han har väl full koll? Med PhysX påslaget blir dyker fps så till den grad att spelet knappt går att spela. Det tycker jag också är rätt dåligt. Att man behöver ett grafikkort dedikerat till enbart PhysX är ganska uselt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Jag kan inte fatta att det finns marknad för alla korten, i min värld finns det typ bara 4 st just nu.

Surfa, mail, lite spel -5770 alt. 5850
Spel 5870 5850CF
Entusiast 5970

Halleluja saliga är de som tror, fastän de inte ser

Permalänk

GTS450 presterar ok och ingen mirakel med strömförbrukning. Hoppas priset blir rätt för den här kortet kommer inte sälja sig självt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

Jag kan inte fatta att det finns marknad för alla korten, i min värld finns det typ bara 4 st just nu.

Surfa, mail, lite spel -5770 alt. 5850
Spel 5870 5850CF
Entusiast 5970

hyfsad liten värld var det...
varför skull tex nån som inte spelar alls ha en diskret kort överhuvudtaget när den integrerade klarar av jobbet galant ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Han har väl full koll? Med PhysX påslaget blir dyker fps så till den grad att spelet knappt går att spela. Det tycker jag också är rätt dåligt. Att man behöver ett grafikkort dedikerat till enbart PhysX är ganska uselt.

Det har väl ändå inget med kortet att göra utan hud spelet är kodat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Han har väl full koll? Med PhysX påslaget blir dyker fps så till den grad att spelet knappt går att spela. Det tycker jag också är rätt dåligt. Att man behöver ett grafikkort dedikerat till enbart PhysX är ganska uselt.

Har full physX påslaget och har max fps 60.1 hela tiden. Kommer förmodligen nya drivisar sen som fixar detta bättre.

Till topic så tycker jag 450 är lite av en besvikelse så här långt om man ser dessa siffrorna. Trodde det skulle kosta runt 1200:- och ändå slå 5770. Men priserna sjunker säkert ner till dom priserna och då är det ändå prisvärt.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du måste ha ett separat PhysX-kort till ett Fermi eller köra Fermi-SLI för att få bra fps med Mafia II och Apex PhysX, det gäller alla kort så det är ingen anledning att dissa Nvidia. Snarare dissa spelet.

Fördelen är väl att Mafia II knappast är krävande alls om man slår av PhysX, så varför ha det påslaget?

Körde igenom Mafia 2 med allting jag kunde hitta på max (inkl. PhysX) i 1920x1080 och höll c:a30 fps med i7 920/gtx460, strax över om jag överklockar.

Nu testade jag aldrig med PhysX av, men jag tyckte inte att fysiken var utöver det vanliga, och då har jag kört på ett 4870 i drygt ett år innan (dvs inget PhysX stöd).

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

ni skrev slött x)
Har inget imot AMD men deras kort i den övre klassen suger.

hahah! nu måste du låta mig skratta ihjäl mig...

Dom var ju fan först ut med DX11 och då var ju korten dom bästa sen kom nVIDIA med sin DX11 serie och då helt plötsligt så suger ATIs kort!? nejdu kanske ska skaffa dig en lite bättre uppfattning av hur det egentligen ligger till.. ATIs kort är ju ca 6månader äldre om inte mer än nVIDIAS så nVIDIA har ju haft tid på sig, sen vist dom har fått bra kort, men kolla då ist på hur mkt ström ett 470/80 drar och vilken värme som dom genererar, då är dom ju helt enkelt inte så bra längre, dessa kort är helt enkelt inte så effektiva som det verkar, skulle dom dock få ner värme och strömförbrukning så då skulle det hända grejer då är det GULD-kort vi snackar om, just nu är det ända kortet från nVIDIA som jag anser riktigt bra och prisvärt GTX460...

MVH

Permalänk

179*7.44418721=1332.50951

1332.50kr alltså, antar att det är utan moms eller så men... hur är detta en dålig prislapp? fattar inte riktigt? sen även så ser man ju där dom lagt upp asus kortet på prisjakt så ligger det på 1624kr hos PC-doctorn (lol felstavat? är väl doktorn på svenska) och då asus har runt 200kr högre pris på sina kort än tex gigabyte har (asus gtx460 1gb = 2495 kr på dustin och gigabyte OC kort = 2099kr på dustin. alltså cirka 400kr skillnad mellan ett standard kort och ett fabriksöverklockat med bättre kylare)

så... ser ju ut att vara bra priser?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

hahah! nu måste du låta mig skratta ihjäl mig...

Dom var ju fan först ut med DX11 och då var ju korten dom bästa sen kom nVIDIA med sin DX11 serie och då helt plötsligt så suger ATIs kort!? nejdu kanske ska skaffa dig en lite bättre uppfattning av hur det egentligen ligger till.. ATIs kort är ju ca 6månader äldre om inte mer än nVIDIAS så nVIDIA har ju haft tid på sig, sen vist dom har fått bra kort, men kolla då ist på hur mkt ström ett 470/80 drar och vilken värme som dom genererar, då är dom ju helt enkelt inte så bra längre, dessa kort är helt enkelt inte så effektiva som det verkar, skulle dom dock få ner värme och strömförbrukning så då skulle det hända grejer då är det GULD-kort vi snackar om, just nu är det ända kortet från nVIDIA som jag anser riktigt bra och prisvärt GTX460...

MVH

abra för att ett kort kom ut före ett annat så är det alltså bra?
och strömförbruknings argumentet börjar fan bli gammalt, har du inte råd med en extra tia i månaden?
Lika dant med värmen, dom klarar av värmen, dom "ska" vara det.

Hade dock inte varit för dom sista raderna så hade jag tagit dej för en AMD fanboy och gått ape.
och med suger menade jag i prestanda / pris så en miss från mej till och börja med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

abra för att ett kort kom ut före ett annat så är det alltså bra?
och strömförbruknings argumentet börjar fan bli gammalt, har du inte råd med en extra tia i månaden?
Lika dant med värmen, dom klarar av värmen, dom "ska" vara det.

Hade dock inte varit för dom sista raderna så hade jag tagit dej för en AMD fanboy och gått ape.
och med suger menade jag i prestanda / pris så en miss från mej till och börja med.

Ehh!? Ja nu vet jag fan inte hur du tänkte om du nu "TÄNKTE" Vem fan gör kort som ska vara varma som fan? Tror du dom gör korten så att man ska kunna laga mat på dom eller!? verkar som det...

Vilken tur att du inte trodde jag va FanBooooie, för det är jag verkligen inte...

Permalänk
Hedersmedlem

Detta tycker jag hamnar i en "blind spot" antingen köper man ett 460 eller ett 5770 (om man ser till priset) eller så går man lägre och skaffar ett 5670 eftersom det saknar pci-e strömkontakt.
Fast 460 har ju två pci-e kontakter så det hamnar i klass med 5850 istället (om man ser till strömförbrukning).
Nvidia lyckades verkligen med 460 men inte med 450.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

synd att alla billiga kort är små och de bra är massiva!

Jag vill ju ha ett gtx 450/460 eller radeon hd5750 el 5770 på 25-30 cm! xD
Det ska vara stort precis som allt annat, bilar, brudar, högtalare m.m.

Nej men seriöst. varför är de så små? måste de typ placera allt typ 2 mm från varandra?:P skulle de inte bli kallare och mer överklockningsbara om det var en större pcb (vilket skulle kunna ge större kylare och större heat-pipes)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pewtah:

synd att alla billiga kort är små och de bra är massiva!

Jag vill ju ha ett gtx 450/460 eller radeon hd5750 el 5770 på 25-30 cm! xD
Det ska vara stort precis som allt annat, bilar, brudar, högtalare m.m.

Nej men seriöst. varför är de så små? måste de typ placera allt typ 2 mm från varandra?:P skulle de inte bli kallare och mer överklockningsbara om det var en större pcb (vilket skulle kunna ge större kylare och större heat-pipes)

Kostnadsfråga säger jag bara.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av emildooooo:

179*7.44418721=1332.50951

1332.50kr alltså, antar att det är utan moms eller så men... hur är detta en dålig prislapp? fattar inte riktigt? sen även så ser man ju där dom lagt upp asus kortet på prisjakt så ligger det på 1624kr hos PC-doctorn (lol felstavat? är väl doktorn på svenska) och då asus har runt 200kr högre pris på sina kort än tex gigabyte har (asus gtx460 1gb = 2495 kr på dustin och gigabyte OC kort = 2099kr på dustin. alltså cirka 400kr skillnad mellan ett standard kort och ett fabriksöverklockat med bättre kylare)

så... ser ju ut att vara bra priser?

Man får snarare ta det amerikanska priset gånger 10 för att få fram vad det kommer att kosta i Sverige. Och man kan knappast kalla det prisvärt om det kommer att kosta typ 200 kr mer än 5770 som presterar bättre. Tycker dock att båda korten borde gå ner i pris för som det är nu är det ju bara dumt att inte skaffa ett GTX 460.

Permalänk
Medlem

Sli på den där skulle nog vara en ganska bra gf-100 (single) killer!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Sli på den där skulle nog vara en ganska bra gf-100 (single) killer!!

GTS450 har hälften av antalet cores och halva minnesbussen jämfört med ostrypt GTX460 (vilket ännu ej lanserats). SLI känns då ganska meningslöst om priset är mer än hälften.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

GTS450 har hälften av antalet cores och halva minnesbussen jämfört med ostrypt GTX460 (vilket ännu ej lanserats). SLI känns då ganska meningslöst om priset är mer än hälften.

humh, tror jag börjar få lite väl feberyra här... trodde jag skrev i tråden om gtx 460 från colorful. xP

Permalänk
Avstängd

Vad säger man. Vill se flera tester på detta kort. Dock så ser GTS 450 lovande ut som PhysX kort med tanke på en hyffsad hög GPU frekvens, samt hygglig frekvens på dess SP (CUDA-kärnor).

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

synd att alla billiga kort är små och de bra är massiva!

Jag vill ju ha ett gtx 450/460 eller radeon hd5750 el 5770 på 25-30 cm! xD
Det ska vara stort precis som allt annat, bilar, brudar, högtalare m.m.

Nej men seriöst. varför är de så små? måste de typ placera allt typ 2 mm från varandra?:P skulle de inte bli kallare och mer överklockningsbara om det var en större pcb (vilket skulle kunna ge större kylare och större heat-pipes)

Vadå, små är ju bra för oss med ett mindre chassi! Fick knappt plats med mitt gamla 8800 GTS 512, GTX 460 är gudskelov lite kortare...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Detta bådar inte gott för dom kommande mobila korten, då gtx460m är samma kort som detta fast gpu@675mhz. Hoppas dom får till gtx470m(troligtvis gf104), laptop-gpu marknaden är i akut behov av konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

ni skrev slött x)
Har inget imot AMD men deras kort i den övre klassen suger.

Vem vad det som snackade fanboy nyss?. AMDs toppkort suger väl inte.? Körde du utan drivrutiner? då suger alla kort. Mitt Sapphire 5870 funkar hur bra som helst i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

abra för att ett kort kom ut före ett annat så är det alltså bra?
och strömförbruknings argumentet börjar fan bli gammalt, har du inte råd med en extra tia i månaden?
Lika dant med värmen, dom klarar av värmen, dom "ska" vara det.

Hade dock inte varit för dom sista raderna så hade jag tagit dej för en AMD fanboy och gått ape.
och med suger menade jag i prestanda / pris så en miss från mej till och börja med.

Du har inget annat i datorn då? Värmen är inte bra. Varken för kortet själv eller annat i lådan och att behöva skaffa ett större nätagg med ännu mer värme som resultat... Du har AC i rummet eller?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Körde igenom Mafia 2 med allting jag kunde hitta på max (inkl. PhysX) i 1920x1080 och höll c:a30 fps med i7 920/gtx460, strax över om jag överklockar.

Nu testade jag aldrig med PhysX av, men jag tyckte inte att fysiken var utöver det vanliga, och då har jag kört på ett 4870 i drygt ett år innan (dvs inget PhysX stöd).

Hur kunde du få strax över 30 FPS med enbart ett GTX 460? Jag har 34 FPS i Benchmarktestet med överklockat GTX 460 och ett 8800 GTS 512 som PhysX. Kör allt max inkl. AA och High på PhysX och High på ljudkvalitet.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

Hur kunde du få strax över 30 FPS med enbart ett GTX 460? Jag har 34 FPS i Benchmarktestet med överklockat GTX 460 och ett 8800 GTS 512 som PhysX. Kör allt max inkl. AA och High på PhysX och High på ljudkvalitet.

Jag får också strax över 30 fps (31,4 för att vara exakt) med allt på max och jag har inte överklockat mitt kort. Det är dock ett fabriksöverklockat kort.

Jag tror helt enkelt att ditt 8800 GTS inte aktiveras eller fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag får också strax över 30 fps (31,4 för att vara exakt) med allt på max och jag har inte överklockat mitt kort. Det är dock ett fabriksöverklockat kort.

Jag tror helt enkelt att ditt 8800 GTS inte aktiveras eller fungerar som det ska.

Jag har dedikerat mitt 8800 GTS 512 till PhysX i NVIDIAS drivrutiner och i MSI Afterburner ser jag att den belastas upp till 69% och grafikkortet upp till 99% i Mafia II Benchmarken.
Men som det låter nu är den bara där och drar ström och ger inte nån faktisk prestandaskillnad. :S

EDIT: Gjorde ett till test nu där jag satte PhysX till GTX 460. Medel blev 30,3 FPS men upplevde det som hackigare dvs fler FPS drops. Det kanske fungerar bättre ihop med ett 4XX som PhysX, kanske blir ett GTS 430, 440 eller 450. Har någon av dem ingen PCI-E strömkontakt och är single slot är det ett extra plus.

Skrivet av Aster:

Suger och suger är väll lite fel att säga
Här är en ganska bra prestanda tabell korten emellan.
HD5970>GTX480>5870>GTX470>5850>GTX460>5830>5770>GTS450?>5750>HD56xx>HD55xx

Men nu är det 450 som ska diskuteras här.

OT: Tycker det är bra att Nvidia får ut lite mainstreamkort runt 1500kr och gissar på att dom kommer ge HD57xx serien lite motstånd nu får man hoppas, bara synd att det kommer så pass sent.

Enligt detta test slår ett överklockat GTX 460 ett 5870 i många lägen!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Varför tar dom ett budgetkort från ATI och ett ganska bra kort från nvidia ?

Jag skulle vilja se data på 5870 istället för 5770 och se hur det ligger till.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Varför tar dom ett budgetkort från ATI och ett ganska bra kort från nvidia ?

Jag skulle vilja se data på 5870 istället för 5770 och se hur det ligger till.

Personen som testade hade förmodligen inget bättre att testa med. HD5770 är fortfarande relevant då det är motsvarande kort i HD5000-serien till GTS 450 vad testet visar.