AMD visar upp Orochi, baserad på Bulldozer

Permalänk

drömmer så smått att amd chockar som dom gjorde med 48xx serien...
hopas dom äger med buldozer så dom kan ta tillbaka sitt statment om att dom inte kan tävla mot intel...
drömma får man ju alltid

men det är nog lite sink or swim med buldozern, om den inte slår så ligger dom ganska så rejält pyrt till..
good speed amd!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Man lär sig mycket nytt här idag
Så ju färre kärnor som belastas desto bättre?
detta pga att kärnans cach inte skall behöva tömmas varje cykel?

Nej. En tråd som sitter på en kärna ska inte flytta omkring. Varje flytt tar tid och ska undvikas.

Vad som bör ske är att man fördelar trådarna mellan kärnor så att man får så jämn användning som möjligt utan att flytta omkring i onödan.

Det är också mer ok att flytta "oviktiga" trådar än viktiga. Så OS skulle kunna flytta dess trådar omkring lite utan det påverkar spelet överdrivet mycket.

Permalänk
Medlem

Jag längtar....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

drömmer så smått att amd chockar som dom gjorde med 48xx serien...
hopas dom äger med buldozer så dom kan ta tillbaka sitt statment om att dom inte kan tävla mot intel...
drömma får man ju alltid

men det är nog lite sink or swim med buldozern, om den inte slår så ligger dom ganska så rejält pyrt till..
good speed amd!

48xx serien chockade ju inte.. 58xx gjorde de därimot.
Nvidia stod ju sig i samma prestanda på de andra med lite högre pris men lägre ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Är inte det OSet som skalar till spelet när det gör på det viset? (ingen rättelse utan typ at följdfråga)
Inget jag vet utan något jag antagit så blir gärna rättad om jag fått fel för mig.

Nej, enligt en tråd i Blizzards officiella forum där en Blizzardanställd kommenterade fenomenet, så sade han att spelet var från början skrivet för att köras på en kärna. Senare justerade man lite så att huvudtråden körs på en kärna och sådant som har med grafiken att göra på en. De övriga kärnorna utnytjas bara för ströjobb, så de belastas knappt alls.

Detta var fallet i Mars i år i alla fall.

När det gäller flerkärnsstöd i spel så är det inte särskilt många som har ett vettigt flerkärnsstöd, visst kanske de har stöd för fler kärnor än två, men dessa utnyttjas dåligt. Men utvecklingen går mot att fler spel får hyfsat stöd för fler kärnor än två, så en fyrkärnig processor är inte så dum vid nyköp. Däremot är det få spel som fortsätter skala bra över fler kärnor än så.
Gaming: The Core Debate - Introduction

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Längtar efter denna. Hoppas vi får tillbaka konkurrensen igen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

suck... Att sweclockers nyhetsredaktion inte kan dubbelkolla fakta innan de publicerar en nyhet. Bara för att Semiaccurate.com skrev att det finns en grafikdel på Orochi betyder inte det att det finns. Inte direkt svårt att kolla på AMDs roadmaps för att se att det bara är Llano som har integrerad GPU (och Ontario iofs).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Orici kommer skaffa denna processor.

haha

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humper:

48xx serien chockade ju inte.. 58xx gjorde de därimot.
Nvidia stod ju sig i samma prestanda på de andra med lite högre pris men lägre ljudnivå.

Läs: http://www.sweclockers.com/nyhet/7992-nvidia-sanker-priset-pa...

Det där kallar jag att chocka Nvidia.

Permalänk
Skrivet av Rhino:

Såvitt jag vet skalar inte OS:et något (Windows iaf, kanske finns nåt utvecklings-OS i nåt labb som gör det) när det gäller samma process/program och flera kärnor.

Grand central dispatch i os x.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk

Ni som skriver att denna processor är sexig...? Men den har ju åtta kärnor?

Blir säkert ett köp när dessa kommer..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kärnan på bilden som är en Orochi processor med 4 moduler har ingen integrerad grafikprocessor.

Mer info om Bulldozer har ni i min samlingstråd: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/948597-amd-bulldozer-... och även en större bild på kärnan. Bilden på kärnan som finns ute är också modifierad i Photoshop ganska rejält av AMD pga sekretesskäl.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Har redan en Orochi i min dator, HÖHÖ

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |